Hoe Border Collie met artrose ondersteunen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:50

Wijslander schreef:
Leo schreef:
Kies dus voor een hoog geconcentreerde omega-3 op basis van kleine koudwatervissen (zoals sardines), krill, algen enz. voor de wetenschappelijk bewezen werking.

Wat is jouw favoriete merk voor omega 3? Ik zie soms door de bomen het bos niet meer..

Er is ook zó veel!

Ik raad zalmolie altijd af; de bron kan erg vervuild zijn. Ideaal zijn kleine koudwatervissen, algen of krill. Je moet kijken naar de EPA & DHA waarde, deze is het liefst zo hoog mogelijk richting 100%
Een lage totox waarde is belangrijk.

Voor reguliere ondersteuning kun je voor een grote hond prima uit met bijvoorbeeld Icelandpet omega-3 (zo klein mogelijk fles zodat deze binnen 90 dagen op is met oog op oxidatie risico van de olie). Deze fles is ondoorzichtig, wat oxidatie enigszins tegen gaat.
Voor een therapeutische dosering zoals bij artrose raad ik Icelandpet wel af, je moet dan al vrij veel geven waardoor je veel vloeibare vetten extra geeft.
Doils (bijv de Joint) zijn ook hoog gedoseerde oliën die er goed uit komen.

Maar voor bepaalde situaties kom ik bij humane capsules uit. Nu is wel belangrijk om op te merken dat je als je een therapeutische dosering wilt inzetten, zoals bij artrose, je begeleiding nodig hebt van bijv een Voedingstherapeut die hier ervaring mee heeft om de juiste dosering te berekenen.
Humane capsules verschillen onderling ook enorm in dosering, samenstelling, totoxwaarde enz. Dus gedegen advies hier is belangrijk.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:10

marleen_usar schreef:
Librela is echt heel slecht voor de nieren, atrosan van A Vogel werkt erg goed.

Uiteindelijk is elke vorm van medicatie niet geweldig voor het lijf. Je kunt je ook indenken, deze hond is bijna 13 jaar. Zal geen grote hoeveelheid jaren meer mee gaan. Als supplementen niet helpen zou ik dan gaan voor gemak voor de hond en pijnvrij voor hoe lang die nog heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:12

Wij hebben in het verleden ook Border Collies gehad en als er meesters zijn in het verbergen van pijn, dan zijn zij het wel. Als ze dan eenmaal IETS laten zien, dan is het vaak al veel meer. Ze zijn enorm gedreven in pleasen en doorgaan, dus is het aan de eigenaar om tijdig in te grijpen. Beweging is goed, want stilstand is achteruitgang, maar niet teveel. Het is voor een (voorheen actieve) rashond al een behoorlijke leeftijd, wat nog wel eens vergeten wordt. BC's blijven jong in het koppie, omdat die 'will to please' er nu eenmaal sterk in zit.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 20:38

Wat vervelend, hier thuis ook een manke hond.
Die van ons heeft het op Trocoxil kauwtablet ruim een jaar heel goed op gedaan, werkt een maand dus erg handig ook.
Zou je eens met de DA kunnen overleggen

Wijslander

Re: Hoe Border Collie met artrose ondersteunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 15:05

@Leo dank voor je bericht!