Het kan echt.... hond verlatingsangst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Re: Het kan echt.... hond verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 16:34

Wat een mooi verhaal! <3

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 17:44

Het is inderdaad goed om meerdere inzichten te pakken. En verlatingsangst is echt meer als alleen tijd opbouwen het is zo ingewikkeld en per hond verschillend

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 01:12

Hettieheks schreef:
Het is inderdaad goed om meerdere inzichten te pakken. En verlatingsangst is echt meer als alleen tijd opbouwen het is zo ingewikkeld en per hond verschillend

En dat maakt het ook zo interessant! Leer er enorm veel van en ik zie het intussen echt als sport om de trainingen zo goed mogelijk op te zetten en te analyseren :o

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 09:52

Wijslander schreef:
Hettieheks schreef:

En dat maakt het ook zo interessant! Leer er enorm veel van en ik zie het intussen echt als sport om de trainingen zo goed mogelijk op te zetten en te analyseren :o

Wat voor ons de uitkomst is geweest is om ze in een kleine ruimte op te sluiten en niet in de woonkamer te laten. Ze slapen snachts in de bijkeuken en zijn overdag gewoon in huis, maar ook als ze alleen zijn gaan ze in de bijkeuken. Daar doen we de jaloezieën dicht en dan gaan ze heerlijk liggen slapen.

Bij een grote ruimte willen ze alles in de gaten blijven houden en is er veel onrust. Met onze verhuizing is wel gebleken dat dit heel goed werkt voor ons, want toen moesten ze echt van 07:00 tot 19:00 alleen blijven met tussendoor één wandeling. Wij hebben een camera om ze in de gaten te houden en ze hebben gewoon dagen liggen slapen :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 14:31

Hier zitten de honden dan gewoon in de woonkamer, maar we hebben wel aanpassingen gedaan. De ramen zijn afgeplakt en de radio + afzuigkap staan aan om prikkels van buitenaf te blokkeren (na verschillende dingen te hebben getest werkt dit het beste). Verder hebben we ligplekken toegevoegd (en soms juist weggehaald).

Het is ook wel heel mooi om te zien dat het teefje met verlatingsangst in het begin regelmatig wisselde van plek en dus zichtbaar zelf zoekende was naar de plek die voor haar het fijnste was. Inmiddels kiest ze meestal dezelfde plek als de training begint en blijft ze daar steeds vaker en langer liggen.

Wat ik online wel veel zie is dat dit soort tips (zicht en geluid blokkeren, ruimte aanpassen) vaak gedeeld worden als "de" oplossing voor verlatingsangst, maar voor ons is dat echt de training. De aanpassingen helpen zeker om de training mogelijk en makkelijker te maken, maar met alleen aanpassingen redden wij het niet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:33

De hoogtepunten zijn leuk om te delen, de dieptepunten pijnlijk maar ik vind het wel netjes om het eerlijke verhaal te vertellen. -O-

Langzaam opbouwend richting het uur kreeg mijn teefje er toch steeds meer moeite mee. We hebben het uur bereikt, maar tijdens en (uren/dagen) na de trainingen toonde ze weer meer stress. Dat uitte zich dan in alertheid, niet slapen, fixatie op mij en in het algemeen niet lekker in haar vel zitten, veel piepen ook om 'niks'. We hebben nog geprobeerd om een week helemaal niet te trainen en daarna wat korte sessies te doen, maar ook daarmee had ze moeite.

Lang verhaal kort: we hebben weer medicatie tegen (verlatings)angst opgestart en moeten nu wachten tot dat inwerkt. Ze heeft in ieder geval haar rust weer terug en komende weken zal ik af en toe een korte training doen van 5-10 minuutjes om te kijken hoe ze daarop reageert.

Het is heel jammer, maar voor haar welzijn wel de minst slechte keuze denk ik.

Ze is als 1,5-jarige bij ons gekomen en zelfs herplaatsen is door mijn hoofd gegaan, hoewel ik daaraan kapot zou gaan. Maar naast de verlatingsangst heeft ze wat medische issues en behoefte aan specifieke zorg, waardoor we toch kiezen voor deze weg (en ik zou haar zelf ook voor geen goud willen missen). Hopelijk gaan we de goede kant op!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 21:13

Oh wat jammer im horen! Jullie waren zo goed op weg.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 11:02

Wijslander, wat voor medicatie heb je gekregen als ik vragen mag? Fluoxetine?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 19:42

Lukasje schreef:
Oh wat jammer im horen! Jullie waren zo goed op weg.

Bedankt! We houden het nu even bij minitrainingen van 5-15 minuten een paar keer per week en dan moeten we over een poosje maar verder kijken...

Muppett schreef:
Wijslander, wat voor medicatie heb je gekregen als ik vragen mag? Fluoxetine?

Ze krijgt Clomicalm. Dat heeft ze ook gehad toen ze net bij ons was en extreem angstig was, daar reageerde ze goed op (waardoor we achteraf dus misschien te snel hebben afgebouwd).