Teef (pup) castreren voor of na 1e loopsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

mysa schreef:
Je weet dat niet steriliseren ook heel ongunstig kan uitpakken? Ernstige baarmoederontsteking, melkkliertumoren etc.

Castreren kan op die momenten zelf dan ook nog.
Je haalt toch ook de longen en hersenen niet weg omdat er mogelijk longkanker of hersentumoren kunnen ontstaan?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Zo lang er geen gezondheidsredenen zijn niet. De overgrootmoeder van ons teefje is inmiddels al 14 en intact. Ook bij de fokker loopt de intacte dekreu gewoon tussen 4 intacte teven overigens.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

Hier 2 tevens gehad en allebei na de eerste loopsheid gecastreerd.

Deze hadden allebei echt veel last van de loopsheid. De eerste was de grootste slet van de straat. Ging op elke hoek liggen wachten totdat er een reu aan kwam. Gaf zelfs melk. Schijnzwangerschap ging niet over. Was vlak voor onze vakantie en de dierenarts zei ga maar op vakantie, verandering van omgeving helpt vaak. Inderdaad het ging over, na onze vakantie kwam het thuis net zo hard weer terug :')

De tweede had een redelijk normale loopsheid. Echter is ze kwa gedrag nooit meer hetzelfde geweest. Bleek na de loopsheid een gigantische B12 tekort te hebben. Wordt daar nu voor behandeld, maar is mogelijk chronisch. Of je het aan elkaar kan linken weet ik niet, maar het is wel opvallend. Voor de loopsheid was er niks aan de hand.

Overigens in de Dierenartsenpraktijk te vaak honden gezien die baarmoeder ontsteking of melkkliertumoren hadden. Mijn regel is zolang ik er niet mee wil fokken, wordt het dier geholpen.

PercyLeen

Re: Teef (pup) castreren voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

Uit het artikel dat Esther hier al deelde. Hier nog even de nadelen van castratie. Want die zijn er ook wel degelijk:

Als nadelen kunnen worden genoemd:
Indien sterilisatie plaatsvindt voordat de teef volwassen is, is er verhoogd risico op botkanker (osteosarcoma);
– verhoogd risico op hemangiosarcoma van de milt en sterk verhoogd risico op hemangiosarcoma van het hart;
– verdrievoudigd risico op hypothyreoïdie;
– verdrievoudigd risico op vetzucht met alle daaraan verbonden gezondheidsproblemen;
– sterilisatie-incontinentie bij 4 tot 20% van alle teven;
– verhoogd risico op steeds terugkerende ontstekingen aan de urinewegen
– verhoogd risico op afwijkingen aan de vulva, vaginale dermatitis en vaginitis, vooral bij teven die op zeer jonge leeftijd zijn gesteriliseerd;
– verdubbeld risico op tumoren aan de urinewegen;
– vergroot risico op botafwijkingen;
– vergroot risico op schadelijke reacties op vaccinaties;
– orthopedische problemen; het gaat dan bijvoorbeeld om heup- en elleboogdysplasie en scheuring van de kruisband.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:53

Little_Gift schreef:
mysa schreef:
Je weet dat niet steriliseren ook heel ongunstig kan uitpakken? Ernstige baarmoederontsteking, melkkliertumoren etc.

Je haalt toch ook de longen en hersenen niet weg omdat er mogelijk longkanker of hersentumoren kunnen ontstaan?

Nou de kans op longkanker en hersentumor zijn wel wat kleiner en bovendien kun je niet zonder. Een kwart van de niet-gesteriliseerde teven krijgt baarmoederontsteking, dat is echt acuut en zijn ze doodziek van. Je moet dan zorgen met spoed te laten opereren. De hond van mijn oma is eraan overleden, wat een lijdensweg! En daarnaast zijn er dus wel ook vrouwen met dat beruchte gen die hun borsten preventief laten verwijderen. Ik snap dat dus wel. Maar goed, ik ben door de ervaringen in mijn jeugd gewoon nogal onontvankelijk voor alternatieve zienswijzen van mensen die een mening hebben die vaak tegengesteld is aan de adviezen van medici. Prima hoor, ieder zijn meug.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Het volgen van wetenschappelijke onderzoeken is natuurlijk niet hetzelfde als een alternatieve hoek. :) Steeds meer onderzoeken wijzen op de nadelen van (vroege!) castratie en bevelen aan na de tweede loopsheid of later te castreren.
Inderdaad zijn baarmoederontsteking en melkkliertumoren ook ernstige aandoeningen, het een streept het ander niet weg.
Als ik het goed heb onthouden is het advies vanuit de onderzoeken nog steeds castratie voor teven, maar niet voor de 2e loopsheid.
Bij reuen ligt het weer anders, daar wijzen onderzoeken op zoveel nadelen van castratie dat de WSAVA zelfs heeft gesteld dat castratie niet de voorkeur heeft (mits een verantwoordelijke eigenaar, maw; geen zwerfdieren. Dan weegt het voordeel van neutraliseren weer zwaarder).

Het is idd niet wat iedere dierenarts aanbeveelt, omdat resultaten uit onderzoeken mogelijk niet overal al geïmplementeerd zijn. Uiteindelijk bepaalt een praktijk zelf het eigen beleid.
Bij mijn reu kreeg ik ook toen hij 1 werd direct de vraag wanneer (niet: of..) ik hem wilde laten castreren, terwijl het al langer bekend is dat er veel gezondheidsnadelen zijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

mysa schreef:
Nou de kans op longkanker en hersentumor zijn wel wat kleiner en bovendien kun je niet zonder. Een kwart van de niet-gesteriliseerde teven krijgt baarmoederontsteking, dat is echt acuut en zijn ze doodziek van. Je moet dan zorgen met spoed te laten opereren. De hond van mijn oma is eraan overleden, wat een lijdensweg! En daarnaast zijn er dus wel ook vrouwen met dat beruchte gen die hun borsten preventief laten verwijderen. Ik snap dat dus wel. Maar goed, ik ben door de ervaringen in mijn jeugd gewoon nogal onontvankelijk voor alternatieve zienswijzen van mensen die een mening hebben die vaak tegengesteld is aan de adviezen van medici. Prima hoor, ieder zijn meug.

Maar ook de nadelen van castratie zijn niet min helaas...

Hier is het motto: er wordt niet gesneden in een gezond dier, tenzij het dier zelf aangeeft dat het beter is of niet anders kan (lees als het dier zelf die er last van heeft of de omstandigheden die het vereisen zoals dagopvang etc).

Maar ik heb geen problemen met mensen die het wel doen preventief maar dan alsjeblieft pas als het dier in kwestie volwassen/uitgegroeid is.

Edit: quote toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op Gisteren, 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:20

Uiteraard gaan wij ook in overleg met de DA. Het is prettig om daar voor al wat verschillende zienswijzen en argumenten te kennen. Ik neig zelf ook naar minstens 1x loops worden en haar hopelijk pas tegen haar 2e te gaan castreren. Het grootste struikelblok is toch echt die intacte reu die wij hebben. Het lijkt mij erg lastig om die 2 apart te moeten houden. Ze zijn nu al dikke vrienden en wij hebben hier ook maar 1 leefruimte. Dan moeten we er 1 gaan buitensluiten. Hoe weet je wat de vruchtbare dagen zijn? Temperaturen? En hoeveel dagen is dat ongeveer? Of ik zou de reu precies dan uit logeren moeten doen misschien?

Maar ik ben blij met al jullie reacties, daar leer ik al veel van.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:22

Chemische castratie is een oplossing wat de reu betreft.

Of eventueel niet je teefje castreren maar je reu? Heeft hij al de leeftijd die daarvoor geschikt is?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

criollo_yess schreef:
Uiteraard gaan wij ook in overleg met de DA. Het is prettig om daar voor al wat verschillende zienswijzen en argumenten te kennen. Ik neig zelf ook naar minstens 1x loops worden en haar hopelijk pas tegen haar 2e te gaan castreren. Het grootste struikelblok is toch echt die intacte reu die wij hebben. Het lijkt mij erg lastig om die 2 apart te moeten houden. Ze zijn nu al dikke vrienden en wij hebben hier ook maar 1 leefruimte. Dan moeten we er 1 gaan buitensluiten. Hoe weet je wat de vruchtbare dagen zijn? Temperaturen? En hoeveel dagen is dat ongeveer? Of ik zou de reu precies dan uit logeren moeten doen misschien?

Dit klinkt botter dan hoe ik het wil overbrengen maar hier denk je toch van te voren al wel even overna? Je koopt bewust een teefje, terwijl je weet dat je een intacte reu hebt. Dan hoort die gedachte oke, wat als ze loops is? Al wel even door je hoofd te spoken.

Vroeg steriliseren omdat je ze niet x periode uit elkaar kan houden is ook een slechte reden.

Je reu castreren om je een periode een vruchtbare teef in huis hebt ook. En chemisch castreren werkt minstens een half jaar.
Even uit elkaar houden dus.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:53

Little_Gift schreef:

Of eventueel niet je teefje castreren maar je reu? Heeft hij al de leeftijd die daarvoor geschikt is?

Beetje tegenstrijdig dit, ze moet wel de reu castreren maar niet de teef? Is dat dan niet ook snijden in een gezonde hond, waarbij gezondheidsrisico's in de toekomst niet eens echt meespelen in deze mate? Een vergrote prostaat komt veel minder voor dan een baarmoederontsteking

Een reu zonder gedragsproblematiek hoeft doorgaans niet eens gecastreerd te worden, dat zullen de meeste dierenartsen ook niet aanraden.

Little_Gift schreef:

Jij hebt blijkbaar nog nooit een doodzieke hond staan opereren aan een pyometra? Waarbij het maar gewoon op hoop van zegen is dat het dier de narcose trekt en ook weer wakker wordt? En dat je ook niemand kan garanderen dat het daarna goed komt? Je opereert immers een dier wat dat op dat moment eigenlijk helemaal niet aan kan.

Ik blijf het echt bizar vinden dat mensen deze denkwijze hanteren en dit ook durven aanraden aan andere mensen. Maar goed, misschien heb ik daar voor iets te veel ellende en verdriet gezien.

TS: Het is een beetje aan jullie hoe houdbaar de situatie is met een intacte reu en teef in huis. Bij twijfel en de situatie is te managen, zou je haar inderdaad iets kunnen laten uitgroeien, tot ze een jaar of 2-3 is. Maar als het lastig is, en dat is het, dan is het zeker reëel om met je dierenarts te bespreken dat ze gewoon 3 maanden na de eerste loopsheid gesteriliseerd wordt.
Nooit voor de eerste loopsheid steriliseren, maar dat had je inmiddels wel opgepikt in dit topic.

Het lastige aan dit soort topics is dat er erg veel wordt geroepen door mensen die wat vinden, en niet mensen die er ook daadwerkelijk in geschoold zijn. Ze lezen artikelen op internet die aansluiten bij hun denkwijze en nemen dit aan als de waarheid. Want het past in het straatje wat ze aan staat.
Teven preventief castreren is heus niet bedacht als trucje om geld in het laatje te brengen.
Laat je informeren door je dierenarts en paraveterinairen. Die bezitten wetenschappelijk onderbouwde kennis en gaan niet roeptoeteren met aandoeningen waarbij de kans minimaal verhoogd is.
De kans dat een intacte teef een pyometra krijgt, is vele malen groter.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:01

Esplendido schreef:
Een hond heeft tijd nodig om volwassen te worden. De hormonen die vrijkomen bij de puberteit van de hond en de cyclus van een teef spelen een grote rol in de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van een hond. Om die reden vind ik castreren voor de eerste loopsheid niet verstandig. Ik zou hiermee wachten tot de teef zowel geestelijk als fysiek volwassen is. Bij de meeste rassen is dit rond de twee jaar.

Eens inderdaad.
Besef ook dat een hond van nature niet in de overgang gaat en we dit wel veroorzaken door te castreren. Dit kan dus ook gevolgen hebben op pezen/spieren/banden, daarmee op de gewrichten. En dat er vormen van kanker meer voorkomen bij castraten dan intacte honden en vaak minder goed behandelbaar zijn.
En mogelijk incontinent.

Hier alleen maar intacte teven en reu(en) in huis. En dat is eigenlijk nooit een probleem. Tenzij medisch noodzakelijk word er hier geen hond gecastreerd.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:12

Wij hebben meerdere intacte reuen en teven. En dat maakt inderdaad dat je ze enkele dagen gescheiden moet houden als een of meer van de teven loops zij . Niet ideaal maar het werkt prima.

Natuurlijk heeft een intacte teef meer kans op een bmo. Een verwijderd orgaan kan immers niet meer gaan ontsteken. In al die jaren dat wij fokken en dus intacte teven hebben, hebben wij een keer een teefje met beginnende baarmoederontsteking gehad. Wij waren er vroeg bij en met behulp van een lange antibioticakuur is de ontsteking opgelost. Enkele loopsheden daarna heeft zij zonder problemen een nest pups gehad. Daarmee wil ik niet zeggen dat een bmo niet ernstig is, maar het is ook niet zo dat het niet meer op te lossen is. Daarnaast zijn er verschillende onderzoeken die laten zien dat honden die (vroeg) gecastreerd zijn misschien geen melkkliertumoren meer ontwikkelen maar juist weer meer kans hebben op andere soorten kanker.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:35

23% kans op een bmo betekent dat 77% geen bmo krijgt, daarvoor laat ik mijn teefjes niet castreren. Als je bij een dierenarts werkt zie je natuurlijk alleen degenen die ziek zijn. Als je je bewust bent van de signalen van je teef en een kans op bmo kun je er natuurlijk alert op zijn.

Een plofvacht/castratenvacht hebben ze iedere dag last van, onderschat dat vooral niet.

Gedrag kan bij een tollerteef ook verkeerd uitpakken als je de vrouwelijke hormonen weghaalt, zoals iemand anders al aanhaalde.

De fokker van mijn oudste toller stuurt haar reu altijd een paar dagen uit logeren als haar dames op het hoogtepunt zijn. Die dames hebben ze aan elkaar aangepast en zijn zo'n beetje tegelijk loops.

Citaat:
Degene die niet steriliseren; ook niet voordat je hond 'oud' is?

Nee, ook dan geen castratie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:47

Cruise schreef:
Little_Gift schreef:

Beetje tegenstrijdig dit, ze moet wel de reu castreren maar niet de teef? Is dat dan niet ook snijden in een gezonde hond, waarbij gezondheidsrisico's in de toekomst niet eens echt meespelen in deze mate? Een vergrote prostaat komt veel minder voor dan een baarmoederontsteking

Een reu zonder gedragsproblematiek hoeft doorgaans niet eens gecastreerd te worden, dat zullen de meeste dierenartsen ook niet aanraden.

Euh niks tegenstrijdig. Ik raad nog steeds niet aan te castreren en je vergeet de rest van mijn tekst waarin ik schreef 1/ tenzij het niet anders kan of de hond er zelf beter van wordt (medisch of qua omstandigheden zoals opvang of dus reu/teef combinatie in huis) en 2/ dat ik ook niks tegen mensen heb die het wel doen maar dan aub niet voor die uitgegroeid zijn en als die reu nou wel de volwassen leeftijd al heeft, dan kan dat ook een mogelijkheid zijn.

Cruise schreef:
Little_Gift schreef:

Jij hebt blijkbaar nog nooit een doodzieke hond staan opereren aan een pyometra? Waarbij het maar gewoon op hoop van zegen is dat het dier de narcose trekt en ook weer wakker wordt? En dat je ook niemand kan garanderen dat het daarna goed komt? Je opereert immers een dier wat dat op dat moment eigenlijk helemaal niet aan kan.

Ik blijf het echt bizar vinden dat mensen deze denkwijze hanteren en dit ook durven aanraden aan andere mensen. Maar goed, misschien heb ik daar voor iets te veel ellende en verdriet gezien.

Een narcose is altijd een risico ook bij preventief steriliseren of Casteren kan je ze verliezen! Daar wordt vaak veel te lichtzinnig over gedaan trouwens.

Of een veel te jonge PUP onder narcose brengen om preventief een baarmoeder uit te halen nog voor die pup ooit hormonen gekregen heeft. Ook niet zomaar zonder gevaar.

OH en wat je claimt over prostaat vele malen minder voorkomende... Nou laat ik nou nét die uitzondering hebben die onlangs door vergrote prostaat teelbalkanker ontwikkelde en op 9,5 jarige leeftijd alsnog gecastreerd diende te worden.

Dus zo zeldzaam is dat helemaal niet maar hé, ik ken mijn honden, we zaten er vanaf de eerste signalen bovenop en alles is goed gekomen en hij heeft jaren gelukkig geleefd met ballen en is nu gezond senior zonder ballen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:50

Ts kan het beste gewoon haar dierenarts raadplegen. Hier heeft ze niets aan, we zaaien alleen maar twijfel. En desnoods vraagt ze nog een second of third opinion en neemt ze daarna een besluit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:50

Nyaleti schreef:
Degene die niet steriliseren; ook niet voordat je hond 'oud' is?

Mijn plan was met 6 of 7 vanwege het risico op baarmoederontsteking.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

mysa schreef:
Ts kan het beste gewoon haar dierenarts raadplegen. Hier heeft ze niets aan, we zaaien alleen maar twijfel. En desnoods vraagt ze nog een second of third opinion en neemt ze daarna een besluit.

Mijn 'probleem' is dat dierenartsen het liefst zo snel mogelijk willen snijden en de nadelen 'vergeten' te melden. Ik heb nog nooit gehoord dat een dierenarts niet wil castreren, alle (gedrags)problemen die je met je hond hebt worden daarmee ook opgelost naar het schijnt. Als dierenartsen zich nou eens bij hun leest zouden houden en niet op de stoel van gedrags- of voedingsdeskundigen gingen zitten zou het al een heel ander verhaal zijn.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

Hier zowel mannetjes als vrouwtjes. Hond, kat en konijn geholpen met 6 maanden.
En de vrouwtjed gelukkig allemaal voor de eerste loopsheid/krolsheid.
En het zijn allemaal gezonde beestjes geworden.
Wij blijven het zo doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

Esther schreef:
mysa schreef:

Mijn 'probleem' is dat dierenartsen het liefst zo snel mogelijk willen snijden en de nadelen 'vergeten' te melden. Ik heb nog nooit gehoord dat een dierenarts niet wil castreren, alle (gedrags)problemen die je met je hond hebt worden daarmee ook opgelost naar het schijnt. Als dierenartsen zich nou eens bij hun leest zouden houden en niet op de stoel van gedrags- of voedingsdeskundigen gingen zitten zou het al een heel ander verhaal zijn.

Nou dit indd.
Ik heb t in 7 jaar tijd bij 6 nestjes gehad, dat er bij minimaal 1 puppy teef EN reu gevraagd werd wanneer ze ingepland konden worden voor de castratie/sterilisatie. Als ze kwamen voor de 9-12 weken enting.
Nu krijg ik al kortsluiting over dat ze allemaal zo stug spreken over sterilisatie.. want dat doen ze geen van allen…
Maar al beginnen bij een pup.. ben toch wel blij dat t hier echt bij de puppybaasjes op t hart gedrukt word, minstens laten uitgroeien. Incl een lading artikelen. En we er een clausule over hebben in t contract. Alles om te zorgen dat ze even nadenken en niet blind de DA geloven.
Want eerlijk is eerlijk, met een gezonde hond kom
Je zelden bij de DA, hun zien voornamelijk de problemen. In welk opzicht dan ook.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Goh, ik nooit meegemaakt hoor. En ik vind het eerlijk gezegd nogal misselijk om dierenartsen ervan te betichten alleen maar te willen snijden. Dus dierenartsen zijn volgens sommigen hier niet integer en stellen niet het belang van het dier voorop.

Ik volg het echt niet.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

criollo_yess schreef:

De vulva van een dekrijpe teef heeft geen uitvloeing meer. Dus als deze droog is, is het tijd om haar te laten dekken.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:32

mysa schreef:

Die twijfel valt wel mee hoor. Fijn allerlei invalshoeken te horen. Sowieso niet castreren voor de 1e loopsheid, daar ben ik wel zeker van. Mogelijkheid is ook dat we eerst die loopsheid maar eens aanzien. Mocht het allemaal meevallen en/of we de reu uit logeren kunnen doen, zou nog een loopsheid afwachten best een goed idee zijn. Of we haar helemaal niet laten "helpen", ben ik nog niet uit.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:50

balance schreef:
De vulva van een dekrijpe teef heeft geen uitvloeing meer. Dus als deze droog is, is het tijd om haar te laten dekken.

Dat is vaak zo maar gaat helaas absoluut niet bij elke teef op. Sommige vloeien door, ook tijdens de dekrijpe dagen.
Sommige zwellen veel, sommige zwellen bijna niet... Je kan echt niet gokken op uiterlijke tekenen en al dan niet vloeiend helaas.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Als ze daarvan afwijkt is de reu een hele goede indicator :). Maar je hebt inderdaad gelijk.