check je chip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 05:59

KimD schreef:
Van onze honden krijg ik op hun verjaardag een mailtje van NDG, zolang dat gebeurt klopt alles nog. Van de pups registreer ik ze ook zelf op de gegevens van de nieuwe baasjes en die controleer ik ongeveer één keer per jaar, daar staat mijn nummer ook als laatste optie bij, uiteraard met toestemming van de nieuwe baasjes.

De katten zijn niet gechipt, dat was toendertijd helemaal nog niet zo'n issue. Maar die komen ook niet buiten dus dat is verder niet zo'n probleem.

Ik zou ze zeker toch wel chippen hoor, je weet maar nooit.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: check je chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 06:05

Mijn oudste kat van 13 is ook niet gechipt en laat ik ook niet meer chippen. Ze komt niet buiten, vind het zelfs doodeng dus ik zie haar niet snel ontsnappen. Ik doe haar de stress van de DA ook niet aan als het niet echt nodig is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 06:37

Onze hond haar chip heb ik destijds zorgvuldig geregistreerd maar zal het eens nakijken of alles nog werkt zoals zou moeten.

Ze draagt ook altijd een penning buiten. Als een vreemde haar vind kan diegene ons rechtstreeks bereiken ipv naar de dierenarts om chip uit te lezen. Scheelt een hoop tijd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 07:24

purny schreef:
KimD schreef:
Van onze honden krijg ik op hun verjaardag een mailtje van NDG, zolang dat gebeurt klopt alles nog. Van de pups registreer ik ze ook zelf op de gegevens van de nieuwe baasjes en die controleer ik ongeveer één keer per jaar, daar staat mijn nummer ook als laatste optie bij, uiteraard met toestemming van de nieuwe baasjes.

De katten zijn niet gechipt, dat was toendertijd helemaal nog niet zo'n issue. Maar die komen ook niet buiten dus dat is verder niet zo'n probleem.

Ik zou ze zeker toch wel chippen hoor, je weet maar nooit.

Nee joh, ze zijn allemaal bejaard en het einde nabij. Als ze ontsnappen komen ze altijd naar binnen gelopen ipv weg. :+

Daar ga ik niet meer aan beginnen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:24

Onze poes die vorige week was overleden, was niet gechipt.
Ze was nog uit de tijd dat het niet standaard was.
Ze was een binnen poes die doodsbang was voor buiten.
En ik had na een eerdere slechte ervaring er toen ook geen behoefte aan om het te laten doen.

Mijn andere binnen poes is wel gechipt (vanuit de fokker) en staat keurig geregistreerd op onze naam en adres. Evenals onze hond en mijn paard.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:53

Blacky94 schreef:
Toen we vorige jaar een nieuwe kat kregen de boel nog weer even gedubbelcheckt. Toen stond alles goed geregistreerd. Wat me wel opviel is dat je soms de optie hebt om je gegevens af te schermen. Ik weet niet of zoiets ook voor DAen etc geldt (of zij wel die afgeschermde gegevens kunnen inzien), maar dan zijn je gegevens dus niet openbaar zichtbaar en dat lijkt me juist in zo'n situatie eigenlijk niet heel handig := Je wil toch immers dat ze je kunnen vinden, lijkt me.

Bij het registreren kan je inderdaad aangeven welke gegevens er openbaar zichtbaar mogen zijn. Vanwege de privacywetgeving is het tegenwoordig verplicht dat het standaard afgeschermd word. Bij het controleren van de registratie is dit dus zeker een goed extra punt om te controleren!
Ik heb er veel mee te maken vanwege werk in asiel/dierenambulance. Als wij een kat/hond vinden, controleren we altijd eerst op chip. Als deze goed is geregistreerd, kunnen we direct de eigenaar bellen en overleggen wat we doen. Als het dier er hoort te lopen of eigenaar komt meteen ophalen, scheelt dat de eigenaar enorm veel kosten. Bij onze ambu betaal je dan namelijk niks meer. Als we het dier moeten meenemen naar de opvang (bijv medische oorzaken of moeders met kittens), dan betaal je die kosten dus wel. Ook voor je eigen portemonnee is er dus een goede reden voor de chip!
Als de gegevens staan afgeschermd, zijn we dus ook genoodzaakt het dier te vervoeren en daar de kosten van door te rekenen want we kunnen niet ter plekke de gegevens opvragen. Dit kan de opvang wel doen, maar de databedrijven werken alleen kantoortijden dus buiten die tijden hebben we ook pech en moeten wachten tot we de gegevens kunnen krijgen. Allemaal extra tijd die het dier dan in de opvang zit ipv lekker thuis.

Ik ben dus groot voorstander van chippen en goed registreren! De genoemde site chipnummer.nl vind je alle databases en zie je direct of het goed geregeld is of niet.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:55

Goede reminder, mijn katten heb ik in 2015 gekocht in België. Geen idee of het zichtbaar is voor anderen dan.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:09

Heel eerlijk, ik dacht echt tot twee jaar geleden dat dit automatisch in een databank zou komen via de dierenarts. 9 van de 10 keer is dit echter niet het geval. De dierenarts zal wel in het eigen systeem registreren wat het chipnummer is (en controleert deze ook bij bezoek), maar dit is geen openbare database waar men kan inzien wanneer een dier vermist/gevonden is oid.

Ik dacht oprecht; je laat je dier chippen en alles wordt geregeld. Inmiddels dus achter dat dit niet zo is, en je zelf verantwoordelijk bent om je dier te registreren op een online database als je wilt dat bijvoorbeeld de dierenbescherming je kan vinden als je dier gevonden wordt.

Ik heb toen bij zowel Petbase als NDG mijn huisdieren geregistreerd, maar geloof dat 1 database voldoende is omdat men altijd zal zoeken via chipnummer.nl

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 06:01

Mijn dierenarts registreert elk dier dat geschopt wordt, dus je hoeft alleen maar te controleren.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:34

Rivendell schreef:
Mijn dierenarts registreert elk dier dat geschopt wordt, dus je hoeft alleen maar te controleren.

Goeie actie van je dierenarts, paarden registreren die geschopt worden :D

Maar even serieus: ik denk niet dat je dierenarts jouw gegevens in een database mag zetten waar anderen (politie/dierenbescherming) in mogen kijken.

Staan met de huidige registratiewet de paarden op chip nummer geregistreerd?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:51

Rivendell schreef:

Je bent van Nederland?
Een dierenarts kan (mag) dit niet doen. Ze registreren het in eigen systeem maar niet in de openbare database.
Alhoewel, voor honden is er een tijd terug wat veranderd maar dat was met UBN volgens mij. Katten sowieso niet.

Kijk eens op chipnummer.nl of jouw dieren inderdaad goed geregistreerd staan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:18

Nyaleti schreef:
Rivendell schreef:

Je bent van Nederland?
Een dierenarts kan (mag) dit niet doen. Ze registreren het in eigen systeem maar niet in de openbare database.
Alhoewel, voor honden is er een tijd terug wat veranderd maar dat was met UBN volgens mij. Katten sowieso niet.

Kijk eens op chipnummer.nl of jouw dieren inderdaad goed geregistreerd staan.

Iedereen kan dat doen, dus als de dierenarts dat doet zodra jij met je dier daar klant bent dan groot applaus voor die dierenarts! _O_ Het zal hoe dan ook in overleg zijn ivm telefoonnummers en dergelijke.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:22

Hier registreert de dierenarts ook, maar alleen het nummer en de naam van de kat. Je eigen persoonsgegevens moet je zelf toevoegen en inderdaad openbaar zetten.
Hier ook alles gechipt en geregistreerd, katten en paarden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 09:34

mijn paarden waren ook gechipt, en via RVO was dat op mijn UBN geregistreerd. Maar ik weet niet of dat via het uitlezen van de chip ook op mijn naam en adresgegevens/telefoonnummer zou uitkomen als de paarden zouden ontsnappen en door een politie/dierenambulance gevonden worden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:37

Voor honden is het verplicht ze te chippen en registreren, fokkers moeten pups laten chippen en bij verkoop moeten de pups overgeschreven worden naar de nieuwe eigenaren. Niet dat iedereen dat doet, tot zoverre het waterdichte systeem om illegale hondenhandel tegen te gaan. Mijn honden staan wel netjes op mijn naam.

Mijn pony staat op mijn naam, daar heb ik toen ik hem als veulen kocht zelf het paspoort aangevraagd.
Mijn paard heb ik niet over laten schrijven, er wordt zoveel gefraudeerd bij paarden en paspoort is geen eigendomsbewijs, ik zie het nut er niet van in. Hij staat niet in Nederland dus ook geen ubn registratie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:45

Esther schreef:
Voor honden is het verplicht ze te chippen en registreren, fokkers moeten pups laten chippen en bij verkoop moeten de pups overgeschreven worden naar de nieuwe eigenaren. Niet dat iedereen dat doet, tot zoverre het waterdichte systeem om illegale hondenhandel tegen te gaan. Mijn honden staan wel netjes op mijn naam.

Mijn pony staat op mijn naam, daar heb ik toen ik hem als veulen kocht zelf het paspoort aangevraagd.
Mijn paard heb ik niet over laten schrijven, er wordt zoveel gefraudeerd bij paarden en paspoort is geen eigendomsbewijs, ik zie het nut er niet van in. Hij staat niet in Nederland dus ook geen ubn registratie.

Je haalt nu twee dingen door elkaar, de fokker is verplicht de eigendom over te dragen en moet dat doen bij het uitschrijven (verkoop) van de pup uit het systeem, daarmee draagt de fokker de hond over voor het stamboom naar de nieuwe eigenaar.

De fokker is niet verplicht de registratie van de chip zelf over te schrijven naar de nieuwe eigenaren. Daar zijn de nieuwe eigenaren volledig verantwoordelijk voor.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 11:04

KimD schreef:
Esther schreef:

Je haalt nu twee dingen door elkaar, de fokker is verplicht de eigendom over te dragen en moet dat doen bij het uitschrijven (verkoop) van de pup uit het systeem, daarmee draagt de fokker de hond over voor het stamboom naar de nieuwe eigenaar.

De fokker is niet verplicht de registratie van de chip zelf over te schrijven naar de nieuwe eigenaren. Daar zijn de nieuwe eigenaren volledig verantwoordelijk voor.

Dat bedoel ik ook niet, al is het handig als fokker om het samen met de nieuwe eigenaren te doen zodat je zeker weet dat het gebeurt.
Paar maanden geleden bij het ophalen van onze pup heeft de fokker het samen met ons gedaan. Bij controleren van mijn gegevens zag ik dat mijn andere hond niet op mijn naam stond geregistreerd, terwijl ik dacht dat ik het wel gedaan had, snel maar even gedaan. Het heeft dus zo zijn voordelen om het als fokker met de nieuwe eigenaren te doen. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 11:21

Zoals ik al zei, ik doe het niet samen met de mensen maar registreer de puppen op de nieuwe eigenaren inclusief mijn eigen telefoonnummer als derde optie.

Ze worden hier wel over geïnformeerd uiteraard, anders heb ik de gegevens niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 11:32

ik laat het aan de nieuwe eigenaren van de pups, maar zit er wel achteraan dat het goed gebeurt. Makkelijk te controleren.

Ik heb n.a.v. dit topic de paspoorten van de pensionpaarden hier eens gecontroleerd, en er staat er geen een op naam van de eigenaar als ik in chipnummer.nl kijk. (in RVO klopt het uiteraard wel, maar dat heb ik zelf geregistreerd).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 11:43

Mijn honden zijn gechipt en geregistreerd bij NDG
Mijn paarden zijn gechipt en staan in een stamboek ingeschreven waar ze op mijn naam staan

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 11:59

Kabayo schreef:
Mijn paarden zijn gechipt en staan in een stamboek ingeschreven waar ze op mijn naam staan

dus als de politie jouw loslopende paard vindt, kan ze via de chip snel jouw gegevens vinden?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:03

juval schreef:
Kabayo schreef:

dus als de politie jouw loslopende paard vindt, kan ze via de chip snel jouw gegevens vinden?

Dat weet ik eigenlijk niet, hoe dat werkt met paarden. Die vraag had ik ook al gesteld in het topic van het loslopende trekpaard. Daar vroeg ik of dat net zo moet als met honden (dus zelf ergens registreren) of dat het gewoon via het stamboek gaat?
Ik heb in al mijn 27 jaar paarden nog nooit een chip van een paard ergens geregistreerd denk ik?
Wel als je de chip invoert vind je via de site van het stamboek mijn gegevens

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 12:07

nu komt een loslopende/weggelopen hond of kat natuurlijk wel vaker voor dan een paard, maar het zet je toch wel aan het denken. Ik denk niet dat het goed geregeld is op dit moment.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:10

Dat zou je normaal moeten kunnen checken door het chipnummer in te voeren op chipnummer.nl :)
Als de chip in een databank geregistreerd staat zou dat omhoog moeten komen, dan kun je bij de databanken die naar voren komen gelijk kijken wat er aan informatie staat voor jou als 'vreemde' en wat je moet aanpassen om dat zichtbaar te krijgen of dat je je gegevens moet updaten.

Zo staat er nog een kat van mij geregistreerd bij de backhomeclub die inmiddels al 5 jaar dood is maar ik kreeg haar niet op mijn naam overgezet omdat ze al op de naam vd vorige eigenaar stond geregistreerd.
Contact opnemen ging niet want diegene was al jaren overleden toen, maar de backhomeclub weigerde om de registratie naar mij over te zetten.
Dus ja, de kat stond niet op mijn naam, was niet over te zetten en is niet af te melden. :+

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:11

Tip van een paraveterinair: zorg dat je dieren ook internationaal geregistreerd staan. Vooral als je met dier op vakantie gaat maar ook als ze niet mee op vakantie gaan schaadt het niet.
Verder heb ik nog een vraag gezien betreft de gegevens. Vaak als je als dierenartsenpraktijk aangeeft dat er een dier gebracht is geworden worden de contact gegevens van de ndg/tasso sneller vrijgegeven dan wanneer privé wordt gebeld.
Mocht je een dier ook laten chippen bij een praktijk kun je hun ook vragen of hun de registratie overnemen. Meeste programma's hebben een button die dieren automatisch kunnen registreren, dan hoef je als eigenaar alleen nog te controleren of het correct is.
En wat paarden betreft, ik weet actueel niet hoe het bij de ndg is, maar bij tasso(DE) en europetnet kunnen alle dieren geregistreerd worden. Gok erop dat dat bij ndg ook kan