Mijn halsters worden gegijzeld, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Mijn halsters worden gegijzeld, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:23

Ahhh wat te leuk!! En wat fijn dat je het er ook laat zijn <3 Heel bijzondere plek en ook mooi dat ze toch elk jaar weer terugkomen op hetzelfde- onhandige - plekje

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:29

Oh dat is te schattig, en grappig

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:50

Ik dacht even dat dit ging om een ruzie met een staleigenaar _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:53

Wat lief! En ik heb vogelhuisjes hangen en daar gaat geen vogel in. :') -O-

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:02

Geweldig! <3

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:15

Op mn werk heb ik ieder jaar weer een flinke "discussie" met meerdere families Zwaluw, die hun nestjes hebben in de bokken stal. Ouders zijn op z'n zachtst gezegd meestal Not Amused als je vervolgens de bokken komt verzorgen en uitmesten.

Regelmatig ga ik dan ff een paar minuten buiten de stal staan, zodat ze ff naar binnen kunnen vliegen om de jongen te voeren. Maar ze komen héél vaak aanvliegen en dan zie je ze gepikeerd weer naar buiten vliegen. Tis nogal een lage stal, denk max 2 meter hoog, dus de nestjes zitten op sommige plekken op ooghoogte.

Tja, sorry vogeltjes, onze bokken moeten óók eten en een schone stal dagelijks.

Thuis af en toe een nestje kool/ pimpel mezen in de patio, inderdaad naast de keukendeur die dagelijks flink gebruikt wordt (voordeur wordt hier zelden tot nooit gebruikt) en al eerder een nestje merels in de heg gehad, dus dat is dan ff enkele weken de heg niet snoeien.

Vorige week een jong tortelduifje gevonden en op laten halen door de dierenambulance, die zat als kattenvoer op de oprit van mn werk (en onze kat Max is een echte jager) wist niet dat duiven zo vroeg al begonnen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:39

Wat leuk zeg <3
Hier op de galerij hangt een vogelhuisje en ieder jaar wordt het gebruikt, zo leuk want als je er langs loopt hoor je de jonkies!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:45

ja hoor, heb jij weer _O- _O-

Welke goede vibe heeft jouw terrein toch dat alle dieren daar wil wonen :D

Maar leuk hoor, zo'n nestje vogeltjes.

Ik kan me nog herinneren dat we vroeger een kastje aan de perenboom hadden hangen. Daar woonden koolmeesjes in en op enige ochtend vlogen de jonkies uit terwijl wij in de keuken toekeken. Zo leuk!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 22:17

Wat leuk! Wij hadden ooit een merelnest op het konijnenhok. Vonden we nogal tricky, want er liep regelmatig een vogeltjes jagende buurtkat in de tuin, toch hebben de vogels het overleefd.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:10

Leuk al die vogel-verhaaltjes!

Als ze besluiten hun intrek te nemen in het halster-nestje zal ik wel eens een update van de baby's posten :D

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:21

Hahaha heerlijk! :D Heb je nog meer halsters hangen TS?

Winterkoninkjes zijn polygaam, het mannetje bouwt veel nestjes en probeert meerdere te vullen zodra vrouwtje 1 begint te broeden. Ben dus heel benieuwd hoeveel halsterfamilies je voor elkaar kunt krijgen :+

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:44

Oh wat superleuk en knap gebouwd van ze! Hier vooral muizen die nestjes willen maken in mijn paardenspullen (waaronder een oude cap :r )

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:52

jeetje77 schreef:
Tot er fanatiek door 2 koolmezen nestmateriaal werd aangevoerd. Werd gewoon een briefje opgehangen, tijdelijke andere aanval gebruiken, deze is bezet.
Ik wist niet dat koolmezen zo agressief nesten bouwen, maar goed dat jullie een briefje voor ze hebben opgehangen :))

Ik vind het echt supertof dat vogels ergens gaan nesten, hoewel de halsters in dit geval wat ongelukkig zijn uitgekozen :D Hier in de buurt veel huiszwaluwen ivm nieuwbouw in waterrijk gebied. De meeste mensen laten de nesten weg halen. Wij hebben juist nestkasten opgehangen waar elk jaar wel 2x nestjes worden uitgebroed, zó leuk!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:59

Oh wat een heerlijk topic dit <3

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

Oooh wat een creatief bedacht plekje! En winterkoninkjes zijn zelf al zo klein, hoe klein zijn baby-winterkoninkjes dan...?! :Y) := Ik volg graag!!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:16

noviceh schreef:
jeetje77 schreef:
Tot er fanatiek door 2 koolmezen nestmateriaal werd aangevoerd. Werd gewoon een briefje opgehangen, tijdelijke andere aanval gebruiken, deze is bezet.
Ik wist niet dat koolmezen zo agressief nesten bouwen, maar goed dat jullie een briefje voor ze hebben opgehangen :))

Ik vind het echt supertof dat vogels ergens gaan nesten, hoewel de halsters in dit geval wat ongelukkig zijn uitgekozen :D Hier in de buurt veel huiszwaluwen ivm nieuwbouw in waterrijk gebied. De meeste mensen laten de nesten weg halen. Wij hebben juist nestkasten opgehangen waar elk jaar wel 2x nestjes worden uitgebroed, zó leuk!

Jammer dat ze de nesten weghalen, zwaluwen hebben het al steeds moeilijker. Fijn dat jullie dat niet doen!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

Suzanne F. schreef:
Wat lief! En ik heb vogelhuisjes hangen en daar gaat geen vogel in. :') -O-

Maar echt hè? Zo herkenbaar. Hangen er hier vier verspreid over de hele tuin...vergeet het maar. Heb ook veel insectenhuisjes. Die worden wel heel druk bezocht.

Wel super grappig zo in die halsters <3

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:31

Wat leuk!

Wij hadden vorig jaar een nestje koolmezen in een eigenlijk niet zo geschikt nestkastje, zo'n wijnkistje zeg maar.
"Oh ze vinden dit een fijne plek, zullen we een beter nestkastje kopen?"
Nou, die nieuwe villa moeten ze mooi niets van hebben hoor :')

Dan maar meegenieten met jou. :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

noviceh schreef:
Hier in de buurt veel huiszwaluwen ivm nieuwbouw in waterrijk gebied. De meeste mensen laten de nesten weg halen. Wij hebben juist nestkasten opgehangen waar elk jaar wel 2x nestjes worden uitgebroed, zó leuk!

Wat bizar dat mensen dat doen! Er is al zo weinig ruimte voor dieren in NL, dan doe je zoiets? Ik snap dat echt niet. Fijn in ieder geval dat jullie het goede voorbeeld geven.

Onze vogelhuisjes worden wel gebruikt. Ik zorg dat ze een beetje verstopt hangen, favoriet is het huisje dat aan een meidoorn hangt, je moet tussen de stekeltakken door vliegen om erin te gaan. Dat lijkt me heel veilig voor de vogeltjes.

We hebben ook een huisje waar ieder jaar hommels in wonen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:47

Geweldig! Wij hadden een merel die altijd een nest bouwde boven op de bosmaaier in de schuur, ooit 1x geprobeerd om het nest te verplaatsen naar het houthok, daar was ze het niet mee eens, wat kon zij schelden tegen mij zeg. Nu heb ik voor de ingang van de schuur een vliegengordijn gehangen zodat ze niet meer de bosmaaier kan gijzelen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:50

Ir111 schreef:
Wat bizar dat mensen dat doen! Er is al zo weinig ruimte voor dieren in NL, dan doe je zoiets? Ik snap dat echt niet. Fijn in ieder geval dat jullie het goede voorbeeld geven.
Als reden wordt er gegeven dat ze zoveel poepen. Ik snap dat dus niet…

Een hommelhuisje? Leuk!! Heb je daar ook foto’s van? Wij hebben afgelopen najaar een vleermuiskast gewonnen, was een actie van onze gemeente. Hopelijk komen daar ook vleermuizen in, lijkt me supertof!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

De hommels hebben een van de vogelhuisjes gekaapt. Heel gezellig want we hebben een zitje daar vlakbij. Terwijl we aan de koffie zitten wordt boven ons af en aan gevlogen.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:55

Zwaluwen zijn beschermd, nestjes mogen niet eens verwijderd worden!

Gelukkig hebben deze winterkoninkjes wel vogelliefhebbers getroffen.
Subtieler maatje dan een emoe wel haha.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

Bij ons zitten er hommels onder de plankenvloer vd zadelkamer...Elk jaar weer en elk jaar verdwijnen ze gelukkig ook weer...Want iedere keer als ik er binnenstapt komen ze geïrriteerd rond mij zoemen...Maar al onze spullen ..inclusief voer kisten die niet te verplaatsen zijn staan daar...Dus ze kunnen kiezen , delen of opzouten...De eerste waren er verleden week alweer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:58

Solleke_Noah schreef:
Jammer dat ze de nesten weghalen, zwaluwen hebben het al steeds moeilijker. Fijn dat jullie dat niet doen!

Schandalig is het eigenlijk... en het mag wettelijk niet eens. Iig niet in het broedseizoen.

Maar helaas willen veel mensen wel natuur, maar niet in hun eigen tuin en al helemaal niet als daar poepjes bij horen op hun strakke nep gazon -O-

Daarom juist zo blij met dit topic, waar mensen wel gewoon hart voor de natuur hebben!

Wij hebben elk jaar een winterkoning in een oud zwaluw nest in de stallen <3