Inspiratie konijnen houden buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 06:28

Ik kan ook een opvang aanraden. Het is misschien even over alle 'regeltjes' heen stappen, zeker in combinatie met een best flink adoptiebedrag. Maar je weet wat je krijgt en ze zijn al gekoppeld en gecastreerd en eventueel gesteriliseerd. Onze eerste kwamen van een fokker en moesten toen eerst even apart, ram castreren, daarna opnieuw koppelen op neutraal terrein. Heel gedoe.
Ik heb altijd hangoordwergen gehad en klein vosje van 1,5 kilo. Gaat prima buiten, vosje moet al minstens 11 jaar zijn en heeft het echt niet koud met veel stro, hooi en vriendje om tegen aan te kruipen.
Het vosje is vrij angstig, dat is flink verbeterd maar aaien vind ze nog steeds niet heel fijn, ik heb er nu net de derde tamme hangoor bij. Ze kan zich mooi optrekken aan een minder bang konijn en voor ons is er dan een die wel gezellig komt voor een aai. Ze is iedere keer na het overlijden van haar vriendje terug gegaan naar de opvang om te koppelen. Als je er mee wil stoppen kan (of eigenlijk moet) je laatste konijn terug.

juval

Re: Inspiratie konijnen houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 07:33

ik heb 2 vrouwtjes, zusjes, rechtstreeks van een fokker. Ze waren net niet mooi genoeg voor de keuring. Ik kreeg ze gratis mee, hij was blij dat hij er vanaf was.

Van gras blijft weinig over, dat hebben ze zo kaal en afgegraven. Ik pluk of knip dagelijks groen voor ze.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:48

FleurVP schreef:
Ik kan ook een opvang aanraden. Het is misschien even over alle 'regeltjes' heen stappen, zeker in combinatie met een best flink adoptiebedrag. Maar je weet wat je krijgt en ze zijn al gekoppeld en gecastreerd en eventueel gesteriliseerd. Onze eerste kwamen van een fokker en moesten toen eerst even apart, ram castreren, daarna opnieuw koppelen op neutraal terrein. Heel gedoe.
Ik heb altijd hangoordwergen gehad en klein vosje van 1,5 kilo. Gaat prima buiten, vosje moet al minstens 11 jaar zijn en heeft het echt niet koud met veel stro, hooi en vriendje om tegen aan te kruipen.
Het vosje is vrij angstig, dat is flink verbeterd maar aaien vind ze nog steeds niet heel fijn, ik heb er nu net de derde tamme hangoor bij. Ze kan zich mooi optrekken aan een minder bang konijn en voor ons is er dan een die wel gezellig komt voor een aai. Ze is iedere keer na het overlijden van haar vriendje terug gegaan naar de opvang om te koppelen. Als je er mee wil stoppen kan (of eigenlijk moet) je laatste konijn terug.

Ik raad ook de opvang aan. Ze zitten overvol. Mijn witte konijn is een gered industrie/vlees konijn van stichting Flappus en het zwartje heeft de witte zelf uitgezocht bij opvang konijnenparadijs (aanrader!)

Flappus heeft regelmatig jonge ex industrie konijnen en ze zijn echt zó leuk van karakter! Totaal niet bang, kalm van aard en knuffelig. Wel groot, maar dat vind ik juist leuk. Het zwartje was van mensen die een 'oeps nestje' hadden en is ook niet bang. Het zijn nogal onverstoorbare types, zelfs met de jaarwisseling geven ze geen kik.

Afbeelding

Tegen de kou: zorg dat het schuilgedeelte niet te groot is zodat de warmte er in blijft hangen.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:02

Konijnen zijn leuk! :D

Het zijn schemer-actieve dieren, dat is wel een reden om ze niet voor de nacht op te sluiten. Voor een deel van het jaar (vooral wanneer de dagen langer zijn) dwing je ze dan om stil te zitten tijdens hun actieve periode. Zelfs nu in de winter kijken ze me om 6 uur 's morgens aan met een blik van "ben je eindelijk eens wakker geworden?" als ik ontbijt kom brengen. Zij zijn gewoon klaarwakker hoor :+

Ik heb een (voor konijnenbegrippen) groot 2-verdiepingen hok en daar omheen een vaste ren gebouwd met hoge panelen, en deze met een net met metaal erin (tegen roofdieren maar ook knagende hooligans... ahum konijnen) dicht gemaakt. Ik kan het redelijk simpel open/dicht maken met behulp van elastische haakjes. Tis soms een beetje klauteren om achterin te raken met schoonmaken, maar gelukkig zijn ze vrij zindelijk en staat het toiletje naast de ingang.
Ze zitten op tegels en hebben een graafbak in een speciekuip. Betekent wel dat je af en toe zand terug moet scheppen en vegen omdat ze het professioneel uitstrooien.

En ik noem ze niet voor niets hooligans. Konijnen slopen graag dus wees voorbereid op reparaties :')