Esther schreef:Als er geen reden is om te castreren zou ik het niet doen. Ik vind de kans op vachtverandering, het niet meer fatsoenlijk kunnen voeren en gedragsverandering grote nadelen. Ongeveer een kwart tot eenderde van de teven krijgt baarmoederontsteking, voor mij geen reden om in te grijpen.
Onze vorige teef heeft echt geleden onder de vachtverandering, geen trimmer te vinden die haar wilde scheren. En ik zie het ook bij uitlaathonden, echt rampenvachten, eentje stinkt ook echt omdat de vacht slecht droogt en ze altijd wel water weet te vinden.
Qua gedrag vind ik dat je de pit uit de honden haalt, jonge honden die er al uitzien en zich gedragen als oude honden. En honden hebben de hormonen nodig om volwassen te worden in hun koppie, ik vind ze veel stabieler in karakter.
En dan het bijna niet meer kunnen voeren terwijl ze wel honger hebben ondanks voldoende beweging en training.
Maar nu moet ik er bij zeggen dat mijn oudste teef een keer per jaar loops is en weinig last heeft, ook niet van schijnzwangerschap. Mijn jonge hond is nog niet loops geweest, misschien denk ik er anders over als ze veel last heeft van de loopsheid.
Hoe vaak komt gedragsverandering / vachtverandering / overgewicht voor dan? Meer of minder dan kwart/een derde? Je moet die cijfers dan wel balanceren als je wil zeggen dat het geen reden is om in te grijpen. Ik vind persoonlijk 25% tot 33% best een hoog percentage. En als ik een snelle google doe, komen gedrags-, incontinentie- en vachtproblemen (veel) minder vaak voor.
Gedragsverandering in de negatieve zin heb ik nooit meegemaakt bij de honden die ik in mijn leven heb gehad. Vachtverandering eigenlijk alleen bij mijn huidige teef, en eigenlijk alleen in de positieve zin.
Overgewicht is prima te managen? Zo lang jij je voer goed afstemt op de hond ipv lukraak voert wat op de verpakking staat (wat iedereen imo sowieso zou moeten doen ongeacht castratie of niet), lijkt me dat totaal geen issue. Heb altijd labradors gehad voor mijn huidige honden, dus daar moest dat sowieso al bij
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 19-11-25 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt