F_T schreef:Parsons kunnen nogal fel en pittig zijn, mijn vader heeft ze gehad.
Ook echt wel fel naar andere honden als je een beetje pech hebt.
Ik weet niet of dat nu per se zo goed past in jouw plaatje eigenlijk.
Een kleine stabij of een toller zie ik wel passen,
Een leuke kruising van t een of ander ook,
Een gewone kleine maat poedel ook.
Qua karakter en maat en sportiviteit mijn persoonlijke favoriet de sheltie ook,
Maar die kunnen nogal blafferig zijn.
Daar kan je aan werken van jongs af aan, maar het ís wel echt raseigenschap dat zich er niet bij alle individuen goed uit laat trainen.
Een toller voldoet niet aan haar eisen.
- Ze verharen..
- zijn groter dan 40 cm..
- ze zijn vriendelijk voor eigen maar kunnen best uitvallen, ze zitten namelijk niet altijd te wachten op andere honden. Ze zien er echter wel heel schattig uit, maar dat is de buitenkant.
- Ze zijn waaks en kunnen heel vocaal zijn, al eens een tollerscream gehoord, het zegt al wat dat er een naam voor is..
De meeste zijn wel sportief en trainen graag, maar dat moet ook als het jou even niet uitkomt.
Ik zie te vaak tollers voorbij komen voor herplaatsing omdat mensen het toch onderschat hebben, het zijn géén goldens in een leuk rood jasje en handig formaat.
Zeker iets om rekening mee te houden en als je denkt dat dat past is een toller een superfijne hond, maar niet altijd even makkelijk.
Citaat:En daarnaast heb ik best wat eisen (denk ik?). Ik heb een Mechelse Herder kruising gehad, een Roemeens hondje, een Maltezer Leeuwtje en pas nu vaak op op de hond van mijn ouders, een kruising Tibetaan/Poedel. Doordat het best verschillende rassen waren met elk hun eigen behoefte weet ik heel goed wat ik níét meer zou willen.
- een verharende hond (beetje haar okee, maar niet meer een extra vachtje op de bank/vloer vd hondenharen)
- niet groter dan 40 cm
- ik zou graag een vriendelijke hond willen, hoeft niet eens perse een allemansvriend te zijn, maar geen uitvalgedrag vertonen zou héél fijn zijn
- geen extreem waakse/vocale hond
- moet wel een beetje sportief zijn, ik loop heel veel hard, zou leuk zijn als die dan mee kan! Of op onze wandel vakanties.
- en een beetje baasgericht zou ook wel erg leuk zijn, ik train graag

.
Ik vind poedels/doodels ook echt onwijs leuk, maar ik weet dat mijn vriend toch liever een wat stoerder uiterlijk zou willen. Mij maakt het uiterlijk niet zo uit, ik vind karakter belangrijker.