Play spray voor katten, waarom werken ze niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 05:51

2025 schreef:
Ja ik zeg uiteraard gewoon wat niet mag. En daar luistert hij uitstekend aan maar dan is het wel fijn voor hem als de krabpaal aantrekkelijk wordt natuurlijk. Dus als je daar nog tips voor hebt?
Ander slaat je opmerking de plank een beetje mis.

Ik weet niet, hoe groot jouw krabpaal is - maar kun je hem verplaatsen?
Gewoon even ergens anders neer zetten.
Katten blijven rare wezens met eigen logica. Hier bvb worden nieuwe krabpalen uit principe negeert, haha.
Kan ook met de geur "van het nieuwe" of met lijm te maken hebben.
Hier hielp het verplatsen en een kartonnen doos om toch nieuwsgierig te worden.
Naar een tijdje de paal dan op de beoogte plek gezet en goed is.
Nu heb ik inmiddels redelijk kleine ( krabtonnen) , die heb ik even bekleed met dekentjes, die ze al gebruikten.
En dus een doos in het begin

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:40

De meeste katten zijn helemaal niet gek op krabpalen met sisal.
Ze willen graag van boven naar beneden kunnen 'glijden' met hun nagels en doordat het sisal is rondgedraaid vinden de meesten dit helemaal niet prettig.
Wij verkopen vooral veel kartonnen krabdingen in allerlei maten, palen hebben wij er eigenlijk uitgegooid.

Maar katten zijn natuurlijk sowieso lastig met nieuwe dingen :+ Of dat nou mandjes, palen of meubels zijn, is ook vaak een geurdingetje.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:54

maitestar23 schreef:
De meeste katten zijn helemaal niet gek op krabpalen met sisal.
Ze willen graag van boven naar beneden kunnen 'glijden' met hun nagels en doordat het sisal is rondgedraaid vinden de meesten dit helemaal niet prettig.
Wij verkopen vooral veel kartonnen krabdingen in allerlei maten, palen hebben wij er eigenlijk uitgegooid.

Maar katten zijn natuurlijk sowieso lastig met nieuwe dingen :+ Of dat nou mandjes, palen of meubels zijn, is ook vaak een geurdingetje.

Onze asielkat kreeg te lange nagels met alleen kartonnen krabpalen. Poes vond het karton op zich wel leuk om aan te krabben. Vanwege de te lange nagels hebben we sisal palen in huis gehaald. (Poes wilde niet dat we aan haar nagels kwamen).
Het is uiteraard een kwestie van uitproberen waar een kat op reageert.
Mijn man heeft zelfs eens een dikke boomtak in huis gehaald om poes iets te krabben te geven. :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:55

Wat voor paal heb je staan?

Veel van de leuke krabpalen met huisjes enzo zijn helemaal niet fijn voor een kat om te krabben.
De palen zijn vaak te kort om voor de kat op een fijne hoogte te krabben daarom wijken ze uit naar iets wat wel fijn is kwa hoogte > de bank.

Zoiets is dus top:
Afbeelding
En ik zou die dan ook bij de hoek van de bank zetten. Hier kan hij zelf kiezen hoe hoog hij krabt en dat nodigt uit.

Sowieso de tip om de plekken waar hij graag een meubels krabt, een alternatief te plaatsen.
"Je moet je kat opvoeden" da's leuk om te zeggen maar werkt in dit geval gewoon niet. Je moet je in zulke gevallen maar aanpassen aan de kat :+

Als hij eenmaal fan is van een fijne en goede krabpaal, kun je die stukje bij beetje verder verplaatsen naar de juiste plek waar die niet in de weg staat.

Catnip spray doen ze hier ook niks mee. Deze zakjes zijn wel een hit en ruiken sterk genoeg, dat als ik ze over de paal of een mandje wrijf, ze er alsof op reageren.

Afbeelding