Honden mee of thuis laten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Honden mee of thuis laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 13:53

1 dag thuis redden ze zichzelf toch wel? als het meerdere dagen zijn zou ik het lastiger vinden, maar 1 dag een keer lang weg, moeten ze wel overleven.
Voor autoziekte bij honden werkt primatour heel goed overigens...

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:04

Ik denk dat een maremma wel het type ras is wat je makkelijker alleen kunt laten en zich zou moeten redden. Kijk ik heb een Keeshond, dus wat ik zou doen is niet relevant :'). Ik ken het ras verder niet, maar wat ik weet van erfbewakers, is dat ze vaker een tijd alleen kunnen zonder stress. Mensen met zo'n enorme boerboel kunnen vaak ook hun hond langer alleen laten. Soms komen die niet eens binnen en redden zich prima als ze een aantal uur geen mens hebben. Daar is het in principe het ras voor ook, dus het is niet gek om het zo op te lossen. Een hondenoppas/uitlaat zal geen optie zijn met dit type honden verwacht ik :D.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:05

Ik houd mij honden ongeveer hetzelfde als jij doet. Woon op een boerderij en de honden verblijven overdag grotendeels buiten met een open deur naar de grote garage. Als ik naar binnen ga zijn ze vaak in huis.
In de garage staat een bank en veel lekkere kussens.

Als ik een volle dag weg moet (en dat komt helaas wel eens voor) blijven ze bij mij gerust een dag thuis (buiten/garaga) Ik geef ze 's ochtends een volle voerbak en kom 's avonds weer thuis. En dat kan best wel om 23:00 uur zijn.
Leukste dag uit hun leven? Vast niet! Maar daar hebben we allemaal wel eens last van ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:18

Simbaa schreef:
Ik houd mij honden ongeveer hetzelfde als jij doet. Woon op een boerderij en de honden verblijven overdag grotendeels buiten met een open deur naar de grote garage. Als ik naar binnen ga zijn ze vaak in huis.

Als ik een volle dag weg moet (en dat komt helaas wel eens voor) blijven ze bij mij gerust een dag thuis (buiten/garaga) Ik geef ze 's ochtends een volle voerbak en kom 's avonds weer thuis. En dat kan best wel om 23:00 uur zijn.
Leukste dag uit hun leven? Vast niet! Maar daar hebben we allemaal wel eens last van ;)

Dat deed ik ook gerust hoor, zelfde soort situatie, erfhond idd.

Maar TS haar oude hond is niet comforabel dus daar moet een oplossing ovor komen. En de andere blaft waarschijnlijk de boel bij elkaar, daar wordt je als buren ook niet blij van.

TS, is de trigger om te blaffen weg te halen of te reduceren?

Zie dat je al druk met oplossing voor je oudje aan het bedenken bent, dat loopt dan wel los.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 14:26

MarliesV schreef:
Simbaa schreef:

Dat deed ik ook gerust hoor, zelfde soort situatie, erfhond idd.

Maar TS haar oude hond is niet comforabel dus daar moet een oplossing ovor komen. En de andere blaft waarschijnlijk de boel bij elkaar, daar wordt je als buren ook niet blij van.

TS, is de trigger om te blaffen weg te halen of te reduceren?

Zie dat je al druk met oplossing voor je oudje aan het bedenken bent, dat loopt dan wel los.

Het probleem is dat ik niet zeker weet of ze blijft blaffen. Ze heeft een periode gehad dat ze bij het hek bleef blaffen als er een auto voorbij kwam. Maar we hebben een extra hek geplaatst, zodat ze niet voor het huis langs de weg kunnen. En sindsdien is het blaffen veel minder. Maar ik vind het dus spannend omdat ik weet dat ze best kan blaffen.
Nu is even blaffen echt geen probleem, we wonen buitenaf en iedereen heeft hier honden die je regelmatig hoort. Maar je hebt natuurlijk blaffen en blaffen.

Ik heb de buurman in ieder geval een berichtje gestuurd. Hij is vrijdag de hele dag aan het werk. En hij weet dat we laat thuis zijn, dus dan weet hij hoe het komt als ze 's avonds blaft.
De rest van de buren zitten veel verder weg, dus die zullen er weinig last van hebben.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:33

TinkerTreas schreef:
Duhelo schreef:
Heb je ergens een bench staan? Dik deken erin, dik deken eromheen en het oudje kan zich lekker gaan innestelen.

Oja, dat is ook wel een goed idee. Ze lag vroeger graag in haar bench, dus die kan ik wel neerzetten met een oud dekbed er overheen.

Dit kan prima, ik zou wel een dikke laag stro erop of ertussen doen.
Stro isoleert echt heel goed en houdt warmte vast. Dit wordt ook gebruikt in de hondenhokken in Alaska bijvoorbeeld.

Mijn vorige Mastin Espanol (buitenhond) lag hier ook op met haar artrose. Ook in de koude winters en ze kwam er eigenlijk altijd warm uit, ook toen het -5 was.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:35

Nouja en een mooie test toch? Als ze buurman aangeeft dat hij wel veel geblaf heeft weet je dat er werk aan de winkel is. Maak een lekker nestje van de grond af voor je oudje, zet je bench ergens op zodat de kou niet via de grond omhoog trekt en indd een dekbed over de bench of iets en ze redden zich echt wel hoor. Een keer wat later eten sterven ze niet aan

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:39

Is het een optie om ze op proef thuis te laten en met de buren af te spreken of zij de Maremma horen blaffen die dag? Zodat ze weten dat het kan gebeuren maar dat het een proefdag is? Leuk is anders voor alle partijen maar een dag is wel te overleven, en dan weet je ook hoe je het in het vervolg aan kan pakken met wel of niet blaffen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:41

Als je verstandhouding met de buren wel goed is zou ik aangeven dat je dit graag wilt proberen en of ze een oogje in het zeil willen houden. Niet jullie terrein op, maar gewoon van een afstandje kijken en luisteren of ze iets zien en horen, dan weet je hoe het is verlopen.

Zoals kij de situatie beschrijft zou ik de Maremma thuis laten, die heeft zo te horen flink wat ruimte om haar ding te doen en een plek om te schuilen. Zo'n 'buitenhond' doet toch vaak zijn eigen ding en mist de baas niet direct.

Het enige wat ik achter de hand zou willen hebben is iemand in Frankrijk die in geval van nood wel het terrein op kan. Stel je komt met pech te staan, of er gebeurt iets anders, dan is het wel handig om in Frankrijk iemand achter de hand te hebben.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:43

Ik zou ze thuis laten, ze zijn samen en ze hebben de schuur als schuilplaats. Misschien inderdaad een jas aan bij je oudje en de buren van tevoren even informeren :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 15:08

KimD schreef:
Als je verstandhouding met de buren wel goed is zou ik aangeven dat je dit graag wilt proberen en of ze een oogje in het zeil willen houden. Niet jullie terrein op, maar gewoon van een afstandje kijken en luisteren of ze iets zien en horen, dan weet je hoe het is verlopen.

Zoals kij de situatie beschrijft zou ik de Maremma thuis laten, die heeft zo te horen flink wat ruimte om haar ding te doen en een plek om te schuilen. Zo'n 'buitenhond' doet toch vaak zijn eigen ding en mist de baas niet direct.

Het enige wat ik achter de hand zou willen hebben is iemand in Frankrijk die in geval van nood wel het terrein op kan. Stel je komt met pech te staan, of er gebeurt iets anders, dan is het wel handig om in Frankrijk iemand achter de hand te hebben.

Onze andere buren, die wonen een stuk verderop. Verzorgen de paarden en kippen en katten weleens als we weg zijn. Zij kunnen via het weiland van de paarden het terrein op. De honden kunnen niet het weiland in. In geval van nood kunnen ze via de kant van de paarden een emmer water vullen en over het hek bij de honden zetten. Ook kunnen ze via de moestuin ons huis in voor de katten. Dus dan zouden ze eventueel ook bij het honden voer kunnen.
Dus mocht het echt nodig zijn kunnen ze honden voer over het hek heen gooien :+

Maar daar gaan we maar niet vanuit, dat dat nodig zal zijn. Maar mochten we om de een of andere reden niet op tijd terug naar huis kunnen, is er een mogelijkheid dat de honden eten en drinken krijgen. Al is het niet ideaal natuurlijk.
En ik denk dat de Maremma het ook niet heel erg grappig vindt als de buren in de wei bij de paarden lopen, terwijl zij aan de andere kant van het huis zit. Maar ze kunnen niet door het hek daar

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 15:35

Water zal zo snel het probleem niet zijn als je een paar bakjes neerzet.
En eten, voor die keer wat later...denk dat ze dat ook wel overleven :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 16:17

DuoPenotti schreef:
Water zal zo snel het probleem niet zijn als je een paar bakjes neerzet.
En eten, voor die keer wat later...denk dat ze dat ook wel overleven :)

Klopt, maar voor het geval er echt iets gebeurt waardoor we een aantal dagen niet thuis zouden komen. Maar daar gaan we niet vanuit.
Liever zo min mogelijk stress als we weg zijn, dus geen mensen op het erf.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:18

SayaJones schreef:
TinkerTreas schreef:

Oja, dat is ook wel een goed idee. Ze lag vroeger graag in haar bench, dus die kan ik wel neerzetten met een oud dekbed er overheen.

Dit kan prima, ik zou wel een dikke laag stro erop of ertussen doen.
Stro isoleert echt heel goed en houdt warmte vast. Dit wordt ook gebruikt in de hondenhokken in Alaska bijvoorbeeld.

Mijn vorige Mastin Espanol (buitenhond) lag hier ook op met haar artrose. Ook in de koude winters en ze kwam er eigenlijk altijd warm uit, ook toen het -5 was.

Stro ertussen is een goed idee inderdaad. Warmwaterkruikje tussen de dekens helpt ook om alles warm en toasty te houden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:26

Ik heb hier ook een tijd (voor het hok) de bench op rubber tegels gezet zodat de kou van de betonvloer gestopt werd.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:43

Iets van een jas of een warmtelamp is wel fijn. En een aantal lekkere kluiven waar ze even mee vooruit kunnen. Kunnen ze zich wel een beetje vermaken?
Een hele dag wachten met niks te doen is wel sneu.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:06

Maarja erfhonden doe je ook niet zoveel mee toch? En dat bedoel ik niet verkeerd. Maar die laat je over het algemeen niet uit, die redden zich op het erf en kunnen daar zich vermaken met snuffelen en wandelen etc

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:11

Ik snap de overweging om ze thuis te laten. Ik heb wel twee vragen:
Zijn de honden al gewend om samen langere tijd alleen te blijven in de schuur?
Wat kunnen de buren doen als de honden veel kabaal maken of als er iets anders niet goed gaat? (Hond is -begrijp ik-niet/moeilijk benaderbaar voor vreemden)
Het lijkt mij een flinke puzzel, zeker met straks een pup erbij.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 22:26

Jester_ schreef:
Maarja erfhonden doe je ook niet zoveel mee toch? En dat bedoel ik niet verkeerd. Maar die laat je over het algemeen niet uit, die redden zich op het erf en kunnen daar zich vermaken met snuffelen en wandelen etc

Klopt, ze vermaken zich prima op het erf. Dat is het probleem niet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:30

Ik heb voor mijn oude main coon poes dit huisje

Afbeelding

Ik heb ook een verwarmingsmat speciaal voor dieren die ik in kan stellen. Misschien is dat nog iets voor in je met stro/dekens geïsoleerde bench?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 22:32

senna21 schreef:
Ik snap de overweging om ze thuis te laten. Ik heb wel twee vragen:
Zijn de honden al gewend om samen langere tijd alleen te blijven in de schuur?
Wat kunnen de buren doen als de honden veel kabaal maken of als er iets anders niet goed gaat? (Hond is -begrijp ik-niet/moeilijk benaderbaar voor vreemden)
Het lijkt mij een flinke puzzel, zeker met straks een pup erbij.

Ze zijn gewend om max 4 a 5 uur samen in de schuur te blijven. Dit gebeurt 1x per week/per 2 weken ongeveer.

Als de honden veel kabaal maken, kunnen de buren helaas niets doen. Vandaar dat ik het heb besproken met de buurman. Als het niet werkt moeten we een volgende keer wat anders verzinnen.

De pup komt eind november. In december gaan we een paar dagen naar Nederland, dan gaan ze sowieso mee. Verder hebben we voorlopig geen plannen om die kant op te gaan. Dus er is genoeg tijd om de pup te begeleiden en rustig aan te leren om alleen te blijven.
Op zijn vroegst zullen we volgende zomer pas weer naar Nederland gaan. En dan hangt het er vanaf hoe lang we gaan. Want ik laat ze sowieso geen nacht alleen. Dus als we meerdere dagen gaan, nemen we de honden sowieso mee.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 22:36

Prairy schreef:
Ik heb voor mijn oude main coon poes dit huisje

[ Afbeelding ]

Ik heb ook een verwarmingsmat speciaal voor dieren die ik in kan stellen. Misschien is dat nog iets voor in je met stro/dekens geïsoleerde bench?

Dat is inderdaad ook wat. Maar ik denk niet dat ik daar voor vrijdag nog aan kan komen.
Stro heb ik, warme dekens ook, en ik heb ook een jas voor haar. En ik zal morgen even kijken of de warmtelamp van de kippen het nog doet. En anders is een nieuwe lamp wel makkelijk te halen hier in de buurt.
Ik bedacht me begin van de avond dat we die ook nog ergens moesten hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:48

Je kunt er natuurlijk ook altijd gewoon nog een (paar) kruiken bij leggen. Of simpelweg gevulde flessen met warm water in een handdoek.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:53

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:03

ik zou ze thuis laten een hond kan makkelijk een dagje alleen zijn zolang je dat maar niet te vaak doet. En vooral zo als jij ze het maar zo fijn mogelijk maakt voor ze, en dat doe je, niet twijfelen. Warm plekje maken voor de oude hond en camera erop en als je nood aan de man is zorgen dat je iemand in de buurt kunt bellen die dan gaat kijken.