Asielkat, buiten of binnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Asielkat, buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:57

Ik denk dat jij je kat inmiddels veel beter kent dan het asiel en dat jij die inschatting ook veel beter kunt maken. Je wilt doen wat in het belang van jouw kat is en daarmee ben jij een heel goed baasje voor hem/haar. Veel belangrijker dan een contract. Ik zou dit ook zeker niet met het asiel bespreken maar je eigen gevoel volgen. Als je de mogelijkheid hebt om een buitenren te maken dan is dat een hele mooie optie, maar het dier tegen je eigen gevoel in maar buiten laten en over een tijdje je verongelukte kat ergens vinden,nee, a-me-hoela.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:20

ik zou ze een tracker geven en lekker buiten laten, helemaal met dit weer gaan ze vaak niet zo ver en zijn ze sneller weer binnen, ideaal om ze wat te laten wennen...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:24

Ik heb een grote buitenren om mijn huis gemaakt. Ook hier een avonturier die met tracker al heeft laten zien dat ze na een paar uur buiten, zonder toezicht, de weg op gaat, dus die mag helaas voor haar niet meer naar buiten. Ik heb een hoog hek staan dus ze heeft haar best moeten doen.

De ren is afgezet het kattennet, dat werkt goed. Is er een mogelijkheid om een hek te zetten met dat katten net zodat ze niet zo snel de weg op kan?

En anders alleen naar buiten als je toezicht kunt houden. Mijne bleef redelijk in de buurt als ik haar liet inchecken bij me maar soms kon ik haar ook gaan zoeken.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:39

Mijn kat heb ik altijd buiten gehad (toen we thuis woonde). Ze wilde liever niet binnen en sliep ook graag in het tuinhuisje.
Wij hadden in huis nog 2 katten.

Toen die twee andere katten weg gingen (met mijn zusje mee uit huis), kwam mijn kat steeds meer binnen en bleef ze liever binnen.
Toen ik uit huis ging heb ik de kat meegenomen. We hebben een paar jaar op een flatje gewoond waar ze op het balkon mocht (en vervolgens over die rand ging paraderen. Dood eng).

Sinds twee jaar hebben we weer een tuin en woont ze in de zomer liever buiten. In de winter (en met slecht weer) is ze wel iets meer binnen te vinden.
Maar we geven haar de mogelijkheid om naar buiten te gaan. Ze mag kiezen. Beestje is dol gelukkig daarmee. Maar elke kat is anders!
Mijn kat leek het buiten toen we thuis woonde prima te vinden. Maar dat bleek dus vooral, omdat ze niet met die andere twee binnen wilde zijn.

Het kan ook zo zijn dat de kat het prima naar zijn zin heeft zo binnen. En helemaal als hij in 7 sloten tegelijk loopt zoals jij beschrijft zou ik hem ook gewoon binnen houden. Voor jouw rust en zijn veilgiheid.
Een tuigje zou ik niet aan beginnen (maar dat is vooral omdat mijn kat niet gediend is van een halsbandje of tuigje hahah). En mocht je de mogelijkheid hebben voor een ren o.i.d. dan kan dat altijd nog.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:49

BarbaraNova schreef:
ik zou ze een tracker geven en lekker buiten laten, helemaal met dit weer gaan ze vaak niet zo ver en zijn ze sneller weer binnen, ideaal om ze wat te laten wennen...

Precies, dan is tegen de tijd dat het voorjaar wordt het stuiter-ik-mag-weer-naar-buiten er wat af. Het zal dan nog steeds wel een energieke en ondernemende kat zijn. Maar hopelijk is het roekeloze er dan wat af.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:10

Heeft een binnen kat nu wel goede wintervacht dan?
Vind het persoonlijk best sneu klinken nu...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:20

BarbaraNova schreef:

Ik zou dan veel te bang zijn dat de kat besluit de besneeuwde sloot over te steken…
Zelfs boerderij honden worden regelmatig onder het ijs terug gevonden, katten net zo.

Ik zou wachten tot het winterweer voorbij is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:22

Koper schreef:
BarbaraNova schreef:

Precies, dan is tegen de tijd dat het voorjaar wordt het stuiter-ik-mag-weer-naar-buiten er wat af. Het zal dan nog steeds wel een energieke en ondernemende kat zijn. Maar hopelijk is het roekeloze er dan wat af.

Ja of je kan hem van de weg af schrapen. Ook heel leuk.

Ik snap dat je hem binnen houdt TS! Als je kat het prima vindt binnen zou ik dat de meest veilige optie vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 17:26

DuoPenotti schreef:
Heeft een binnen kat nu wel goede wintervacht dan?
Vind het persoonlijk best sneu klinken nu...

De mijne zat in de zomer alleen maar buiten, maar hoe frisser het werd hoe meer hij binnenblijft. Maar die heeft echt een super dikke wintervacht! Nu met de sneeuw vind hij het wel echt stervenskoud, maar verder met vriesweer durft hij nog wel een nachtje wegblijven en vrolijk en warm binnen komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 17:51

Ja maar dan heb je het over een kat die gewend is. Lees hier nu buiten zetten is hij zo weer binnen.
Ik snap de gedachtegang.
Maar vind dit nu wel heel extreem

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 18:03

Ik zou hem nu ook niet buiten laten, straks ben je hem kwijt met dit weer

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 18:09

Ik heb eigenlijk geen idee wat er in mijn contract stond, maar bij mijn kat stond er ook "moet naar buiten". Ze zijn 1x komen checken in mijn toen nog studio, meneer lag languit te tukken op bed en ze zei meteen: Hier hoef ik me absoluut geen zorgen te maken.
Zolang je kat gelukkig is zou ik me hier niet al te druk over maken, mijn kat is bij mij nog nooit buiten geweest.
En ja: Hij liep ook buiten op het moment dat hij gevonden is, betekent i.m.o. niet persé dat het een buitenkat moet worden weer. Vind dat zo'n kromme regeling :')
Wel is het vaak met "buitenkansjes" zo dat ze idd als zwerver zijn geplaatst o.i.d., dat kan nog wel een ander verhaal zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 18:16

Nu in de sneeuw zou ik het risico niet nemen maar de winter is wel het meest ideaal om ze buiten te laten wennen. Ik heb het ook altijd in die tijd gedaan. En je kan heel kort beginnen hè. Juist als hij met een kwartier al weer binnenkomt kun je lekker belonen. Oefen ook direct met roepen. Mijn katten hadden vacht zat maar dat zijn dan ook Noren.

Maar nogmaals ik kan het niet inschatten vanachter mn laptop. Dus als jij hem liever binnen houdt moet je dat gewoon doen. Zeker als hij daar ook oké mee is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:42

Vroeger wist ik niet anders dan dat katten ook buiten liepen/moesten/hoorden. Onze eerste katten wilde ik wel graag alleen in de tuin en dan onder toezicht maar helaas zat er 1 kat bij die gewoon echt dood- en doodongelukkig werd van het binnenleven (en het enkel aan tuigje buiten). Die werd gewoon echt depressief. Toen was het kiezen en heb ik gekozen voor toch maar loslaten, die kat was meteen weer helemaal gelukkig.
Helaas wist ik toen nog niet van de mogelijkheden om je tuin katproef af te zetten, dan zou ik dat zéker gedaan hebben. Had mij veel stress gescheeld want ik maakte me altijd zorgen.

Later ben ik die kat alsnog kwijtgeraakt aan mensen verderop omdat zij altijd een bak voer buiten hadden staan voor zogenaamde zwervers. Mijn kat stond op afgepast voer ivm snel overgewicht dus die dacht: dan ga ik daar wel heen. Omdat de kat steeds dikker werd voerde ik zelf steeds minder (niet begrijpende waar het dier zo dik van werd), totdat de kat helemaal niet meer thuiskwam omdat hier toch geen eten kwam en daar een altijd open zijnd buffet.

Nu heb ik andere katten en omdat ik geen herhaling wil heb ik deze nooit buiten gelaten. Ze kennen het niet en missen het ook niet. Ik had altijd nog wel het idee om ze met een e-collar naar buiten te laten maar die dingen vond ik zo groot dat ik wilde wachten tot de katten groter waren. Nu laat ik het maar zo, zeker met katten die in wolvenmagen verdwijnen. Laat ze maar lekker binnen rellen, klimmen, rennen en spelen. Geen zorgen meer voor mij over gevechten met wilde katten en wonden/abcessen, auto's waar ze onder komen, buren die ze voeren, wolven die ze opeten etc.

Godzijdank zit er niet eentje bij zoals mijn vorige kat die gewoon echt geen leven had zonder buitenleven. Dus als je de keuze hebt omdat je kat okee is met binnen blijven: lekker binnen houden! Naar de vogeltjes kijken is gewoon kattentv, helemaal niks mis mee en absoluut geen teken dat de kat niet zonder buiten zou kunnen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:09

Hier gaat de kat eerst altijd even kort in een bench buiten om even lichtjes te snuiven. Daarna aan een tuigje zodat we samen kunnen verkennen. Daarna los, de laatste keer heb ik hem wel een tracker gegeven dat is wel fijn. Dat zou ik wel weer doen. Maar meestal komt die van mij na een uur weer rustig aan lopen. Misschien nog even trainen dat als je hem roept dat die dan komt?