Kippen beschermen tegen roofvogels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Kippen beschermen tegen roofvogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:14

Roofvogels gaan juist graag in de bomen zitten om zich dan op hun prooi te laten vallen.
Dus veel bomen kan juist tegen je werken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:22

Hier ook alles onder een net na meerdere dode dieren. Zelfs de parelhoenders werden gegrepen door de havik. Ik had ze ook veel liever los laten lopen maar dit was echt geen optie meer.. ;(

Edit: cd's ophangen hielp hier niets, en 3 van de dode kippen lagen onder bosjes, en 1 haan is gedood toen hij een kipje probeerde te beschermen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:40

Het enige wat echt helpt tegen marters, vossen roofvogels is idd een dichte ren en de kippen ‘s nachts in het binnenhok opsluiten. Dat is de korte versie van het antwoord :-)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:43

Varkens er bij zetten?

De vorige bewoners hier verloren ook regelmatig hun kippen.

Onze kippen wonen samen met onze varkens en wij hebben er nog 0 verloren aan roofvogels (of andere dieren).

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:34

Wij hebben onze kippen helaas ook moeten opsluiten in de ren… er was geen houden meer aan.
Het is lang goed gegaan, maar toen de roofvogels ze eenmaal gevonden hadden verloren we er elke dag wel 1. Helaas, maar voor de eigen veiligheid zitten ze nu in een met gaas afgedekte ren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:43

Wat je nog zou kunnen proberen, als de ren met gaas afdekken niet handig is of niet kan, dan zou je ook kunnen kijken naar een (militair) camouflagenet om te spannen tussen de bomen (als je die hebt - bij gebrek daaraan tussen palen die je neerzet).
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 08-09-25 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:43

Kippen en varkens zou ik alleen samen houden wanneer er ruim voldoende ruimte is voor de kippen om de rust op te zoeken, want varkens kunnen nog weleens vervelend doen tegen kippen.
Hoeft natuurlijk niet, maar er zijn zeker wel gevallen bekend waarbij het fout ging.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:55

Ik heb 2 kippen tractors gemaakt om mijn kippen te beschermen tegen roofdieren en zo kunnen ze elke dag op een nieuw stuk rondscharrelen.
Ik heb de tractors bij mijn pony's in de wei staan en dat gaat al meerdere jaren goed.
Ook met de ophokplicht vogelgriep kunnen ze op deze manier buiten afgeschermd blijven scharrelen

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:52

Help me even, wat zijn kippen tractors? Ik denk dan aan een Wyandotte op een John Deere, maar dat bedoel je vast niet?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:54

Cayenne schreef:
Kippen en varkens zou ik alleen samen houden wanneer er ruim voldoende ruimte is voor de kippen om de rust op te zoeken, want varkens kunnen nog weleens vervelend doen tegen kippen.
Hoeft natuurlijk niet, maar er zijn zeker wel gevallen bekend waarbij het fout ging.

Heb je helemaal gelijk in!
Onze kippen hebben een eigen hok + stukje ruimte waar de varkens niet kunnen.
Maar ze scharrelen eigenlijk juist vooral tussen de varkens, slapen zelfs soms in hetzelfde hok :Y)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:01

Kippentractors zijn verplaatsbare kippenrennen. Google er maar eens op, genoeg plaatjes te vinden :)

Het énige wat helpt tegen roofvogels is een ren die VOLLEDIG is afgedekt aan de bovenkant. Hier 2 weken geleden nog een buizerd IN de ren, er was een gat gevallen in het afdekkende net van jawel, 50x50 cm. En daar ging hij nog tussendoor.
De roofvogels die je ziet vliegen en hoort roepen zijn geen probleem. Degene die in de aanval gaan, zijn doodstil en zie/hoor je echt niet aankomen. Bomen zijn funest, daar gaan ze inzitten en laten ze zich uitvallen. Struiken helpen ook niet, daar worden ze ook gewoon onder gepakt. Hanen helpen ook niet, die vallen vaak zelf ten prooi.

Grote beesten erbij zetten of de kippen alleen loslaten als je er zelf bij bent, is ook geen garantie tot succes. Vorig jaar is hier een kip gepakt terwijl ik er 10m naast stond. En eenmaal op de kip laten ze niet zo snel weer los, meestal moet je echt een stuk hout of wat je ook te pakken kunt krijgen, naar ze toegooien om ze weg te krijgen. Zelfs op een meter ernaast staan schreeuwen en wapperen met je armen is vaak niet voldoende.

Het is een fabel dat roofvogels alleen pakken wat ze mee kunnen nemen. Ze pakken de kip en gaan er uitgebreid van zitten eten. De kip echt meenemen gebeurt zelden. Grote kippen is dus geen garantie tegen aanvallen van roofvogels, kan ik je helaas uit ervaring vertellen.

Cd's en andere zaken die de boel moeten afschrikken werken maar kort. Alle beesten wennen er op den duur aan, inclusief de roofvogels.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:13

hier ook de plattelandsstrijd tussen vossen en roofvogels en kippen.We hebben ook automatische luiken en toch 2 x alle kippen dood en weg. Nu ook de kippen in een afgesloten ren. Hermetisch want nu loert de buizert regelmatig vanaf een tak op onze kippen. Scharrelen mogen ze als wij en de honden in de tuin zijn .Gelukkig gaan ze voor een paar meelwormen graag terug in hun ren.In de wei vd paarden ligt regelmatig de resten van een gevangen duif of een meeuw.Dus de roofvogels komen nog altijd aan hun trekken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:53

Een haan erbij gaat veel schelen, die houdt de wacht en waarschuwt de hebben. Maar dan nog niet 100% sluitend hoor. Ik nam het op de koop toe dat af en toe ik een kip kwijtraakte omdat ik het belangrijk vond dat ze vrij kunnen scharrelen en in al hun behoeften kunnen voorzien, zandbad nemen, wormpjes en insecten vinden, kruiden en grassen etc.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:28

Freya6 schreef:
Een haan erbij gaat veel schelen, die houdt de wacht en waarschuwt de hebben. Maar dan nog niet 100% sluitend hoor. Ik nam het op de koop toe dat af en toe ik een kip kwijtraakte omdat ik het belangrijk vond dat ze vrij kunnen scharrelen en in al hun behoeften kunnen voorzien, zandbad nemen, wormpjes en insecten vinden, kruiden en grassen etc.

Hier was het ondanks 2 hanen en een berg parelhoenders al gauw minimaal 1 kip in de week die gegrepen werd. Dat hou je (ik) niet lang vol..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:29

Precies, ik heb dat ook een aantal jaar zo kunnen doen maar toen de roofvogel meerdere keren per week langs kwam was het gauw niet grappig meer.
Ik heb trouwens grote kippen, maar dat houdt ze ook echt niet tegen helaas.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 13:12

Kippen tractor is inderdaad een verplaatsbare ren met nachthok op wielen.
Regelmatig zit er een buizerd op maar die kunnen er niet bij want ik heb rondom gaas, ook op de bodem tegen gravende roofdieren.
Met een wildcamera oa katten, vossen en marters om de hokken heen zien lopen snachts.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 13:21

Freya6 schreef:

Bij mij is 2 x mijn brahma haan er aan gegaan,en ik heb hem moeten wegen voor de ontworming toch joekels van +-7 kg. daarom nu gekozen voor kleinere kippen in een ren vlak bij huis waar de honden veel vertoeven ipv de wei waar de paarden en varkens lopen.