Ethische vraag: wat te doen met bejaard huisdier van overleden baasje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:31

Tieme schreef:
Ik vind het een lastig iets en ik vindt het ook afhankelijk per dier. Ik werk in de wijkverpleging en onlangs overleed een cliënt van ons. Deze had een ontzettend leuk en lief klein hondje. Wel een jaar of 10/11 maar nog super gezond, enthousiast en energiek.
Bij navraag of er al een huisje gevonden was voor het hondje bleek dat de familie het al jn hadden laten slapen. Volgens de familie naar de wens van het baasje omdat ze niet zonder elkaar zouden kunnen. Hondje was tijdens ziekenhuis opnames alleen thuis en werd door buren verzorgd. Niks aan de hand. Ik en m'n collega's zijn hier wel van geschrokken en vonden er ook wel wat van. Meerdere collega's hadden het hondje zo op willen vangen. Bedoel, als het beestje ongelukkig is dan kan je hem altijd nog in laten slapen toch? We waren er in ieder geval erg van ontdaan en konden ons in dit geval ook niet voorstellen dat een dierenarts hiermee akkoord zou gaan.

We hebben ook andere gevallen meegemaakt waarbij ik inslapen wèl zou begrijpen. 23 jarige kater die al ziek was, duidelijk pijn had en bijna blind en mogelijk dementerend was.

Of de 13 jarige labrador van een cliënt waar pas nog een tumor verwijderd was en die regelmatig omviel, omhoog gehezen moest worden en incontinent was geraakt. Helemaal te begrijpen. Vind het dus moeilijk en pet geval weer anders. Zou het ook met de dierenarts bespreken.

Om wat voor een dier gaat het? Leeftijd enz?

In jouw eerste voorbeeld is het inderdaad jammer dat zo snel tot inslapen besloten is.

Het hangt erg af van leeftijd, gezondheid van het dier en mogelijkheid tot wennen bij een nieuwe thuissituatie.

TO kan je er iets meer over vertellen ? Leeftijd, soort dier , evt. problemen ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 18:51

Dank voor jullie input! Dat helpt me erg.

Ze hebben contact met de dierenarts voor advies. Verder heb ik er niks over gehoord nog.

Vooralsnog kan ik er niks meer over vermelden helaas.

SincereQ

Re: Ethische vraag: wat te doen met bejaard huisdier van overleden baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:03

Je zou eens contact kunnen opnemen met de Koninklijke Hondenbescherming, zij hebben een opvang voor oude/kwetsbare honden. Wellicht kunnen ze meedenken met de situatie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:12

Ik zou ook de wens van de baas accepteren en uitvoeren.

Toen mijn oma overleed bleef mijn opa achter met 2 katten.
Hij ging naar het bejaardenhuis en heeft toen de katten laten in slapen. Waren enorme valse krengen dus ook niet herplaatsbaar. Het was goed zo

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:40

Popstra schreef:

Maar TS geeft aan dat het dier helemaal niet ingeslapen zou worden als de eigenaar nog zou leven, omdat het nog goed genoeg is.
Waarom dan inslapen? En dan nogmaals; een dierenarts laat echt een gezond dier niet zomaar inslapen, dan moeten er echt al wel klachten of een dossier zijn.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:43

Goof schreef:
Popstra schreef:

Maar TS geeft aan dat het dier helemaal niet ingeslapen zou worden als de eigenaar nog zou leven, omdat het nog goed genoeg is.
Waarom dan inslapen? En dan nogmaals; een dierenarts laat echt een gezond dier niet zomaar inslapen, dan moeten er echt al wel klachten of een dossier zijn.

Als het diertje qua karakter nog relatief makkelijk kan wennen aan een nieuwe thuissituatie, en er een geschikt baasje is, zou ik het diertje liever laten verder leven.

Is de situatie zodanig dat wennen niet zou lukken, of de vereisten moeilijk te halen zijn, er geen baasje is, ja dan kan inslapen de betere keuze zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 20:02

Ik heb in mijn testament staan dat als mijn dieren kwalen hebben waardoor ze op dagelijkse basis belemmerd worden of die ervoor zorgen dat herplaatsing bij iemand die er echt goed voor is (absoluut geen handel, manege, kinderpaard) dat ik wil dat de DA euthanasie zeer serieus overweegt. Ik ben echt van het idee : wil je een dier redden van de slacht, hou die van jezelf en zorg er goed voor. Maar zou het echt verschrikkelijk vinden als ze alsnog in de handel of ergens terecht komen waar te weinig rekening wordt gehouden met de beperkingen. Dan liever gaan in goede tijden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 20:15

Jeetje wat zouden veel mensen een hond zo in laten slapen... ziek en op , oke, maar een vitaal oudje kan prima nog naar een ander huis gaan, wij hebben ook wel een rottweiler van 11,5 jaar uit een asiel gehaald, nou die was super blij en heeft nog een hele leuke tijd gehad bij ons...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 20:44

Overleg gehad met nabestaanden en er is een document gevonden waarin staat dat ze toch graag zou willen dat ze herplaatsen wordt en mij is gevraagd om te helpen dus mag ik info delen *\o/*

Het gaat om een 11-jarig teefje.

Ze komt van oorsprong uit Roemenië, is in principe gezond. In huis heel fijn, zindelijk, kan goed alleen zijn ook voor langere tijd, heel mens vriendelijk. Echte knuffelkont, ligt ook graag op de bank naast je <3 . Wel springt ze tegen mensen op, wat mogelijk bij kinderen lastig kan zijn. Pakweg 25 kilo. Formaat labrador, maar slanker gebouwd en hoger op de poten.

Buiten ingewikkelder, hier komt het complexere deel!

Ze trekt behoorlijk, en madam is een bodybuilder dus dat merk je, zelfs met maar 25kilo. Ik laat haar nu uit met een riem die verbonden is met een riem om mijn buik en dat gaat prima eigenlijk. Daarnaast gedraagt zich vervelend naar andere honden. Ze wil er niks mee te maken hebben en reageert boos. Geen idee van haar gedrag naar katten. Ze liep nooit los en is ook altijd enigst hond geweest.

Belangrijk is een plekje waar ze opnieuw enigst hond kan zijn, een rustige plek en een flinke tuin. Ze is graag veel buiten.

Ik hoop de kracht van bokt te gebruiken om een plekje voor deze bejaarde kanjer te vinden!

Tips voor andere manieren om een plekje te vinden worden ook gewaardeerd!

Alvast zeer bedankt!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 20:48

Wat goed zeg!
Als ze verder zo lief is vindt ze vast en zeker een plekje.
Succes!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 20:56

kimmie261 schreef:
Jeetje wat zouden veel mensen een hond zo in laten slapen... ziek en op , oke, maar een vitaal oudje kan prima nog naar een ander huis gaan, wij hebben ook wel een rottweiler van 11,5 jaar uit een asiel gehaald, nou die was super blij en heeft nog een hele leuke tijd gehad bij ons...

Fantastisch dat jullie dat gedaan hebben en fijne baasjes zijn. Maar zou niet willen dat mijn oudjes (lang) in een asiel zouden zitten.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 23:24

troi schreef:
Overleg gehad met nabestaanden en er is een document gevonden waarin staat dat ze toch graag zou willen dat ze herplaatsen wordt en mij is gevraagd om te helpen dus mag ik info delen *\o/*

Ze komt van oorsprong uit Roemenië, is in principe gezond. In huis heel fijn, zindelijk, kan goed alleen zijn ook voor langere tijd, heel mens vriendelijk. Echte knuffelkont, ligt ook graag op de bank naast je <3 . Wel springt ze tegen mensen op, wat mogelijk bij kinderen lastig kan zijn. Pakweg 25 kilo. Formaat labrador, maar slanker gebouwd en hoger op de poten.

Ze trekt behoorlijk, en madam is een bodybuilder dus dat merk je, zelfs met maar 25kilo. Ik laat haar nu uit met een riem die verbonden is met een riem om mijn buik en dat gaat prima eigenlijk. Daarnaast gedraagt zich vervelend naar andere honden. Ze wil er niks mee te maken hebben en reageert boos. Geen idee van haar gedrag naar katten. Ze liep nooit los en is ook altijd enigst hond geweest.

Belangrijk is een plekje waar ze opnieuw enigst hond kan zijn, een rustige plek en een flinke tuin. Ze is graag veel buiten.

Ik hoop de kracht van bokt te gebruiken om een plekje voor deze bejaarde kanjer te vinden!

Alvast zeer bedankt!!

Fijn dat ze herplaatst gaat worden! Is ze via een stichting naar Nederland gekomen? De meeste stichtingen hebben in het contract staan dat als er iets met de eigenaar gebeurd of de hond herplaatst moet worden dat dit via de stichting moet. Misschien goed om naar te kijken.

Mocht dit niet het geval zijn is verhuisdieren een goede site.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Heel fijn dat een gezond dier niet zomaar ingeslapen wordt.

Volgens mij zijn er op facebook ook herplaats groepen voor honden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:02

Inslapen of zelf kunnen houden en kijken of het zich kan aanpassen. Maar absoluut niet weg doen naar mensen die je niet kent... zou ik zelf echt niet aandurven. Dan inslapen en de wens van de overledene inwilligen.

Ik heb ook tegen m'n ouders en familie gezegd dat mijn 2 paarden moeten worden ingeslapen als ik weg val. Of ze moeten ze zelf en op dezelfde locatie kunnen verzorgen maar ik wil dat ze absoluut niet bij anderen terecht gaan komen en moeten verhuizen op hun leeftijd. Zeker de paardenwereld vertrouw ik daar niet in en mijne zijn te complex met vele kwaaltjes dat ik ze dat wil besparen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

annibel schreef:
troi schreef:

Alvast zeer bedankt!!

Fijn dat ze herplaatst gaat worden! Is ze via een stichting naar Nederland gekomen? De meeste stichtingen hebben in het contract staan dat als er iets met de eigenaar gebeurd of de hond herplaatst moet worden dat dit via de stichting moet. Misschien goed om naar te kijken.

Mocht dit niet het geval zijn is verhuisdieren een goede site.

In sommige gevallen blijft het dier toch ook eigendom van de stichting of het asiel? Dan moet je inderdaad daarmee contact opnemen als de adoptant is weggevallen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:12

Helaas is de stichting onbekend.

Ik heb al jaren geen Facebook meer,zal kijken naar een nw account opstarten!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:24

Er zijn mensen die menen dat zij de enige zouden zijn die een dier goed kunnen of willen verzorgen, en ook zijn er die menen dat hun dier zo aan hen gehecht zou zijn dat die liever ook dood zou zijn als de baas zou overlijden.Ik vind echter dat je het eigen leven en de natuurlijke levenstijd van een dier moet respecteren. En hem of haar daar de kans voor geven. Het beste is om er iets over in je testament te zetten, tegenwoordig is zelfs het onderhoud van een kat of hond al heel duur dus indien nodig iets financieels waar het dier mee verzorgd kan worden. Dat is in het geval van paarden zeker nodig .Overigens, toen ik aanbood die kat op te vangen zou ik daar geen geld voor hoeven te hebben. Maar de overledene had kennelijk niets gecommuniceerd dus ineens was de kat weg,ik hoop naar een goed adres.Voor bejaarde paarden zijn er opvangstichtingen zoals de Paardenkamp die van donaties leven dus de nabestaanden niets kosten. Wel is daar een wachtlijst,zet je paard er tijdig op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

Ik gaf mijn mening op hoe de TS de hond beschreef in de openingspost.
Bejaard, wat mankementjes en complex in de omgang.

Als ik nu de 2e omschrijving lees is het in ene een heel andere hond. Die zou ik ook nog wel een kans geven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:20

Popstra schreef:

Als ik nu de 2e omschrijving lees is het in ene een heel andere hond. Die zou ik ook nog wel een kans geven.

Eens

In de OP zag ik ook een oud diertje voor me met best veel kwalen al.
Of je die moet willen verhuizen..

Maar de volgende omschrijving vind ik klinken als een hondje dat nog prima ergens een tijdje voorruit kan.
Ja hoe lang weten we natuurlijk nooit, maar niet dat het een hondje van de dag is.

Ts succes, hopelijk vind je snel een fijn huisje.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:36

Ik heb haar ondertussen bij 6 organisaties/ stichtingen/ sites aangemeld. Waaronder verhuisdieren, facebookgroepen en zelfs marktplaats . Daarnaast bij mijn vrienden en kennissen.

Vanmiddag afspraken maken hoe lang we dit kunnen proberen.

Vanaf zondag zit ze alleen in een huis met alleen 4x per dag uitlaat/ voer bezoek. Dat moet niet lang duren

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

troi schreef:
Ik merk dat ik wat vastloopt in mijn gedachten en vind het fijn als anderen meedenken dus even dit topic.

Het zit zo. Een buurtgenoot is onverwacht overleden en deze laat een zeer geliefd, bejaard huisdier na. Naast de zeer hoge leeftijd en wat ouderdomskwaaltjes is het dier gezond. Wel is het dier complex in de omgang. Gaat goed met mensen maar slecht met andere dieren en heeft een specifieke omgeving en verzorging nodig.

Baas had de wens dat na overlijden het dier ingeslapen moest worden. Want de vraag is of je voor een bejaard ingewikkeld dier een passende plek vind en het idee dat dier dan een paar keer moest verhuizen vond hij vreselijk.

Nabestaanden staan nu voor een afschuwelijk dilemma!

Ja, herplaatsen betekent verhuizen, meerdere keren opnieuw wennen, onrust en stress. Is er überhaupt een geschikte plek en hoe lang heeft dier nog te leven? Je laat hem door ellende gaan mogelijk voor nog een paar dagen?

Aan de andere kant heb ik vanochtend met dier liggen knuffelen en zou bij leven van het baasje er zeker geen reden zijn voor inslapen.

Vreselijk dit!

Er is in de familie/ vriendengroep geen geschikte plek.

Iemand met goed advies?

Als het dier kan direct herplaatst worden naar iemand die weet waar ze aan beginnen en alles erbij kan en wil nemen, dan opteer ik uiteraard voor herplaatsen.
Als herplaatsen moeilijk is en het dier naar een asiel moet, dan opteer ik voor inslapen.

Het is zo zielig om een oud dier die altijd een huisje gehad heeft de stress van een asiel aan te doen, want face it, die oudjes worden amper geadopteerd. Ik las onlangs eentje die een 14 jarige hond begin november gedumpt had in het asiel, het dier is op 20 november, alleen in zijn hok, overleden.
Als ze die gewoon hadden ingeslapen had dat het dier een hoop leed en gebroken hart gescheeld...

Sterker, ik heb een 17 jarig paard, die met aangepast beslag nog prima is voor weidedecoratie, maar eigenlijk niet meer in het werk kan. een trekpaard, met cpl, perfect paardwaardig. Als ik plots het loodje zou leggen en mijn man moet paarden wegdoen omdat het niet meer haalbaar is, dan mag deze ingeslapen worden. Ze gaat enkel weg met de Rendac, want dit paard in de handel is gegarandeerd leed door haar mankementen en gebruiksaanwijzing.

We hebben nog een gezond trekpaard, een gezonde pre, en een draver staan, die drie kunnen makkelijker een goed huisje vinden dan het trekpaard.

Mijn wolfhond van nu 12,5 zou ik ook onder geen beding naar een ander huisje willen zien gaan, als ze niet bij mijn man of moeder kan blijven, is voor haar het meest humaan ook om in te slapen. ZE heeft gewrichtsproblemen én kan niet alleen thuis zijn, wij hebben een regeling waardoor ze altijd Of bij ons, Of bij mijn moeder is. Als zij naar iemand gaat waar ze regelmatig alleen moet zijn ,wordt dat dier ongelukkig, op die leeftijd wil ik haar dat niet meer aandoen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Wij hebben dit ook een keer gehad met de tante van mijn vader.
Ze had 2 katten en een hond, en alles netjes vastgelegd. Wij hebben de jonge kat gekregen na haar overlijden, de buren het hondje.
De andere kat was 23 en echt op, gewrichtsproblemen, nier problemen en bijna blind, deed het in de routine en eigen huis oké, maar zij wilde ook dat hij ingeslapen werd bij haar overlijden. Ook met haar DA zo afgesproken en dat dus ook laten doen, zij is met haar kat samen opgebaard :')
Bij dit beestje vond ik het prima, hij was stokoud en echt helemaal op, ook ivm de blindheid zag ik hem niet verhuizen.
De andere kat hebben wij nog 20 jaar plezier van gehad, vreselijk lieve poes en zo makkelijk. Uiteindelijk ook 22 geworden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:22

Popstra schreef:

Eens idd!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:00

Het is best lastig. Wat de 1 complex vindt is voor de ander geen punt.

Ik laat haar nu uit met een riem om mijn middel en merk nauwelijks wat van haar getrek. Een ander, lichter minder sterk iemand, die haar met een normale riem uitlaat heeft er misschien flink werk van en een gevoelige arm.

Dus ja, hoe omschrijf je het goed?

Je wilt ook geen te mooi beeld schetsen waarna iets hard tegenvalt.

Als iemand trouwens de marktplaats link wil stuur dan pb!

Staan mijn persoonlijke gegevens op dus liever niet open en bloot op bokt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

Natuurlijk is probleemgedrag altijd een wijd begrip, maar trekken aan de lijn of snel bijvoorbeeld eten van tafel halen is mild probleemgedrag.
Bij probleemgedrag denk ik vaker aan, bijtincidenten, agressief gedrag, of zo angstig dat je ze niet kan pakken bijvoorbeeld.

Als je gewoon eerlijk het gedrag van de hond omschrijft.

Het trekken is imo niet echt probleem( kwestie beetje sterke eigenaar, geen oma van 82 die slecht ter been is) het gedrag naar andere honden kan dat wel zijn maar zoals jij het nu omschrijft is dat meer geblaf dan werkelijk gevaarlijk gedrag.
En mijn hond was niet zo, maar 75 procent van de aangelijnde honden die ik voorheen tegen kwam reageerden achterlijk -O-

In het topic worden ook absoluut wel voorbeelden genoemd van dieren dat ik denk, ja goed dat die gaan. Zoals incontinentie, dementie etc dat zou voor mij een no-go zijn om nog te verhuizen.

11,5 is voor een hond van 25 kilo niet jong, maar mijn hond was ca 23 kilo en is bijna 18 geworden, dus voor hetzelfde geld kan die nog mooie jaren ergens anders hebben!