Pups verhuizen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Re: Pups verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:06

Soms zijn dingen niet anders.

Gewoon het nest bij je houden en twee keer meeverhuizen.

Is beroerd, maar soms zíjn dingen beroerd.

Je kunt je dierenarts even bellen en overleggen hoe je dit voor de pups zelf het best kunt aanpakken.
Uitleggen dat de verhuizingen onvermijdelijk zijn,
Maar dat je graag tips wil om het voor de nog kwetsbare pups zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:18

Ik vind het aanbod van KimD ontzettend lief! Dat zou ik aangrijpen denk ik.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Cayenne schreef:
Ik vind het aanbod van KimD ontzettend lief! Dat zou ik aangrijpen denk ik.

Iets wat best veel gebeurt bij fokkers onderling hoor, niks raars. Als TS in haar regio om hulp vraagt via de genoemde FB krijgt ze waarschijnlijk vrij snel een oplossing dichter bij huis (afhankelijk van de regio, misschien woont TS wel een dorp verderop maar dat lijkt me onwaarschijnlijk). :+

Er zijn soms onvoorziene omstandigheden waardoor zo'n dingen nou eenmaal nodig zijn maar dan zijn er echt zat fokkers die graag hulp bieden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:58

Ik heb de openingspost nog eens doorgelezen en zie dat TS eigenlijk helemaal niet vraagt om onderdak voor de pups.
Maar lees dat ze er vanuit gaat dat de pups 2x mee gaan verhuizen. En dat ze hier graag tips voor wil :j

Even de echte vraag er uit gedestilleerd:

AlinneXx schreef:
Dus mijn vraag? Hoe zorg ik ervoor dat het verhuizen met zo min mogelijk stress gepaard gaat voor moeder en pups? Want ze zouden dan wel op een periode van 2 weken ook 2 keer mee moeten verhuizen :/

Wie heeft tips voor me please?

Dus dan zou ik zeggen dat allerlei constructies achterwege kunnen blijven want het hele spul blijft gewoon bij TS, wat naar mijn mening ook het meest logisch is want je gaat moeder toch de stress niet aandoen van ergens achtergelaten worden... en zowel baasje weg als nieuwe omgeving....als dat niet nodig is.

Ik zou zeggen zorg dat het hele spul in een fijne kist / mand ligt. Die zet je achterin de auto met moeder en pups er in naar nieuw adres. Mits moeder rustig blijft liggen natuurlijk en niet van onrust de pups vertrappeld.... anders moeder even apart in de auto.

Rustig rijden, ander vertrouwd spul ook mee. Opgerolde dekens of zachte spul langs de randen zodat het een soort puppy play pen achterin de auto wordt, als ze besluiten om iets anders te doen dan slapen :D

En op de nieuwe adressen zet je het spul op een rustige, veilige plek en hou je rekening met alle dingen waar je normaal gesproken al rekening mee houdt met een nestje.

En dan redden ze zichzelf toch wel...?
Zeker die eerste verhuizing nu ze nog zo mini zijn, dan liggen ze toch in hun kist / mand joh, die merken (bijna) niks als je het allemaal een beetje rustig en gemoedelijk doet :)

Eventueel wollen dekentje over mand of kist heen onderweg als je verwacht dat het koud of tochtig is in de auto. Misschien voor het idee nog even dierenarts en/of fokker bellen om te vragen of zij nog iets van tips hebben waar je misschien niet zo snel aan denkt.

Maar dan gewoon lekker gaan met die banaan toch en er samen wat van proberen te maken...?
Laatst bijgewerkt door pmarena op Gisteren, 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:01

Plastic flessen vullen met warm water en in handdoeken in de werpkist bij de pups, je wil zeker niet dat de pups onderweg afkoelen.
Zeker de eerste verhuizing met pasgeboren pups is het wel uiterst belangrijk dat zij op temperatuur blijven dus tijdens transport zeker zorgen dat ze geen kou kunnen vatten.

Pasgeboren pups kunnen hun eigen temperatuur niet regelen en een hoekje in de werpkist die rond de 30 graden is, is belangrijk.
Aangezien je dat tijdens transport moeilijk met een warmtelamp of mat kan opvangen, zou ik dan tenminste zorgen voor warmwaterkruiken of indien je geen kruiken hebt, plastic flessen vullen met warm water en bij de pups leggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:03

Precies, kruiken, stevige flessen waarvan je zeker weet dat die gaan water gaan lekken en ze zich er niet aan verbranden. Wollen dekentje er omheen / overheen waar ze niet door in zuurstofgebrek komen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Het verhuizen zelf is niet anders dan anders, ik vermoed dat TS dat ook wel zelf kan bedenken. Wasmand, vetbed, heatingpad en voila, inladen en klaar. De meeste fokkers gebruiken met het verschonen van de kist ook een bak /wasmand voor de pups, dus dat is het makkelijkste en zijn de meeste pups dus aan gewend.

Flessen vullen zou ik nooit voor kiezen, net zoals kruiken niet. Die kunnen open barsten, lekken of zelfs ontploffen. Dat is niet meer van deze tijd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Stomme vraag KimD, maar bij pasgeboren baby’s moeten wij juist een ouderwetse ijzeren kruik aanschaffen, het liefste 2 stuks. Hoezo is dat niet van deze tijd?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

pmarena schreef:
Precies, kruiken, stevige flessen waarvan je zeker weet dat die gaan water gaan lekken en ze zich er niet aan verbranden. Wollen dekentje er omheen / overheen waar ze niet door in zuurstofgebrek komen.

Inderdaad!
Nood breekt soms wet en als er niets anders voor handen is, dan moet men het doen met wat men kan. Het is hier duidelijk ook een noodgeval dus dan moet men soms "out of the box" denken.

Ts, hopelijk horen we nog iets van je, ik wens je alle sterkte toe!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:05

Kabayo schreef:
Stomme vraag KimD, maar bij pasgeboren baby’s moeten wij juist een ouderwetse ijzeren kruik aanschaffen, het liefste 2 stuks. Hoezo is dat niet van deze tijd?

Een baby is geen puppy om te beginnen. Die ijzeren kruiken zijn ook niet allemaal even veilig, daar zijn slechts een aantal merken die de veiligheidseisen passeren en dus voor baby's gebruikt mogen worden.

Die worden alleen veel te warm voor pups, zelfs mét hoes waardoor alsnog je pup op weke (blote) delen verbrand kan raken. Dan hebben we het over warm water, dan heb je ook nog idioten die er kokend water in doen. Die kruiken zijn juist wel top als je moet koelen in je werpkist.

Pups willen graag op of tegen de warmtebron liggen, de heatingpads kunnen niet warmer worden dan een bepaalde temperatuur waardoor de pups niet gewond kunnen raken, als gaan ze op de blote pad liggen. Pups hebben hitte nodig voor een optimaal werkend verteringsstelsel, daarom hebben ze het graag tegen hun lichaam. Naast een warmtelamp die de omgevingstemperatuur op peil houdt.

Kruiken zijn wel heel handig om een ruimte voor te verwarmen, zoals bijvoorbeeld een wasmand of een werpkist na schoonmaak. Maar pups erin is kruiken eruit.

In mijn eerste nest heb ik ook kruiken met hoes gebruikt overigens, gelukkig zonder problemen. Maar na een webinar over veiligheid in het nest, en daar de gevolgen te hebben gezien was ik direct genezen. Nooit te oud om te leren en te verbeteren, zeker als het gaat om levens waar jij voor kiest en verantwoordelijk voor bent.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

KimD schreef:
Kabayo schreef:

Een baby is geen puppy om te beginnen. Die ijzeren kruiken zijn ook niet allemaal even veilig, daar zijn slechts een aantal merken die de veiligheidseisen passeren en dus voor baby's gebruikt mogen worden.

Die worden alleen veel te warm voor pups, zelfs mét hoes waardoor alsnog je pup op weke (blote) delen verbrand kan raken. Dan hebben we het over warm water, dan heb je ook nog idioten die er kokend water in doen. Die kruiken zijn juist wel top als je moet koelen in je werpkist.

Pups willen graag op of tegen de warmtebron liggen, de heatingpads kunnen niet warmer worden dan een bepaalde temperatuur waardoor de pups niet gewond kunnen raken, als gaan ze op de blote pad liggen. Pups hebben hitte nodig voor een optimaal werkend verteringsstelsel, daarom hebben ze het graag tegen hun lichaam. Naast een warmtelamp die de omgevingstemperatuur op peil houdt.

Kruiken zijn wel heel handig om een ruimte voor te verwarmen, zoals bijvoorbeeld een wasmand of een werpkist na schoonmaak. Maar pups erin is kruiken eruit.

In mijn eerste nest heb ik ook kruiken met hoes gebruikt overigens, gelukkig zonder problemen. Maar na een webinar over veiligheid in het nest, en daar de gevolgen te hebben gezien was ik direct genezen. Nooit te oud om te leren en te verbeteren, zeker als het gaat om levens waar jij voor kiest en verantwoordelijk voor bent.

Haha ja dat was mij ook opgevallen dat puppies geen mensen zijn :
Dankje voor je uitleg! Helder

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:25

Hoe is moederhond? Indien het om een stabiele teef gaat die weinig maakt van de omgeving maar vooral aan jou gehecht is, lijkt het mij wel mee te vallen.

Lukt het jou? Je bent superbezorgd om je hond en haar puppy’s maar ik kan me voorstellen dat het voor jou ook erg heftig is. Sterkte!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:33

Het verhuizen gaat stress geven. Nieuwe omgeving nieuwe mensen. Helemaal 2x met pasgeboren pups. Dat is echt niet helemaal zonder risico’s voor de pups. Als mama in de stress gaat is verzorgen van de pups een drama en met een beetje pech kan ze ook een pup verwonden in deze. Ik zou dus echt voor een , in 1x oplossing gaan zoeken. Desnoods bij een andere fokker.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

Maar een andere fokker is toch niet het zelfde als het eigen baasje?
Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

roosa schreef:
Maar een andere fokker is toch niet het zelfde als het eigen baasje?
Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Nee hoor zie je helemaal niet verkeerd. Het kan even goed zo zijn dat moederhond wegnemen van gekende vertrouwde baasje, evenveel stress veroorzaakt waardoor ook dan ze de pups afstoot.

Ik zou een moederhond dus prioriteit geven en haar welzijn voornemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Het lijkt me trouwens voor ts zelf ook veel beter als ze haar honden bij zich houdt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:46

Omdat dit topic is aangemaakt met een schaduwaccount, en de topicstarter hier niet meer kan reageren zet ik slot op dit topic.