Bevroren KVV snijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Bevroren KVV snijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:18

50 gram per maaltijd klinkt heel weinig. Hoeveel kg is jou hond? Puur uit interesse ik voer sinds 1 week enkel kvv dankzij groeipijn bij de pup. Mijn volwassen terrier wil nu uiteraard geen brok eten dus krijgt ook kvv maar heb nooit eerder kleine hondjes gehad en voer hem nu 2x 150 gram vlees per dag en hij lijkt toch aan te komen. Hij weegt 18 (denk nu 20) kg. Niet gecastreerde reu van 7 jaar.
Verder geen tips want ik voer 1 kg per dag dus makkelijk.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:31

Hier is het slechts 35 gram voor de kleinste per dag :D

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:37

dierenfan schreef:
50 gram per maaltijd klinkt heel weinig. Hoeveel kg is jou hond? Puur uit interesse ik voer sinds 1 week enkel kvv dankzij groeipijn bij de pup. Mijn volwassen terrier wil nu uiteraard geen brok eten dus krijgt ook kvv maar heb nooit eerder kleine hondjes gehad en voer hem nu 2x 150 gram vlees per dag en hij lijkt toch aan te komen. Hij weegt 18 (denk nu 20) kg. Niet gecastreerde reu van 7 jaar.

Off-Topic maar:
Onze hond van 19 kg krijgt 2x 100 gram en ‘s avonds nog een kwart stukje van de andere hond. Totaal zal een 230 gram per dag zijn.
Met 300 per dag zou je hem binnen no time kunnen rollen.

Wij voeren overige Energique, handig verdeelt per 100 gram maar las dat dat voor ts geen optie is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:42

Maaaarije schreef:
dierenfan schreef:

Off-Topic maar:
Onze hond van 19 kg krijgt 2x 100 gram en ‘s avonds nog een kwart stukje van de andere hond. Totaal zal een 230 gram per dag zijn.
Met 300 per dag zou je hem binnen no time kunnen rollen.

Wij voeren overige Energique, handig verdeelt per 100 gram maar las dat dat voor ts geen optie is.

Bedankt! Mijn terrier heeft voorheen altijd 200 gram brok van goede kwaliteit per dag gegeten dus 300 gram vlees leek mij al weinig.

Sorry TS maar wel bedankt Maaaarije voor je antwoord dan ga ik nog wat minderen want pup lief kan er wel wat bij gebruiken dadelijk dus komt mooi uit. :D

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:43

Wij voeren ook Kivo KVV.
Net als meerdere hier laten we het iets ontdooien en snijden dan de porties. Is even een werkje maar meestal snijden we direct een voorraad voor een aantal weken. Dat scheelt weer een stuk.

Voor de hoeveelheid. Die van ons zijn 7,5-8 kg en krijgen 150 gram per dag. Doen het daar goed op, zijn mooi op gewicht.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 20:06

Het is zo ontzettend verschillend/afhankelijk van het individu met hoeveel ze nodig hebben inderdaad. Ik vind 2x 50g per dag bv echt geen gekke hoeveelheid, afhankelijk dus van de hond in kwestie. Het klinkt voor mij ook als weinig omdat ik meer voer en gewend ben hahaha maar dat is dus inderdaad niet te vergelijken; Ik voer rond de 300/310 voer per dag bv (voor een herder van 37kg. 6 jaar oud, normale beweging (momenteel niets intensiefs in ieder geval), gecastreerd en krijgt ook nog toevoegingen/toppers aan haar maaltijden toegevoegd dus ze krijgt qua gram per kg gewicht wat minder als standaard advies, maar dit werkt voor haar) maar ik heb ook een grote hond lopen hier :')

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 20:52

cursebreaker schreef:
Het is zo ontzettend verschillend/afhankelijk van het individu met hoeveel ze nodig hebben inderdaad. Ik vind 2x 50g per dag bv echt geen gekke hoeveelheid, afhankelijk dus van de hond in kwestie. Het klinkt voor mij ook als weinig omdat ik meer voer en gewend ben hahaha maar dat is dus inderdaad niet te vergelijken; Ik voer rond de 300/310 voer per dag bv (voor een herder van 37kg. 6 jaar oud, normale beweging (momenteel niets intensiefs in ieder geval), gecastreerd en krijgt ook nog toevoegingen/toppers aan haar maaltijden toegevoegd dus ze krijgt qua gram per kg gewicht wat minder als standaard advies, maar dit werkt voor haar) maar ik heb ook een grote hond lopen hier :')

Onze reu (ook herder en 38kg), normale beweging eet 600 gram per dag. 4 jaar en gecastreerd.
Zo een mooi voorbeeld dat het echt kijken is naar de hond zelf

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 21:06

Sorry, ik zeg het verkeerd hahahaha.
O man, het was een lange dag zullen we maar zeggen.
Ze krijgt dus tegen de 600g per dag :') Ze doet iets meer als 3 voerbeurten met een kg rol.

Ergens ver weg, zat er wat te knagen aan me en dacht ik, er klopt wat niet. Toen ging het lampje ineens aan :') :)*

edit:
Meer specifiek; 570-580g per dag zoiets.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 21:16

Mijn ongecastreerde whippet reu van 17 kg eet 500 gram per dag (en dan vaak ‘s avonds nog wat brokjes als hij daarom vraagt) hij verbruikt gewoon echt gigantisch veel. Op minder wordt hij echt een mager scharminkeltje.

Mijn Windsprite is 11 kg en eet 180 gram per dag.

Het is zeker belangrijk om goed naar de hond te kijken :j

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 21:45

Dit is het dametje waar het om gaat. Het is een teckel x jack russel krusing van 8-9kg. Ze krijgt +- 150gr per fag verdeeld over 3 voerbeurten. En omdat ze wanneer ik werk overdag bij kibeo oma is hoef ik zelf er maar weinig uit te halen.
Heb het nu iets langer laten ontdooien als ik normaal durfde te doen en alle rollen in 3 stukken gesneden omdat de 50gr plakken nog geen succes waren. Maar 1/3 deel kan ik wel gewoon in de koelkast bewaren voor de andere dagen. Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:10

Wat een leukerd <3

Kivo heeft ook rolletjes van 250 gram dacht ik, is dat ook niet handig misschien?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 22:24

Warboel schreef:
Wat een leukerd <3

Kivo heeft ook rolletjes van 250 gram dacht ik, is dat ook niet handig misschien?

Bij mijn leverancier hebben ze enkel de puppy in 250 helaas. Weet niet of ze van alle smaken ook rollen van 250 hebben? Ze eet 6 verschillende smaken dan zou ik evt nog eens bij een ander verkooppunt kunnen kijken.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:32

Ohnee sorry, alleen de puppy en de rund & kip zo te zien! Ik dacht de andere ook, maar helaas. Is al even geleden dat ik Kivo voerde, ze lusten het hier niet :')

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:35

cursebreaker schreef:
Sorry, ik zeg het verkeerd hahahaha.
O man, het was een lange dag zullen we maar zeggen.
Ze krijgt dus tegen de 600g per dag :') Ze doet iets meer als 3 voerbeurten met een kg rol.

Ergens ver weg, zat er wat te knagen aan me en dacht ik, er klopt wat niet. Toen ging het lampje ineens aan :') :)*

edit:
Meer specifiek; 570-580g per dag zoiets.

Mijn grote herder kruising krijgt 2x per dag zo'n 450 gram vlees. Dus bijna een kilo per dag. Net hoe groot ik de portie maak. Hij is 8 jaar. Paar wandelingen per dag en is met zijn 38 kilo eigenlijk aan de magere kant. Zo verschillend allemaal .

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:40

Jaa, deze posts laten inderdaad goed zien hoe enorm verschillend de behoeftes (kunnen) zijn per individu :j Met 2x 450g per dag zou ik Arya inderdaad kunnen rollen op een gegeven moment :')

@TS.
Qua 250g rollen is er inderdaad weinig te vinden, überhaupt. Het merk Alroda heeft bv wel veel keus hierin, maar dan heb je veelal andere diersoorten ook weer, welke meer luxe zijn (wel echt een fantastisch mooi merk ook). Maar 250g is ook gewoon echt wel een stuk duurder in the long run tov kilo's, al is dat niet voor iedereen perse een afweging die mee speelt natuurlijk. Ik ben er wel van overtuigd dat als je eenmaal wat meer gewend bent om vlees te verwerken en portioneren, het steeds makkelijker en efficiënter gaat praktisch gezien :j Is even uitzoeken in het begin hoe en wat, maar komt vast goed :j

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:43

_coquette_ schreef:
Dit is het dametje waar het om gaat. Het is een teckel x jack russel krusing van 8-9kg. Ze krijgt +- 150gr per fag verdeeld over 3 voerbeurten. En omdat ze wanneer ik werk overdag bij kibeo oma is hoef ik zelf er maar weinig uit te halen.
Heb het nu iets langer laten ontdooien als ik normaal durfde te doen en alle rollen in 3 stukken gesneden omdat de 50gr plakken nog geen succes waren. Maar 1/3 deel kan ik wel gewoon in de koelkast bewaren voor de andere dagen. [ Afbeelding ]

Lief beestje.
3x per dag eten hoeft niet voor een volwassen hond, misschien valt daar nog wat winst te behalen wat porties verdelen betreft?

Gezien de gedeelde hoeveelheden in het topic: ik zit al jaar en dag op 400 à 500 gram voor meerdere honden tussen 18 en 24 kg. Minder zou misschien beter zijn voor de perfecte lijn, maar dan krijg ik vragende blikken :+
Laatst bijgewerkt door Beemsterkaas op 30-08-25 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:43

dierenfan schreef:

De formule is: 50 gram vlees per kilo hond per dag voor een hond in de groei. Dus niet 50 gram in totaal, maar 50 gram voor iedere kilo die je hond weegt. Een hond van 10 kilo eet dus 50 gram maal 10.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:45

50g per kg lichaamsgewicht is een veel te hoge standaard, als we even naar een gemiddelde/standaard kijken. Het advies (maar goed, dat ligt er maar net aan waar je je informatie vandaan haalt) ligt eerder tussen de 20-30g per kg en dan spelen verschillende factoren nog een rol zoals leeftijd, activiteit, welke diersoorten je voert, etc en dus kijkend naar het individu. De meeste honden zitten zo met obesitas, ga je daar 50g per kg lichaamsgewicht voor aanhouden als standaard :') Zeker voor een volwassen hond, niet meer in de groei en uiteraard uitzonderingen daargelaten want sommige honden hebben gewoon echt wel meer nodig als gemiddeld - maar sommige dan ook weer beduidend minder.

edit;
Daarom combineer je het ook altijd met kijken naar je hond als individu natuurlijk. Maar afgaand van een standaard/basis waar je begint, is 20-30g beter :j Maar goed, daar gaat het ook eigenlijk niet perse over natuurlijk. TS zal vast prima weten hoeveel haar hond nodig heeft qua hoeveelheid :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 30-08-25 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:48

Mijn BC pup (rond de 14 / 15 kg nu vermoed ik) eet 750 gram kvv. Hier lijkt die vuistregel van 50 gram dus wel te kloppen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 22:50

@cursebreaker
Helaas is het een hele lastige eter. Sinds pup krijgt ze Kivo en heb wel eens andere merken en brokken geprobeerd maar mevr. ruikt er aan en loopt gelijk weer weg :')
Nu met het langer ontdooien is het een stuk beter te doen. Handig dat ik pas na bijna 6 op het idee kwam om eens om tips te vragen :+

@beemsterkaas
We hebben een tijdje 1x en 2x per dag geprobeerd. Bij 1x wou ze niet haar bak leeg eten omdat het te veel was. En bij 2x per dag had ze vaak in de ochtend last van de maag. Waardoor ze niet meer wou eten. Met 3x per dag kleine porties blijft ze eetlust houden.

Als ik de 50gr regel aan zou houden had ik der kunnen rollen. Ze is nu eigenlijk al wat aan de zware kant. En krijgt naast het eten 1x een kleine middagsnack en savonds een kauwbot welke ze niet in 1x opeet.
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 30-08-25 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:51

Snap ik, wat goed werkt moet je niet veranderen :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:51

Heb je ook al eens wat geprobeerd qua toevoegingen/toppers? Want daarin is misschien nog wat te doen anders mbt haar misschien enthousiaster krijgen ervoor - en misschien kan het soort bak waarin je het aanbied ook nog wel verschil maken maar geen idee wat je nu gebruikt natuurlijk. Naast dat het enorm veel gezondheidsvoordelen kan bieden ook, ter aanvulling van het basis voer, die toevoegingen :j (denk bv aan botten bouillon oa) of evt een beetje lauwwarm water erbij doen, wil ook nog wel eens helpen - zeker omdat je zegt dat langer ontdooien ook al lijkt te helpen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 30-08-25 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 22:53

cursebreaker schreef:
Heb je ook al eens wat geprobeerd qua toevoegingen/toppers? Want daarin is misschien nog wat te doen anders. Naast dat het enorm veel gezondheidsvoordelen kan bieden ook, ter aanvulling van het basis voer :j

Ze krijgt het inderdaad al lauw warm. Bottenbouilon zou ind een optie zijn om nog eens te proberen!

Ze heeft haar eten in een stenen voerbak, plastic voerbak en van een bord gekregen. Dit maakte weinig verschil.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:56

edit;
ohhh het klinkt wel echt als een uitdaging zo als ik dat lees hahaha.

Maar qua groentenmixen... die van kivo ken ik ja. Vind ik persoonlijk een van de mindere die er zijn, qua structuur en er zit verder ook geen afwisseling in; is altijd hetzelfde. Sta je ervoor open om zelf te maken? Klinkt als veel werk, maar het is eigenlijk heel makkelijk en snel gedaan als je een staafmixer hebt bv. En dan zou je ook meer kunnen uitproberen qua mixen/samenstellingen. Honden kunnen groenten sowieso beter verteren als het gekookt/gestoomd en gepureerd is tov bv zo losse groenten gekookt in het geheel. Misschien dat een andere vorm van aanbieden dus kan helpen nog. Ik maak altijd verschillende mixen en maak grotere porties en vries het dan in. Denk aan mixen van seizoensproducten, of als ik leftovers heb aan groenten... Ze mogen ontzettend veel hebben wat dat betreft.

Verder kun je eigenlijk nog aan meer dingen denken, zoals bijvoorbeeld botten bouillon (in verschillende smaken krijg je dat), een goede omega 3 vis olie, gekookt eitje of rauw, geiten yoghurt, kefir (evt met blauwe bessen erdoorheen). Er is echt vanalles wat je zou kunnen proberen nog bv :j

Je zou qua voerbak evt ook nog een slow feeder kunnen proberen, want die zijn er niet alleen om honden langzamer te laten eten maar ook voor verrijking. Of een lickimat wobble bv, waar je het in kunt smeren een beetje. Wie weet vind ze zoiets wel leuk. Hierin is ontzettend veel variatie/keus te krijgen ook. Zowel qua vormen alsook materiaal kan er voorkeur zijn.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 30-08-25 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:59

En als je het geeft op een likmat. Soms vinden ze een uitdaging leuker.

De mijne niet hoor :D als je moeite voor je eten moet doen -O-

Dit is ook een leuk topic

[BB] Likmatten en voerpuzzels