Melkgeiten bok houden in tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:54

Kan je je volledige tuin gebruiken voor de geiten?
Dan zou ik (niet bokt-proof) het eigenlijk prima vinden om daar twee geiten in te zetten. Je zal de ondergrond dan moeten verharden (modder en geitenvoeten gaat nog slechter samen dan modder en paardenvoeten, en onverhard gaat het modder worden) en een fatsoenlijk, ruim hok moeten bouwen (geitenvacht is niet waterdicht, dus ze moeten tocht- en regenvrij kunnen staan).
Geiten zijn geen paarden qua beweegbehoefte, ze lopen niet de hele dag. Ze eten, gaan liggen herkauwen, spelen, gaan weer eten....

Ik woon zelf ook in een dorp met geiten in m'n tuin. Nu heb ik geluk, het is een plattelandsdorpje, de buren hadden ook geiten, en meer mensen hebben geiten in de tuin, dus het was niet ongewoon.

Wacht met castreren tot het moet.
Hoe verder de boel ontwikkeld is, hoe minder groot de kans op blaasstenen die vast komen te zitten verderop in de plasbuis.
Zorg ook dat je bokkenvoer geeft wanneer hij overgaat op brokken. Bokken, zeker gecastreerd, zijn erg gevoelig voor blaasstenen en dat is een nare dood, dit helpt het voorkomen.

tengeltje11

Re: Melkgeiten bok houden in tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 54 min geleden

Maar 6m op 7m is gewoon te klein, daar passen geen 2 geitjes in helaas.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 47 min geleden

tengeltje11 schreef:

Als het goed is ingericht wel denk ik. Daarbij kun je ook nog gaan wandelen (aan de lijn) met goed afgerichte geiten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 46 min geleden

tengeltje11 schreef:

Er zitten helaas heel wat geiten in de bioindustrie die veel minder hebben. :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 40 min geleden

En die staan op een vloeistof dichte vloer, hier zou dat de bodem in lopen en in een warme zomer gaat dat giga stinken ...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19 min geleden

tamary schreef:
En die staan op een vloeistof dichte vloer, hier zou dat de bodem in lopen en in een warme zomer gaat dat giga stinken ...

Gaat het over het geitenwelzijn of over eventuele stankoverlast voor buren? Het zal wel zo zijn dat, als ts in een stadse woonwijk woont, dat het zou kunnen dat buren zouden gaan klagen en dan heb je daar niets te zeggen. Ik zou veel liever buren hebben met geiten dan met stinkende uitlaatgassen van dieselmotoren en brommers. Last van buren houd je toch in dit overbevolkte land. Maar dat verschilt dus waar ze woont of het kan of niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17 min geleden

Beide. Die lucht is voor de dieren niet goed (ammoniak), en voor de mensen ook niet. en het is lastig op te lossen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 5 min geleden

tamary schreef:
Beide. Die lucht is voor de dieren niet goed (ammoniak), en voor de mensen ook niet. en het is lastig op te lossen.

Natuurlijk moeten uitwerpselen opgeruimd worden. Hoe dat zou moeten in een woonwijk? De mestvaalt op mijn vorige paarden- pensionstalling stonk vreselijk naar ammoniak, die werd niet vaak genoeg opgehaald. In principe gaat het echter in het geval van ts om 1 ( of 2) geiten. Dat moet te doen zijn- er zijn in woonwijken ook mensen die een heleboel honden hebben en dat mag ook alhoewel die het ook soms in de tuin doen. En die blaffen daarbij. Waarom wel honden en geen geiten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 1 min geleden

Het gaat niet om de poep, het gaat om de urine, die vang je niet zomaar op, niet alle geiten krijg je zo betrouwbaar zindelijk en bokjes zijn moeilijker omdat deel van de drang tot markeren (en dus overal plassen) blijft ook na castratie. De teelballen is nl niet de enige plek waar testosteron aangemaakt wordt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden

Even over kinderboerderijen. Iedereen mag zichzelf kinderboerderij noemen. Je hebt echt grote stadsboerderijen met medewerkers in dienst en je hebt vrijwilligers tuintjes zeg maar. Daar zit enorm verschil in.

Ik ken ook veel locaties waar ze wel fokken, maar kiezen voor goede geiten en bokken. Die gaan ook naar tentoonstellingen. Ze investeren dan wat meer, maar zijn de dieren wel vrijwel altijd kwijt. Ze krijgen er ook meer voor dan de slachtprijs, omdat het goede dieren zijn en ook nog eens tam.

Ik vind het wel kwalijk dat er dieren gefokt worden op een kinderboerderij puur voor de slacht, omdat er geld nodig is. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd. Anders vind ik het als er een paar bokjes over blijven die niet te plaatsen zijn. Je kan heel goed jonge geiten herplaatsen overigens, maar het kost wel tijd en inspanning.

In de APV van gemeenten staat vaak dat dieren geen overlast mogen veroorzaken. Er staat over het algemeen niks in over welke dieren je mag houden.