Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Ik ken het ras verder niet, maar wat ik weet van erfbewakers, is dat ze vaker een tijd alleen kunnen zonder stress. Mensen met zo'n enorme boerboel kunnen vaak ook hun hond langer alleen laten. Soms komen die niet eens binnen en redden zich prima als ze een aantal uur geen mens hebben. Daar is het in principe het ras voor ook, dus het is niet gek om het zo op te lossen. Een hondenoppas/uitlaat zal geen optie zijn met dit type honden verwacht ik 
.                                                         
                                                         Simbaa schreef:Ik houd mij honden ongeveer hetzelfde als jij doet. Woon op een boerderij en de honden verblijven overdag grotendeels buiten met een open deur naar de grote garage. Als ik naar binnen ga zijn ze vaak in huis.
In de garage staat een bank en veel lekkere kussens.
Als ik een volle dag weg moet (en dat komt helaas wel eens voor) blijven ze bij mij gerust een dag thuis (buiten/garaga) Ik geef ze 's ochtends een volle voerbak en kom 's avonds weer thuis. En dat kan best wel om 23:00 uur zijn.
Leukste dag uit hun leven? Vast niet! Maar daar hebben we allemaal wel eens last van
MarliesV schreef:Simbaa schreef:Ik houd mij honden ongeveer hetzelfde als jij doet. Woon op een boerderij en de honden verblijven overdag grotendeels buiten met een open deur naar de grote garage. Als ik naar binnen ga zijn ze vaak in huis.
In de garage staat een bank en veel lekkere kussens.
Als ik een volle dag weg moet (en dat komt helaas wel eens voor) blijven ze bij mij gerust een dag thuis (buiten/garaga) Ik geef ze 's ochtends een volle voerbak en kom 's avonds weer thuis. En dat kan best wel om 23:00 uur zijn.
Leukste dag uit hun leven? Vast niet! Maar daar hebben we allemaal wel eens last van
Dat deed ik ook gerust hoor, zelfde soort situatie, erfhond idd.
Maar TS haar oude hond is niet comforabel dus daar moet een oplossing ovor komen. En de andere blaft waarschijnlijk de boel bij elkaar, daar wordt je als buren ook niet blij van.
TS, is de trigger om te blaffen weg te halen of te reduceren?
Zie dat je al druk met oplossing voor je oudje aan het bedenken bent, dat loopt dan wel los.
TinkerTreas schreef:Duhelo schreef:Heb je ergens een bench staan? Dik deken erin, dik deken eromheen en het oudje kan zich lekker gaan innestelen.
Oja, dat is ook wel een goed idee. Ze lag vroeger graag in haar bench, dus die kan ik wel neerzetten met een oud dekbed er overheen.
                                                         KimD schreef:Als je verstandhouding met de buren wel goed is zou ik aangeven dat je dit graag wilt proberen en of ze een oogje in het zeil willen houden. Niet jullie terrein op, maar gewoon van een afstandje kijken en luisteren of ze iets zien en horen, dan weet je hoe het is verlopen.
Zoals kij de situatie beschrijft zou ik de Maremma thuis laten, die heeft zo te horen flink wat ruimte om haar ding te doen en een plek om te schuilen. Zo'n 'buitenhond' doet toch vaak zijn eigen ding en mist de baas niet direct.
Het enige wat ik achter de hand zou willen hebben is iemand in Frankrijk die in geval van nood wel het terrein op kan. Stel je komt met pech te staan, of er gebeurt iets anders, dan is het wel handig om in Frankrijk iemand achter de hand te hebben.

DuoPenotti schreef:Water zal zo snel het probleem niet zijn als je een paar bakjes neerzet.
En eten, voor die keer wat later...denk dat ze dat ook wel overleven
SayaJones schreef:TinkerTreas schreef:
Oja, dat is ook wel een goed idee. Ze lag vroeger graag in haar bench, dus die kan ik wel neerzetten met een oud dekbed er overheen.
Dit kan prima, ik zou wel een dikke laag stro erop of ertussen doen.
Stro isoleert echt heel goed en houdt warmte vast. Dit wordt ook gebruikt in de hondenhokken in Alaska bijvoorbeeld.
Mijn vorige Mastin Espanol (buitenhond) lag hier ook op met haar artrose. Ook in de koude winters en ze kwam er eigenlijk altijd warm uit, ook toen het -5 was.
senna21 schreef:Ik snap de overweging om ze thuis te laten. Ik heb wel twee vragen:
Zijn de honden al gewend om samen langere tijd alleen te blijven in de schuur?
Wat kunnen de buren doen als de honden veel kabaal maken of als er iets anders niet goed gaat? (Hond is -begrijp ik-niet/moeilijk benaderbaar voor vreemden)
Het lijkt mij een flinke puzzel, zeker met straks een pup erbij.
Prairy schreef:Ik heb voor mijn oude main coon poes dit huisje
[ Afbeelding ]
Ik heb ook een verwarmingsmat speciaal voor dieren die ik in kan stellen. Misschien is dat nog iets voor in je met stro/dekens geïsoleerde bench?