Ervaring Chihuahua

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:46

Ik heb er nog 2, moeder en dochter. Achteraf gezien komt moeders van een broodfokker uit 1 of ander Oostblokland waarschijnlijk. Dat is de gene met wit. Is inmiddels 14 jaar en heeft nooit wat gehad op normaal onderhoud na. Super lief diertje, zit 0 kwaad in maar wel heel erg op mij. Als ik weg ben jankt ze alles bij elkaar. Ze is echt mijn spiegeltje. Verder een onwijs pienter beestje, luisterde altijd goed. Heb er altijd veel mee gelopen en gedaan, altijd als hond behandeld, ook mee wezen zwemmen etc. Inmiddels zit er een storing op dr oren en beginnen dr oogjes wat staar te ontwikkelen.

Dr dochter heeft hetzelfde lieve zachte karakter als dr moeder alleen africhten is nooit gelukt, altijd eigenwijs gebleven dat beestje. Zij is inmiddels 10 en de baas in huis met dr anderhalve kilo. Zelfs mijn Maine Coons heeft ze onder haar duim. :D

Nadeel is indd de kwetsbaarheid, op de foto had moeders een poot gebroken.

Afbeelding

absque_dubio

Re: Ervaring Chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:04

Wat een leukerds hierboven <3

Onze chi is alleen waaks bij onze achterdeur/poortdeur. Een aantal keer vervelend gedrag van kids etc meegemaakt, en sindsdien helaas waaks daar. Maar absoluut niet hele dagen en niet tot vervelends aan toe. Hij is specifiek in z’n voorkeuren. :+ En terecht.
Maar verder herken ik echt niks over de vooroordelen over chihuahua’s. Ik zou er graag nog wel een bij willen. Enorm fijne lieve sociale hond, makkelijk met alles, tikkeltje lui tussen 21.00-11.00, Maar zo zijn onze BC’s ook..
Ik geloof zelf wel in een stukje hoe gefokt, en een stuk in hoe is de basis / hoe ga je ermee om. Maar is dat niet met elke hond zo?

Mijn voorkeur ging dus wel uit naar iets meer gewicht. 1,5kg vind ik vooral zelf fragiel. Maar ook onze chi als pup met dat gewicht had geen last van fragiel gedoe hoor: werd eens ondersteboven gelopen; ging daarna zelf aan de kant of ging mee rennen. Ja soms denk je even gaat dit wel goed.. maar als ze vanaf begin niet anders weten, niks aan de hand. Ze zijn hier gewend om met honden van 35-45kg of meer om te gaan. Moesten juist eerder aanpassen aan de chi dan andersom.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:19

Ik had 2 chihuahua's, van 2,1 en 2,3kg. 3 jaar geleden is er eentje doodgebeten door een andere hond.
Dat was echt verschrikkelijk.
Ik heb ze altijd aan de lijn en dichtbij me, en tóch in een mum van een seconde kan het gebeurt zijn.

De andere heb ik nog, waren broer en zus uit hetzelfde nestje. Ik vind ze geweldig, grote karakters in een kleine verpakking.
Ik ben altijd heel sportief met ze geweest, hikes en wandelen op vakantie, zelfs in Noorwegen.
Degene die ik nog heb, heeft wel wat gezondheidsproblemen. Teveel vocht in haar hersentjes (waterhoofdje), afwijking aan haar hart, een knietje wat steeds losschiet..
Ze is nu 10,5 jaar en al een jaar in bonustijd. Vorig jaar had ze epileptische aanvallen, die zijn gelukkig al een tijd onder controle.
Oh en nog maar 3 tandjes over :+

Ik geniet elke dag dat ze nog bij me is :+:

Ik vind het fantastische hondjes, maar ze zijn zo kwetsbaar (en dat weten ze zelf niet), dat ik niet gauw weer voor een chihuahua zou kiezen.
Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:33

Trouwens nog een belangrijk voordeel… ze mag mee de cabine in bij veel maatschappijen

Afbeelding

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 23:57

Hier ook een chi van 1 jaar. Hij is waaks maar verder super aanhankelijk en lief voor het hele gezin. Hij is wel de baas over de rottweiler. Niet vervelend maar andere mensen maar is liever bij zijn eigen mensen.
Afbeelding
Afbeelding

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 00:12

absque_dubio schreef:
Mijn man wilde absoluut geen chihuahua, en mijn omgeving had enorme vooroordelen.
Het enige wat wij nu elke keer horen ‘maar jouw chihuahua is wél leuk’.
Wij hebben er bewust een gekocht bij iemand die een groter type fokt. Die van ons is 5,5kg. Vanaf dag 1 loopt hij met onze 2 border collies mee. Hij weet niet beter dan dat hij ook een normale hond is. We hebben hem nooit opgetild bij grote honden oid.
En hij heeft meerdere diploma’s gehoorzaamheid. Uiteindelijk zaten we op het hoogste niveau van de Hondenschool, tussen de herders. Hilarisch. Wij noemen hem onze mini-herder. :D
Mocht je eens kennis willen maken, wij wonen regio Leusden.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik wilde graag zo’n aanhankelijk schoothondje. Dat is het niet geworden. Hij heeft eigen pootjes en loopt daar graag zelf mee. Het is gewoon echt een hond. :+
Enorm sociaal, mens en hond gericht. Verschil met onze BC’s is dat de BC’s wat baas gerichter zijn, en de baas echt in de gaten houden, willen echt ‘pleasen’. De Chi is wat zelfstandiger. Die denkt als ik niet kom, kom jij vanzelf wel achter mij aan.
Oh en mega sociaal. Speelt graag met andere honden. :D

Jij bent iemand die correct omgaat met een chihuahua +:)+

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 08:16

Wat een leuke hondjes komen hier voorbij!
Nog even een aanvulling op mijn vorige bericht:
De chihuahua die overleden is, was erg eenkennig en bang voor de hele wereld. Die zat het liefst de hele dag op schoot in een vest (te rillen :+ )
Was een nerveus keffertje.
Mijn teefje is de liefste chihuahua ooit, is sociaal, kruipt zelfs bij kinderen op schoot, haar voorkeur is als de kinderen bang voor honden zijn.
Ze heeft meerdere kinderen van hun angst voor honden af geholpen.

En zij heeft ook de mentaliteit 'als ze niet achter mij aanloopt, loop ik achter haar aan'. Dus ik sjok eigenlijk altijd achter haar aan :')
Ik laat ze ook altijd zoveel mogelijk zelf lopen. Als ze het fysiek niet meer trekt, gaat ze voor me staan en kijkt me aan. Dan til ik haar op.
Voor mij zijn het ook altijd honden, geen accessoire.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 08:34

Ik heb er zeven in mijn directe omgeving. Er zit 1 leuke bij :+ . De rest luistert niet, is druk, altijd aan het blaffen en snauwen. En veel gezondheidsproblemen, vooral hart en ogen. Ik zou er zelf echt nooit voor kiezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:30

Ik hoor ook vaak dat ze lastig zindelijk worden. Klopt dat?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:50

Dat zeiden ze over de Toy poedels ook.. Volgens mij is dat gewoon een kwestie van consequent en correct trainen. Onze hond stond op dag 3 al bij de deur als hij moest plassen. :+

Ze zijn juist zo slim en trainbaar dat ik daar niet zo in geloof.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:14

Cayenne, dat klopt! Wij hebben ook naar een chihuahua gekeken, onze dochters leek dat top, maar zijn voor een jr gegaan uiteindelijk. Kunnen met 6 kilo (is die van ons geworden dan) en een hele andere bouw toch meer hebben. Wij hebben nog een grotere hond in huis, die is al aardig bejaard, maar speelt wel lomp. Ook wat gezondheid betreft de chi laten gaan. Maar wel informatie ingewonnen en zindelijkheid is idd een ding. Maar ik lees dat dit bij veel kleine rassen zo is ivm kleine blaas (al denk ik dan, ze drinken toch ook minder dan een grote hond :o ). Bij onze jr was het zindelijk worden idd een ramp, heeft ruim een half jaar geduurd, ten overstaande van een paar dagen/weken bij onze grote honden die we voorheen hadden. Maar is wel zindelijk geworden en ik heb toch van meerdere chi eigenaren gehoord, dat het bij een chi soms geheel niet lukt.

Hier zie ik altijd een dame in de buurt die er 2 heeft, die zijn super sportief en gaan veel aan de fiets mee. Rennen dan super enthousiast een hele afstand mee.

Ik vind onze jr al kwetsbaar, een chi is nog veel fragieler. Een paar kilo maakt dan toch een heel verschil. Hier lopen heel veel honden los (woon in wandelgebied) en houd grotere honden die ik niet ken, liever op afstand. Kwam laatst iemand tegen met loslopende niet luisterende hond die dacht toen ik mijn hondje dichtbij hield, dat onze niet sociaal zou zijn. Of ze hem maar aan moest aanlijnen. Sociaal is de onze absoluut, maar die van jou is wel 10 keer groter dan de mijne en stuift zo boven op de onze, dus aanlijnen graag.. "Hij doet niks" kan ik zo moe van worden, nee, maar hij staat wel bovenop de mijne.. Vind onze jr overigens geweldig, die speelt met alles super graag, maar kwetsbaarder is hij natuurlijk zeker ten overstaande van een 40 kilo hond.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:19

Een goede chihuahua is gewoon een hond. En zijn gewoon prima zindelijk te krijgen. Hier geen enkel probleem mee gehad en in mijn omgeving met gezonde hondjes ook niet gehoord. En een goede, consequente opvoeding.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:35

Cayenne schreef:

Geen idee.. Waarom zou dat zijn?
Die van mij was 8 jaar, had nooit huisregels geleerd en was vanaf dag 1 zindelijk. Enige nadeel is dat ik haar nooit heb goed kunnen leren om aan te geven als ze dringend buiten moet (hoe leer je zoiets überhaupt? Bij de andere honden ging dat precies vanzelf..). Maar met regelmaat en routine nog nooit problemen gehad daarmee.

Lees hier ook veel over gezondheidsproblemen en dan voornamelijk het hart. Klopt, maar dat is bij alle kleinere rassen een groter risico, en is ook gewoon geluk (of pech, hoe je het bekijkt) hebben. Mijn vorige, een terriër-kruising, had op 10 jaar al problemen. Deze broodfok/asiel-chihuahua is 12 jaar en heeft nog het hart van een jonge puppy bij wijze van.
Bepaalde gezondheidsproblemen moet je je zeker over inlezen en rekening mee houden, maar niet alles is uitsluitend of vooral voor chihuahuas, dus laat je daar ook niet door afschrikken.
Overigens heeft die van mij nog maar 8 kiezen, dat is wel een erfenis van haar afkomst zeg maar. Dus tandonderhoud/tandproblemen is ook iets om naar te kijken. Ze heeft er overigens geen last van, dat dan weer niet.

Die van mij is trouwens wel 3.5 kg en denk dat 3 kg ook zo'n beetje de ondergrens is hier, anders worden het wel echt kleine prutskes... Maar zeg nooit nooit. Ik heb ook altijd geroepen "alles behalve een chihuahua" dus ja.. :+

Ik wist overigens ook niet dat er chihuahuas van 5 kg bestonden! Zonder te dik te zijn dan :P

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:00

Ik heb een pomchi kruising van 2,5 kilo. Echt een lief diertje. Vooral ouderen en kinderen zijn er dol op en zij op hen. Super zachte vacht. Andere honden gaat prima maar ze houdt meer van mensen. Blaffen valt mee. Kleine, kwetsbare pootjes en houdt niet van lange wandelingen, meer een schoothond.

Gezondheid geen problemen, ik moet wel op de tanden letten. Bij lompe, grote honden til ik haar op.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:12

Ik heb 3 chihuahuas. De oudste is inmiddels 16 en heeft ernstige hartproblemen. Dat is typisch iets van kleine hondjes, niet persee het ras.
Ze zijn vrijdag fel en goed waaks, maar ook heel lief. Hoor vaak mensen zeggen dat ze niet wisten dat er zulke lieve chihuahuas waren. Ze zijn ook gek op aandacht en op schoot zitten.
Luisteren doen ze alleen als ze zin hebben. Alleen de middelste komt wel als je roept.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:17

Cayenne schreef:

Die van mij zijn prima zindelijk. Die oudste is echt een mexicaan, ligt het liefst hele dagen buiten in de zon, ook met 40graden. Maar heb ook dagen gehad dat ik van 's morgen 7 tot 's avond 8 ofzo weg was en niks in huis.

Mijn oudste heeft nu met 14 jaar een lekkend hartklepje maar nog niet erg genoeg om op medicatie te gaan. De jongste heeft geen (hart) klachten. Het wisselen van dr gipsje doen ze vaak onder een roesje zeiden verschillende da's maar dat kan bij de mijne gewoon zonder roesje of hulp. Zegt wel iets over haar karakter. :)

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:28

Wij hebben 2 chihuahuas, zalige hondjes. <3
De oudste (bijna 10, 2,2 kg) is iets meer afwachtend en de jongste (bijna 4, 2.6 kg) is super sociaal.
Ze blaffen wel eens op katten en andere honden, niet altijd.
Verder gaan ze bijna overal mee naartoe, wandelen ze vlot 8 km (als ze moe worden of bij ruiger terrein gaan ze even op de arm of in de draagtas), meegaan met de fiets vinden ze ook leuk.
We vinden zelf dat kleinere honden iets makkelijker mee te nemen zijn en ook vaker ergens mee binnen mogen bij bezoek enzo.
Ze bijten niet, grommen niet en gaan bij bijna iedereen op de schoot liggen en spelen. Ze kunnen wel best actief zijn.
Ze zijn ook graag buiten, in de winter wel met een jasje omdat ze dan echt wel bibberen.
Ze zijn idd wel kwetsbaarder omdat ze zo klein zijn dus als we bvb loslopende honden zien pakken we hun even op tot we zeker zijn dat het ok is.
De jongste vind apporteren geweldig met haar mini tennisbal :j de oudste is vooral een schoothond.
Tot een jaar geleden hadden we ook een border collie, een kat en cattle dog en dat ging goed samen met de kleintjes. Bij vreemde honden laten we hun niet los.
Ze waren snel zindelijk, de jongste geeft het soms wel iets minder duidelijk aan.
We horen vaak van mensen dat "het leuke honden zijn voor een chihuahua te zijn" en we horen ook wel eens dat ze graag eens willen dogsitten :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:08

Bella kon op de bak of plasmat indien nodig, das superhandig als je urine moet opvangen, en met oud en nieuw is het ook superfijn. In haar laatste jaren werd ze wel wat on zindelijk maar ik wijt dat oa aan de dementie en haar gezondheid. Niet zozeer omdat ze niet wilde zeg maar.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 21:00

Wij hebben sinds januari ook een chihuahua. Daarnaast nog een Australian Shepherd van 6 jaar. Eigenlijk wilde ik een Jack Russel erbij maar mijn man leek een chihuahua leuker :')
Vind het een geweldig dier. Helaas wel paar minder leuke ervaringen gehad met honden buiten die bovenop hem doken en ook een keer op onze andere hond. Dat ging zo snel kon het niet voorkomen en daardoor heeft hij het niet op de meeste vreemde honden. Als hij ze kent is het prima
Thuis is het een ontzettende knuffelkont en buiten lopen ze vaak los in het buitengebied en dat houd hij ook goed vol.
Zindelijk maken ging heel snel en hij sliep ook al heel snel door nadat we hem hadden.

Afgelopen zomer ook zonder onze andere hond mee geweest op vakantie en dat vind ik wel een voordeel aan het formaat. Zo makkelijk mee te nemen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:26

Wij hebben een chihuahua teefje van nu 13 en 2,8 kg. Ze is heel makkelijk en sociaal maar wij behandelen haar ook als een hond. Ik heb meerdere cursussen met haar gedaan en ik maak ook 3x per dag een flinke wandeling met haar. Ze kan ook prima los lopen. Totaal geen keffer. Alleen haar gebit is slecht. Ze heeft bijna geen tanden meer ondanks het poetsen.
Bij vreemden kijkt ze even de kat uit de boom maar nooit fel of vals. Kortom een hele lieve en fijne hond <3

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 10:22

Ik zit nu midden in het proces van een Chihuahua opvoeden. En het is een hoop werk, maar ze doet het geweldig.

Mijn Chi is een teefje van inmiddels bijna 4 maanden. Ik ben ook echt even op zoek geweest naar de juiste manier van opvoeden en ik ga ook met haar naar hondentraining. (1 op 1)

Ze is ontzettend sociaal naar mensen en dieren. Heel nieuwsgierig en voor de duvel niet bang. Afgelopen les hebben we eens gekeken hoe ze hindernissen op de training vond. Helemaal geweldig!

Ik doe veel gehoorzaamheid training met haar en we wandelen en trainen daarmee ook samen.

Het was echt even zoeken wat het beste bij haar past qua training etc. Dit is geen tas hond, ze wil rennen en de wereld verkennen. Ze loopt dus gewoon mee aan de lijn en ik moet haar nieuwsgierigheid en enthousiasme soms wat temperen. :))

Wat ik je aanraad is een ren, een fijne bench en training. Het is een hond, geen accessoire, als ze stout is, krijgt ze een correctie. Zou er zo weer aan beginnen. <3

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 11:17

Ik vind ze fantastisch, heb nu een kruising Jack Russell x Chihuahua, geweldig beestje, zo eentje zou ik er zo weer willen maar mijn vorige kleine hondje is helaas doodgebeten tijdens een wandeling door een loslopende herder, nu durf ik het niet meer aan om nog zo'n kleintje te nemen. Hoe goed je ook oplet, ze zijn te kwetsbaar :(

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 13:53

Zamora schreef:
Wij hebben sinds januari ook een chihuahua. Daarnaast nog een Australian Shepherd van 6 jaar. Eigenlijk wilde ik een Jack Russel erbij maar mijn man leek een chihuahua leuker :')
Vind het een geweldig dier. Helaas wel paar minder leuke ervaringen gehad met honden buiten die bovenop hem doken en ook een keer op onze andere hond. Dat ging zo snel kon het niet voorkomen en daardoor heeft hij het niet op de meeste vreemde honden. Als hij ze kent is het prima
Thuis is het een ontzettende knuffelkont en buiten lopen ze vaak los in het buitengebied en dat houd hij ook goed vol.
Zindelijk maken ging heel snel en hij sliep ook al heel snel door nadat we hem hadden.

Afgelopen zomer ook zonder onze andere hond mee geweest op vakantie en dat vind ik wel een voordeel aan het formaat. Zo makkelijk mee te nemen.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een prachtig ding! Wij hebben zelf 2x een kruising chihuahua x dwergpinsher gehad. Heerlijke beesten!

Heb jij toevallig info over de fokker waar je de jouwe vandaan hebt? Wij willen ergens in de komende 2 jaar weer een pupje aanschaffen maar ben nog oriënterend naar fijne fokkers.