Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Margreet schreef:Je geeft zelf dit advies:cursebreaker schreef:Als je eventueel overweegt om aan de hand van titer-bepaling te vaccineren heb je kans dat je jaren geen vaccinaties hoeft te geven.
dus ik vul alleen aan omdat een titer-bepaling onvolledig is. Kijk verder maar ff.
Margreet schreef:Ieder moet z'n eigen afwegingen maken, maar ik vond de aanvulling over leptospirose wel even een belangrijke want het is echt een hele nare infectie en wordt meestal niet genoemd door de titer-fans (zo ook hier). Verplicht/niet verplicht is niet zo relevant daarin.
Margreet schreef:Ieder moet z'n eigen afwegingen maken, maar ik vond de aanvulling over leptospirose wel even een belangrijke want het is echt een hele nare infectie en wordt meestal niet genoemd door de titer-fans (zo ook hier). Verplicht/niet verplicht is niet zo relevant daarin.
Lomax123 schreef:Hoi,
Gisteren mijn merrie laten vaccineren (incl tetanus), kosten 51 euro (reiskosten onder 3 stalgenoten verdeeld)
In het voorjaar hond laten vaccineren, naar de kliniek toe (is wel helaas een Evidensia kliniek geworden), kosten bijna 200 euro.
Ik kan daar toch niet met mijn verstand bij. Je zou toch verwachten dat het andersom is? Ik weet dat Evidensia klinieken duur zijn, maar zit het verschil echt daarin?
Iemand daar een idee van?
cursebreaker schreef:Het hele vaccinatie beleid is gewoon 1 groot verdien model, evidensia of niet. Altijd al zo geweest, net als standaard ontwormen en vanalles. Er wordt jammer genoeg nog steeds niet gekeken naar wat goed is voor de dieren zelf (als in; niet onnodig belasten waar het niet nodig is), ondanks dat er genoeg wetenschappelijk onderzoek naar is geweest al. Dit soort dingen zijn gewoon echt grote verdien modellen en dat krijgen dierenartsen zo geleerd tijdens hun opleiding - ze weten jammer genoeg vaak niet beter omdat het ze niet geleerd wordt (lesstof is gekleurd).
Citaat:Wat is Titeren voor Honden?
Titeren is een manier om te testen of je hond nog genoeg bescherming heeft tegen bepaalde ziektes, zoals Parvo, Hepatitis en Distemper. Dit wordt gedaan door een bloedtest waarbij er gekeken wordt naar de antistoffen die in het lichaam van je hond aanwezig zijn. Antistoffen zijn de verdedigers van het lichaam tegen ziektes, die het lichaam aanmaakt na een vaccinatie of na een natuurlijke infectie.
Waarom zou je titeren?
Normaal gesproken krijgen pups een reeks vaccinaties volgens een standaard schema. Maar is het echt nodig om je hond elk jaar opnieuw te enten? Niet altijd. Soms heeft je hond al genoeg antistoffen van een eerdere enting, en een nieuwe vaccinatie is dan niet nodig. Dit bespaart niet alleen kosten, maar voorkomt ook onnodige inentingen en het risico op bijwerkingen.
Hoe werkt Titeren?
Wanneer je hond getest wordt op zijn antistoffen, wordt er een klein beetje bloed afgenomen (slechts één druppel is al genoeg!). Dit bloed wordt getest op de aanwezigheid van antistoffen tegen specifieke ziektes, zoals DHP (Distemper, Hepatitis en Parvo). De resultaten zijn verschillend tussen de VacciCheck & de RapidSTATUS titertest, bij VacciCheck worden de resultaten uitgedrukt in een waarde, meestal tussen S0 (geen antistoffen) en S6+ (zeer veel antistoffen). Bij de RapidSTATUS krijg je enkel de uitslag 'beschermd', of 'onbeschermd' en is daardoor makkelijker af te lezen maar minder specifiek als de VacciCheck.
Wat betekenen de resultaten bij de VacciCheck?
S0 tot S1: Je hond heeft onvoldoende bescherming, dus een enting is nodig.
S2 tot S3: Je hond heeft enige bescherming, maar de antistoffen zijn niet voldoende om volledig beschermd te zijn. Een vaccinatie kán nodig zijn.
S4 en hoger: Je hond heeft goede bescherming en heeft geen vaccinatie nodig.
Als de titerresultaten hoog genoeg zijn, kan de dierenarts adviseren om de vaccinatie pas na een paar jaar te herhalen, met een maximum van drie jaar. Titeren is een uitstekende manier om te controleren of je hond nog steeds beschermd is tegen ziektes. Het voorkomt onnodige vaccinaties en helpt je om de gezondheid van je hond op de juiste manier te beheren. Dus, voor je hond de volgende keer een vaccinatie krijgt, is het misschien goed om eerst te titeren. Zo weet je zeker dat je hond goed beschermd is, zonder te veel entingen.
Bij de Rapid krijg je enkel het resultaat of de hond beschermd of onbeschermd is.
Lomax123 schreef:Als je voor de vaccinatie gaat, krijg je automatisch al consultkosten in rekening gebracht.
We hebben het over de cocktail enting, ivm buitenland ook rabiës. Geloof niet meer kennelhoest gedaan maar weet het niet zeker.
Ze gaat niet meer naar het pension, hond is 10 (ongeveer weet niet zeker, is oud straathond uit Spanje dus is gokken) dus ik vind haar te oud voor het pension.
Afgelopen zomer naar Frankrijk geweest, jaar ervoor naar Denemarken. Zat overigens geen wormenkuur bij, die kopen we los als die op is.