Type-fokkerij bij honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:44

Anna79 schreef:
Naar aanleiding van dit topic heb ik de papieren van mijn hond (grote poedel) er eens bijgepakt. Er zitten heel veel papieren bij met gezondheidsuitslagen van zowel moeder als vader en dus ook dna-uitslagen. Hoe moet ik dat lezen? Ik kan zo 1,2,3 niet vinden waar een inteeltpercentage staat...

Ik ook niet. Waar vind je dat?

Gaabje

Re: Type-fokkerij bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:47

Is er geen breedarchive van je hond? Als je de stamboomnaam van je hond googelt?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:59

Je kunt bij embark op basis van DNA laten testen waar ze ook de coi benoemen. Op basis van 200.000 snp’s. Op dit moment de grootste test wat dat betreft.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:28

Ik meen dat Embark het aantal snp's terug had gebracht. Echt jammer, want die 200.000+ aan markers was echt mooi in vergelijk tot andere dna testers. Nu zitten ze net onder de 90.000, bergreep ik.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:43

Kabayo schreef:
Anna79 schreef:
Naar aanleiding van dit topic heb ik de papieren van mijn hond (grote poedel) er eens bijgepakt. Er zitten heel veel papieren bij met gezondheidsuitslagen van zowel moeder als vader en dus ook dna-uitslagen. Hoe moet ik dat lezen? Ik kan zo 1,2,3 niet vinden waar een inteeltpercentage staat...

Niet.
Dit moet je zelf testen. Kan o.a. via embark. En dat doen er heeel weinig.
Je hebt vaak wel databases waar stambomen instaan per ras waar een inteeltberekening vandaan komt. Maar daar heb je echt geen hol aan.
Dat zijn papieren berekeningen. Niet gerekend op dna waarde/niveau.
Want daar zitten de meeste van mijn honden onder de 1% of onder de 4-5%
Maar via embark kwam dat toch wel heel anders uit. En dan komen mijn honden, op 1 nest na, totaal niet uit dezelfde lijnen. Verre van. T staat hier meestal bekend als “outcross”, hele andere lijnen en vaak andere types die ik combineer

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:18

djinnie schreef:
Ik meen dat Embark het aantal snp's terug had gebracht. Echt jammer, want die 200.000+ aan markers was echt mooi in vergelijk tot andere dna testers. Nu zitten ze net onder de 90.000, bergreep ik.

Ow! Stom! Zeker vanwege de kosten?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:30

Ik fok Tamaskans, een ras in ontwikkeling. En in mijn ogen op dit moment een type, geen ras en als het aan mij zal liggen blijft dat zo.
Verantwoordelijk gefokte kruisingen dus, volledig getest ook DNA en dus ook COI.
Alleen is het type wel wolfhond achtige dat moet wel bij je passen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:31

kiwiwitje schreef:
Kabayo schreef:

Niet.
Dit moet je zelf testen. Kan o.a. via embark. En dat doen er heeel weinig.
Je hebt vaak wel databases waar stambomen instaan per ras waar een inteeltberekening vandaan komt. Maar daar heb je echt geen hol aan.
Dat zijn papieren berekeningen. Niet gerekend op dna waarde/niveau.
Want daar zitten de meeste van mijn honden onder de 1% of onder de 4-5%
Maar via embark kwam dat toch wel heel anders uit. En dan komen mijn honden, op 1 nest na, totaal niet uit dezelfde lijnen. Verre van. T staat hier meestal bekend als “outcross”, hele andere lijnen en vaak andere types die ik combineer

Tuurlijk… net als bij de paarden. Waar ze op kunnen verdienen… al staat het bij m’n Fries en Pinto gewoon op het papier

Dan zal ik dat ook nog maar moeten doen ;) Zal de fokker vragen of ze het ook weet van de moeder

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:34

Mijn pups worden overigens ook allemaal embark getest. COI van de pups is dan dus bekend.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 37 min geleden

Hannanas schreef:
djinnie schreef:

Ow! Stom! Zeker vanwege de kosten?

Volgens Embark zelf vanwege "customer experience." Die verandert niet of wordt zelfs beter. Wat kul is als je embark met name gebruikt om de coi te bepalen.

Dus ik zou ook zeggen vanwege de kosten inderdaad.