Om ervoor te zorgen dat het emmertje weer leegraakt is voldoende slaap heel belangrijk. Mijn hond vond het erg lastig om de uit-knop te vinden. Wat bij hem hielp is een puppyren gebruiken. Als we terugkwamen van de wandeling dan vulde ik in de puppyren zijn snuffelkleed en kreeg hij iets te kauwen. Snuffelen en kauwen heeft een kalmerend effect en daardoor kon hij daarna wel de rust vinden om te gaan slapen.
Wat bij mijn hond ook heel goed heeft geholpen is regelmaat. Ik probeer elke dag hetzelfde ritme aan te houden. Dit maakt het leven voor mijn hond voorspelbaarder en creëert voor hem meer rust. Ik probeer vaste tijden te hebben voor dingen zoals eten en wandelen zodat hij weet wanneer er actie gaat komen en wanneer er helemaal niets gebeurt (=rust).
Het kost echt tijd om uit te vogelen wat voor jouw hond werkt en ik heb uit ervaring ondervonden dat het ook echt even kan duren voordat je echt zichtbaar resultaat ziet. Ik zou dus echt proberen of je iets voor een langere periode kunt volhouden in plaats van steeds iets anders te proberen voor een kortere tijd. Hoe frustrerend het soms ook kan zijn als niks lijkt te helpen, ik zou proberen de hond niet te corrigeren bij ongewenst gedrag want ook correcties vullen de stress-emmer. Hiermee bedoel ik echter niet dat je alles maar moet laten gebeuren. Met management kun je al veel doen bijvoorbeeld dingen opbergen of delen afschermen zodat de hond er niet bij kan. Zorg ervoor dat er altijd genoeg dingen liggen die de hond wel kan en mag pakken. Slopen van dingen kan verschillende oorzaken hebben. Als ik kijk naar mijn eigen hond dan is slopen voor hem ook een manier om zichzelf te kalmeren. Om hem in die behoefte te voorzien heb ik o.a. een gatenbal voor hem gevuld met stroken schapenwol, dit mag hij er allemaal uit trekken en helemaal kapot scheuren.

[/img]
In de periodes dat mijn hond het wat lastiger had, heb ik hem ondersteund met Phytonics strezz. Er zijn ook andere natuurlijke supplementen op de markt die hierin kunnen ondersteunen maar ook hierin zou ik eerst 1 ding voor langere periode uitproberen om te kijken of het iets doet. Daarnaast gaat mijn hond ook regelmatig naar de osteopaat, zij kan ook letterlijk meer rust brengen in zijn lijf als zijn lichaam in de overdrive stand staat.
Hopelijk kun je hier iets mee. De puberteit is ook echt een lastige fase. Bij mijn hond zorgden hormonen er ook voor dat zijn stressemmertje sneller vol zat.