Even van me af schrijven; ziekte hond zorgt voor spanningen thuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:09

Waidida schreef:
Iedereen bedankt voor het meedenken en jullie berichtjes. Ik voelde me een stuk minder alleen.

Vandaag hadden we check up bij de DA, moeders was mee, en de waardes zijn gelukkig al goed gezakt. We zijn dus op de goede weg maar we zijn er zeker nog niet.
Nog even verder antibiotica en de dieetvoeding blijven geven is de boodschap!

Stiefvader lijkt nu toch ook niet meteen alles te willen weerleggen. Het is duidelijk dat wat we gedaan hebben ook zijn vruchten heeft afgeworpen. Ik denk en hoop dat hij dat nu ook ziet.
Ik heb hem ook niets meer zien geven van eten dat hij niet mag. We hebben nu wel sneetjes kipfilet in huis. Als hij dan toch graag iets wil geven mag hij daar een klein stukje van en dat gebruiken we ook om de pilletjes te geven.

Dat is goed nieuws, wat fijn om te horen dat de waardes zijn gezakt! Blij ook dat jouw stiefvader hem toch niet stiekem iets geeft, nu hopen dat hij dat ook niet doet als jouw vakantie voorbij is.

Waidida

Re: Even van me af schrijven; ziekte hond zorgt voor spanningen thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 12:44

Ja, te vroeg gejuicht natuurlijk. Hij begon deze muddag al over dat de zak voeding maar snel leeg mag zijn. Ik zei toen: als die snel leeg is betekent het ook gewoon dat we een nieuwe moeten kopen hoor.
En daarop zei die dan weer dat hij daarna terug papatjes kon krijgen.

Ik wist niet waar ik het had. Hij kruipt dan ook weer lekker in de slachtofferrol dat alles hier aan hem ligt.
Vergemakkelijkt het natuurlijk niet om een gesprek aan te gaan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:50

En als je aangeeft dus steeds terug te moeten naar de dierenarts als hij hem blijft voeren? Dan wordt het een financieel plaatje voor hem, helpt het als je dat zegt?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 12:51

idylle schreef:
En als je aangeeft dus steeds terug te moeten naar de dierenarts als hij hem blijft voeren? Dan wordt het een financieel plaatje voor hem, helpt het als je dat zegt?

Hij betaald het niet. En het feit dat de hond pas signalen toont vanaf die echt op sterven na dood is zal hij ons ook altijd blijven gek verklaren als we naar de DA gaan. Want hij zal er toch niks aan zien.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:25

Hij betaalt niet?
Dan zou ik hem samen met je moeder maar heel duidelijk gaan maken dat hij vanaf nu wel betaald omdat de hond ziek wordt door zijn eigenwijze gedrag.
Zijn keuze:
Zich aan de nieuwe regels rondom het voeren vd hond houden of zijn portemonnee opentrekken en op zijn geweten hebben dat de hond doodziek en/of dood is door zijn gedrag.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:55

Oh wat een moeilijke situatie. Ik mis je moeder hierin. Ik vind dat zij verantwoordelijk is voor het gesprek met hem.
Welk voorbeeld willen ze hun kind (jou) meegeven? Wat betreft communiceren, omgaan met elkaar, zorgen voor de dieren?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:05

Oh ik word al helemaal kwaad hier achter m’n telefoon :7

Inderdaad ontzettend egoïstisch zeg! Is het mogelijk om de hond ergens anders in huis te doen tijdens het eten zodat hij het in ieder geval niet direct aan tafel kan voeren? Desnoods maar even tijdelijk apart eten dat je gaat wandelen terwijl je stiefvader aan het eten is?
Niet gezellig, maar een doodzieke hond is ook niet gezellig.
Heb je voor de pillen trouwens zelf kipfilet gekookt of is het uit de supermarkt? Pas op hoor want in dat laatste kan veel zout zitten.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:30

Als hij bewust de hond eten geeft waar hij ziek van wordt is dat opzettelijke dierenmishandeling.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:47

Hele rigoureuze en waarschijnlijk onhaalbare oplossing waar je zelf ook al aan gedacht hebt, maar zou je niet met je hond ergens anders heen kunnen gaan? Ik zie dat je 23 bent in je profiel, klopt dat? Een woning vinden is natuurlijk niet heel makkelijk maar het lijkt alsof je stiefvader niet gaat bijdraaien. Sorry voor de open deur, ik snap dat het vanaf een toetsenbord veel makkelijker lijkt dan het in werkelijkheid is maar ik denk dat je je stiefvader niet gaat veranderen. De hond bij hem weghalen is waarschijnlijk de veiligste optie. Sterkte, je zit echt in een rotsituatie en je doet het heel goed TS! Dit is niet jouw schuld!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:11

Wat ontzettend sneu voor de hond.
Ik vind wel dat je moeder veel meer achter jou moet gaan staan en dus ook achter de gezondheid van de hond.
Is die stiefvader van jou nou van de pot gerukt?
Wat een simpele ziel zeg.

Het is wellicht off topic, maar ik zie dit toch wel (te) vaak gebeuren: eigen ouder blijft in conflicten achter de nieuwe partner (in jouw geval dus stiefvader) staan, vaak tegen beter weten in. Heel triest.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 12:26

Kleine update, er is gisteren nog eens serieus de pan uitgeflipt door zowel ik als moeder.
Hij vraagt nu of hij iets mag geven, dan doet hij wel moeilijk als ik nee zeg maar respecteert het wel.
Iemand die vroeg of hij zelf ook zo doet met dokters, zeer zeker wel. Hij had een tijd terug een ongeval gehad met mijn paard (werd meegesleept en was te koppig om te lossen) en mocht van de artsen 6 weken niet steunen op de voet. Paar uur later stond hij alweer aan het keukenaanrecht groenten te snijden.
Maar er begint langzaam maar zeker wel respect te komen.
We hadden gisteren kip gekookt voor vol au vent en daarvan heeft hij dan een klein stukje van gekregen.
Andere plek is geen optie. Maar ik ben smuddags toch ook vaak thuis, moeder ook. Dus zolang we voet bij stuk houden en niet over ons heen laten lopen zal hij uiteibdelijk wel moeten toegeven.
Moeder zei ook al dat als hij hier evht moeilijk over blijft doen dat ze zou willen verhuizen.
Maar we hebben dus goede hoop! Het lijkt misschien niet zo maar de situatie is al beter geworden.
De hond mag nu ook mee op weekend met de familie, dus daar ga ik ook klaar en duidelijk zeggen dat hij niks mag krijgen, ook niet als stiefvader zegt van wel en als ze twijfelen dat ze het aan mijn mieten vragen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:34

Super Ts!! Fijn dat er verbetering is, en echt super dat jij je zo inzet voor je hond :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:46

Kipfilet koken en het vet eruit knijpen , en dat in stukjes geven is prima, als hij toch graag wat wil geven is dat iets wat hij kan geven aan de hond :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:54

Ik werd plaatsvervangend al pissig. :D
Maar heel goed dat je er zo bovenop zit. En dat je moeder nu ook ingrijpt. Anders wordt het wel een heel moeizaam gevecht. (even afgezien dat ik het 'tolereren' bij een zieke hond niet zou accepteren)

Vroeger aten honden vaker met de pot mee, maar dat was vroeger, en niet meer nu. Hij past zich maar aan; mijn schoonvader gaf onze honden ook vaak veel te zoute ongezonde dingen. Deden ze vroeger ook zei hij dan.

Mijn man en ik accepteerden dat gewoon niet, dus hij heeft eraan moeten wennen dat de honden alléén hondeneten kregen, of gedroogde pens/long stukjes. Die mocht hij geven.
Klaar. Geen discussie meer, en geen getrek aan het elastiekje. Niet,not,njet niks geven.
Duidelijkheid is dan het beste.
Hopelijk snapt hij het een keer, scheelt stress.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:55

Fijn dat het nu beter gaat met je hond. Ik snap echt hoe moeilijk zulke relaties zijn met je vader. Mijn ouders zijn eigenlijk ook te alleen de omschrijven als volwassen kinderen. Verlies ook niet jezelf en je eigen mentale gezondheid uit het oog, je stiefvader is een volwassen man die zich ontzettend kinderlijk opstelt en daarmee een slachtofferrol claimed die hij niet past. Je zou niet constant je grenzen keihard moeten bewaken omdat hij er anders overheen wemelt, dan respecteert hij je grens gewoon niet en dat is ook voor je moeder. Helemaal als hij er niet aan meebetaald.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 14:09

Lindsey_99 schreef:
Ik werd plaatsvervangend al pissig. :D
Maar heel goed dat je er zo bovenop zit. En dat je moeder nu ook ingrijpt. Anders wordt het wel een heel moeizaam gevecht. (even afgezien dat ik het 'tolereren' bij een zieke hond niet zou accepteren)

Vroeger aten honden vaker met de pot mee, maar dat was vroeger, en niet meer nu. Hij past zich maar aan; mijn schoonvader gaf onze honden ook vaak veel te zoute ongezonde dingen. Deden ze vroeger ook zei hij dan.

Mijn man en ik accepteerden dat gewoon niet, dus hij heeft eraan moeten wennen dat de honden alléén hondeneten kregen, of gedroogde pens/long stukjes. Die mocht hij geven.
Klaar. Geen discussie meer, en geen getrek aan het elastiekje. Niet,not,njet niks geven.
Duidelijkheid is dan het beste.
Hopelijk snapt hij het een keer, scheelt stress.

Maar vroeger aten wij als mensen ook heel anders dan nu.
Niet dat dat persé veel gezonder was voor de huisdieren maar er was gewoon veel minder bewerkt voedsel verkrijgbaar en veel minder verschillende kruiden, soorten groenten en vlees etc beschikbaar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 14:10

jiehaaa schreef:
Als hij bewust de hond eten geeft waar hij ziek van wordt is dat opzettelijke dierenmishandeling.

Vind ik ook...
Dit is gewoon bewust je hond kapot voeren. Het wel "zielig" vinden dat ze geen eten mogen die ze sowieso al niet mogen hebben, maar er blijkbaar geen problemen mee hebben dat de hond ziek is of pijn heeft. Walgelijk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:57

lor1_1984 schreef:
Lindsey_99 schreef:

Vroeger aten honden vaker met de pot mee, maar dat was vroeger, en niet meer nu.

Maar vroeger aten wij als mensen ook heel anders dan nu.
Niet dat dat persé veel gezonder was voor de huisdieren maar er was gewoon veel minder bewerkt voedsel verkrijgbaar en veel minder verschillende kruiden, soorten groenten en vlees etc beschikbaar.

What's your point?
Het zou voor sommige mensen inderdaad lang niet verkeerd zijn om minder prefab te eten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:08

Heel simpel, dat met de huidige manier van eten er meer zouten, vetten en andere dingen in voedsel zitten die niet altijd gezond zijn.
Zeker niet als hoofdmaaltijd en voor je huisdieren.
Betekent niet dat jij (algemeen gesproken) dat helemaal niet moet eten of je je hond helemaal niet van tafel kunt laten mee eten, wel dat je moet opletten wat je eet/voert.

Hier eten de honden ook regelmatig van tafel mee (± een eetlepel per hond per keer), maar hun hoofdmaaltijd is een kwalitatief goede brok waardoor ze de benodigde voedingsstoffen binnen krijgen én ze hebben geen pancreatitis oid wat ze beperkt in wat ze mogen hebben.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:05

Pancreatitis is een ontzettend vervelende aandoening. Mijn toenmalige hulphond heeft 't niet mogen overleven ondanks dat we er alles aan deden. Dat je dan in een situatie zit met je stiefvader is ontzettend lastig. Zeker als hij zo koppig als een ezel is en eigenlijk vast zit in een ouderwets stramien.

Ik vind het ontzettend knap dat jij en ju ook je moeder op je strepen staan tegenover hem. Dat zal echt niet gemakkelijk zijn.

Mijn pa gaf vroeger ook te pas en onpas dingen aan de hond waar ze niet goed tegen konden. Spul met kruiden etc. Zo ook de sheltie die daardoor aan de diaree ging en ik mocht z'n broek wassen. Na de zoveelste keer discussie daarom heb ik hond met poepbroek en al vol op m'n pa z'n schoot gezet toen hij aan tafel zat met de woorden dat hij dit had veroorzaakt en 't ook mocht oplossen. Ik kreeg een naar shampoo ruikende hond terug en sindsdien vraagt m'n pa altijd netjes of de hond mag hebben wat hij op dat moment wil geven, en bij nee heb ik een tas koekjes op tafel staan. :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:21

Wat een ontzettend nare situatie voor jou om in te zitten!
Jouw moeder hoort voor het dier op te komen ipv zich bezig te houden met harmonie bewaren.
Gezien je nog thuis woont kun je weinig doen vrees ik.

Als ik je moeder was geweest had ik die vent de keet uit getrapt, no way dat ik mijn hond ziek zou laten maken door mijn partner!

Sterkte TS.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:31

Wat een ongelooflijk nare man. Alleen al het feit dat jij je er zo slecht bij voelt zou al meer dan voldoende voor hem moeten zijn om er onmiddellijk mee te stoppen. Of het wel of niet goed is voor de hond doet er nog niet eens toe in feite.
Zo iemand mag de naam stiefvader niet hebben. Een vader doet niet zo, die gunt het kind het beste, en gaat niet een ego machtsspelletje spelen over de rug van het kind. Bah.
En dat je moeder dat toelaat, daar vind ik ook wat van.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 10:33

CastaMickey schreef:
Hele rigoureuze en waarschijnlijk onhaalbare oplossing waar je zelf ook al aan gedacht hebt, maar zou je niet met je hond ergens anders heen kunnen gaan? Ik zie dat je 23 bent in je profiel, klopt dat? Een woning vinden is natuurlijk niet heel makkelijk maar het lijkt alsof je stiefvader niet gaat bijdraaien. Sorry voor de open deur, ik snap dat het vanaf een toetsenbord veel makkelijker lijkt dan het in werkelijkheid is maar ik denk dat je je stiefvader niet gaat veranderen. De hond bij hem weghalen is waarschijnlijk de veiligste optie. Sterkte, je zit echt in een rotsituatie en je doet het heel goed TS! Dit is niet jouw schuld!

Stel dat het TS lukt, dan: zit zij met de dierenarts rekeningen, een zieke hond, misschien moet die de rest van zijn leven duur dieetvoer, plus ze moet werken, zit de hond alleen thuis, en ziek of niet, lang niet iedere hond trekt het om alleen thuis te zitten.

En dan zitten haar moeder en stiefvader zonder hond... Dikke kans dat zij een nieuwe hond nemen. Is TS nergens mee opgeschoten. Ja, ze is het huis uit, vanwege een hond...