Teefje steriliseren ja/nee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:45

Shenavallie schreef:
TS, ik zou je willen adviseren om jouw teef te laten castreren. Onze vroegere DA/VA (ruim 40 jaar geleden) was daar al een voorstander van, omdat de kans op baarmoederkanker/-ontsteking groot is als je het niet laat verwijderen.

Ja en tegenwoordig is er meer kennis waardoor dat niet het enige argument is om hierover een besluit te nemen.
De link die ik eerder plaatste is een blog die juist is naar aanleiding van de kennis die er tegenwoordig is. Castreren geeft b.v. weer een grotere kans op bottumoren en helaas zijn er veel dieren artsen die eigenaren al beginnen te vragen wanneer ze de pup willen laten castreren als ze voor de puppyenting komen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:48

Wij hebben ons meisje laten helpen, omdat gezegd word dat de gezondheids voordelen groot zijn als je het wel doe.
Doel was 2x loops laten worden, het is 1x geworden omdat ze zo zielig was toen ze loops was, en aansluitend schijnzwanger. Dat wilde we haar niet nog eens aan doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:50

cursebreaker schreef:
En ik blijf van mening dat wanneer er na castratie goed ondersteund wordt met voeding, een castratenvacht zeker niet perse standaard tot uiting komt. Bij onze hond en de meeste teef eigenaren die ik ken, zie je het er niet aan. Gewoon niet. Maar die mensen voeren hun honden ook goed in de basis en blijven actief met ze en vachtonderhoud doen waar nodig, en dat maakt ook echt een verschil :j Tuurlijk kun je pech hebben en is het niet beïnvloedbaar bij het individu, en daar moet je altijd vooraf ook rekening mee houden dat dit kan gebeuren natuurlijk.

Bij ons ras helpt voeding helaas niet, die vacht en rui is hormoongedreven. Mijn hond gaat niet in de rui met de seizoenen mee, maar na de loopsheid. Dan raakt ze de ondervacht van het zadel en hals kwijt en een groot deel van de buik. Zonder hormonen blijft dat gewoon oneindig door groeien :=

Ze ging van dit:
Afbeelding

Naar dit %)
Afbeelding

Niet te doen haha.
Ik heb eerst nog gedeeltelijk geprobeerd het iets in vorm te scheren en knippen, maar dat ging em ook niet worden :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:54

BrankaZ schreef:
Shenavallie schreef:
TS, ik zou je willen adviseren om jouw teef te laten castreren. Onze vroegere DA/VA (ruim 40 jaar geleden) was daar al een voorstander van, omdat de kans op baarmoederkanker/-ontsteking groot is als je het niet laat verwijderen.

Ja en tegenwoordig is er meer kennis waardoor dat niet het enige argument is om hierover een besluit te nemen.
De link die ik eerder plaatste is een blog die juist is naar aanleiding van de kennis die er tegenwoordig is. Castreren geeft b.v. weer een grotere kans op bottumoren en helaas zijn er veel dieren artsen die eigenaren al beginnen te vragen wanneer ze de pup willen laten castreren als ze voor de puppyenting komen.

Bijkomend probleem (in ieder geval bij de grote honden) is incontinentie na sterilisatie.
Ik heb mijn ridgeback teven nooit laten steriliseren met uitzondering van 1. Nooit borstkanker bij de honden gehad, en bij die ene, jawel, incontinentie dus de rest van dr leven aan de pillen.
Een vriendin van mij heeft haar jonge berner sennen ook laten steriliseren, en ja hoor, ook incontinent.
Voor schijndracht zijn prima medicatie zoals galastop beschikbaar.

Ik heb vroeger ook meegemaakt dat dierenartsen veelal al vroeg adviseren te steriliseren, maar de laatste tijd valt me op dat ze dat niet meer zo doen.

BrankaZ

Re: Teefje steriliseren ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:59

Iedereen moet echt zijn of haar eigen keus maken over wel of niet castreren.
Maar het is wel goed om te beseffen dat de ingreep meer effect heeft dan alleen niet meer kunnen voortplanten. Er wordt een orgaan verwijderd dat hormonen produceert en hormonen doen meer dan alleen de voortplanting regelen. Mede daarom is het ook zoals door een aantal mensen al aangegeven ook van belang om niet te castreren als je de hond laat castreren.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:00

Wij hebben onze dame laten helpen, maar hebben wel altijd gezegd dat haar lijf en koppie eerst volwassen moeten worden. We hebben haar uiteindelijk laten helpen toen ze 1 jaar en 11 maanden oud was, nadat ze al een paar keer loops was geworden (met 6 maanden oud de 1e keer), omdat ze steeds vervelender schijnzwanger werd (niet willen eten, niet willen lopen, compleet lusteloos) en dit het juiste moment was.

Moet zeggen, ze is bijna niet aangekomen en haar vacht is ook zo goed als niet veranderd. Haar persoonlijkheid ook niet en ze heeft nog geen enkele keer tekenen van incontinentie laten zien. Wellicht omdat ze al ouder was en er dus niet in een extreem jong beestje is gesneden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:10

Babootje schreef:
Bijkomend probleem (in ieder geval bij de grote honden) is incontinentie na sterilisatie.
Ik heb mijn ridgeback teven nooit laten steriliseren met uitzondering van 1. Nooit borstkanker bij de honden gehad, en bij die ene, jawel, incontinentie dus de rest van dr leven aan de pillen.
Een vriendin van mij heeft haar jonge berner sennen ook laten steriliseren, en ja hoor, ook incontinent.

Ik heb vroeger ook meegemaakt dat dierenartsen veelal al vroeg adviseren te steriliseren, maar de laatste tijd valt me op dat ze dat niet meer zo doen.

Bij ons is dan geen een geholpen teef incontinent terwijl ze beide ruim 10+ zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

8nnemiek schreef:
cursebreaker schreef:
En ik blijf van mening dat wanneer er na castratie goed ondersteund wordt met voeding, een castratenvacht zeker niet perse standaard tot uiting komt. Bij onze hond en de meeste teef eigenaren die ik ken, zie je het er niet aan. Gewoon niet. Maar die mensen voeren hun honden ook goed in de basis en blijven actief met ze en vachtonderhoud doen waar nodig, en dat maakt ook echt een verschil :j Tuurlijk kun je pech hebben en is het niet beïnvloedbaar bij het individu, en daar moet je altijd vooraf ook rekening mee houden dat dit kan gebeuren natuurlijk.

Bij ons ras helpt voeding helaas niet, die vacht en rui is hormoongedreven. Mijn hond gaat niet in de rui met de seizoenen mee, maar na de loopsheid. Dan raakt ze de ondervacht van het zadel en hals kwijt en een groot deel van de buik. Zonder hormonen blijft dat gewoon oneindig door groeien :=

Ze ging van dit:
[ Afbeelding ]

Naar dit %)
[ Afbeelding ]

Niet te doen haha.
Ik heb eerst nog gedeeltelijk geprobeerd het iets in vorm te scheren en knippen, maar dat ging em ook niet worden :')

Nee het is zeker niet zo dat je met voeding en andere zaken per definitie alles perfect kunt houden of alles kunt voorkomen. Het blijft idd alsnog een behoorlijke impact als je zo inhakt op de hormoonhuishouding en dat zal bij sommige type honden en individuen ook altijd meer tot uiting komen als bij een ander- dus daarom goed om dan vooraf idd wel erop voorbereid te zijn dat het anders kan gaan zijn maar voor de gemiddelde eigenaar is het altijd goed om wel te kijken dat ze dan bij elk individu wel kijken wat ze nog kunnen doen om te ondersteunen. In veel gevallen draagt het wel bij aan het gezond houden van vacht en gewicht.

Bij haar is idd de vacht echt giga veranderd he, wow! :')

Qua incontinentie ken ik ook serieus geen enkele gecastreerde teef (en heb er ook echt heel veel gezien) die het heeft, behalve een enkeling maar die dan echt in de late senioren leeftijd zaten/zitten en dan is het sowieso niet perse aan de castratie te linken en kan het ook ouderdom zijn. Maar het Kan natuurlijk wel een neven effect zijn waar je vooraf op voorbereid moet zijn ja; iets om in je achterhoofd te houden en mee laten wegen in je beslissing.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:34

Ik heb mijn teef wel laten castreren, na waarschijnlijk haar tweede loopsheid, de eerste loopsheid heb ik dan echter niet opgemerkt. Volgens mijn dierenarts kan de eerste loopsheid ook wel eens wat minder symptomatisch zijn. Ze was dus uiteindelijk ruim 2. De hoofdreden is eigenlijk dat ik het risico op baarmoeder ontsteking op latere leeftijd bij een intacte teef wel redelijk hoog vind en ik dat ook in mijn omgeving wel eens heb meegemaakt. Wat betreft kansen op verschillende tumoren die wat hoger of lager worden vond ik het wat minder heel duidelijk een voordeel het gebrek en vruchtbaarheid vind ik uiteraard ook wel een voordeel, maar dat had ik misschien ook wel met goed management op kunnen lossen. Ik merk bij haar niks bijzonders wat ik echt kan linken aan de castratie maar anderzijds veranderd een hond van een jaar of 2 altijd nog wel wat en weet je natuurlijk nooit meer hoe het was gelopen als je het niet gedaan had.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:41

KimD schreef:
Babootje schreef:

Bij ons is dan geen een geholpen teef incontinent terwijl ze beide ruim 10+ zijn.

Volgens mij is incontinentie ook verbonden aan hoe vroeg je een teef laat helpen. Vroege castratie = sneller incontinent.

In de VS worden honden veel vroeger gecastreerd dus is dat risico hoger, dus als mensen hier info over opzoeken is het wel altijd handig om te kijken wat in die locatie de standaard is (omdat sommige nadelen dus ook door te vroege castratie kunnen komen, ipv castratie als geheel).

Blijft altijd een risico volgens mij, maar bij mijn weten weegt dat risico niet op tegen het risico op diverse type kankers die een teefje kan krijgen als ze niet geholpen worden.

Hier onze teef laten helpen na de eerste loopsheid. Was sowieso het plan om het te doen vanwege gezondheid, maar ze was ontzettend schijnzwanger dus ook geen 2e loopsheid afgewacht.

Volgens mij waren de gezondheidsvoordelen het grootst na de eerste loopsheid. Na de tweede loopheid castreren neemt de kans op kanker niet zo sterk af als na de eerste. Wacht je nóg langer, dan beperk je de kans op kanker nog minder (aka, is de kans op kanker dus hoger dan na de eerste of tweede loopsheid castreren en wordt het op den duur verwaarloosbaar). Dat is wel goed om in gedachten te houden.

Bij een reutje is die balans anders — daar wegen de gezondheidsvoordelen van castreren over het algemeen niet op tegen de nadelen. Dus algemeen advies is dat je een teefje wel laat helpen en een reu niet. Maar YMMV.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op Vandaag, 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:42

IMANDRA schreef:
KimD schreef:

Volgens mij is incontinentie ook verbonden aan hoe vroeg je een teef laat helpen. Vroege castratie = sneller incontinent.

Ook die vlieger gaat bij ons niet op.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

Vachtverandering kan bij ieder ras voorkomen na castratie.

Labgharige rassen met kort haar op de snuit lijken er wel opvallend meer gevoelig voor (zoals de Afghaan hierboven bijvoorbeeld)

Ook dat is weer iets van de grote aantallen, níet iedere hond met dat type vacht zal castratenvacht krijgen.
Kans is wél beduidend groter dan bij honden met ander vachttype.

Meer kans op bottumoren,
Kans op gedragsverandering
Kans op incontinentie
Kans op aankomen (stofwisseling en hormonen veranderen per definitie)
Plus iedere operatie, zelfs zo'n simpele als castratie, brengt risicos mee.

Voor mij zijn dat de redenen om niet 'preventief' te castreren.

Is het op een gegeven moment medisch of gedragsmatig onvermijdelijk, dan alsnog.
Maar bij grote voorkeur niet.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:03

Wij hebben Senna na 2,5 jaar laten steriliseren.

Die werd om de 4mnd loops en was van de loopsheid en schijnzwangerschap goed ziek.

Dus na 7 keer loops te zijn geweest is ze geholpen.

Wat het gaat doen met de vacht, moeten we afwachten. Het is nu 6 weken geleden.

Onze stabij is na haar 1e loopsheid geholpen en daar merken we niets aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:17

onze 3 meiden zijn ook geholpen. Geen van de 3 heeft ergens last van gehad door de sterillisatie. Ik zie enkel maar voordelen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:58

Altijd ja. Er zijn zó veel oudere teven die een baarmoederontsteking ontwikkelen, en dan moeten ze vaak doodziek op tafel en volledig open, met alle risico's van dien. We kunnen allemaal wel bedenken dat een gezonde, jonge hond onder narcose veel minder risico meebrengt dan een oudere, zieke teef. Of je kan ze terplekke laten gaan.

Vervelend dat de vacht wellicht verandert, maar dat lijkt me nou niet echt opwegen tegen de overige gezondheidsrisico's die eraan zitten als je ze niet castreert/steriliseert.
Incontinentie komt voor, maar echt niet zoveel als hier beweerd wordt.
Een grote praktijk opereert soms makkelijk een paar keer per week een hond met een Pyometra. Het komt echt veel voor.

Ik vind het echt te bizar voor woorden dat hier zo makkelijk gezegd wordt dat opereren altijd nog wel kan als de baarmoederontsteking er is 8)7 8)7

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:02

En tegenwoordig kan het ook laparoscopisch, dan is de impact iets minder heftig van de operatie zelf :D.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:10

BrankaZ schreef:
Castreren kan ook altijd nog als een teefje een baarmoederontsteking krijgt.
Als dierenarts ben je nooit blij met dit soort operaties, het is bijna altijd spoed en als een pyometra knapt ben je echt niet blij, zeker niet als deze in de buikholte gaat lekken. Maar goed ik ben dan ook een voorstander van dat te voorkomen door de teef te laten helpen. Heb te veel ellende er mee gezien in de praktijk waar ik toen werkte.

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:17

Wij hebben een 5-jarig teefje geadopteerd en die bleek 4(!) dagen na aankomst een baarmoederontsteking te hebben. Direct geopereerd (en dus ook gesteriliseerd). Zou dit risico nooit meer willen lopen; een eventueel nieuw teefje zouden we ook direct (wel na eerste loopsheid) laten helpen. Bij ons gaat het om een dwergkees en ze heeft er niet de mooiste vacht van gekregen, maar dat zal me echt een worst wezen. :') Als ze maar gezond is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 56 min geleden

Teefjes laat ik altijd castreren, ik zie zoveel gezondheids voordelen, en ik heb echt wel wat teven gehad en 1 daarvan kreeg op 2 jarige leeftijd een baarmoederonsteking, die is net op tijd geopereerd, maar wel een heel zieke hond onder narcose, die heeft echt wel een tijdje moeten herstellen, deze hond werd op 11 jarige leeftijd incontinent, als enige van alle teefjes die ik gehad heb...Dus ja....en natuurlijk zijn er honden overleden aan kanker, maar dat doen volle teven ook, alsof die nooit kanker krijgen..

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 46 min geleden

Ik heb 2 teven. Een bijna 8 jarige rescue uit Rusland vandaan, zij is met 6 maanden gecastreerd. Ik heb haar gekregen toen ze 11 maanden was. En zij is al vanaf dat ik haar heb incontinent vanwege de vroege castratie. Ze krijgt hier dus ook al bijna 7 jaar medicatie voor. Gelukkig gaat het met medicatie wel goed. We hebben het een aantal keer proberen af te bouwen, maar dan gaat ze weer lekken. Ik ken haar niet van voor de castratie, dus ik weet niet of ze veranderd is kwa gedrag. En ze is kortharig, dus kwa vacht merk je niets aan haar.

Verder heb ik een Maremma teefje van net 1 jaar, zij zal na de eerste loopsheid gecastreerd worden. Ze is nu nog niet loops geweest, al vermoed ik dat ze er tegen aan zit.
We wonen op een boerderij en ze loopt veel los buiten op het terrein. Ondanks dat het is afgezet wil ik niet dat ze ontsnapt en dan gedekt wordt, of dat er een reu het terrein op komt en haar dekt. Bijna iedereen hier in de buurt heeft 1 of meerdere erf honden.
En over 2 weken krijgen we een Maremma reu pup erbij, dus voordat hij het spelletje door krijgt zal ze sowieso geholpen moeten worden. Ik moet binnenkort eens informeren bij de dierenarts hoe lang na de loopsheid ze geholpen kan worden.
Onze reu zal tzt trouwens ook geholpen worden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 34 min geleden

Alhoewel ik vroeger ook alles en iedereen aanraadde om te steriliseren/castreren, doe ik dat nu niet meer omdat ik er van ben teruggekomen.

Er zijn veel kansen op gedrag- en gezondheidsproblemen bij honden die gesteriliseerd/gecastreerd worden. Sowieso als je het te vroeg doet, maar ook op latere leeftijd. Vooral bij teven.

Als het niet nodig is, niet doen.
Mocht je hond schijnzwanger worden of anders, dan is het altijd nog een optie.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17 min geleden

BrankaZ schreef:
Shenavallie schreef:

Ik heb alleen de OP gelezen, maar ik zal - als ik me genoeg kan concentreren - straks ook jouw link opzoeken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 3 min geleden

Als er geen reden is om te castreren zou ik het niet doen. Ik vind de kans op vachtverandering, het niet meer fatsoenlijk kunnen voeren en gedragsverandering grote nadelen. Ongeveer een kwart tot eenderde van de teven krijgt baarmoederontsteking, voor mij geen reden om in te grijpen.

Onze vorige teef heeft echt geleden onder de vachtverandering, geen trimmer te vinden die haar wilde scheren. En ik zie het ook bij uitlaathonden, echt rampenvachten, eentje stinkt ook echt omdat de vacht slecht droogt en ze altijd wel water weet te vinden.

Qua gedrag vind ik dat je de pit uit de honden haalt, jonge honden die er al uitzien en zich gedragen als oude honden. En honden hebben de hormonen nodig om volwassen te worden in hun koppie, ik vind ze veel stabieler in karakter.

En dan het bijna niet meer kunnen voeren terwijl ze wel honger hebben ondanks voldoende beweging en training.

Maar nu moet ik er bij zeggen dat mijn oudste teef een keer per jaar loops is en weinig last heeft, ook niet van schijnzwangerschap. Mijn jonge hond is nog niet loops geweest, misschien denk ik er anders over als ze veel last heeft van de loopsheid.