1 of 2 honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:37

Zoals reeds eerder gezegd, zou ik nooit 2 pups tegelijkertijd nemen maar wachten tot de eerste volwassen is. Tenzij je overweegt te adopteren en het om een duo adoptie gaat. Dat is ook mooi dat 2 honden die steeds bij elkaar geleefd hebben, bijeen mogen blijven.

Ik heb lang 2 honden gehad, een jaartje zelfs even 3 en nu sinds 3 jaar nog maar 1. Voor mezelf blijft het voelen als dat er eentje ontbreekt. Ik neem de hond overal waar kan mee naartoe en ook al moet ik toegeven dat 1 dan praktischer is, toch staan we op een wachtlijst voor een tweede voor volgende zomer.

liberia

Re: 1 of 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:52

Wij hebben er twee, maar zou dat niet meer doen. Leeftijdsverschil (4 jaar en 12 jaar) is te groot. Daardoor is het lastig met uitlaten. Ik kan ook niet echt zeggen dat ze veel met elkaar optrekken. De jongste is graag buiten aan het klieren, de oudste ligt het liefst binnen te slapen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:56

haha1995 schreef:
Wij hebben er momenteel 6 lopen, waaronder er 1 toch echt wel liever enigst hond zou zijn geweest...Ik heb vroeger nog eens een hondje gehad die heel blij was toen de roedel rond hem stierf en hij als enigste overbleef...Dus niet alle honden zitten op een roedel genoot te wachten,je kan paarden ook niet met honden vergelijken..Honden zijn bij hun mens,dat is ook een roedel genoot...Een paard staat 22/23 uur alleen te verpieteren... Maar om te starten is 1 hond gewoon handiger of je moet idd een stelletje uit het asiel halen wat al jaren samen is.Het scheelt ook hoeveel je van honden weet en of je honden eerder gehad hebt.

Maar als mensen werken en boven slapen is de hond ook meer als de helft van de tijd alleen. Honden zijn geen paarden maar wel roedeldieren en een mens is ook geen hond.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 21:01

Ik heb zelf altijd 2 honden gehad ik had vader en dochter... die speelden altijd zo leuk samen! Sliepen samen, ,deden eigwnlijk alles samen :+

Dit waren een schotse collie en kruising schotse collie, ik hoef niet perse een pup (liever niet zelfs ivm zindelijk zijn etc) maar dan idd 2 honden die altijd samen zijn geweest, of eerst 1 en dan later een ander erbij..

Wbt mee nemen ken ik idd de voor en nadelen van 2 honden :D

Het gaat overigens om een eengezinswoning woning.. en een gezin wat wel graag mag wandelen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:11

Ik heb er altijd tussen de 2 en de 4 gehad.

2 vind ik een heel fijn aantal.
Nu heb ik altijd fijne rust in de roedels gehad.
Nu heb ik vader en zoon (Schotse Collie) en die twee gaan voor geen méter samen...

1 hond lijkt mij héél fijn, en als ik zie dat mijn huidige 2 jongens water en vuur zijn,
ben ik er 300% zeker van dat die zonder elkaar nog gelukkiger zouden zijn.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:20

Nu wij de laatste jaren alleen nog maar twee honden hebben gehad zou ik niet anders meer willen, wij kunnen ze niet vervangen en als ik zie wat ze aan elkaar hebben en samen doen dan vind ik een hond alleen maar sneu. Ook toen er eentje overleed waren zowel de huidige als oude hond echt van slag ( en werd pas beter toen ze weer een maatje kregen ).
Ook al is er altijd iemand thuis, wij kunnen een hond niet vervangen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:40

Ik begon met 1 (rottweiler) is nu 7
Sinds december vorig jaar een poedel erbij die ook 7 is en komend jaar verwachten we een kerry blue terrier pup reu en er staat nog een poedel pup eind 2026 of 2027 op de planning

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:30

Wij zijn begonnen met 1 en na 3 jaar de tweede erbij. Ging perfect

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:42

De stap van 1 naar 2 is groter dan de stap van 2 naar 3 of meer.
Voor honden is het prettig om in ieder geval met 2 te zijn, maar als je gewend bent de hond overal mee naartoe te nemen is 1 hond velen malen makkelijker!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 23:04

Hier altijd twee gehad en ook een langere tijd drie. Toen onze Guus dit jaar alleen achter bleef ivm overlijden van de oudste twee dachten wij het bij een hond te houden maar Guus liet in alles zien dat hij een andere hond miste ondanks dat er bijna altijd iemand thuis is. En ook nam ik hem dagelijks mee naar mijn zus en haar honden. Toen hebben we een hond erbij genomen en is echt de beste keuze geweest. Hij is weer helemaal happy.

Ze spelen veel samen, slapen samen, doen alles samen.

Hier dus voorstander van twee.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 05:39

Ik zeg ook twee. Zeggen dat een bepaalde match er niet was en dat je daardoor voortaan maar bij een houdt is hetzelfde als een paard in een kudde zetten waar geen match is en dan concluderen dat ieder paard dus liever alleen staat.

Wat het overigens niet minder vervelend maakt als er geen match is.

Op een gegeven moment hadden wij er drie, nu ook twee die niet per se de beste match zijn. Binnen een half jaar komen er twee bij en hoop ik eventueel duo's te kunnen maken. Of ja, dat ze dat zelf doen :'). We gaan het zien.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 06:33

BarbaLala schreef:
De stap van 1 naar 2 is groter dan de stap van 2 naar 3 of meer.
Voor honden is het prettig om in ieder geval met 2 te zijn, maar als je gewend bent de hond overal mee naartoe te nemen is 1 hond velen malen makkelijker!

Toch is dat raar, dat is puur een argument waarbij de baas voor de hond gaat... Als je bij een paard zou zeggen dat hij aleen staat, omdat het makkelijker is of financieel beter te doen is zou je worden afgeschoten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:14

Mijn honden vinden elkaar best lief, maar mijn teef had het allerliefste enig hondje gebleven.
Zij vindt de reu (die er overigens eerder was) soms zwaar vermoeiend en is liever bezig met 'werken' en rondrennen zonder dat hij het tempo ophoudt, de boel naar zijn hand draait en haar lastigvalt. :')

En hij vond het alleen met mij zijn ook fijn maar had wat meer sociale contacten nodig.
Zolang hij regelmatig mag socializen met andere honden komt hij als enig hondje niets tekort.
Voor hem is de oppashond een geweldige uitkomst gebleken, die zoekt meer interactie met hem dan zijn eigen 'zusje'.

En de oppashond heeft op deze manier ook zijn vaste sociale contacten.
Hij draait hier gewoon mee in het huishouden wanneer hij er is, speelt met mijn reu, ze wandelen met zijn drietjes zo ongeveer schouder aan schouder, snuffelen samen, trekken samen sprintjes en liggen bij elkaar in de buurt te kluiven.

Dus nee, op het feit na dat er 2 voedselnijd hebben is er geen haat en nijd onderling.
Maar iig 1 had het liefst gewoon in haar uppie gebleven.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:19

Natuurlijk moet het een goede match zijn, maar dat is bij paarden ook zo natuurlijk

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:29

Mijn eerste teef vond mijn reutje die er later bij kwam ook niet echt nodig,zij was echt een mensen hondje.
Ze deed t prima in de roedel maar had het ook zeker niet erg gevonden alleen te zijn.
Mijn reu daarin tegen werd echt ziek toen zij overleed ook al waren de 2 andere meiden er nog waar hij gek op was maar hij had ook last van heimwee als wij op vakantie waren en zij waren alle 4 bij de oppas.
Mijn 2 jonge teven zijn ook familie van elkaar die bekvechten soms uit jaloerzie nu mn reu is weggevallen (hij bemoeide zich ermee als hun onenigheid hadden) maar die 2 zijn onafscheidelijk spelen ook echt samen buiten tijdens de wandelingen.
Het is soms alleen lastig te weten van te voren waar je goed aan doet.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:32

Ik heb 10 jaar lang broer en zus samen gehad (geadopteerd uit Spanje) en dat ging gewoon goed maar sinds zijn zus is overleden is mijn reu alleen.

Maar ik zal hem niet blij maken om weer een nieuwe hond erbij te nemen aangezien hij al
op leeftijd is.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:36

Ligt aan de hond.
Ik heb 2 honden maar die hebben niets met elkaar en ook niets tegen elkaar.
Als de chihuahua uit logeren is dan vind mijn Aussie het fijn dat ze haar aandacht niet hoeft te delen.
Ze slaapt wel altijd samen met de kat, dus dat is ook nog een optie |( ;)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 09:42

Ik had eerder twee honden, broer en zus, ze zijn samen gekomen als herplaatser toen ze 3 waren. Ze vonden het goed samen, al heeft de reu nog wel even 200% genoten van zijn tijd alleen toen teefje dood was.

Daarna een pup gekocht, ze leek het goed te vinden alleen. Ik heb een hus dus wel andere honden waar we mee gaan wandelen. Dit jaar, de andere is 3 jaar, een pup erbij genomen. De oudste is zo blij met de pup, ze doen bijna alles samen, spelen, slapen, knagen. Al waarderen ze beiden ook even tijd alleen met mij om te wandelen of te trainen.

Als je 2 honden hebt die elkaar leuk vinden is het een toevoeging. Mogen ze elkaar niet en moet je teveel regelen om het te laten werken dan is het niet leuk.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 09:48

MyWishMax schreef:
haha1995 schreef:
Wij hebben er momenteel 6 lopen, waaronder er 1 toch echt wel liever enigst hond zou zijn geweest...Ik heb vroeger nog eens een hondje gehad die heel blij was toen de roedel rond hem stierf en hij als enigste overbleef...Dus niet alle honden zitten op een roedel genoot te wachten,je kan paarden ook niet met honden vergelijken..Honden zijn bij hun mens,dat is ook een roedel genoot...Een paard staat 22/23 uur alleen te verpieteren... Maar om te starten is 1 hond gewoon handiger of je moet idd een stelletje uit het asiel halen wat al jaren samen is.Het scheelt ook hoeveel je van honden weet en of je honden eerder gehad hebt.

Maar als mensen werken en boven slapen is de hond ook meer als de helft van de tijd alleen. Honden zijn geen paarden maar wel roedeldieren en een mens is ook geen hond.

Als je zo weinig tijd voor je hond hebt,is er geen 1 nemen ook een optie he.Het mooie is datt het een keuze is en geen moeten... Kijk in het belang van het dier.
Hier gaat het over iemand die geen honden heeft...dan is beginnen met 1 hond handiger....dan dat er dadelijk 2 in het asiel belanden omdat ze te druk zijn en niet op te voeden zijn...Niet iedereen is gelijk handig met honden he...dat is een leer proces....Net als dat niet iedereen vanaf dag 1 alles van paarden weet en kan rijden..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:22

Wij hebben nog 1 hond, maar de plannen voor een tweede zijn er wel. Uiteraard heeft mijn hond hele fijne sociale contacten (gaan naadloos op in de roedel op stal) maar in huis gun ik hem ook hondengezelschap. Toch vond ik het wel belangrijk dat hij eerst stabiel volwassen zou zijn.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:32

Toen ik mijn hond als pup ophaalde waren er zeker plannen voor een 2e op termijn. Die is er nooit gekomen, ik weet absoluut zeker dat ze dat vreselijk had gevonden. Ik denk zeker dat er heel veel honden zijn die het veel beter doen met een maatje, maar daar was zij er niet één van. Kijk naar het individu.

Ik zou het denk ik zelf ook lastig vinden met 2 honden. Ik ben dan bang om een voorkeur te hebben waardoor ik de ander tekort doe (uiteraard niet qua zorg, wel qua aandacht en gevoel), dat vond ik al ingewikkeld met 2 honden van een ander in huis :=

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:47

Ik vind 1 hond is geen hond. Het is niet te vervangen wat een soortgenootje toevoegt aan het leven van een hond. Je moet natuurlijk kijken naar passende karakters en het zal niet op alle vlakken altijd even goed matchen, maar om het dan maar bij 1 te laten? Nee. De meerwaarde is echt groot in veruit de meeste gevallen.

black_kelpie schreef:
Ik zou het denk ik zelf ook lastig vinden met 2 honden. Ik ben dan bang om een voorkeur te hebben waardoor ik de ander tekort doe (uiteraard niet qua zorg, wel qua aandacht en gevoel), dat vond ik al ingewikkeld met 2 honden van een ander in huis :=

Ik heb daar zelf geen last van in elk geval. Alle honden die ik ooit zelf gekozen en gewild heb hebben hun eigen karakters en specifieke dingen waardoor ik ontzettend gek op ze ben/was. Bij elk weer op een net andere manier maar geen een die ik tekort doe of waar ik minder gek op ben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:56

Esther schreef:
Als je 2 honden hebt die elkaar leuk vinden is het een toevoeging. Mogen ze elkaar niet en moet je teveel regelen om het te laten werken dan is het niet leuk.

Dit zie ik bij vrienden, de honden passen totaal niet bij elkaar, plus dat de keuze van het ras eigenlijk ook niet bij de baas past. Ze hebben gekozen bij de 2e hond voor een ras welke actief is, waar je mee aan de gang moet. Dat doen ze niet, gevolg een gestreste hond, te veel energie dat zich omzet naar negatief gedrag en uitingen, de andere hond tolereert dat weer niet wat weer wrijving tussen de honden geeft. Het is jammer om te zien want beide honden zijn op zich prima, ook wat karakter betreft maar zijn eigenlijk niet op hun plek zoals nu de situatie is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:59

black_kelpie schreef:

Daar heb ik gelukkig nooit last van gehad, elke hond is zijn eigen persoontje met karakter wat ze weer leuk maakt. We hebben nu een pup dus die vraagt meer aandacht wat opvoeding betreft, het geluk wat ik heb is dat we een belevingsveld aan huis hebben voor honden, elke dag ga ik 1 op 1 met de volwassen hond even spelen en trainen, dat vindt ze helemaal geweldig, maar samen op het veld vindt ze ook erg leuk, dan is de training en het spel weer anders.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:23

Mijn honden zijn totaal het tegenovergestelde van elkaar qua energielevel, werklust en karakter.
Erg pittig, maar met wat aanpassingen lukt het prima.
Zij gedijt het best op korte commando's, hij op volzinnen.
Dus ter voorbeeld wanneer ze in de weg lopen, krijgt zij een 'Dívka, wég!' waar hij een 'Mahdu, ga eens even aan de kant' krijgt.
Qua wandelen is zij degene die uuuuuuuren kan wandelen en hij vindt het met een half uurtje wel weer genoeg geweest, bij langere wandelingen slijten zijn pootjes zo hard. :+
Dat heb ik opgelost met een hondenbuggy voor de wandelingen, dan kan zij lekker lange afstanden lopen en hij gaat mee maar wordt rondgereden.
Ga ik fietsen met haar, dan gaat hij op de fiets mee in de voordrager.

Ik heb gewoon de energie niet om uren te wandelen, dus we houden het op maximaal 2-2,5 uurtjes voor de lange wandeling.
Als het ff kan gaan ze tussendoor nog even los, kunnen ze rondrennen en vrij snuffelen enzo.
Wel doe ik de lange wandeling met tussendoor ±5-15 minuten pauze waarbij ik op een bankje oid ga zitten en de honden erbij zitten, alles rustig bekijken of om me heen lopen te snuffelen.
Omdat ik de reu dan mee heb in de buggy en hem tussendoor stukken laat meelopen, hoef ik niet apart met hem nog ff een kort rondje te doen maar kan ik bij thuiskomst gelijk koffie/thee pakken en op de bank ploffen.

De korte rondes lopen ze allemaal tenzij er één geblesseerd is oid en verplicht rust heeft, dan gaat diegene in de buggy mee en bij de uitlaatstroken even op de grond om zijn behoefte te kunnen doen en even te snuffelen.

Wel moet ik zeggen dat ik meer heb met mijn reu.
Hij en ik zijn echt 2 handen op 1 buik zegmaar.
Maar dat komt ook omdat mijn teef niet het best bij mij passende karakter heeft, te druk, te zenuwachtig en ik ben meer gebaat bij een 'mij maak je de pis niet lauw' karakter.
Ze is ontzettend lief, ik ben dol op haar en ze gaat nog net niet door het vuur voor me puur omdat ze mij zo graag blij wil maken, maar we hebben keihard moeten werken om daar te komen waar we nu zijn.
Ik zeg nu ook wel dat als ik toen had geweten hoeveel werk erin zat ik haar niet had genomen.
Gewoon een erkenning van mijn eigen tekortkomingen tov haar zegmaar. :)