Welk hondenras of kruising heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:33

Wij hebben een kortharige Schotse collie.
Toen wij voor een hond wilde gaan wisten we dat we een middelmaatje wilde, en eentje waar je ook wel actief mee kan zijn maar wat geen Duracell konijn is.
Het is heel grappig hoe hij op ons pad kwam, via een gezamenlijke vriendin/bokker kwamen we onze fokker op het oog (bokker kimD). We zijn toen eens bij ze gaan kijken en waren beide wel gecharmeerd van het ras.

Odin past goed binnen de ras standaard, juiste grote, juiste gewicht, tippende oren etc.
Schotse collies kunnen vocaal zijn maar eigenlijk blaft onze alleen uit frustratie of als hij enthousiast is. Bij de deurbel zul je hem bijvoorbeeld niet horen. Echt waaks kun je hem ook niet noemen. Hij houd van mensen (uitzondering zijn kinderen, die vind hij eng :') ) maar over het algemeen zijn het goede familie honden.
Hij heeft een goede uitknop en is in huis rustig. Maar buiten en dan zeker als we iets gaan doen staat hij aan. Hij wilt graag met je werken. En hij vind dit ook leuk om te doen. Ik ga volgend jaar hoopers met hem proberen te starten. We hebben nu al een keer een survival run gedaan en we doen wat Cani trailen en vooral veel wandelen. Dat heeft hij ook wel echt nodig. Van 2/3x per dag een kwartiertje lopen word hij niet gelukkig.

Hij is wel af en toe heel erg koppig wat trainen soms lastig maakt. Hij is er snel van overtuigd dat zijn manier en mening de juiste is.
Maar als hij eenmaal besloten heeft dat hij ook zin heeft om samen te werken dan doet hij dat wel met 100% overgave.

Afbeelding
Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:33

Wij hebben een finse lappenhond, Nori een reu van 4 jaar oud.

Wij zochten een middelmaat en hebben in onze zoektocht kennis gemaakt met fokkers van ijslandse honden, kooikers, finse spitsen en finse lappenhonden. We hadden na kennismaking meteen een goed gevoel bij de finse lappenhonden.

We zochten een sociale, medium actieve gezinshond, goed met kinderen, trainbaar maar wel een tikje eigenwijs. Een hond die we lekker mee op avontuur konden nemen. Dat vonden we zeker in Nori. Hij is een super hond voor ons. Hij is veelzijdig, ik doe recreatief een hondensport cursus met hem. Hij is heel slim en pikt nieuwe dingen super snel op maar je moet hem wel op de juiste manier motiveren. Waar hij enigszins afwijkt van de typering is dat hij eigenlijk helemaal niet zo heel blafferig is. Daarnaast is hij wat selectief in de honden die hij leuk vindt. Dit komt ook wel door wat negatieve ervaringen toen hij jong was.

Van oorsprong hoedden de finse lappenhonden vroeger rendieren seizoensgebonden en waren het daarnaast gezelschapshonden voor de kinderen/stam en hielden ze het dorp ongedierte vrij. Daarom zijn het heel veelzijdige honden die actief zijn in verschillende hondensporten, sommige vinden detectie super, anderen doen het goed in obedience, flyball of agility. Ze zijn super honden voor mensen/gezinnen die redelijk actief zijn en bereid zijn de eerste paar jaar te investeren in opvoeding en een band opbouwen, want de eerste paar jaar kunnen wel pittig zijn. Vooral voor mensen die niet een vast doel hebben met hun hond maar samen plezier maken omdat het wel ontdekken is waar ze blij van worden. Ze hebben een goede mix van mentale uitdaging en fysieke beweging nodig. Dan zijn ze verder in huis heel makkelijke metgezellen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:35

Century schreef:
Wij hebben een Finse Lappenhond; niet heel bekend in Nederland, maar je ziet ze steeds meer. We hebben bewust voor de Finse Lap gekozen omdat we een sociale familiehond zochten, waar je ook actief mee bezig kan zijn, en die knuffelbaar is en mooi uiterlijk heeft.
Meeko voldoet goed aan deze eigenschappen, ook qua uiterlijk is het een echte Finse Lap. Wel is hij wat drukker en blafferiger dan de meeste andere Finse Lappen die ik ken. Hij is niet snel bang en vindt iedereen en alles leuk, en is altijd bereid mee te doen/gaan, ongeacht wat het is. Kan snel van 0 naar 100 zeg maar :') Hij kan wel erg eigenwijs zijn, maar dat hoort ook wel bij de Finse Lap.
Ik wandel graag met hem en we doen af en toe behendigheid en proberen wat workshops uit, zoals speuren, schapenhoeden etc. Los lekker rennen en ontdekken en met andere honden spelen doet hij het liefst.

Ik zou dit ras aanbevelen aan iemand die een sociale familiehond zoekt, maar wel de ruimte heeft om de hond elke dag te laten rennen en ook tijd om met hem bezig te zijn. Verder moet je wel consequent zijn in de opvoeding. Ze zijn eigenwijs en als ze het nut van iets niet in zien, zijn ze minder geneigd te doen wat je vraagt. Maar ze zijn wel te trainen. Ook zijn ze snel verveeld, het is niet een ras waar je uren mee een balletje kan gooien of steeds hetzelfde parcours kan afleggen of elke dag hetzelfde blokje om.

Vacht is goed te doen mits je het bij houdt, zeker in de rui.

[ Afbeelding ]

Haha leuk dat jij ook net hebt gereageerd. Veel komt overeen in onze omschrijving!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:35

Mijn eerste hond was een Beagle, niet bewust voor gekozen maar die kwam als herplaatser op mijn pad en mee naar huis genomen. Daar kwam een Duitse Herder bij.

Nu heb ik een BeaglexPoedel (+beetje shih tzu en bichon frisé). Na het overlijden van mijn Duitse herder zocht ik met enige spoed een maatje voor mijn bijna 17 jarige Beagle. Geen pup, 10/15 kg en toen zag ik deze herplaatser. Leuk en vriendelijk hondje. Hij doet hoopers en agility maar hij blinkt verder niet ergens in uit.

Toen de Beagle overleed zocht ik toch ook weer een Herderachtige, maar een Duitser zag ik niet meer zo zitten in verband de gezondheid en toen zag ik een outcross nestje van de Hollandse Herder. Haar vader is een Peruaanse naakthond. Verder kan ik nog niet zo heel veel zeggen over haar omdat ze nog maar 5 maanden oud is. Al lijkt ze een heel pienter meisje wat de puppycursus al erg serieus neemt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:56

Gaabje schreef:
Haha leuk dat jij ook net hebt gereageerd. Veel komt overeen in onze omschrijving!

:D ik zie inderdaad veel overeenkomsten, al heb jij wat meer geluk met het vocale :')

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 15:01

Ik ben echt Jack Russell fan. Mijn huidige hondje is ook een Jackie en inmiddels al 17 en 2 maanden.
Ze is mijn 4e Jack Russell. De eerste had ik van pup af aan, de andere drie allemaal herplaatsers waarvan 2 uit het asiel, waren allebei toevallig 12 jaar. Allemaal super honden .

Daarnaast heb ik een Rotweiler gehad, van pup af aan en een labrador retriever, die had ik geadopteerd van het KNGF nadat hij een soort was doorgedraaid in hun opleiding en als probleem hond met agressie ter adoptie kwam.
Dit kwam thuis erg snel goed en was de makkelijkste hond die ik gehad heb, tot aan zijn dood.

Het leuke van Jack Russells vind ik hun zelfstandigheid, felheid, maar toch trouw en graag bij je zijn en ze worden vaak ook wat ouder.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:37

Mijn vriend en ik hebben een Vizsla Draadhaar. Mijn vriend is jager en we wilden een allround staande jachthond die ook sportief is en die ook mee kon op onze reizen naar Noorwegen. Via een erkende fokker via de rasvereniging hebben we onze pup Vidar gekocht, nu 4.5 jaar geleden.
Onze Vidar is echter geen jachthond geworden. Als pup is hij heel veel ziek geweest en hebben we vaak met onze handen in het haar gezeten. De jachttrainingen waren echt ploeteren en uiteindelijk zijn we gestopt. We hadden een zieke en ongelukkige hond en wilden focussen op zijn gezondheid. Uiteindelijkhebben we het plezier gevonden in zweetwerk, canitrail en stepjöring. En gaat hij tweejaarlijks met ons mee op reis naar Noorwegen. Het is uiteindelijk echt een wereldhond geworden!

Qua karakter past hij goed in de omschrijving van een Vizsla. Het is een velcro dog en het liefst de hele dag bij je. Vidar heeft de eerste jaren extreme verlatingsangst gehad, (dit ras is er gevoelig voor), maar dat is gelukkig met speciale training nu helemaal weg.
Verder is het een zacht gekookt ei, onzeker, zachtaardig en een beetje een sulletje. Hij is altijd blij en mega enthousiast, maar ook snel beledigd en kan zeker niet met harde hand worden opgevoed. Hij 'kruipt' snel en als je hem echt hebt beledigd dan kijkt hij je de hele dag niet meer aan. Het zijn sensitieve honden, maar ontzettend slim. Je moet de hersenen aan het werk zetten, het zijn werkhonden.
Als hij zijn beweging en uitdaging heeft gehad dan is hij koning bankhangen. Mijn vriend stopt hem ook helemaal in en dan is het net een rolmops.

Heel eerlijk raad ik het ras nooit zomaar aan iemand aan. Tenzij je affiniteit hebt jacht of sporten met de hond. Een staande hond daar moet je echt een klik mee hebben. Daarnaast is het natuurlijk een prachtige hond om te zien en worden het ook een beetje mode honden tegenwoordig. Ontzettend jammer, want daardoor komen er veel herplaatsers. Mensen zien een mooi uiterlijk, maar onderschatten de werkdrive van deze honden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:53

Wij hebben twee honden.

Een Franse waterhond (barbet), specifiek gekozen om het zachte, ontspannen en sociale karakter.
Maar tevens een echte actieve hond met veel mogelijkheden.
Met onze barbet hebben we speuren , detectie en jarenlang behendigheid gedaan.
En vele en lange boswandelingen.

Tweede hondje is een coton de tulear.
Deze valt onder de gezelschapshonden.
Maar hoewel hij redelijk klein is, is hij dapper en energiek.
Gaat mee met alle lange wandelingen.
Ook is het een gezond ras, en hebben deze hondjes een mooie lange neus. ( veel kleine hondjes hebben redelijk platte neuzen)

Black, de barbet:

Afbeelding

Afbeelding

Timmy, de coton de tulear

Afbeelding

Afbeelding

Samen:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-10-25 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:07

Wij hebben een 8,5 jarige friese stabij reu. Ons maatje, grote vriend en de Koning. Koning Kwiebus noemen we hem (hij heet Wiebe). Soms met werken (apporteersport) wat moeite gehad met de combinatie bloedfanatiek en erg gevoelig, maar daarin zijn we als combi goed gegroeid. Al blijft ie met regelmaat een kip zonder kop.

Afbeelding

Afbeelding

En over 7 weken komt daar een friese stabij dame bij.

Afbeelding

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:25

Wij hebben Rhodesian Ridgebacks en een Afghaanse windhond.

We hebben acht RR (gehad), natuurlijk hebben ze allemaal hun eigen persoonlijkheid maar er zijn echt wel grote overeenkomsten. Ze zijn altijd daar waar wij zijn, ze zijn buiten actief, maar je moet wel met ze mee naar buiten. Ze hebben allemaal een enorme hekel aan regen en kou. Binnen zijn ze rustig wanneer ze voldoende fysieke en/of geestelijke uitdaging hebben gehad. Het zijn slimme honden die het nut van iets in moeten zien want anders doen ze het niet. Ze leren snel, zowel de wenselijke als de onwenselijke dingen.
Wil je een slaafse hond die altijd direct doet wat je zegt is een RR echt niet het ras voor jou. Ze zijn erg op hun gezin gericht en voelen zich echt onderdeel van het gezin. Ze willen met respect behandeld worden, een consequente maar zachte opvoeding werkt het beste. Ze zijn laat volwassen dus de eerste twee a drie jaar is het hard werken.
Ze zijn lief voor kinderen, maar geven wel hun grenzen aan en ze kunnen soms wel lomp zijn. Hier zijn meerdere keren de kinderen omver gelopen door een van de honden. Ze zijn niet heel erg van het blaffen, maar als er mensen aan de poort staan dan blaffen ze wel en er komt hier echt niemand het erf op die er niet hoort. Ze zijn terughoudend naar vreemden.

Onze Afghaan is gek op ons en op een heel select groepje andere mensen. De rest bekijkt hij echt met een zekere minachting. Hij is niet waaks, blaft weinig. Is enorm slim (echt slimmer dan de RR) maar heeft nog minder wil to please en is minder te paaien met voer. Het is echt een enorm zelfstandige hond en mensen ziet hij als zijn personeel. Ze hebben een groot ego en dat is snel gekrenkt. Daarbij zijn ze gevoelig en werkt een harde hand echt niet, maar ben je niet consequent genoeg dan manipuleren ze je waar je bij staat.
Om hem te laten doen wat wij willen moeten we er echt voor zorgen dat hij denkt dat hij het zelf ook wil en dat is bij een minder voer gedreven hond best een uitdaging. Ook de Afghaan heeft echt veel beweging en uitdaging nodig anders breekt hij de tent af.
Daarnaast vraagt zij vacht veel onderhoud. Iedere week zijn wij minstens drie uur kwijt aan wassen, kammen en föhnen. Wil je die investering niet doen en kun je niet tegen het speciale karakter van een Afghaan dan is het echt geen ras voor jou. Ze zijn fantastisch en wij zijn helemaal gek van het ras, maar het is wel echt een ras ‘bezint eer ge begint’ en echt geen ras voor beginners.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:29

Wij hebben een Maremma teefje zonder stamboom. Ze komt uit Italië en haar ouders zijn werkhonden die bij de schapen leven. Vandaar ook geen stamboom.

We wilden een waakhond die lief is voor het gezin en de kinderen. Maar wel echt goed waakt, omdat we op een boerderij in Frankrijk wonen. En ik ben hier regelmatig alleen met de kinderen.
En daar voldoet ze helemaal aan. Ze is super lief en aanhankelijk.
Ze is heel eenkennig en houdt absoluut niet van vreemde mensen.

Het is wel echt een boerderij hond, Maremma's horen zichzelf graag blaffen. En het is geen hond om "kunstjes" te leren. Daar zien ze de noodzaak niet van in.
Als ik haar in de ochtend naar buiten laat, loopt ze eerst de volledige omheining langs. Wij noemen dat haar patrouille.
We hebben paarden, kippen, eenden en katten, die horen allemaal bij het gezin en die zal ze niets doen. Maar een indringer moet maken dat die weg komt (ze heeft al een duif en meerdere konijnen gevangen in het weiland).

Er wordt hier vrij veel gejaagd, maar er komen geen jagers ons weiland in.

Volgende maand komt er een 2e Maremma pup bij, een reu.

Nova:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ghost:
Afbeelding
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:02

Wat leuk al die verschillende honden. Wij hebben een Heidewachtel oftewel Kleine Münsterlander, Coco is haar roepnaam en haar stamboek naam is Ola River van Loenerhof.

Afbeelding

En waarom? We wilden een actieve, energieke en beetje eigenzinnige hond. Aanhankelijk en sociaal maar zeker geen doetje. Ik vind het echt geweldige honden. Uit zijn ze aan, ze hebben wel veel jachtinstinct en zien alles. Ze ruiken ook alles. Ze hebben een consequente maar zachte hand nodig. Wij hebben puppy jachttraining en jachttraining met haar gedaan. Helaas door tijdgebrek vorig jaar mee gestopt. Grootste uitdaging was om er rust in te krijgen met trainen. Ze heeft gewoon zoveel go als ze mag apporteren. Nu ze 4 wordt in nov merken we wel dat ze echt volwassen is en die rust er nu wel is. Het is echt mijn grootste vriendin en ik ben heel erg dol op haar. Onze grootste hobby is er samen op uit trekken de natuur in, of lekker mee op vakantie vindt ze ook geweldig.

Sintara

Re: Welk hondenras of kruising heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:17

Bij mijn ouders hebben we een terriermix x golden en een Bulgaarse straathond. De Bulgaarse straathond had al meerdere huizen in Nederland gehad maar zonder succes.
Allebei geadopteerd als moeilijke hond, maar ze zijn echt schatjes <3 ik ben met mijn vriend bezig met het kopen van een boerderij en dan komen er ook absoluut een paar rescues.
Het ras interesseert me niet zo, maar ik ben niet zo van de kleine hondjes of luie couch potatoes.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:28

Wij hadden een Berner Sennen <3
Helaas vorig jaar overleden aan botkanker, mis hem nog elke dag..

Wij zochten vooral een lieve hond die blaft en wat afschrikt :+
Een gezellige, makkelijke gezinshond die ook indringers kan tegen houden.
En dat was hij ook. De liefste hond ooit, bijten stond niet in z'n woordenboek. Maar genoeg mensen die de auto niet uit durfde door zijn flinke blaf.

Mijn hond was maar 45/50kg en daar was ik erg blij mee. Zo'n Lobbes van 60 kg (heel vaak met overgewicht) die eigenlijk maar z'n rondje sjokt, nee. Max was voor een hond zijn formaat erg actief en liep graag mee in de bossen. Maar een dag een kort rondje was ook helemaal prima. Hij wilde er vooral bij zijn, lekker knuffelen en op schoot.

Hij is bij ons gekomen als herplaatser want hij trok aan de riem :+ beestje was gewoon gigantisch overprikkeld.
Niet echt specifiek gezocht naar een Berner maar wel een sterke voorkeur.
Wij wilde graag een herplaatser dus zochten vooral eentje met een rugzak die bij ons wel zou matchen.

Beginners hond, ja. Maar wel iemand met enig verstand want de ervaring is toch wel dat veel Berners angstig zijn. Die van mij ook, die heeft soms echt afgezien. Die was zo bang van onweer en vuurwerk dat uiteindelijk regen en wind ook eng was. En van September tot Februari regelmatig ellende met uitlaten ivm vuurwerk of random geluiden.

Ik zou er dol graag opnieuw een willen, ze hebben echt m'n hart. Langharige, grote Lobbes.
Maar de dierenarts is 3x zo duur, zeker een operatie met narcose bijvoorbeeld. Vreet een halve kilo per dag en mand moet xxl zijn etc.
Een volgende hond zijn mijn eigen hond zijn en ik ben bang dat ik het dan gewoon niet meer kan betalen.
Ik wil een mini Berner.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:35

Ik heb een Afghaanse Windhond.
Faizah voldoet best goed aan de omschrijving van het ras, maar is wel een stuk minder eenkennig en afwachtend dan de meeste afghanen. Ze is juist heel open en vriendelijk en een allemansvriend. Dat heeft ze ook heel goed doorgegeven aan haar kinderen en kleinkinderen van wat ik zo hoor.

Ik heb bewust gekozen voor het ras omdat ik een hond zocht die zelfstandig is, die makkelijk eens een dag alleen kan blijven, die in huis lekker rustig is, maar buitenshuis wel veel energie heeft om lekker lange wandelingen mee te maken. Dan zijn windhonden ideaal. En ik vond de afghaan gewoon heel gaaf qua uitstraling, en ze zijn heel stoer, niet snel onder de indruk ergens van.. en zo enorm vrolijk en speels, zo nu en dan. En ze zijn erg gezond, weinig erfelijke problemen.

Ik zou het ras aanbevelen aan mensen die er echt bewust voor kiezen om veel met de vachtverzorging bezig te zijn (al valt dat op zich ook wel mee. Faizah stond een keer per week op de trimtafel om een half uurtje te borstelen, en om de paar maanden een keer in bad en föhnen), en die een vriendelijke, eigenwijze hond zoeken die niet té aanhankelijk is.
Ik zou het niet aanraden aan mensen die hun hond willen kunnen loslaten buiten, die gehoorzaamheid willen trainen, en geen mensen die de hond vooral 'voor de mooi' willen.

Afghanen blinken uit in bankhangen, en coursing. Het jachtinstinct zit er heel diep in, dat krijg je er ook niet zomaar uit getraind.

Ik zou het ras zeker nog eens kiezen, liefst zou ik ooit weer een afstammeling van mijn eigen hond willen.

Faizah met haar pups:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:49

DuoPenotti schreef:
Wij hadden een langharige Hollandse herder.
Deze is maarliefst 15 geworden.
Maar deze was een allemansvriend en weinig bewaking.

Daarom wilde ik graag een kortharige HH omdat die bekend staan dat ze feller zijn dan de langharige.

Mijn vriend wilde graag een Rottweiler. Maar ik weer niet omdat ze vaak niet zo oud worden.

En toen kwam op marktplaats een nestje voorbij van Rottweiler x Hollandse Herder.

Daar moest wel een pup voor ons bijzitten. :)

En zo is Kaj hier gekomen.
Super lieve hond voor ons.
Maar echte terein bewaker. Je loopt hier het erf niet op.

Helaas zijn wij een half jaar geleden er per ongeluk achter gekomen dat hij ernstige spondylose heeft.
*afkloppen* hij toont dit nog niet.
Maar ben bang dat hij niet heel oud word.

Hij heeft op de club t/m gedrag en gehoorzaamheid 4 gedaan. En dat vond hij super leuk.
Hij houd er echt van opdrachten te krijgen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik zou echt doodsbang zijn voor jouw hond.. :')

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:59

Lindsey_99 schreef:
black_kelpie schreef:
Ik wilde een herder, maar wel een compacter formaat. Eentje die overal voor te porren is en graag samenwerkt, geen couch potato. En dan liefst ook nog een beetje een gezond ras en niet langharig. Dat werd een Kelpie.

Heel eerlijk, ik heb me in het begin wel eens afgevraagd waar ik aan begonnen was. Ze was mijn eerste hond en je kunt je inlezen en voorbereiden wat je wil, maar zonder ervaring zijn Kelpies best een heleboel hond en dan had ik ook nog best een pittig exemplaar qua karakter. Maar het bleek wel een schot in de roos te zijn geweest, ze was echt fantastisch <3 En ondanks dat ik door de jaren heen heel veel rassen heb leren kennen blijf ik bij de Kelpie.

[ Afbeelding ]

Ooit kwam ik op training ook een kelpie tegen, jaaaren geleden. Een bruine. Na even een poosje observeren heb ik de eigenaar gezegd dat als hij ooit zijn hond wilde wegdoen ik vooraan in de rij sta, en ook op plaats twee en drie. Wat een geweldige hond was dat, en helaas vond hij dat zelf ook... hij had al jaren honden maar had nog nooit zo'n fantastische hond gehad zei hij :j

Kelpiefan nr 3 *\o/*

On a serious note - wij hebben een Mechelse herder en een working kelpie. De Mechelaar is de oudste, en héél rastypisch. Super intelligent, loyaal, waaks, actief, snel hoog in drift - maar ook heel makkelijk overprikkeld en nerveus. Én een gigantische knuffelaar.

We wilden er graag eentje bij, maar wel een compacter formaat. Het moest wel matchen met de Mechelaar, dus er moest wat karakter op zitten (de Mechelaar is niet bepaald zacht in zijn omgang :') ) - en dat is een kelpie geworden.

De kelpie is ook echt rastypisch, als ik het er zo op nalees. Enthousiast, intelligent, vrolijk en zonder ook maar een grijntje 'kwaad' in haar lijf. Het is een gigantische werker, maar wel enkel met mij (mijn vriend wordt echt vakkundig genegeerd). In verhouding met de Mechelaar is ze veel zelfstandiger, ze werkt niet voor mij - wel mét mij (serieuze aanpassing in manier van werken). Enkel geduld is wel een dingetje. De Mechelaar werkt echt machtig goed met een clicker om nieuwe bevelen/trucjes te leren, maar voor dat stukje 'shaping' met de clicker moet je bij de kelpie echt bij de pinken zijn. Zij is zodanig ongeduldig dat alles tegelijk in de strijd gegooid wordt, en als ze niet snel genoeg beloond wordt voor iets, krijg je een dikke middelvinger en hoeft het allemaal niet meer. Als je snel genoeg bent, kleine signalen snel kan oppikken en belonen, en slim bepaalde gedragingen kan 'uitlokken' kan je haar op een paar minuten tijd alles aanleren.

Onderhoudsgewijs zijn ze alletwee super low maintenance (lees: 2 keer per jaar gaat er eens een borstel over). Dagelijkse wandelingen, paar keer per week 7/8 km hardlopen, regelmatig trainingen (veel detectie gedaan, nu vooral thuis kleine trainingssessies, zonder veel serieus), dat hoort er wel bij.

De Mechelaar zou ik aan niet zoveel mensen aanraden, gewoon omdat hij zo snel van 0 naar 100 in drift kan gaan en dat écht pittig is als je dit soort werkhonden (ook qua formaat en pure kracht) niet gewoon bent.

De kelpie zou ik nu - in deze fase van haar leven (6jaar, met alle knopjes op en de training die ze gehad heeft) met bijna iedereen met een actief buitenleven kunnen mee geven. Als pup zou ik het al heel wat minder mensen aanraden :'). Laat ons zeggen dat ze best pittig is geweest :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:15

Florenc schreef:
De Mechelaar werkt echt machtig goed met een clicker om nieuwe bevelen/trucjes te leren, maar voor dat stukje 'shaping' met de clicker moet je bij de kelpie echt bij de pinken zijn. Zij is zodanig ongeduldig dat alles tegelijk in de strijd gegooid wordt, en als ze niet snel genoeg beloond wordt voor iets, krijg je een dikke middelvinger en hoeft het allemaal niet meer. Als je snel genoeg bent, kleine signalen snel kan oppikken en belonen, en slim bepaalde gedragingen kan 'uitlokken' kan je haar op een paar minuten tijd alles aanleren.

‐--------------------

De kelpie zou ik nu - in deze fase van haar leven (6jaar, met alle knopjes op en de training die ze gehad heeft) met bijna iedereen met een actief buitenleven kunnen mee geven. Als pup zou ik het al heel wat minder mensen aanraden :'). Laat ons zeggen dat ze best pittig is geweest :D

Dit is allebei echt zo herkenbaar. Mijn Kelpie heeft me echt zo vreselijk veel geleerd in bijna 15 jaar. Steep learning curve laten we maar zeggen, maar als je uiteindelijk op één lijn zit dan zijn het wereldhonden.

Ik heb haar 1,5 maand geleden moeten laten gaan en ik mis haar echt verschrikkelijk ;(

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:18

Wat een leuk topic. Ik was vanmorgen al aan het zoeken naar een hondentopic, omdat ik het leuk vind om meer te lezen over rassen en karakters.

Sindskort hebben wij een Labradoodle reutje van 13 weken.
Waffel kwam op ons pad en heeft in een korte tijd al laten zien dat hij met een reden bij ons op het pad is gekomen. Heel bijzonder.

We hebben hem nog niet zo lang dus of het nu karakter of puppygedrag is durf ik niet te zeggen maar hij is:
- heel speels en leergierig
- sociaal naar volwassenen en kinderen
- snel overprikkeld, of afgeleid, ziet alles om zich heen
- vooral vreselijk lief en grappig

Afbeelding

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:22

DuoPenotti schreef:
Wij hadden een langharige Hollandse herder.
Deze is maarliefst 15 geworden.
Maar deze was een allemansvriend en weinig bewaking.

Daarom wilde ik graag een kortharige HH omdat die bekend staan dat ze feller zijn dan de langharige.

Mijn vriend wilde graag een Rottweiler. Maar ik weer niet omdat ze vaak niet zo oud worden.

En toen kwam op marktplaats een nestje voorbij van Rottweiler x Hollandse Herder.

Daar moest wel een pup voor ons bijzitten. :)

En zo is Kaj hier gekomen.
Super lieve hond voor ons.
Maar echte terein bewaker. Je loopt hier het erf niet op.

Helaas zijn wij een half jaar geleden er per ongeluk achter gekomen dat hij ernstige spondylose heeft.
*afkloppen* hij toont dit nog niet.
Maar ben bang dat hij niet heel oud word.

Hij heeft op de club t/m gedrag en gehoorzaamheid 4 gedaan. En dat vond hij super leuk.
Hij houd er echt van opdrachten te krijgen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zo die is knap!!!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 20:53

13 jaar oud oorspronkelijk uit Hongarije we denken dat er teckel in zit super eigenwijs, hapt naar vreemden en bezoekers dan zit ze apart
Korte kromme pootjes heeft ze
Afbeelding

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:00

mika11 schreef:
Wij hebben twee honden.

Een Franse waterhond (barbet), specifiek gekozen om het zachte, ontspannen en sociale karakter.
Maar tevens een echte actieve hond met veel mogelijkheden.
Met onze barbet hebben we speuren , detectie en jarenlang behendigheid gedaan.
En vele en lange boswandelingen.

Tweede hondje is een coton de tulear.
Deze valt onder de gezelschapshonden.
Maar hoewel hij redelijk klein is, is hij dapper en energiek.
Gaat mee met alle lange wandelingen.
Ook is het een gezond ras, en hebben deze hondjes een mooie lange neus. ( veel kleine hondjes hebben redelijk platte neuzen)

Black, de barbet:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Timmy, de coton de tulear

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Samen:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat leuk, een cotonnetje <3
Je ziet ze niet zoveel, maar het zijn zulke vreselijk leuke hondjes, en zoveel stoerder dan ze er uit zien! Ik heb er twee gehad, een reutje en een teefje, de enige kleine hondjes die we ooit gehad hebben maar wat waren ze geweldig. Ik ben om elke hond die we gehad hebben intens verdrietig geweest als we afscheid moesten nemen, maar het Coton reutje daar was ik echt kapot van, ik mis hem 7 jaar later nog steeds verschrikkelijk. En gezond zijn ze zeker, de mijne zijn 17 (teefje) en op een paar weken na 19 (reutje) geworden. De mijne waren overigens import uit Madagascar.

Verder hebben we gehad: Kuvasz, Rottweiler, Golden Retriever, en nu een kruising Border Collie/windhond/boerenfox.

Verreweg de ‘lastigste’ van dat rijtje; de Kuvasz. Een hond met een ZEER sterk karakter, al was de onze door hele goede socialisatie goed sociaal naar mensen toe. Maar wel een hond die gerust de ‘strijd’ om leiderschap aanging toen hij jonger was. Later een ongelooflijk loyale hond, maar wel eentje die niet zou twijfelen zelf iets op te lossen wat hij niet vertrouwde. Naar andere honden toe meestal ook prima, tenzij een andere hond direct zeer dominant gedrag vertoonde. Oostindisch doof, als die hond vond dat hij het zelf beter wist kon je het bekijken. Niet gesocialiseerd zou zo’n hond echt link kunnen zijn.

Verreweg de makkelijkste; de Goldens. Blije idioten :+ soms wat lomp maar zat geen kwaad in, hele ongecompliceerde honden.

De kruising BC/wondhond/boerenfox die we nu hebben is een ongelooflijk lieve zachtaardige hond. Zijn enthousiasme is soms sterker dan hijzelf :') onvermoeibaar en enorm atletisch, VEEL energie, en hij gaat er vanuit dat iedereen zijn beste vriend is. Wil erg graag iets doen en is heel intelligent.
Het grappige is dat hij uit een nestje van 3 komt en hij van de 3 verreweg de meeste BC trekjes heeft qua karakter en instinct. Hij drijft van nature, en dan echt de BC ‘crawl’, laag bij de grond en intense focus. Bij gebrek aan schapen doet hij het hier bij de katten, en de katten vinden het afhankelijk van hun bui stom of totaal oninteressant.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 21:26

Superleuk om dit te lezen!! Ik zal ook nog even mijn hond voorstellen. Ik heb een buitenlandse kruising, maar wel een Embark DNA test gedaan waaruit een “logisch” resultaat kwam, dus wel passend bij de rassen die daar lopen:

Dit is mijn 2,5 jarige kerel. Volgens de DNA test bestaat hij in totaal voor 75% uit Pitbull, Amerikaanse Bulldog en Cane corso. Hij lijkt op de foto groter, is ongeveer 26 kilo en vooral zijn kont is een beetje raar gebouwd. Hij is als pup zonder staart in de opvang gekomen.
Afbeelding

Afbeelding

Ik moest wel even slikken toen ik dat las, want het is mijn eerste hond en ik zou nooit voor die rassen gekozen hebben (ook enigszins bevooroordeeld). Maar hij kwam op mijn pad en koos mij min of meer uit.

Maar goed, het is een geweldige hond om van te leren. Hij is heel onzeker, maar ik merk ook hoe lief en slim hij is. Hij is enorm op mij gericht en als we samen wandelen dan komt hij steeds even inchecken. Wel veel energie, dus ik ben sinds kort begonnen met carnicross en dan op laag niveau, want ik heb de conditie van een pinda. Maar het maakt hem niet uit, als we maar samen zijn :-). Overigens weer geen last van verlatingsangst gelukkig.

Deze combi zou ik trouwens niemand aanraden, ondanks dat het een geweldige hond is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:30

Ik heb een koningspoedelreu van nu 1.5. Ik wilde graag een wat actievere gezinshond (omdat ik met de hond wou hardlopen en van lange wandelingen hou). Omdat we buitenaf wonen wilde ik eigenlijk een beschermende hond (we hebben bijv. ook nog een bouvier op leeftijd) maar omwille van kleine kinderen met veel vriendjes over de vloer, toch voor een wat milder ras gekozen. Nou, think again :+ hij is 10x waakser dan onze bouvier (en ook een stuk minder stabiel in het waken) dus nu moet hij alsnog in de bench als er vriendjes van de kinderen over de vloer komen (niet dat hij ze zou grijpen, absoluut niet, maar hij vindt het gewoon heel spannend en kan vanuit overprikkeling dan reactief gaan reageren, vooral bij rennende/spelende kinderen). Terwijl onze bouvier iedereen verwelkomt als een labrador. :+

Onze hond vind ik meer "high drive" dan er in de rasomschrijving staat. Hij heeft enorm veel energie en heeft ook echt mentale uitdaging nodig, echt een werkhondje. Er staat in de rasomschrijving (en zo hoor ik het ook vaak terug van eigenaren) dat poedels wel actief zijn maar zich ook binnen het redelijke wel aanpassen. Die van ons echter niet :') de eerste tijd vond ik het, heel eerlijk, best wel afzien omdat hij zo prikkelgevoelig is, maar blééf gaan en ik ook kleine kinderen heb. Het was even zoeken naar een goede modus.

Inmiddels is het gelukkig helemaal goedgekomen. Ik weet nu hoe ik hem zijn rust kan laten pakken met een stricte structuur/benchtijd. Verder zorg ik dat ik zijn hoeveelheid prikkels op een dag doseer. En we hebben een fijne modus gevonden van wandelen (60-90 minuten iedere ochtend) en verder lekker mee naar de paarden gaan (1-3 uur per dag). Ook gaat hij wel eens mee hardlopen en fietsen. Ik heb verschillende hondensporten met hem gedaan en hij was overal goed in. Engelse obedience was vooral ons ding, al heb ik nu omwille van mijn gezondheid een sabbatical daarvan ingelast. Hij is echt fantastisch met de kinderen: onvermoeibaar in samen met hen spelen, dat kan hij eindeloos doen. Zo kan de oudste heel leuk met hem voetballen, maar kunnen ze ook voorwerpen verstoppen die hij dan zoekt, of een balletje gooien, hem door hoepels laten springen, andere kunstjes aanleren etc :') . Hij doet het allemaal, vanuit intrinsieke motivatie, hoeft er geen snoepje voor oid (in eten heeft hij sowieso maar matig interesse). De kinderen hebben ook al veel geleerd over honden van hem, doordat ze zijn level van overprikkeling hebben moeten leren lezen.

Hij is trouwens echt ONTZETTEND slim. Al is hij minstens even eigenwijs en gebruikt hij zijn IQ niet per se om zijn mensen te pleasen :')

Loslopen kan hij overigens goed, alleen als er echt veel wild zit moet ik opletten. Daar heeft echter wel veel training in gezeten want hij heeft véél jachtinstinct.

Ik zou hem aanraden aan actieve mensen met verder een vrij gestructureerd leven zonder al te veel verrassingen en prikkels.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou toch niet snel opnieuw voor een koningspoedel gaan, het is mij wat te prikkelgevoelig/neurotisch. Maar voor nu is het goed zo :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:24

Hier twee cardigan welsh corgis. Vader en zoon, zoon is er 6 jaar later bij gekomen.
Bij dit karakter wordt aangegeven "Alert, actief en intelligent. Hij is evenwichtig en niet schuw of agressief. Hij toont zich krachtig met een groot uithoudingsvermogen.’"
Vanuit de AKC "Temperament: Even-tempered, loyal, affectionate, and adaptable. Never shy nor vicious."

Van beide honden vind ik ze eraan voldoen. Wat de keurmeesters van ze mee hebben gemaakt ook. Cardigans worden ook wel eens als de clowns omschreven...dat maken ze beide waar :')

Bewust gekozen voor dit ras na opgegroeid te zijn geweest met een labrador. Ik wilde geen labrador weer, omdat ik bang was dat ik zou vergelijken. Dus ik ben in andere rasgroepen gaan kijken. Ik had de ambitie om te gaan (kinder)coachen met een hond als co-coach, maar dan wilde ik niet een hond die qua maat te imposant zou zijn. Maar qua karakter wilde ik wel graag een grote hond zegmaar. En zo kwamen de cardigans op m'n pad :D
Cardigans zijn actief, kunnen goeie aan/uit knop hebben als je aan hun mentale en fysieke behoefte voldoet, en kunnen daardoor ook best genieten van een dagje luieren met een snackje. Maar 10 kilometer lopen is ook geen probleem. Ze zijn sterk qua karakter, dus men moet ze niet onderschatten als "die hondjes met dat grappige kontje" (dat zijn nagenoeg altijd pembrokes, maar dat weten de meeste niet. Die weten het bestaan van beide corgi rassen niet :+ ).
Kun je tegen actieve honden die veel verharen, zichzelf graag horen blaffen (vocaal ras, maar goed te trainen), die geen besef hebben van jouw persoonlijke bubbel en privacy is daardoor verleden tijd, dan kunnen het nog best leuke honden voor je zijn _O-
Ik gebruik ze allround qua activiteiten. Jarvis vind hoopers geweldig, Parker dog survival runs. Maar zo'n beetje alles wat ik ze aanbied wordt vol enthousiasme gedaan :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding