Hond jaagt op kat, toch kitten? Ervaringen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Re: Hond jaagt op kat, toch kitten? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:12

Oké dus….. Je eerste kat is pleite dankzij de hond dus je denkt ik neem maar weer 2 kittens? Sorry?

Ik snap niet hoe je denkt dat dit een goed idee is. Bespaar die kittens aub en neem je verantwoordelijkheid voor je eerste kat. Heeft die nu dus ergens een ander huis of zwerft die maar wat rond?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:55

Hond opvoeden.
Ze kunnen best leren dat katten geen speelgoed zijn.
Heb je een exemplaar die dat echt niet kan, dan geen katten nemen.

Hier ook een hond die heel speels en energiek is (jachthond) en alles wat rent is het absolute summum.
Die heeft het er toch goed ingebeiteld gekregen, goedschiks of kwaadschiks, dat 'eigen' dieren geen jachtmateriaal zijn.
En zelfs als het om te spelen is, hij er gematigd in moet zijn. Die snapt bvb niet dat als een kat gromt en een paar klauwen in z'n neus plant, dat geen spel is maar dat de kat het onderhand wel zat is. Dan kap ik de interactie af.
Katten hebben ook altijd een vluchtmogelijkheid en een hondvrije ruimte.
Binnen liggen ze vaak gezellig samen te slapen. Buiten wil het najagen nog wel eens de bovenhand krijgen. Als de kat stopt met rennen is het ook gewoon klaar, maar vanuit het oogpunt van de kat is het begrijpelijk dat stoppen niet z'n eerste ingeving is. Dus hond een brul dat hij ermee moet kappen.
Lopen ook kippen en schapen los in den hof. Kippen ging van in het begin wonderbaarlijk goed, schapen moest ook even uitgelegd worden dat we daar niet achter rennen.
Diezelfde hond leeft zich volledig uit als hij mee mag op een jachtdag.
Als die kan leren dat er op eigen erf niet gejaagd wordt, dan kan een herder dat ook.

Verder ook met de rest eens, mss eerst eens zorgen maken over de eerste kat voor je weer een stel katten wil nemen

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 14:54

Bedankt voor jullie feedback, en het meeste ook terecht! Bevestigt wel dat het verstandig is om te wachten tot de hond ouder/minder speels is of het helemaal niet te doen.

Ten eerste is de kat die hier nu al rond loopt aangewandeld, ooit gevangen en gestrereliseerd, en was op zich mak maar wel een buitenkat/boerderijkat (die heeft altijd "maar wat rond gezerft"). Ze krijgt ook nog wel wat voer op de hooibalen, maar daar eet ze niet veel van, vandaar dat ik mij af vraag of ze ergens anders ook gevoerd wordt (dat bedoel ik met thuisbasis) of dat ze gewoon zo goed voor zichzelf kan zorgen. Ze komt alleen dus niet meer naar de voordeur, wel op het erf maar ik zie haar niet elke dag. Ze ziet er gewoon goed uit.

Dat met de kip was als puppy toen een kip ontsnapt was. Verder loopt hij nu dus gewoon los met de kippen op het erf zonder toezicht.

Ik heb wat dat betreft een steek laten vallen in de opleiding, want verder heeft hij gewoon goede recall en kan ik hem zonder problem terug roepen als hij een haas spot o.i.d. als ik wel in de buurt ben en hij een kat spot, dan corrigeer ik hem natuurlijk en dat worktop op dat moment ook. Maar de hond loopt verder vaak zonder toezicht over het erf, dus ik zie het helaas niet altijd als de kat er is en de hond de kat ziet en gaat blaffen. Als ik hem consequent kon corrigeren als pup was het waarschijnlijk anders geweest...

Ik ga maar een extra voerplek bij de voordeur maken voor de kat, misschien dat ze dan toch weer wat makkelijker naar de deur komt en het op die manier kan uitbreiden.

Ik had gewoon gehoopt op praktische tips om het hem wel te leren, want eigenlijk vind ik dat hij het gewoon moet kunnen laten zoals met alle andere verleidingen op het erf. Maar dat mag gewoon niet (weer) ten kosten gaan van de kat
Laatst bijgewerkt door midori op 26-11-25 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:17

Waarom zou je dit een kat in hemelsnaam aandoen.

Jullie hebben het met de eerste kat die jullie hadden al niet fatsoenlijk kunnen begeleiden, die voelt zich al niet meer veilig.

Ik vind het absurd dat je dat andere katten nog wil aandoen eerlijk gezegd.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:23

Ik zou dan eerst je hond goed opleiden met de dieren die er al zijn; dus ook de kat die hij nu al heeft verjaagd, voor je eventuele andere dieren erbij gaat nemen als testobject om te kijken of je hond kan leren geen katten weg te jagen.

Zoals bovenstaand gezegd zou ik ook absoluut niet inzien waarom je kittens weer hetzelfde leed aan zou willen doen. Als je dan zo graag extra katten zou willen dan zou ik zorgen dat de hond er niet bij kan, want daar kan hij overduidelijk niet mee omgaan (momenteel).

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:26

Aan de laatste 2 reageerders FT en Out

Hebben jullie gelezen wat ts als laatste schreef?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:27

dierenfan schreef:
Wij hebben een groep echt wilde/verwilderde katten op de boerderij waar onze paarden staan. Geen van die katten of kittens gaat aan de kant voor de honden. Niet voor de terriers en niet voor de herder puber. Wat betreft de hond neem dus kittens die met honden opgegroeid zijn en stevig op hun pootjes staan. Mijn herder laat het wel om katten op te jagen. Ik zou wel de kittens een fijne eigen plek geven. Grote bench oid zodat je wel de eerste periode regelmatig kan scheiden.
Is kat 1 kat sociaal trekt hij misschien zich wel op

Zou ik de katten toch niet hier loslaten.

Zowel de jack als de kruising herder gaan hier achter katten aan.

Heel lang geleden. Andere jack maar zelfde karakter heb ik eens 2 half verwilderde boerderij kittens van een maand of 3 gehad.
Die bliezen en sloegen met de pootjes.
Maar moest ze echt apart houden van de jack want die zou ze gewoon gepakt hebben.
Terwijl ik ook dacht, die zijn zo fel die zijn wel de baas.

Deze hond van ts heeft er al 1 weg gejaagd. Zou niet weten waarom hij dat niet weer zou gaan doen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:02

midori schreef:
Bedankt voor jullie feedback, en het meeste ook terecht! Bevestigt wel dat het verstandig is om te wachten tot de hond ouder/minder speels is of het helemaal niet te doen.

De hond heeft bij de eerste de grens al niet geleerd, dus denk ik niet dat het bij de tweede of derde wel zal leren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 17:08

midori schreef:
Ik ga maar een extra voerplek bij de voordeur maken voor de kat, misschien dat ze dan toch weer wat makkelijker naar de deur komt en het op die manier kan uitbreiden.

Ik had gewoon gehoopt op praktische tips om het hem wel te leren, want eigenlijk vind ik dat hij het gewoon moet kunnen laten zoals met alle andere verleidingen op het erf. Maar dat mag gewoon niet (weer) ten kosten gaan van de kat

Ik denk dat dat al een goed begin is.

Trouwens, als kat zich zo weinig laat zien, hoe gaat dat dan met ontwormen ed? Ze ziet er nu nog goed uit, maar als er zich problemen voordoen, moet je het dier wel sito presto kunnen vangen.

En verder weet je niet of ze elders gaat eten - wonen jullie in bebouwde kom of in the middle of nowhere? Gewoon om idee te hebben.

Het was natuurlijk wel handiger geweest als kat zelf ook deel van de opvoeding voor rekening had genomen (een blazende klauwende kat maakt betere indruk dan eentje die het hazenpad kiest).

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 17:26

Purny, ik geloof dat je honden (en andere dieren) wel op latere leeftijd nog kan trainen en dingen (af)leren. Al helemaal als ze verder wel een goede basis hebben. Maar dan moet ik het wel heel anders aanpakken natuurlijk. Dat is hoe dan ook als pup niet goed gegaan m.b.t. de kat

foxy80, niet. Ik denk niet dat die ooit in haar leven ontwormd is eerlijk gezegd, die woonde hier al lang voordat wij er woonden en ik denk niet dat het in de opa of schoonvader op kwam om dat te doen. Hooguit toen ze gesteriliseerd werd.

We wonen redelijk in the middle of nowhere, dichtsbijzijnde buren ongeveer 1km, maar dat kunnen ze makkelijk afleggen natuurlijk.

Ze hadden hier vroeger een colli waar ze bij in de mand sliep, dus ik denk niet dat het in de kat op kwam om te vechten helaas.. De hond is best een softie dus dat had denk ik wel geholpen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:36

Dan is het zaak om te gaan belonen op beheersing en “leave it” ipv afstraffen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 00:19

Ik zou het in dit geval niet doen met dit type hond en de huidige ervaringen die hij nu al heeft met kat 1. Je zegt het is spel en hij is groot en lomp, maar dat hoeft zeker niet waar te zijn helemaal. Onze herder kan soms ook wat intens zijn met spel met onze kat maar daarin manage ik ook en dan zijn die 2 echt maatjes hier en samen opgegroeid vanaf pup/kitten tijd en ze spelen echt samen. Van beide kanten wordt dit geïnitieerd ook dus het is niet eenzijdig - ook belangrijk imo. Ze hebben een onwijs mooie band, ik had het me echt niet beter kunnen wensen. En toch zie je ook bij mijn herder gewoon dat ja… typische herder gedrag wat af en toe toch naar boven komt. En dan hebben wij denk ik een herder en kat waarbij de band onderling echt niet beter kan zijn als je kunt hopen tussen hond/kat. Ik heb hierin echt wel wat gedaan qua begeleiding en had het voordeel dat ze beiden jong waren. Met de huidige ervaringen van je herder is dat toch weer anders straks.

Herders hebben sowieso de neiging om in die drive/adrenaline te schieten met momenten en zeker zo’n kat kan triggeren. Dat is al bewezen niet goed gegaan en dat is natuurlijk deels ook door mismanagement waar je dan wel aan kunt werken. Maar nieuwe kittens zullen qua energie ook weer actief gaan zijn. Tenzij je de hond enorm gaat begrenzen, en daar consequent in gaat zijn, zou ik hier niet perse om staan te springen. Zeker zal het deels nog trainbaar zijn/te managen zijn maar ik denk dat het echt heel veel energie gaat kosten en je moet er rekening mee houden dat je hond echt vrijheid gaat verliezen omdat je ze uit elkaar moet gaan houden, want ik acht de kans ondanks training groot dat hij constant in de gaten gehouden moet worden- en dat kan voor jezelf ook echt pittig zijn.

Maar het is lastig te voorspellen alsnog. Je weet natuurlijk niet zeker hoe hij echt zou reageren op kittens en met name als die echt actief worden. Wie weet gaat het wel fantastisch, maar je weet het gewoon niet. Je weet nu alleen wel wat er nu al eerder is gebeurd met deze kat en dat spreekt op zich wel al voor zich denk ik dan. Ik denk dat herders over ‘t algemeen echt super fijne honden zijn om te combineren met andere dieren, maar de grens is ook klein met doorslaan en getriggerd worden en dan kun je managen wat je wilt maar dat haal je er dan echt niet meer helemaal eruit. Of je moet echt heel streng en intensief gaan inzetten op ‘katten met rust laten’ en dat een harde grens maken icm de mogelijkheid dat ze ook gescheiden kunnen worden als nodig is, maar dat kun je alleen zelf inschatten of je die training erin kunt en wilt steken.

Ik zou het risico iig niet nemen. Zeker kijkende zo naar kat 1 en hoe die weggejaagd is, wat wel echt sneu is. Ik zou het niet willen riskeren dat dit met 2/3 ook zou gebeuren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:11

Ik zou het ook niet doen.Die hond is te groot en te gevaarlijk voor kittens. Ook al zou het goed bedoeld spel zijn. Die katten zullen ook weer op de vlucht slaan en op zo'n manier ontstaan de zwerfkatten. Als je nog dieren erbij wilt neem dan een hond die opgewassen is tegen de hond die je al hebt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:10

Fijne reactie TS !