Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Little_Gift schreef:Ik dacht gelijk aan de Leonberger, tot ik verder las.
Ik zou die toch echt wel overwegen, volgens mij bij uitstek dé geschikte hond voor jullie.
Qua gezondheid doet die niet onder voor een flatcoat, integendeel.
Chesepeake Bay retriever en Curly Coated Retriever zijn redelijk geharde karakters voor de retrievers.
Wintu schreef:Little_Gift schreef:Maar ook een Bouvier moet naar de trimmer (wil je het juist doen toch) en dat staat TS aan de poedel ook tegen dus dan is dat voor een Bouvier net zo helaas...
Maar denk dat je daar met de meeste langharigen niet aan ontkomt.
Little_Gift schreef:Waarom niet?
Hier heel veel persoonlijke ervaringen met Leonbergers en die waren stuk voor stuk, zeker de teefjes toch, echt ideale beginnershonden.
Little_Gift schreef:Maar helaas niet langharig...
Wintu schreef:Little_Gift schreef:Waarom niet?
Hier heel veel persoonlijke ervaringen met Leonbergers en die waren stuk voor stuk, zeker de teefjes toch, echt ideale beginnershonden.
Onze buren hebben een jonge reu en die is toch echt niet zo gemakkelijk. Verder heb je er ook gelijk heel veel kilos van in handen mocht er iets niet in de opvoeding ok gaan. De reu hier is echt geen fan van alle honden en wil nog wel eens uitvallen en weegt inmiddels wel een 70 plus kilos. Hij heeft ook al HD ..
office schreef:Ik vind veel rassen die mensen hier noemen echt niet geschikt als Gezellige gezinshond.
Mijn persoonlijke voorkeur voor een huishond is een bastaard middelmaatje met een frisse korte vacht.Vier keer per dag een natte stinkende en zanderige hond in de winter maanden gaat echt irriteren.
Golden retrievers en labradors zijn zo populair omdat het fijne huis honden zijn.Honden waar van bekend is dat ze fel en erg energiek zijn zou ik echt vermijden.Evenals honden met een “ bijzonder “ karakter .
Dat is leuk als je er mee wil sporten elke dag maar niet zo fijn als rondje door het park met het hele gezin hond .
Little_Gift schreef:Verder misschien een Cao da Serra da Estrela... Leonbergerlooks maar wel gezonder... Ken er zo ook ene persoonlijk.
Of een Sarplaninac.
Beemsterkaas schreef:Zijn de gezondheidsproblemen bij golden retrievers zo groot?
Ik zou me er niet door laten afschrikken.
tamary schreef:Little_Gift schreef:Verder misschien een Cao da Serra da Estrela... Leonbergerlooks maar wel gezonder... Ken er zo ook ene persoonlijk.
Of een Sarplaninac.
KBH categorie hond. Groot en zelfstandig beschermen van wat bij de groep hoort. Maakt voor een trainbaarheid uitdaging en zeker voor beginners.
Voor mij begint de basis omschrijving van een gezinshond bij 20-30kg en vacht die genoeg heeft aan borstelbeurt 1x/week. Groot genoeg om mee te kunnen met wat langere wandelingen, tegen een stootje te kunnen (andere honden), kan keertje opgetilt (bv auto of behandeltafel DA), uitgelaten worden door kinderen of andersinds gezinslid dat niet zo sterk is. Qua vacht ben je niet elke dag 1-2 uur zoet (kan je veel leukere dingen doen dus met hond) en geen extra kosten aan trimmer. Je moet er helaas van uit gaan dat groot deel van de zorg uiteindelijk op 1 persoon aankomt, zeker in een gezin met 2 werkende volwassenen. Ik zou eerder (met aandacht voor mentale stimulans!) een showlijn border collie aanraden dan zelfstandige herdergroep rassen. Border is flink meer samen met mens dingen doen ras en veel handzamer formaat qua alles (incl. welkom elders en past in auto overwegingen).
Century schreef:De Finse Lappenhond voldoet op het blaffen na. Het is net als de Samojeed een vocaal beestje. Onze hond kan prima een aantal uur alleen zijn. Zelfs een uitzondering van 5+ uur gaat goed (maak ik hem wel goed moe van te voren). Verder een actief, en super sociaal dier naar zowel mensen als honden, knuffelbaar en en middenmaat hond, en een gezond ras dat de 15 jaar wel kan halen.
Ik heb geen persoonlijke ervaring met de Eurasier, maar ik ken er twee die heel veel op mijn hond lijken qua uiterlijk/grootte (wel ander kleurtje), en deze waren wel heel stil. Maar ook veel meer afwachtend. Mijn hond vindt iedereen leuk.
ppdreamer schreef:Poedel is niet direct een ras dat me aanspreekt, al kun je die natuurlijk ook in een wat 'stoerder' model laten trimmen. De barbet bijvoorbeeld spreekt me wel aan. Al staan die er geloof ik ook niet om bekend om heel goed alleen te kunnen zijn? Heeft iemand daar ervaring mee?
Het nadeel van een waterhond vind ik dan weer dat je het vachtonderhoud niet zomaar zelf kan doen. Je moet ze toch regelmatig laten trimmen.