Hond is vaak 'niet lekker'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gombal

Re: Hond is vaak 'niet lekker'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:49

*
Dat is ook een tip. Misschien kan ik kijken naar zulke machines die op chip werken? Dan kun je het onderscheidt wel maken natuurlijk!

Even hierop reagerend, het is met chip misschien tijdelijk een optie als je meerdere honden hebt. Maar ze zijn niet gek natuurlijk. Na een paar keer is t geluid van t molentje dat de brokken laat vallen bekend . En dan is t dringen voor de voerbak.
Hier loopt de kat vaak harder er naar toe als t hondje als de brokjes vallen .
En dan is er wel eens onenigheid

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:00

Carnivoren eten in het wild vaker een paar dagen niet. Ik weet dat in dierentuin Blijdorp leeuwen e.d. op zaterdag geen eten krijgen.
Voor paarden is vasten niet goed, voor carnivoren kan het geen kwaad, gezonde honden kunnen wel een week zonder voedsel zonder dat hun organen worden aangetast.

Wat belangrijk is, om verder te kijken, hoe is je hond verder. Kwijlt hij veel (misselijk) Hijgt hij op rust momenten (dit kan duiden op pijn/ongemak) Verliest hij ook gewicht? eet hij wel als je hem wat nieuws aanbiedt? Hoe ziet zijn ontlasting eruit? ziet het er vaak wisselend uit of altijd hetzelfde? Is de hond gecastreerd of nog intact. Is zijn lichaamstemp anders op momenten dat hij niet eet? enz enz.
Kijk naar het complete plaatje, schrijf het op en vergelijk, dat kan je veel meer info geven over je hond. Succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:25

Een hond is niet meer te vergelijken met een wild dier.
Ja, ze kunnen wel beter tegen langere tijd niet eten dan paarden zonder daar blijvende schade van te krijgen, maar ze kunnen zich wel degelijk niet goed voelen door opspelend maagzuur.
Voor mij is mijn hond alles en ik voel me niet happy als mijn hond zich beroerd voelt. Zelf wil je je ook niet beroerd voelen.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 23:07

B12 en foliumzuur komt niet in een algemeen bloed onderzoek voor. Dat moet speciaal worden aangevraagd door de arts.

Wat betreft die verlatingsangst, ik zou daar zelf eens kritisch naar kijken, al dan niet in overleg met een professional, wat daar te verbeteren is ook. Stress geeft ook vage klachten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 23:14

Ik dacht ook gelijk aan maag klachten.

Ik zou puur maag proberen te gev n 6 weken en de laatste twee weken puur probiotica erbij. En zodra je weer in ets merkt gelijk weer starten en weer 6 weken gefeb

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 23:36

Desi_2409 schreef:
Carnivoren eten in het wild vaker een paar dagen niet. Ik weet dat in dierentuin Blijdorp leeuwen e.d. op zaterdag geen eten krijgen.
Voor paarden is vasten niet goed, voor carnivoren kan het geen kwaad, gezonde honden kunnen wel een week zonder voedsel zonder dat hun organen worden aangetast.

Wat belangrijk is, om verder te kijken, hoe is je hond verder. Kwijlt hij veel (misselijk) Hijgt hij op rust momenten (dit kan duiden op pijn/ongemak) Verliest hij ook gewicht? eet hij wel als je hem wat nieuws aanbiedt? Hoe ziet zijn ontlasting eruit? ziet het er vaak wisselend uit of altijd hetzelfde? Is de hond gecastreerd of nog intact. Is zijn lichaamstemp anders op momenten dat hij niet eet? enz enz.
Kijk naar het complete plaatje, schrijf het op en vergelijk, dat kan je veel meer info geven over je hond. Succes!

Heb jij enige bron van wat je zegt dat een hond een week zonder eten kan?
Je noemt een leeuw, katachtige. Een huiskat kan absoluut niet lang (max 48uur) zonder eten zonder serieuze, levensbedreigende gevolgen.
Dus dat gaat al niet op.
Een hond, die al generatie op generatie is door gefokt als huisdier, kun je ook absoluut niet vergelijken met een wild dier.
Vergelijk ze dan met Afrikaanse wilde honden, die het liefst elke dag eten als het ze uit komt.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 08:04

Ik kan de bron niet terugvinden helaas, kwam uit een klinisch onderzoek wat ik heb gelezen.

Van de dierentuin weet ik zeker want ik heb er gewerkt. Eén dag is geen 48 uur hé, ze laten ze 1 dag vasten.

En inderdaad een gefokte hond is anders dan een wild dier, maar het verteringsstelsel komt nog steeds overeen. Ik kom er wel op terug dat alle honden kunnen vasten, voor kleinere honden is het gevaarlijker omdat ze sneller een te laag bloedsuiker krijgen.

Maar ik denk dat het panische van "mijn hond moet eten," echt niet nodig is. Sterker nog ik denk dat als je dan steeds wisselt van voer, omdat dan je hond tenminste eet, veel slechter is.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 11:23

BigOne schreef:
Poep van drie dagen verzamelen en koel bewaren.

Kan ik dat gewoon allemaal bij elkaar in hetzelfde zip lock zakje doen?

Gombal schreef:
*
Dat is ook een tip. Misschien kan ik kijken naar zulke machines die op chip werken? Dan kun je het onderscheidt wel maken natuurlijk!

Even hierop reagerend, het is met chip misschien tijdelijk een optie als je meerdere honden hebt. Maar ze zijn niet gek natuurlijk. Na een paar keer is t geluid van t molentje dat de brokken laat vallen bekend . En dan is t dringen voor de voerbak.
Hier loopt de kat vaak harder er naar toe als t hondje als de brokjes vallen .
En dan is er wel eens onenigheid

Dat is wel tricky, want Bambam bewaakt haar voer goed. Normaliter komt de andere hond er niet bij in de buurt, maar ik weet natuurlijk niet wat gebeurt als ik er niet bij ben.

Desi_2409 schreef:

Ze kwijlt niet. Ze hijgt alleen als het warm is in huis. Gelukkig kan ik dan de airco aanzetten en dan is het snel voorbij. De andere hond (en wijzelf :+ ) doen dit trouwens ook bij temperaturen boven de 30 graden.
Geen gewichtsverlies! Ze eet soms wel als ik iets anders aanbiedt, soms niet. Ontlasting is prima, dat verschilt vrijwel nooit. Ze is gesteriliseert (spaying), toen ze nog jong was. Na de eerste loopsheid.
Temperatuur weet ik niet, die heb ik nooit thuis gemeten. Gewoonlijk als we bij de veearts zijn (voor het een of het ander :+ ) is haar temperatuur normaal.

Ik ga het inderdaad eens bijhouden!

Neonlight schreef:
Een hond is niet meer te vergelijken met een wild dier.
Ja, ze kunnen wel beter tegen langere tijd niet eten dan paarden zonder daar blijvende schade van te krijgen, maar ze kunnen zich wel degelijk niet goed voelen door opspelend maagzuur.
Voor mij is mijn hond alles en ik voel me niet happy als mijn hond zich beroerd voelt. Zelf wil je je ook niet beroerd voelen.

Ik maak me ook verschrikkelijk zorgen als mijn dieren niet lekker zijn. Ik sta ook altijd vrij snel op de stoep bij de dierenarts (of zij bij mij!).

Hettieheks schreef:
B12 en foliumzuur komt niet in een algemeen bloed onderzoek voor. Dat moet speciaal worden aangevraagd door de arts.

Wat betreft die verlatingsangst, ik zou daar zelf eens kritisch naar kijken, al dan niet in overleg met een professional, wat daar te verbeteren is ook. Stress geeft ook vage klachten

Ik zal eens kijken of ik de bloedresultaten nog terug kan vinden! Ik zal ook eens met de trainer bellen over de verlatingsangst. Ik heb daar al ooit extra training voor aangevraagt en toen moesten we nieuwe truucjes leren. Aangegeven wat de problemen waren en daar werd toentertijd overheen gepraat. Daarna niet meer geprobeert maar naar andere oplossingen gezocht zoals de honden minder alleen laten!

BeFunny schreef:
Ik dacht ook gelijk aan maag klachten.

Ik zou puur maag proberen te gev n 6 weken en de laatste twee weken puur probiotica erbij. En zodra je weer in ets merkt gelijk weer starten en weer 6 weken gefeb

Ik weet niet wat puur maag of puur probiotica is, ik neem aan dat dat een Nederlands merk is?

Wat betreft langere tijden niet eten, dit probleem komt gelukkig niet heel vaak voor. Eén dag eten in 6/8 weken is gelukkig niet 2/3 keer per week. Als dit het geval was had ik er natuurlijk veel eerder op gereageerd.

Ik heb, sinds ik dit topic geopend heb, wat extra gezonden snacks in huis gehaald en ik ben begonnen met 3 keer per dag voeren. Voor nu eet ze weer normaal en kijk ik het even aan. Ik ben benieuwd of ze nu weer stopt met eten, ondanks te voorzorgsmaatregelen! Ik hou jullie op hoogte!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:29

Desi_2409 schreef:
Ik kan de bron niet terugvinden helaas, kwam uit een klinisch onderzoek wat ik heb gelezen.

Van de dierentuin weet ik zeker want ik heb er gewerkt. Eén dag is geen 48 uur hé, ze laten ze 1 dag vasten.

En inderdaad een gefokte hond is anders dan een wild dier, maar het verteringsstelsel komt nog steeds overeen. Ik kom er wel op terug dat alle honden kunnen vasten, voor kleinere honden is het gevaarlijker omdat ze sneller een te laag bloedsuiker krijgen.

Maar ik denk dat het panische van "mijn hond moet eten," echt niet nodig is. Sterker nog ik denk dat als je dan steeds wisselt van voer, omdat dan je hond tenminste eet, veel slechter is.

Jij zegt dat carnivoren een week zonder eten kunnen zonder problemen. Daar haak ik op aan want dat klopt gewoon niet. Dan is je kat al dood.

Niemand is hier panisch dat z'n hond een dag niet eet. TS ook niet, die is niet panisch maar vraagt zich gewoon wat af.
Een hond kan prima een dagje zonder eten maar als die herhaaldelijk gebeurt is het gewoon wijs om uit te zoeken waarom. En niet je hond te laten verhongeren.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 14:36

Ik bedoel de honden, zoals je ook in mijn 2e post kan lezen en dan niet de hele kleine honden.

Sommige mensen overvoeren hun honden, zodat ze zeker wel paar dagen kunnen vasten. De hond van TS verliest ook geen gewicht ondanks dat ze af en toe niet eet. Lees het in die context aub.

Ook heb ik geadviseerd om het bij te houden, samen met andere symptomen, zodat TS een patroon kan ontdekken en dan ook makkelijk erachter kan komen waarom en dit ook laten zien wanneer ze de dierenarts bezoekt.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 14:47

Little_Gift schreef:
Jokonootje schreef:
Ik zou hier totaal niet op aanslaan.
Sommige honden doen dat nou eenmaal. Mijn teckel at soms twee dagen niet. Lag dan wat humeurig te doen in haar bench, ik ben van de categorie eigenaren als je geen honger hebt prima!
Heb er ook nooit specifiek wat achter gezocht....

Nou ja, wees er gerust trots op maar ze doen dat niet voor niks.

Waarom die sneer?

Ik kon iedere keer als ze dat deed naar de dierenarts rennen maar na 2 keer ben je daar ook wel klaar mee.
Bloed was goed, ze gaf nergens pijn aan, ontlasting was goed, urine geen bijzonderheden, dronk gewoon en kwam prima haar bench uit als ik dr riep. Wat moet je dan? Alles maar blijven onderzoeken? Soms is het gewoon wat het is.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 15:22

Eens met Jokonootje.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 16:47

@TS dat zijn supplementen. Is fijner dan bijv maagzuurremmers. Ze helpen het maag darm stelsel weer gezond te brengen. Ook de zuurgraad te herstellen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:33

Jokonootje schreef:
Waarom die sneer?

Ik kon iedere keer als ze dat deed naar de dierenarts rennen maar na 2 keer ben je daar ook wel klaar mee.
Bloed was goed, ze gaf nergens pijn aan, ontlasting was goed, urine geen bijzonderheden, dronk gewoon en kwam prima haar bench uit als ik dr riep. Wat moet je dan? Alles maar blijven onderzoeken? Soms is het gewoon wat het is.

Ze doen het echter niet zonder reden. Ik zou dat zelf echt wel willen weten wat die reden is.
Dat is geen sneer. Dat is gewoon mijn mening.

Desi: ja dat jij het eens bent, dat kan ik geloven aangezien jij roept dat ze zelfs een week overleven 8)7

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:41

Ts, poep kan gewoon bij elkaar in in een zipzakje. Maar wanneer de ontlasting continu goed blijft denk ik niet dat het giardia is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:51

BigOne schreef:
Ts, poep kan gewoon bij elkaar in in een zipzakje. Maar wanneer de ontlasting continu goed blijft denk ik niet dat het giardia is.

Niet per se.

Mijn hond heeft/had hetzelfde TS, maar dan minder extreem (bij haar gaat het om een ochtendje niet willen eten/misselijk).

Van alles geprobeerd, rondom B12 spuiten, elaminatie-achtige dieten etc, en uiteindelijk toch maar een Giardia test gedaan om definitief uit te sluiten (ze heeft 2x giardia gehad hiervoor, en dat was incl diaree etc, maar nu was er niks aan de hand qua ontlasting of braken). Bleek ze tóch positief te zijn.

We zijn nog aan het afwachten (komende week weer een test om te kijken of het weg is), maar ze is inmiddels wel al zo'n 20 dagen (sinds start van de antibiotica voor Giardia) symptoomvrij en lijkt ineens een stuk energieker... *klopt af

Zou het dus wel uitsluiten, ook al matchen de symtomen niet per se.

Mijn DA dacht voor de rest nog aan Addison, nierproblemen (iets met cortisol) en IBS. Heb in mijn topic vanalles gedeeld, misschien staan daar nog dingen in die je met je DA kan bespreken! Maagzuurremmers leken ook even te werken, en die hebben voor zover de DA ons vertelde geen negatieve effecten dus is het wel waard om even te proberen :). Wij hadden Omeprazol volgens mij.

PS: je hebt een enkele test maar ook eentje met ontlasting van 3 dagen, die laatste zou ik doen. Dus van 3 dagen ontlasting opvangen (wel elke dag apart in een zakje, even in de koelkast in een bakje oid bewaren) en dan zsm op de 3e dag langsbrengen bij de DA. Die test hebben ze zo gedaan (zou wel even van tevoren bellen, meen dat ze die test uit de koeling moeten halen).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:47

Antibiotica voor Giardia ? Dat is nieuw voor me, dacht dat panacur hiervoor de aangewezen behandeling was.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 23:07

BigOne schreef:
Antibiotica voor Giardia ? Dat is nieuw voor me, dacht dat panacur hiervoor de aangewezen behandeling was.

Ze kreeg panacur en metrobactin (maar de DA noemde het samenvattend antibiotica) samen met 2 soorten probiotica (die uiteraard niet tegelijkertijd gegeven werden).

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 23:11

BigOne schreef:

Onze hond kreeg 2x een kuur panacur maar had nog steeds veel symptomen en last daarna. Dan wordt er dus een kuur metronidazol gegeven!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 23:16

IMANDRA schreef:
BigOne schreef:

Ze kreeg panacur en metrobactin (maar de DA noemde het samenvattend antibiotica) samen met 2 soorten probiotica (die uiteraard niet tegelijkertijd gegeven werden).

Panacur alleen was niet de oplossing?

Fijn dat je hond nu zo goed gaat! Jullie hadden ook prednison geprobeerd toch?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 00:00

Hannanas schreef:
IMANDRA schreef:

Panacur alleen was niet de oplossing?

Fijn dat je hond nu zo goed gaat! Jullie hadden ook prednison geprobeerd toch?

Nee maar dat stond wel op het to-do lijstje. Dus als dit uiteindelijk toch niet het ding blijkt te zijn, dan is dat volgens mij nog een optie!

Omdat ze dus al 2x eerder giardia heeft gehad en de symptomen pre-tweede besmetting waren (en het dus al zo lang aanhoudt) vond de DA het verstandiger om een flinke kuur te geven, dus beide medicaties én 10 dagen lang geven :j.

Misschien was het trouwens wel metronidazol, het was iets met een M :)). Heb het doosje niet meer hier liggen

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 05:16

IMANDRA schreef:
Misschien was het trouwens wel metronidazol, het was iets met een M :)). Heb het doosje niet meer hier liggen

Metronidazol en metrobactin is hetzelfde (merk/stofnaam) :)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 15:01

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 15:38

Taifoen schreef:
IMANDRA schreef:

Metronidazol en metrobactin is hetzelfde (merk/stofnaam) :)

Aahh, weer wat geleerd!