Kattenvoer overgewicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Re: Kattenvoer overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:59

Ik ben zelf voorstander van vers vlees en brokken met een hoog vlees gehalte maar mijn kat was uiteindelijk 9 kilo en ik kreeg t er met geen mogelijkheid af zonder knetter gek te worden van hem. We zijn toen begonnen met Prins Weight Reduction en dat is de eerste brok die echt helpt en hem niet hongerig laat. In het begin heb ik de bijbehorende blikjes ook gevoerd, dat gaf nog wat meer verzadiging. Nu wel weer terug op vers vlees maar de brokjes zijn echt een blijvertje.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 08:29

Ik ben ook benieuwd hoeveel en hoe vaak je voert. Hier ook een te dikke, gesteriliseerde binnenpoes gehad, maar door gewoon echt rigoureus minder brok te geven viel ze prachtig af en werd ook minder geobsedeerd door voeding. Wij gaven het in zo'n speeltoren (hoe heet zoiets?) zodat ze er ook langer over deed om het op te eten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 08:39

Staar niet te blind ophet vetgehalte; een lager gehalte koolhydraten (voorkom zeker snelle of zetmeelrijke koolhydraten) is effectiever om af te kunnen vallen.
Het lichaam moet weer vetten leren gebruiken voor energie, waar een kat normaal gesproken heel efficiënt in is. Zolang er veel koolhydraten beschikbaar zijn, worden die eerst gebruikt voor snelle energie. Daarom vallen katten op vlees makkelijker af dan op brok. Teveel koolhydraten, die meer glucose leveren dan er wordt gebruikt, resulteren in meer lichaamsvet.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 13:03

Ik voer ongeveer 40-45 gram brokjes verspreid over 4 porties.

Ik heb ook naar carnilove gekeken, vooral naar de granenvrij lam & zwijn.
Ik voer niet zo veel vlees, omdat ze gruwelijk knoeit met alle soorten natvlees (mouse, in gelei, in jus, etc. Alles gaat op de grond, onder de bank, etc.) Dat gaat natuurlijk stinken als het ergens achter ligt..
Ook krijgt ze vrij snel diaree...

Kan het wel op gaan hogen, moet dan alleen even kijken hoe dat dan met het andere voer moet

Maanlicht schreef:
Ik ben ook benieuwd hoeveel en hoe vaak je voert. Hier ook een te dikke, gesteriliseerde binnenpoes gehad, maar door gewoon echt rigoureus minder brok te geven viel ze prachtig af en werd ook minder geobsedeerd door voeding. Wij gaven het in zo'n speeltoren (hoe heet zoiets?) zodat ze er ook langer over deed om het op te eten.

Ik heb ook zon speeltoren, moet ze de brokjes met het pootje uit halen of ergens tussenuit vissen/schuiven. Die kent ze alleen inmiddels zó goed dat het weinig uitdaging meer geeft :z

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 13:29

Ik zou ook aanraden om meer natvoer te geven, maar dan moet dat natuurlijk wel hygiënisch blijven... Mijn kat krijgt haar natvoer alleen in likmatten, bv deze: https://www.zooplus.nl/shop/honden/voer ... t=982358.0

Zoiets zou nou je nog eens kunnen overwegen, kunnen ze een stuk minder mee knoeien en doen ze ook meteen langer over hun eten.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 13:47

Natvoer moet je ook heel erg goed uitzoeken, zijn er veel met gigantische hoeveelheden koolhydraten, sommige zit gewoon suiker in de ingrediënten...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 13:54

Wij hebben van de Ikea een plastic mat, daar zet ik het bakje op en dan kan ik de plaat daarna gewoon afnemen. Die van mij pakken het vlees er namelijk uit en leggen het op de mat

Als ze vaak diaree heeft zou ik juist kijken naar de ingrediënten. Misschien kan ze niet tegen granen, wij hebben er eentje die kan niet goed tegen teveel kip (schijnt bij ragdolls vaker voor te komen)