Teefje VS reutje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:18

Ik wil nooit meer een reutje. Dat constante gesnuffel, overal willen piesen en dominantie bij andere honden. Vervelend mannetjesgedrag vind ik het.
(Ik val overigens wel op mannen :') )

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:25

KimD schreef:
JudithGigi schreef:

Oh nee ik heb het echt over de plasjes van (vaak) loopse teefjes. Daar raakt hij zo van in trance dat zijn laatste hercencel ook op inactief wordt gezet. Als dat opvoedkundig aangepakt kan horen hoor ik het graag :D

Als hij vooral heel hormonaal reageert en echt gefixeerd is en daardoor onbereikbaar zou je eens een PUUR middel kunnen proberen of dat de scherpe randjes eraf haalt, daar hebben wel meer reuen last van, vooral als ze jonger zijn.

Ook dit is wel te trainen, maar dan moeten ze zichzelf niet met hormonen in de weg zitten want dan is het wel een heel stuk lastiger. Ik sta het zelf niet doe, dat likken en snuiven aan die plasjes. We hebben zelf een berg teven en dan zou het heel ongemakkelijk worden aangezien onze teven ook gewoon in de tuin plassen. Het is wel makkelijker te trainen als je de combinatie in huis hebt dan alleen een of meerdere reuen trouwens maar dat is omdat ze er dan meer aan blootgesteld worden.

Ja bij die plasjes is het echt hormonaal. Toen ik hem net had en echt nog geen ervaring had liet ik hem "gewoon" snuffelen en dan liep het zo op dat hij in gegeven moment niet meer wilde eten door de hormonen. Nu ik het niet meer toesta is het weer goed, behalve dat hij nog wel eens puur uit impuls ernaartoe wil trekken. Misschien dat we eens een supplement van puur proberen :)

Oshaa

Re: Teefje VS reutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:42

Hier een reu en een teef. De reu was onze eerste hond. Na ruim 5 jaar de reu en nu bijna 3 jaar de teef, gaat mijn voorkeur toch heel sterk uit naar teven. Onze reu plakt enorm aan ons (vooral aan mijn man), is een teer zieltje waarbij als je iets van sport wilt doen je als een cheerleader er achter aan moet om hem aan de gang te blijven houden (anders gaat hij zelf maar wat snuffelen of doen), en na 5 jaar canine fitness zijn we nooit verder gekomen dan de basis omdat hij verschillende stappen achter elkaar gewoon niet begrijpt. Het is een ontzettende knuffelbeer, die ik met alles vertrouw, maar als ik echt wat wil doen qua werk / sport, dan is het toch de teef die mee gaat :+ . Ze is niet makkelijk en probeert vaak haar eigen zin door te duwen, maar ik vind de pit en het karakter geweldig. We moeten er soms wel bovenop zitten, omdat ze anders helemaal een loopje met alles neemt (en soms ook net iets te heftig is naar de reu). Denk ook niet dat we zomaar een derde hond zouden kunnen nemen (en al helemaal geen teef vermoed ik), en de loopsheid is soms pittig (dan is ze helemaal een b*tch naar iedereen behalve onze huishouden), maar ik zou haar (of mijn reu) voor geen goud willen missen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:08

Wij hebben altijd reuen gehad, ook altijd 2 samen. Nu sinds een paar jaar een teef samen met een reu. Onze teef is sowieso een hond die meer naar mensen trekt dan honden. Of dat nu een man of vrouw is maakt haar niet uit. Ze bekijkt je van een afstand, als dat haar bevalt gaat ze naar je toe en daarna gunt ze de hond(en) ook een blik waardig. Vindt ze het niets wat ze ziet dan gaat ze ook niet naar de hond toe. Haar karakter verschilt niet met de reuen vind ik. Alle honden plakken altijd aan mij, ben eigenlijk altijd wel thuis omdat ik vanuit huis werk, elke dag met ze naar het bos ga, de cursussen met ze doe enzovoorts. Voor ons is het belangrijker dat de honden wat karakter betreft bij elkaar passen en elkaar aanvullen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:33

Koekie73 schreef:
Beiden plassen nooit in huis of tegen hun buik (? heb al 22 jaar reutjes en tegen de buik plassen uberhaupt nog nooit meegemaakt)

Bij sommige rassen met een diepe borstkas is dat wel een dingetje (bv whippets).

Majabeestje schreef:
Ik wil nooit meer een reutje. Dat constante gesnuffel, overal willen piesen en dominantie bij andere honden. Vervelend mannetjesgedrag vind ik het.

Héél herkenbaar :j.

Wij hebben een reu en een teef. Het is natuurlijk altijd moeilijk om te bepalen welke eigenschappen 'eigen' zijn aan het geslacht, en welke gewoon karaktertrekken zijn. Dat extreem snuffelen en piesen vind ik wel echt een reuending. Toen die van ons chemisch gecastreerd was, was dat ook plots voor 90% weg (heerlijk!). Jammer genoeg heeft het castreren van een reu nog teveel nadelen ten opzichte van de voordelen, om het alleen daarvoor te laten doen.

Wel vind ik reuen in training vaak iets gemakkelijker. Teven hebben vaker iets bitchy, sneller ontvlambaar? Onze twee honden zijn mega enthousiast als ze mogen trainen, maar de reu blijft in hoge drive zijn verstand gebruiken. De teef vergeet soms dat ze dat heeft. Hetzelfde als er eens ruw met hen gespeeld wordt. De reu (een Mechelaar uit werklijnen, ter referentie) gaat helemaal mee in het spel, maar blijft opletten wat hij met zijn tanden doet. Hij bijt, maar amper met kracht. De teef (een working kelpie, dus ook een werker, maar niet in het bijtwerk) gaat bij ruw spel echt heel snel heel hoog in drive en vergeet dan elke vorm van bijtrem die ze ooit geleerd heeft :'). Geef mij de Mechelaar van 30kg dan maar om mee worstelen, eerder dan dat klein venijn van 15kg :D . En datzelfde zie ik wel terugkomen bij meerdere teven in de sport - dat ze bv uit puur enthousiasme nippen in de handen van hun geleider als ze beloond worden.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:10

Ik heb het andersom, wij hebben 4 werkhonden. De reuen zijn sneller afgeleid, moeten overal wat van vinden en zijn nieuwsgieriger dan mijn buurvrouw... De teven gaan aan het werk en blijven werken...die nemen het leven serieus. De reuen hebben humor, de teven niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:13

haha1995 schreef:
Ik heb het andersom, wij hebben 4 werkhonden. De reuen zijn sneller afgeleid, moeten overal wat van vinden en zijn nieuwsgieriger dan mijn buurvrouw... De teven gaan aan het werk en blijven werken...die nemen het leven serieus. De reuen hebben humor, de teven niet.

Bij ons ook, die teven gaan aan en klaar. De reuen zijn flierefluiters en bezig met vanalles en nog wat.

Daarnaast kunnen die teven veel meer hebben qua training dan die reuen. :=

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:26

Qua uiterlijk vind ik ze wel veel mooier de mannen,maar flierefluiters is echt wel het juiste woord....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:27

Hier altijd reuen gehad.
Vooral omdat ze minder 'bitchy' zijn.
Vorige reutje en huidige 2 reuen zijn heel makkelijk.
De oudste is een grote sul en goedzak, de jongste is meer een haantje de voorste maar alsnog heel sociaal stabiel en makkelijk.

Ik lees over markeren in huis etc, hier nooit last van gehad.
Ze zijn keurig zindelijk, maar zal ook een kwestie van opvoeden zijn.

Veel heeft ook te maken in wat voor nest ze geboren zijn.
Hebben ze de eerste 8 weken van hun leven een goede basis gehad?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 08:14

Ik vond zelf reuen leuker dan teven, zegt zij die nu twee teefjes heeft.
Reuen vind ik aanhankelijker en ze zijn recht door zee, de teven zijn net vrouwen, zeggen ja en doen toch wat ze zelf willen. En moet ze toch luisteren dan hoor je dat ze het er niet mee eens is, toller met tollerscream..

Met mijn reuen nooit problemen gehad met markeren in huis of iets, met wandelen mochten ze niet markeren tegen tuinen, op het veld mochten ze hun gang gaan. Ging met ze vaak naar het bos, daar gingen ze los en mochten ze doen wat ze willen.

Over markeren gesproken, mijn volwassen teefje markeert bijna meer dan mijn reuen, ook gewoon poot omhoog en tegen paaltjes/bomen aan. Ook als ze niet loops moet worden/is.

Met trainen heb ik het idee dat mijn teefje meer doorgaat tot ze haar doel heeft bereikt daar waar mijn reu het snel te moeilijk vond worden. Maar dat kan ook aan hem gelegen hebben.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:21

Ik heb momenteel twee reuen en twee teven. Ik vind het een beetje hetzelfde als met ruinen en merries. De reuen zijn meegaander, maar iets onverschilliger, de teven pinniger en meer eenkennig, de meiden hebben meer hun voorkeur zeg maar, ze zijn hier ook de baas en de reuen mogen volgen :D Ik vind beide ontzettend leuk!

Hier zijn het trouwens de teefjes die overal willen snuffelen en piesen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:34

Hier ook de dames de baas. En idd als ze het ergens niet mee eens zijn dan laten ze het weten. Altijd het hoogste woord zeg maar.

Maar dat heeft ook wel wat.
Mijn reutje is een sul een kneus. Echt lief maar hij heeft geen mening en volgt gewoon en doet wat er gevraagt wordt. Wil zijn natje zijn droog, plasje piepje en t'is goed.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:39

Gianti schreef:
Benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Mijn vriend heeft altijd reutjes gehad en mijn hond is een teefje… en nu aan twijfelen wat we willen. Merk dat vaker teefjes beschikbaar zijn en opzich is mijn hond geweldig, “behalve” dat ze een giga mannengek is :’) binnen 2 tellen wisselt ze mij in voor een vent :’) toch benieuwd of dat een teefjes ding is of mijn hond ding _O-

Nee, mijn teefje was echt helemaal mijn hondje, die ging zelfs niet met iemand anders mee wandelen en werken aan de kudde al helemaal niet. Als mijn man haar iets zei keek ze naar mij van is dat ok?

De reuen vind ik wel wat zachter van karakter, die zeg je een keer iets en dan is het ok. Meegaander...

Mijn teefje zat toch echt wel een kop op, maar wel met een karakter uit duizenden, die heeft me nooit, maar dan ook nooit in de steek gelaten tijdens het werken, al had ze op 3 poten verder gemoeten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:45

Majabeestje schreef:
(Ik val overigens wel op mannen :') )

Mijn teefje was daarin misschien wel erger dan mijn 2 huidige reuen. Die bleef snuffelen en piesen, dus dat is niet per definitie alleen voor mannetjes.
Mijn labrador reu kan er ook wat van trouwens, vermoeiend. Het is wel een stuk verbeterd na castratie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:48

Ik herken het gedrag niet wat hier geschreven wordt over de teven, onze teef is juist erg zacht, te zacht soms. Ze snuffelt wel en markeert ook wel maar niet overdreven. We hebben nu een pup een reu, ben benieuwd wie de baas gaat worden van de 2. De reu die we pas in hebben moeten laten slapen was pas 5 maar duidelijk de baas van de 2. Onze pup is heel anders in het karakter dan de vorige reu.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:49

Ik heb een teef (geholpen) en een reu (intact). Mijn teef is absoluut de baas _O-

Mijn reu is niet echt een sul, maar wel een enorme goedzak. Hij vindt iedereen lief en leuk, mens en hond. Mijn teef vindt iedereen stom by default :') die heeft echt een klein cirkeltje met mensen en honden die ze lief vindt en verder hoeft het van haar niet zo. Ze was toen ze jonger was wel echt fel en dan ging ze nog wel eens de confrontatie aan met honden die te dichtbij kwamen. Nu (ze is 5) doet ze dat niet meer zo, ze gaat gewoon achter dr “broer” staan en gebruikt hem als bliksemafleider, of ze loopt gewoon een eindje weg.

Beide zijn wel meegaand, de reu wel wat meer als de teef, bij haar moet je het op de juiste manier vragen en dan is het wel prima. M’n reu heeft wel veel meer geduld.

Het zijn wel beide ontzettende knuffelkonten. Ze slapen ook beide bij ons in bed en het liefst onder de dekens tegen je aan. Ik typ dit terwijl ze beide op schoot liggen :+

Ik weet niet waar ik voor zou kiezen voor een eventuele volgende hond. De reu is toch wel erg makkelijk, die gaat overal mee samen en heeft nog nooit ruzie gehad. Maar dat eenkennige en het pittige karakter van m’n teef vind ik ook wel weer heel leuk, ik kan met dr lezen en schrijven. Zij is echt mijn hond, m’n reu maakt het echt geen reet uit, die loopt met iedereen even netjes mee.

Markeren doen ze beide :)) maar niet in huis, nooit problemen mee gehad.

Afbeelding

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:48

Hier een geholpen teef en reu.
De reu is veel rustiger liever en stabieler.
Het teefje vergelijken we met loony toon. Het is naar mensen heel knuffelig maar echt een springveer zonder oren en echt pittig.
Engelse staffs

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:02

Marije112 schreef:
Wij hebben ook gekozen voor twee teefjes, puur uit gemak. De reutjes die ik ken plassen bijna allemaal in huis/tegen banken/gordijnen enzovoorts en daar had ik echt geen zin in. Qua karakter kan ik niks zeggen.

Sorry, wat? Het enige wat ik me nu afvraag is eigenlijk met wat voor mensen je omgaat :+

Maar hier team reu en team ruin/hengst. Ik kan over het algemeen beter met mannen dan met vrouwen en dat lijkt zich door te zetten naar dieren _O-
Hij legt wel vaak een grote plas neer (wel altijd buiten ;)) die dan tegen zijn voorpoot aan loopt. Maakt hij zelf op de deurmat schoon. Een hond die tegen zijn buik aanplast heb ik tot op heden nog niet meegemaakt...

Vrienden van ons zijn panisch als er een hondenpiemel tegen hun aankomt, heb ik geen probleem mee. Bloederige toestanden tijdens de loopsheid is dan voor mij weer een no go _O-
En mijn reu heb ik zelf in de hand dus ik laat hem niet naar loopse teven kijken, maar loop je met een loopse teef dan heb je reuen niet in de hand en dat is niet fijn voor de control freak in mij :+

Het is dus gewoon heel erg persoonlijk allemaal :Y)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:50

In huis nog nooit problemen gehad met markeren, ook niet toen we nog katten hadden, die deden dat ook niet. Moet er niet aan denken, wat zal dat gaan stinken in huis

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:53

Wij overigens ook niet, dat is echt niet normaal. In bepaalde situaties wel te verklaren maar zeker niet de normale gang van zaken en per definitie iedere reu die dat doet.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 14:58

kiwiwitje schreef:
Team reu. Sowieso. Ik ga daar veel beter op. Maar zo vind ik dat bij paarden ook. Ruinen/hengsten kan ik alles mee. Merries meestal niet zo _O-

Hier idem! En reuen hoeven qua pit, afhankelijk van het ras, echt niet voor teven onder te doen.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 15:03

Hier altijd reuen gehad en nu ook een reu van 9 jaar oud. Hij heeft nooit tegen gordijnen oid geplast en hoef zijn buik ook nooit schoon te maken. Hij is heel lief en aanhankelijk. Nog nooit een teef gehad dus daar kan ik niet over meepraten.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 15:08

Mijn reu plast heel soms over zijn voorpoot heen omdat hij z’n achterpoot niet optilt bij het plassen :+ doet hij alleen als hij erg moe is overigens. Dus is geen teken van pijn ofzo.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 15:21

Ik vroeg het me pas toevallig af of ik bij een volgende hond weer een reu zou nemen. Al denk ik dat het uiteindelijk karakter is waar je op valt. Wij hebben twee reuen en een teef en ik heb echt die ene klik met een van de reuen. Bij andere dieren heb ik meestal ook mannelijke exemplaren :-)

Plassen in huis doet een reu helaas soms en dat zit hem echt in soort onzekerheid. Die combinatie met twee reuen onderling is helaas niet ideaal, maar het is sporadisch als ze apart zitten als we zelf weg zijn.

De teef is af en toe echt een bitch en wat minder speels, maar ook een leuk dier.

Onze honden zijn alle drie buitenlanders, maar alle drie uit een andere “rasgroep” en daardoor ook lastig te vergelijken of karakter zit in ras of in geslacht :-)

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 15:25

Ik ben absoluut een teven- en merriemens, maar qua koppel zou ik kiezen voor vrouwtje/mannetje. Teven onderling kunnen idd levenslang spanningen met zich meebrengen als ze elkaar niet liggen, al valt het volgens mij wel mee als het leeftijdsverschil aanzienlijk is.

Teefjes hebben duidelijk een sterke eigen wil en de reutjes schikken zich sneller naar de wil van de teven.

Ik heb nu 2 teefjes (10 en 1 jaar) en een reutje (1 jaar). De 2 teefjes ging direct goed door het leeftijdsverschil en het reutje kon er ook zo bij. Het reutje is gekomen doordat ons vorige teefje is overleden. Die lag qua leeftijd dichtbij de oudste en die tolereerden elkaar na lange tijd, maar vonden elkaar nooit echt leuk.

Mijn ervaring tussen mens en hond is wel: de teefjes horen echt bij de girl-gang, dus bij mij. Ons reutje is echt mijn vriend zijn kind :P De teefjes trekken iets meer hun eigen plan en hebben meer overtuiging nodig. Het reutje wil vooral bij ons mensen zijn en goed bij ons voor de dag komen.