Bravecto injectie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 11:30

Martina67 schreef:
Zonnehoed schreef:
Ik ga er dan ook vanuit dat jouw honden niet bij anderen over de vloer komen of naar een opvang gaan, dan snap ik die benadering. Maar dat is voor ons geen optie met de opvang, dan blijven we bezig.

Dat doe ik hier ook en dat werkt.
Je hebt helemaal geen opvang nodig voor een vlooienbesmetting, die kun je gewoon buiten ook oplopen.

Klopt, maar de kans op besmetting lijkt mij groter als ze de hele dag met andere honden met vlooien zitten. Of is dat niet zo?

MightyJoe

Re: Bravecto injectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:33

Dat merk ik wel. In mijn trimsalon zijn het vaak de honden die naar de opvang gaan de honden die vlooien hebben.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 11:36

MightyJoe schreef:
Dat merk ik wel. In mijn trimsalon zijn het vaak de honden die naar de opvang gaan de honden die vlooien hebben.

Dat is ook mijn gevoel. En omdat mijn jongste hond zo slecht reageert op vlooien, voorkom ik het liever dan dat ik het moet genezen.

Ik geloof echt dat ieder het beste wil voor hun dier, maar soms is het lastig om te bepalen waar je goed aan doet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:37

Als er twee honden tussen lopen die bewust vlooien hebben en waar de baas niets aan doet zou ik toch echt de opvang aanspreken. Die zouden zulke eigenaren moeten weigeren imo.

Groter risico zal altijd blijven, maar ik zou echt een andere opvang zoeken. Dit is niet normaal hoor.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 11:51

mavantos schreef:
Als er twee honden tussen lopen die bewust vlooien hebben en waar de baas niets aan doet zou ik toch echt de opvang aanspreken. Die zouden zulke eigenaren moeten weigeren imo.

Groter risico zal altijd blijven, maar ik zou echt een andere opvang zoeken. Dit is niet normaal hoor.

Natuurlijk vragen ze om je hond thuis te laten als die vlooien heeft, maar ik denk dat weigeren lastig is. Want weiger je dan alleen de honden die helemaal niet tegen vlooien worden behandeld, of ook honden waarbij dit na besmetting gebeurt? De laatste groep ik groter en neemt ook vlooien mee naar de opvang. Ik denk dat dit nogal wat discussies oplevert. Zeker omdat er in mijn beleving steeds minder honden preventief worden behandeld, maar dat is een aanname o.b.v. wat ik zie in mijn eigen omgeving. En dat komt omdat mensen meer bewust bezig zijn met wat ze allemaal in hun hond proppen, wat juist een goede ontwikkeling is.

Ik denk dat hier juist wat verantwoordelijk voor de hondeneigenaren ligt: houd jouw hond thuis als die vlooien heeft, en/of doe aan preventie als je het wil voorkomen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:25

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de opvang om op te treden jegens klanten die honden met vlooien brengen.
Ik heb even gegoogled en zie dat er opvangadressen zijn die dit ook in de voorwaarden opnemen.
Zoals bijvoorbeeld deze:
https://dierenpensionboas.nl/informatie/opvang-honden

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:38

De uitlaatservice waar onze honden mee gingen mochten er echt geen honden mee die vlooien hebben.

Helemaal voorkomen doe je niet, want kan altijd dat er eentje vlooien heeft en de eigenaar het niet in de gaten heeft. Alleen bewust vlooienbalen meenemen is echt een no go.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:46

Ik heb dit driekwart jaar terug ofzo laten doen bij mijn hond. Vooral tegen teken. De koekjes eet hij namelijk echt niet. Werkt hier perfect, de teken moeten niks van hen weten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 14:54

Hmm ik zou dan toch verwachten van mijn opvang dat ze daar een standpunt in nemen als je de vlooien over de vacht ziet lopen, heel naar!

Ik ben zelf voor mijn dieren pertinent tegen intern werkende middelen tegen vlooien en teken, dus zowel de injecties als tabletten komen er niet in. Ook zonder merkbare bijwerkingen legt het namelijk belasting op de lever en andere organen wat stille schade aan kan richten.

Ik probeer zelf de middelen die ik gebruik tot het minimum te beperken. Een band durf ik niet meer, anders had Seresto een alternatief kunnen zijn. Afgelopen jaar heb ik 1x een pipet gegeven (Vectra) toen we naar Italië gingen in juni. Verder heb ik enkel een Tickless aan zijn tuig gehad en gewoon doorlopend controleren. En hij krijgt natuurlijke ondersteuning (druppels) die zijn interne gezondheid/ darmgezondheid stimuleren in kuurvorm tijdens het hoogseizoen om hem onaantrekkelijk te houden voor vlooien en teken.
Afgelopen jaar heb ik ook na wandelingen in bosrijk gebied echt maar minimaal teken gevonden. Ik kan alle teken dit jaar op 1 hand tellen. Vlooien heeft hij nog nooit gehad (komt wel bij anderen ovet de vloer en ziet veel andere honden, maar geen opvang).

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:11

Misschien geen populaire standpunt, maar wij wonen in extreem tekengebied en onze honden lopen de hele dag buiten. Per dag haalden wij ongeveer 10 teken van onze Leonberger en een paar van onze vuilnisbak. De vuilnisbak heeft eerder dit jaar 4 dagen op het randje van de dood gebalanceerd door Anaplasma. Het advies van onze dierenarts (tevens beste vriend van mijn man) was om wel beide honden de injectie te geven gezien onze woonplaats en de ziektegeschiedenis van de vuilnisbak. Dit hebben we gedaan toen de vuilnisbak voldoende was opgekrabbeld. Sinds de injectie hebben beide honden nooit meer een teek gehad. Komend jaar gaat er dus gewoon weer een nieuwe injectie in.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 16:04

Ik ontvlooi ook naar behoefte. Mijn hond krijgt 1x per zomerseizoen een bravecto tablet en heeft dan het hele jaar 0 vlooien en teken. Blijkbaar is ze sowieso niet bijster aantrekkelijk voor dat ongedierte.

Als mijn hond het wel veel zou aantrekken dan zou een injectie echt wel een optie zijn hoor. De nadelen van vlooien en teken zijn veel groter dan de nadelen van bravecto mi

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 16:28

Ik weiger middelen die opgegeten of geïnjecteerd moeten worden. Ik heb een Mdr1 hond en het idee dat het er niet uit kan als er zich serieuze symptomen voordoen is voor mij echt een no-no. Gelukkig wonen wij ook niet in teektopia. Dit jaar voor het eerst een halve serestoband gemaakt met makkelijke kliksluitimg en dat beviel prima.

Ik run een opvang dus mijn hond gaat ook naar de opvang. Ziet dus genoeg honden en veel contact. Absoluut dat ik honden met een actieve vlooien besmetting weiger. Weet je hoeveel werk het al is om een dagopvang schoon te houden zonder die ellende? :')

Wij behandelen onze opvang huiskamers en kennels overigens zeer regelmatig met vlooien spray.

MAAR, context is belangrijk. Als ik wèl in teektopia zou wonen en mijn hond zou elke dag die ellende van buiten oppikken dan moet je uiteraard gaan afwegen wat passend is. Zelfs een pil of injectie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 16:38

Hier elk jaar maart/april tegen dat ik dagelijks teken vind krijgen ze bravecto. Ik koop de zwaarste tablet en verdeel dat onder mijn 2 honden. Dan krijgen ze officieel wat te weinig binnen maar werkt alsnog zeker 6 maanden. Meestal in najaar nog 1x een pipet voor oktober. Hier lopen ze tussen de wilde katten. Die hebben echt vanalles bij. Plus ze zwemmen in zout zeewater meerdere keren per week. Iets anders wat net zo goed werkt vind ik gewoon niet. Injectie vind ik echter ook totaal niet nodig. Zal veel duurder uitkomen ook dan die ene tablet voor 2 honden die samen 60 a 70 kg zijn (1 nog in de groei).

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 18:11

dierenfan schreef:
Hier elk jaar maart/april tegen dat ik dagelijks teken vind krijgen ze bravecto. Ik koop de zwaarste tablet en verdeel dat onder mijn 2 honden. Dan krijgen ze officieel wat te weinig binnen maar werkt alsnog zeker 6 maanden. Meestal in najaar nog 1x een pipet voor oktober. Hier lopen ze tussen de wilde katten. Die hebben echt vanalles bij. Plus ze zwemmen in zout zeewater meerdere keren per week. Iets anders wat net zo goed werkt vind ik gewoon niet. Injectie vind ik echter ook totaal niet nodig. Zal veel duurder uitkomen ook dan die ene tablet voor 2 honden die samen 60 a 70 kg zijn (1 nog in de groei).

Krijg jij van de DA die zwaardere tabletten? Ik ooit eens een keer, omdat ze voor de gewichtsklasse van onze honden geen voorraad hadden. En omdat er geen ‘deellijntje’ op zit, mag het niet. Het zou zg. geen homogene tablet zijn. Daar geloof ik niks van, want de grootte van een tablet voor een zwaardere hond is simpelweg groter dan die voor een kleinere. Als dit verhaal waar is, kunnen ze ook niet garanderen dat in tablet 1 net zoveel van de werkzame stof zit als ik tablet 2 die daarna ingepakt wordt. Wel jammer want het is veel goedkoper. Wij geven trouwens in het begin van het seizoen beide honden een halve van de juiste gewichtsklasse en een maand of drie later weer beide een halve. Dat werkt heel goed.
Om op de vraag van TS in te gaan: ik zou de injectie niet overwegen omdat de halve pillen goed werken en ik zo min mogelijk (!) gif wil gebruiken. Helaas heeft een lavendelspray geen effect.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 18:59

Ceetje_bokt schreef:
dierenfan schreef:

Krijg jij van de DA die zwaardere tabletten? Ik ooit eens een keer, omdat ze voor de gewichtsklasse van onze honden geen voorraad hadden. En omdat er geen ‘deellijntje’ op zit, mag het niet. Het zou zg. geen homogene tablet zijn. Daar geloof ik niks van, want de grootte van een tablet voor een zwaardere hond is simpelweg groter dan die voor een kleinere. Als dit verhaal waar is, kunnen ze ook niet garanderen dat in tablet 1 net zoveel van de werkzame stof zit als ik tablet 2 die daarna ingepakt wordt. Wel jammer want het is veel goedkoper. Wij geven trouwens in het begin van het seizoen beide honden een halve van de juiste gewichtsklasse en een maand of drie later weer beide een halve. Dat werkt heel goed.
Om op de vraag van TS in te gaan: ik zou de injectie niet overwegen omdat de halve pillen goed werken en ik zo min mogelijk (!) gif wil gebruiken. Helaas heeft een lavendelspray geen effect.

Nog nooit een dierenarts gehad die daar moeilijk over deed. Toen de roedel nog uit 7 honden bestond hadden wij 2x zwaarste tablet en 1x die maat er onder en dan waren we voorzien. Die tabletten worden echt niet apart per stuk gemaakt maar gewoon met grote hoeveelheden tegelijk. Dat er geen deel streep op staat wil niet zeggen dat ze niet in delen kunnen inderdaad. Ik kreeg vroeger voor mijn kat als antibiotica kuur 2 tabletten mee. Deed ik in 4en en dan hoefde ik maar inimini stukje dagelijks er in te duwen. Huidige jonge hond zit op zware pijnstilling zonder bruilijn. Hij mag 2x daags 3/4 tablet. Heb een prima pillensnijder en kan prima mijn hersenen gebruiken en rekenen.

Ik krijg die zwaardere tablet overigens sowieso want heb 1 hond van 40 plus kg en 1 van 18 kg. Dus die zwaarste tablet op zwaarste hond mag gewoon alleen geef ik de kleine er dus ook wat van omdat ik iets onder doseer.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:15

Ik ben wel 'voor' de reguliere middelen (ofja, vooral tegen veel alternatieve opties :') ) maar never niet dat ik m'n dieren een Bravecto injectie zal geven.
Zoveel risico en waarom? Omdat het te lastig is om max 4 keer per jaar een pil er in te duwen / pipet leeg te knijpen? (Max 4x want vaak werkt het nog langer door ook).

Als je hond het goed doet op de kauw tablet, lekker die blijven geven. De injectie, een bonk voor een jaar lang van al een tricky middel, nee.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:42

F_T schreef:
Teken krijgt hij band voor om.

Seresto, die lijkt het meest veilig bij mdr1 honden en gaat tot nu toe ook goed.

Zelf heb ik een erg slecht ervaring met Seresto. In ‘24 naar tevredenheid gebruikt, geen teek gezien. Dit jaar, ondanks correct gebruik, 3 volgezogen teken gehad die dan nog eens besmet waren met anaplasmose en babesiose. Hier dus nooit meer een seresto !

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:07

Lukasje schreef:
F_T schreef:
Teken krijgt hij band voor om.

Seresto, die lijkt het meest veilig bij mdr1 honden en gaat tot nu toe ook goed.

Zelf heb ik een erg slecht ervaring met Seresto. In ‘24 naar tevredenheid gebruikt, geen teek gezien. Dit jaar, ondanks correct gebruik, 3 volgezogen teken gehad die dan nog eens besmet waren met anaplasmose en babesiose. Hier dus nooit meer een seresto !

Deed 1 jaar seresto proberen. Elke keer naar zee alle banden uit (5 honden) en eenmaal droog terug aan. Was niets waard. Hond nummer 6 had na 3 dagen seresto wondjes in de nek. Band af en weg gedaan. Binnen 1 week brak z'n nek helemaal open qua wonden.

Ik zou liever geen bravecto gebruiken maar een net zo werkend alternatief heb ik in de laatste 10 jaar niet kunnen vinden.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 06:07

mavantos schreef:
De uitlaatservice waar onze honden mee gingen mochten er echt geen honden mee die vlooien hebben.

Helemaal voorkomen doe je niet, want kan altijd dat er eentje vlooien heeft en de eigenaar het niet in de gaten heeft. Alleen bewust vlooienbalen meenemen is echt een no go.

Nou dit. Ik ben een professionele trainer en doe ook packwalks - en als ik weet dat een hond vlooien heeft dan mag ie terug komen als ie dr vanaf is. En als dat dan een paar weken duurt is dat de eigenaars probleem.
Hetzelfde met kennelhoest of zelfs als er eentje aan de diarree is - houd 'm maar thuis. Kan de andere klanten echt niet vertellen 'ja jammer, dan allemaal maar delen hierin.'

Voor mijn groepslessen heb ik ook strikt alle honden gevaccineerd of titer test. Zo niet, dan blijf je maar thuis met je hond. Ik doe puppies etc - ga niet het risico lopen dat er eentje ziek word in mijn lessen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 06:24

Poosje81 schreef:
Ik volg even, ze bieden het hier nu ook aan bij de dierenarts. Formaatje Aussie - 187 euro per hond.
Mijn honden lopen veel buiten en teken zijn hier in overschot met allerlei enge ziektes. Elke dode teek is er 1, dat motto, maar issue is dat ik wel twijfel bij deze injectie.
Dus zoals gezegd, ik volg.

Honden worden veel minder ziek van teken.

Ik behandel niet preventief. Weiger troep te geven.

Ik maak zelf een goedje als ze een vlo hebben gehad of als er veel teken zijn omdat de chihuahuas last hebben van de teken en dat goedje werkt als een tierelier.

En 1 keer per jaar in het hoogseizoen ook vectra pipet want hier ook een teken paradijs. Werkt ook goed.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 06:44

Nou, dat zou ik niet durven stellen. :o Honden kunnen ook enorm ziek worden als ze gebeten worden door een besmette teek.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:19

MightyJoe schreef:
Ik gebruik de injecties niet. Ik merk dat de pillen al veel langer werken dan de 3 maanden. Mijn 4 honden krijgen in maart een tablet en die werkt eigenlijk wel tot en met september/oktober. Wanneer er dan nog veel teken/vlooien zijn, krijgen ze evt nog een pil.

Hier ook die ervaring. 1 per jaar is genoeg, geven het in april

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:18

BeFunny schreef:
Poosje81 schreef:
Ik volg even, ze bieden het hier nu ook aan bij de dierenarts. Formaatje Aussie - 187 euro per hond.
Mijn honden lopen veel buiten en teken zijn hier in overschot met allerlei enge ziektes. Elke dode teek is er 1, dat motto, maar issue is dat ik wel twijfel bij deze injectie.
Dus zoals gezegd, ik volg.

Honden worden veel minder ziek van teken.

Ik behandel niet preventief. Weiger troep te geven.

Ik maak zelf een goedje als ze een vlo hebben gehad of als er veel teken zijn omdat de chihuahuas last hebben van de teken en dat goedje werkt als een tierelier.

En 1 keer per jaar in het hoogseizoen ook vectra pipet want hier ook een teken paradijs. Werkt ook goed.

Ik kende honden met lyme die echt niet zonder dagelijks antibiotica konden. Ik zou het niet zo stellig beweren! Heb er ook een paard mee gekent dus was hier blij met tectonic pour on voor de paarden maar helaas is dat inmiddels uit de handel gehaald dus komende jaar wat anders bedenken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:23

mavantos schreef:
Princesj schreef:
Waarschijnlijk gaan onze honden vanaf komend jaar over naar Bravecto injecties. Mijn vriendin is paraveterinair dus die regelt het allemaal. Over de tabletten ben ik in ieder geval zeer tevreden, nooit vlooien, nooit teken en onze hyper allergische teckel doet het er ook goed op. Gezien ze bijna dagelijks op stal lopen vind ik goede bescherming tegen teken erg belangrijk.

Bravecto doodt teken binnen 12 uur, denk je niet dat ze Lyme etc dan allang hebben doorgegeven aan je hond?

Dat is niet waar, er zijn genoeg medische studies te vinden waarin duidelijk aangetoond wordt dat een teek pas na 12u begint met overdracht ziektes.

Zowel bij mens als hond.

Bovendien werken de andere middelen nog veel trager dan bravecto en duurt het nog veel langer dan 12u bij spot ons en dergelijke.

Dit neemt echt niet weg dat ook ik nog nooit bravecto heb gegeven en het ook niet goed durf gezien de verhalen die rondgaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:50

Ik gebruik nu ook alleen bravecto in het voorjaar/de zomer omdat ik mijn hond absoluut geen Lyme of andere enge teken ziektes gun maar ik wat minder bang ben voor vlooien. Omdat ik al weet dat mijn hond niet allergisch is of verder raar reageert op de werkzame stof zou ik het in die zin niet zo heel eng vinden om het te injecteren. Als ik nu in een gebied zo wonen met hele jaar rond teken of mijn hond echt een vlooien allergie zou hebben ofzo zou ik het misschien wel doen.

Ik vind het trouwens wel echt bizar om je hond met vlooien naar de dagopvang te brengen en nog gekker dat de dagopvang dat niet alleen ok vind maar die honden dan ook gewoon in een groep zet.