Mijn huis blijft naar kattenbak ruiken, oplossing?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 07:06

Ik gebruik al jaren biokat.
3 katten en de 3 bakken staan in de open hal.
Ik ruik ze nooit.
Scherp ze iedere dag uit en vul ze bij.

Volgens mij mag niet 1 kattengrid in de groenbak.

BarbaravdW

Re: Mijn huis blijft naar kattenbak ruiken, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 07:10

Cats best original (voorheen okoplus blijkbaar) mag in het mensentoilet. Doen wij dus ook al jaren. Werkt geweldig!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 07:16

Ik had altijd klontvormend grit met babygeur. In mijn flat rook ik de bak nooit. Poep haslde ik eruit als ik met de honden ging lopen dan kon ik dat gelijk buiten weg gooien. Geabsorbeerde plasjes ook trouwens. Ik deed de volledige bak schoonmaken niet eens maandelijks. Had er wel een kap op en flink laag grot er in. Toch deed ik 6 maanden met 1 grote zak grit. Poes was ook wel ontzettend netjes overigens

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 07:35

Ik herken het ook wel met houtkorrels. Naast houtkorrels heb ik ook cats best, dat is klontvormend en als ze het goed begraven ruik je dat minder.

Die cats best is alleen best duur, is niet makkelijk aan te komen (online bestellen), en het loopt vreselijk uit. En het mag niet in de groen kliko.
In de info van mijn gemeente staat dat kattenbak houtkorrels in de groenkliko mogen. Ik had ergens gelezen dat de poepjes er niet in mogen, dus die doe ik in een papieren fruitzak in het restafval.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 07:40

Wij hebben van Zooplus Ever Clean extra strong kattenbakvulling Frisse Geur, dat klontert supergoed en ruik je gewoon niet. Nadeel is wel dat je dat niet bij de AH hebt staan helaas.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:10

BarbaravdW schreef:
Cats best original (voorheen okoplus blijkbaar) mag in het mensentoilet. Doen wij dus ook al jaren. Werkt geweldig!

Deze gebruiken wij ook. Vind hem zelf wel ruiken maar hij staat dan ook naast onze voordeur is nooit een charmante binnenkomer.

Overigens is deze bij pets place, ranzijn te verkrijgen en via de Albert Heijn te bestellen. Ik las dat iemand hem minder makkelijk te verkrijgen vond maar dat is niet voor iedereen zo. Al zijn de grote verpakking bij ranzijn het meest voordelig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:16

Ik gebruik in de Peewee-bak silica korrels. Dat werkt ook prima, en ik ruik de kattenbak ook nooit, behalve als ze net hebben gepoept en ze het kennelijk zelf ook zo hard vonden stinken dat ze geen zin hadden het netjes te begraven :+

Ben met die silicakorrels begonnen toen ik nog een kater met nierfalen had, dan stond de onderbak in 2 dagen zo ongeveer blank, en zelfs dan was er minimaal geur. De sukkel ging zelfs regelmatig slapen in de kattenbak - dan kan er nooit veel geur gehangen hebben zou je denken...

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:29

Net als iemand hierboven, heb ik het zeefgedeelte uit de Peewee-bak gehaald. Nu ruikt de hele bak een stuk minder. Hier was het juist het met urine doordrenkte gruis, dat in het onderste gedeelte viel, dat echt stonk. Nu is het een gewone kattenbak (met houtkorrel). Ik verwijder de poepjes met een schep en de kat schraapt zelf houtkorrels over de natte plekken. Zo doe ik nog best lang met een vulling, zeker een week.

Peewee-systeem was wat mij betreft een dure miskoop.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:11

ik heb een XXL kattenbak (met klep maar die is eraf want dat durfde madame niet) in de huiskamer staan, Kitty Friend (de roze zak) korrels van de Welkoop erin, ik schep iedere ochtend poepjes en plasjes, die doe ik in een plastic zakje in een ijzeren vuilnisbak (kleine hoor, van IKEA) die ernaast staat, ook in de huiskamer dus. Ik ben erg gevoelig voor stankjes en luchtjes maar ik ruik nooit wat. Ik heb 1 uit de kluiten gewassen Turkse Van

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:59

Ik ben heel blij met biokat natural care. Klontert goed en houdt geen vieze luchtjes vast.

Overigens hoort een kattenbak niet zo te stinken. Dat je het ruikt als je in de buurt staat en de kat net geweest is, oké. Maar goed, je geeft al aan dat van voer veranderen geen optie is.

Ik weet niet precies wat het principe van de peewee bakken is, maar ik kan met voorstellen dat katten de boel minder goed begraven omdat dat met houtkorrels minder makkelijk en prettig is voor de kat.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:59

Kattenpoep mag sowieso niet in de groene bak, ongeacht welke vulling je er bij gebruikt. Katten kunnen heel prima zoönosen uitscheiden via de ontlasting. Gewoon weggooien bij het restafval.

Dat gezegd hebbende, hier BioKat vulling en nooit stinkende bakken. 2-3x per dag zorgvuldig scheppen en bijvullen. En zorg echt voor voldoende vulling.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 11:02

Ik heb 3 katers, en 4 kattenbakken met deksel, maar zonder de klepjes (vind ik enge dingen).
Als ik de bakken heb schoongemaakt, strooi ik eerst een dun laagje baking soda over de bodem en verdeel er daarna 2 zakken met gewoon grit over (geen klonterend, dat was drama).
Baking soda absorbeert niet alleen, maar neutraliseert ook, en dat merk ik echt.
Elke dag zeef ik de drollen eruit, en die gaan in zo'n luierzakje met babypoedergeurtje van Kruidvat. Dichtgeknoopt ruik je dat ook niet, en gaat gewoon in de afvalbak. Ik ruik de kattenbakken eigenlijk nooit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 11:50

Miereneter, dat is ook een goed idee en makkelijk uit te voeren, want ik heb nog 3 zakken houtkorrels staan. Dus ik begin daar maar eens mee.

Ik wil graag zo min mogelijk restafval. Ik woon in een appartement dus heb niet veel ruimte (en ook vanwege de stank)
Nu spoel ik de poepjes door het toilet en de rest gaat bij het groenafval.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 12:12

Weet je zeker dat het niet de bak zelf is die je ruikt? Op een gegeven moment wordt dat plastic toch 'moe', wat poreuzer of ik weet niet hoe dat werkt, maar eens in de zoveel jaar een nieuwe bak vind ik een idee. Overigens hier ook silica korrels. Misschien niet heel verantwoord maar het werkt wel voor mij.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 12:39

Vervang je alle houtkorrels wel eens? Dus ook de korrels die bovenop de zeef liggen? Dat, incl. de zeef e.d. ook even goed schoonmaken, helpt vaak al vrij goed. Ik vind zelf de Peewee absoluut niet meer ruiken dan andere vulling. Misschien vond ik die vulling zelfs een meer typerende en onprettigere geur hebben + die uitloop.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 13:37

BarbaravdW schreef:

Oprechte interesse: nog nooit verstoppingen mee gehad? Daarnaast heb ik vanuit dierenopleiding ook begrepen dat er in kattenontlasting een bacterie zit die niet goed is voor gezondheid. Daarom de interesse.

Zelf gebruik ik Catsan en heb er alleen problemen mee als hij wat gedaan heeft of het grit te vies is. Ik heb in de tuin een prullenbak voor de kleine zakjes die geleegd worden met de grote beurt.

Heb ondergrondse container dus ben ik er zo vanaf.:)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 14:30

Het is per gemeente verschillend of klonters door het toilet mogen. Het mag niet overal. En als, mag het volgens mij ook alleen als het om bio afbreekbaar gaat, dus ook niet met elk type grit.

Wij spoelen de klonters wel af via het toilet bij ons in de gemeente (met de almo nature zand klontert het ook gewoon echt mega goed en zit er praktisch geen overbodig grit aan vast, en het is plantaardig). En wanneer we de bak schoonmaken en de hele inhoud vervangen, gaat de restant van de ‘zand’ bij de gft (daar zit dan immers geen plas of ontlasting meer bij) want het is gewoon plantaardig en bio afbreekbaar.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 14:33

Wij hebben de Intratuin huismerk houtkorrels en daar heb ik het absoluut niet mee.
Enkel wanneer ze echt veel geplast hebben op 1 bak en we die nodig moeten verschonen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 15:07

Ik heb 3 katten, 4 bakken met dit grit. De schep & schoon exta hygiëne.

Ik schep 2x per dag de drolletjes en klonten eruit en gooi er een klein laagje niet bovenop. Eerlijk gezegd haal ik ze bijna nooit helemaal leeg om schoon te maken. :o Alle bakken staan op de kattenkamer boven waar ook de 2 ramen op een kierstand staan dus geur gaat vrij snel weg. Ik ruik ze niet tenzij ze idd net geweest zijn en ik toevallig boven ben. Ik heb net 4 nieuwe bakken en ze vinden de klepjes stom dus die heb ik eruit gehaald.

Afbeelding

Ik doe de ontlasting in pedaalemmerzakken en als ze 'vol' zitten gaat de zak naar de schuur. Heb ik ongeveer 4 zakken daar liggen gaan ze in de auto en rij ik naar de ondergrondse container. Gooi dan mijn restafval zak ook gelijk weg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 15:09

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:02

Moet je niet gewoon vaker je bakken schoonmaken? Ik vind het echt bizar weinig, die van mij zouden ook echt niet meer naar de bak gaan. Ik schep elke ochtend en avond de drollen en plasjes weg en maak 1 keer per drie weken de hele bak schoon. Ze hebben met z’n tweetjes vier bakken.

Peewee adviseert overigens zelf ook dagelijks scheppen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:33

Fitzroy schreef:
Wie o wie weet de oplossing?

Ik heb 2 Peewee bakken met al verschillende merken houtkorrels gehad. Ik houd ze netjes bij. 2 x per week de onderlaag eruit en iedere dag zeven en de poepjes eruit.

En toch is het eerste wat ik ruik als ik binnen kom de kattenbak -O-
Ik word hier echt niet blij van.

Maar voordat ik nu allemaal andere dingen ga proberen gewoon klonterend grit of bv iets met mais, wil ik jullie ervaringen weten met de verschillende kattenbakvullingen.

Qua voer staan ze op diabetesvoer en daar mogen ze ook niet vanaf.

Is er eentje met diabetes bij? Heeft deze geen ketonen in de urine? En als je de bak sopt met groene biotex, ruikt het plastic daarna neutraal? Je maakt prima schoon dus het is gek dat je het ruikt. Hoe ruiken je houtkorrels?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:28

Keldeo schreef:
Moet je niet gewoon vaker je bakken schoonmaken? Ik vind het echt bizar weinig, die van mij zouden ook echt niet meer naar de bak gaan. Ik schep elke ochtend en avond de drollen en plasjes weg en maak 1 keer per drie weken de hele bak schoon. Ze hebben met z’n tweetjes vier bakken.

Peewee adviseert overigens zelf ook dagelijks scheppen.

Ik houd ze netjes bij. 2 x per week de onderlaag eruit en iedere dag zeven en de poepjes eruit.
Zegt de ts.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 23:19

Ik begrijp ook niet wat Keldeo bedoelt? Iedere dag, vaak zelfs 2 x per dag, de poepjes eruit, is toch precies hetzelfde als wat jij doet?
De bak maak ik zelfs nog vaker schoon dan jij, 1 x per week helemaal en tussentijds nog een keer de onderlaag weghalen. Dus hoezo bizar weinig?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 23:35

Ik heb ook een peewee bak gehad en ik vond hem echt kansloos. Daarna ben ik overgestapt naar almo nature (soort zand achtig spul), en ben inmiddels denk ik al 7 jaar fan. Ik gebruik echt alleen nog dat. Ik heb 1 kattenbak (vd 4) met andere korrel omdat mijn moeder dat verkeerd besteld had (ook almo maar dan een soort graan textuur), en dat is echt ruk :')

Met het ‘zand’ ruik ik na een dag echt niets. Pas als ik de bakken een paar dagen niet doe ga ik het ruiken.