Wanneer is het genoeg? Kat in laten slapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Wanneer is het genoeg? Kat in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 21:09

Onze oude kat deed hetzelfde met een hoge bloeddruk. Het lukte toen niet om die op te meten bij haar maar omdat we het zoals ze was niet acceptabel vonden heeft de dierenarts toen voorgesteld om de medicatie gewoon te proberen en met een dag of 5 was ze weer helemaal zichzelf.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 21:12

Wat lastig zeg… mijn kat is gelukkig nog wat jonger, net 11. Maar vorig jaar op advies van de dierenarts bloed afgenomen, juist nu hij gezond is, om te weten wat zijn standaard waarden zijn. Daar hebben we hopelijk wat aan als in de komende jaren het minder goed gaat. Bloed afnemen moest in dit geval sowieso voor het checken van zijn nierwaarden ivm artrose medicatie. Hier heb jij nu niets meer aan, maar de meelezers hopelijk wel.
Ten aanzien van jouw kat, hoe is hij in zichzelf? Pijn, angst? 17 is een hele mooie leeftijd. Onzindelijk zijn katten niet voor hun lol. Maar als je huidige dierenarts echt niets kan vinden bij een 17 jarige kat, zou ik zelf eens navragen bij een echte katten-da. Mits dat voor de kat niet te belastend is.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 21:22

Fructosamine ook getest?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 23:04

Je zou mbt de bak en niet helemaal erop gaan ook nog kunnen denken aan artrose? Misschien eens in overleg dierenarts novacam geven en kijken of dat veranderd? Na uiteraard eerst bloeddruk etc gecontroleerd te hebben? Zeer veel oudere katten hebben artrose en met pijnbestrijding kun je kijken of zijn gedrag veranderd, dan weet je of ze pijn heeft of niet. Ik weet niet of die bak die je hebt nu hoog is, ik zou zelf nog een zo laag mogelijke liefst open bak proberen. Ik denk dat een kat eerder wegkruipt als die echt pijn geeft en zich niet lekker voelt, dat die naar je toekomt. Heb je ook wel een verwarmd dekje ofzoiets waar je kat lekker op kan liggen? Kan misschien ook door het koude weer komen dat je kat je meer opzoekt?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 07:24

Bedankt voor de tips.
Ik heb Fructosamine misschien getest als het in de testen zit die ik heb laten doen maar ik weet het niet. Ga het vragen.

Verder heeft hij de kap al een tijd niet op de kattenbak zitten. Ik zag gisteren waarom het mis gaat met plassen, hij blijft teveel staan waardoor hij achteruit over de rand plast. Hij hurkt niet genoeg en staat te ver achterin zijn bak.

Verder heeft hij een klein warmtedekentje in zijn mand liggen en ligt de mand voor de kachel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:55

Misschien heeft hij dan inderdaad iets als artrose waardoor hij moeilijker gaat zitten.

Het is een lastig dilemma, de vraag is denk ik ook hoe ver je wilt gaan qua onderzoeken. Hij zou nog eens goed onderzocht kunnen worden of een second opinion oid. Maar kan ook begrijpen als je denkt, beestje is oud..beter gaat het waarschijnlijk niet meer echt worden.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:56

Storm schreef:
Bedankt voor de tips.
Ik heb Fructosamine misschien getest als het in de testen zit die ik heb laten doen maar ik weet het niet. Ga het vragen.

Verder heeft hij de kap al een tijd niet op de kattenbak zitten. Ik zag gisteren waarom het mis gaat met plassen, hij blijft teveel staan waardoor hij achteruit over de rand plast. Hij hurkt niet genoeg en staat te ver achterin zijn bak.

Verder heeft hij een klein warmtedekentje in zijn mand liggen en ligt de mand voor de kachel.

In de tests die je gedaan hebt zit het niet, is een aparte test, voor diabetes, ik vraag het omdat ik zelf een diabetische kat heb en veel drinken kan daarop wijzen. Vraag het even na bij je dierenarts, ik kan me bijna niet voorstellen dat het niet getest is met wat je vertelt want het is 1 van de eerste dingen waar je aan denkt bij veel drinken, slechte vacht en veel eten...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:37

Het is altijd een lastige vraag. Dat er iets speelt is duidelijk en iets verhoogde ontstekingsreactie plus symptomen is toch iets om verder te kijken.
Is er een echo van z’n buik gemaakt? Of een röntgen van z’n torso?

Daarnaast zou ik echt aanraden in ieder geval snel z’n bloeddruk te laten meten, z’n symptomen passen daar zeker bij en dan heb je dat in ieder geval afgevinkt: met medicatie knappen ze dan namelijk op.

En is er pijn uitgesloten? Pijn aan zijn bek en pijn in z’n lijf.

:(:)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:24

luxx schreef:
In de tests die je gedaan hebt zit het niet, is een aparte test, voor diabetes, ik vraag het omdat ik zelf een diabetische kat heb en veel drinken kan daarop wijzen. Vraag het even na bij je dierenarts, ik kan me bijna niet voorstellen dat het niet getest is met wat je vertelt want het is 1 van de eerste dingen waar je aan denkt bij veel drinken, slechte vacht en veel eten...

Inderdaad ook het allereerste waar ik aan dacht. Hier ook een diabeet kat, ook een oudje.
Veel drinken, ongelooflijk veel honger, naast de bak plassen wat hij nooit deed (en de bak zo vol plassen dat de kluiten natte klei er nauwelijks uit te scheppen waren), en hij leek echt knetter dement.
En wat betreft niet op glucose/fructosamine testen, dat zou mij ook verbazen, maar dit is bij mijn kat ook niet gebeurd in eerste instantie helaas…. Mijn kat werd heel snel heel mager en is bovendien nooit dik geweest, de dierenarts gaf later aan dat ze daarom eerst geen reden zag om glucose/fructosamine te testen, alleen schildklier en nog wat dingen. Glucose was echter 32.4(!!!) toen het uiteindelijk getest werd. Ontstekingswaarden zijn meestal verhoogd bij diabetes.

Ik zou het echt even navragen, ik heb nu hij insuline krijgt echt weer een hele levendige en weer kern’gezonde’ kat.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:26

Een konijn is natuurlijk geen kat, maar toen mijn konijn slechtwerkende nieren had, kwam dat eerst niet uit de bloedonderzoeken. De klinische symptomen waren er wel. Pas toen het vergevorderd was, was het ook te zien in het bloed. Geen idee of dat bij katten ook zo is...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:17

Je bent nooit te vroeg, wel te laat.

Mijn opaatje van 19 jaar en 9 maanden vertoonde dezelfde verschijnselen.
De laatste 2 weken was hij wat hangerig, misselijk, meer slapen, meer drinken, tegen de waterbak miauwen.
Echt een oud mannetje en ook naast de bak poepen.(dat deed hij al langer omdat hij moeilijk kon poepen ondanks de olie die hij kreeg)

Tja wanneer is het genoeg.

Ik heb gelukkig een hele nuchtere paarden DA waar ik hem mee naartoe heb genomen.

Hij vroeg wat er aan de hand was dus ik vertelde het hem en zei erbij, ik denk nierfalen.
Je kan nu gaan prutsen en dit en dat nog proberen maar hij heeft een geweldig leven gehad, nooit een DA gezien dus het is genoeg.
DA was het ermee eens dus we hebben hem in laten slapen op het moment dat hij nog redelijk was.

Achteraf denk je, had ik dit, had ik dat... nee het was goed.
Je wilt hem eigenlijk voor jezelf nog bij je houden maar is dat eerlijk.

Ik wens je veel wijsheid toe en sterkte met je kattenkind.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:06

Zijn het dan misschien niet 2 problemen, dat de symptomen niet op 1 ziekte wijzen, maar op 2 verschillende. Artrose hebben heel veel katten boven de 10. In combinatie met niet meer goed verzorgen en niet goed kunnen hurken om te plassen is dat aannemelijk. Bij mijn kat maakt pijnstilling echt een wereld van verschil. Eerst Metacam (vloeistof) en nu Osior (pilletje), achteraf had ik een jaar eerder moeten beginnen.
En het drinken, daar heb ik geen kaas van gegeten, maar andere bokkers denken aan diabetes en dat klinkt niet vreemd.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:23

Hoge bloeddruk is vaak een gevolg van een te snel werkende schildklier, een verminderde nierfunctie of een bijniertumor. En soms is er geen reden te vinden.

Pijnstilling is misschien wel een goeie. Wel weer minder goed voor de nieren maar als met bloedonderzoek de nierfunctie in orde lijkt is het voor zn welzijn en comfort wel iets om uit te proberen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:24

Is er al gekeken naar Artrose?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:28

Storm schreef:
Bedoel je een andere kattenbak? Hij heeft de grootste maat PeeWee XL. Veel groter is er denk ik niet?
En hij denkt dus dat hij in de bak plast, alleen trekt hij zijn kont niet naar binnen. Ik heb nu puppypads liggen rondom de bak.

Zo heb ik het de laatste weken ook met mijn bejaarde kater gedaan. Die had niet meer de spiermassa om de instap in de bak te maken. Ik heb een bak met 1 lage zijkant gehaald, dat hielp een beetje maar hij bleef er naast plassen.

Uiteindelijk gaf hij het zelf aan. En was ik precies op tijd. Op een maandag afspraak gemaakt voor euthanasie. Op dinsdag plaste hij in zijn doos (waar hij veel lag), dat was het moment dat hij het echt te ellendig had en dat ik wist dat ik de juiste beslissing had genomen. En op woensdag was de da er om hem in te slapen.

Hij wist het ook. Met zijn állerlaatste krachten deed hij de laatste twee dagen nog de dingen die hij graag deed. Waaronder boksen met de pleeborstel. Bijna 19 jaar heeft hij mij tot wanhoop gedreven door steeds de wc-borstel uit de houder te nemen en er dan bovenop te springen. De laatste paar maanden dat hij in leven was had hij dat niet meer gedaan. Tot een klein uurtje voordat hij overleed. Nog één keer. Omdat het nog kon.

Wat de doorslag gaf was dat zijn spiermassa te veel was achteruit gegaan. Hij was meer dan 3 kilo afgevallen ondanks dat hij alleen nog recoveryvoer kreeg en kon ook niet meer drinken zonder zijn halve kop nat te maken. Het kostte te veel spierkracht om stil te staan bij het water. Ook lopen kon hij niet meer, alleen nog kleine sprintjes.

Dus ja... als het bloedbeeld niets raars uitwijst kijk dan naar het functioneren van je kat. Katten zullen slecht laten merken dat er iets is. Als de basisfuncties zoals eten, drinken, poepen, lopen enz te veel gaan afwijken, wacht dan niet te lang. Het is goed dat je er nu over nadenkt. Ik hoop voor je kat en jou dat jullie verstandhouding zo is dat jij het weet als het zover is, of dat hij dat duidelijk aangeeft. Zoals wel vaker als een mens en een dier veel van elkaar houden.

Veel sterkte.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:35

Onze oude kat van ruim 17 jaar deed hetzelfde: steeds over de rand van de kattenbak plassen. En ook zij liep niet vergenoeg naar achter en ging niet genoeg zitten waardoor ze over de rand plaste. Ik heb een grote kattenbak neergezet en toen ging het wel goed. Uiteindelijk was ook zij dement, schildklierproblemen en waarschijnlijk ook waren haar nieren niet meer goed. Ze kreeg 4x per dag eten, want als er langere tijd tussen zat, werd ze misselijk. ondanks het vele eten viel ze toch af. Ik heb ook nog een grote zachte hondenmand voor haar gekocht want door artrose had ze steeds meer moeite om op de bank te springen. Nu had ze een heerlijk zachte warme plek. Uiteindelijk besloten om haar op 17,5 jarige leeftijd te laten gaan. Misschien had het eerder gemoeten, ik weet het niet.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:14

Wij hebben net voor kerst ons allerliefste vriendje laten inslapen. Pas 5 jaar oud, maar met nierfalen, hartfalen en chronische niesziekte. We hebben een tijdje gedokterd en regelmatig terug naar de dierenarts voor pijnstilling of zijn neus laten spoelen, maar het hielp allemaal niets. De eerste maand leek hij het goed te doen op zijn niermedicatie, maar daarna werd het een zielig hoopje kat. Hij viel ook maar af terwijl hij goed at (tot de laatste dagen, toen wilde hij niet meer eten), maar zijn schildklier was goed. Hij was altijd de vrolijke, enthousiaste clown. Mijn schaduw en een grote knuffelbeer (met zijn net geen 3 kilo). Maar de laatste tijd niet meer. Dat was voor ons het besluit om hem te laten gaan, met ontzettend veel pijn in ons hart. De laatste antibioticakuur voor zijn chronische niesziekte heeft hem waarschijnlijk de das om gedaan, uiteindelijk, maar hij was gewoon op.

Er is dus zelden een ‘te vroeg’. Zolang het nog dierwaardig is, is het prima. Bij ons vriendje was hij absoluut niet meer zichzelf en hij knapte ook niet meer op, maar ging alleen maar verder achteruit.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:31

Ik zou eens met de dierenarts overleggen of je hem eens mag proberen hoe die het doet op een NSAID. Iets van Novacam of Metacam. Het slecht kunnen wassen en niet voldoende doorzakken bij het plassen kunnen best tekenen zijn van artrose, wat gewoon ontzettend veel voorkomt bij oudere katten. Mocht je niet dagelijks medicatie willen geven kan je ook je dierenarts vragen naar injecties Solensia. Die geef je 1x in de maand, maar daar zit wel een wat ander prijskaartje aan. Is wel wat vriendelijker voor de nieren.

Ik mis ook de fructosamine in het rijtje bloedonderzoeken. Hoe vaak ben je bij de dierenarts geweest? Ik vind het eerlijk gezegd nogal kort door de bocht om na 1 bloed- en urineonderzoek te zeggen "dan weet ik het niet", maar wellicht is er al meer gedaan of ben je al vaker geweest?