Hond inslapen doormiddel van bilprik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Hond inslapen doormiddel van bilprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:22

Voor de bil wordt vaak gekozen omdat de narcose inspuiten direct in een ader in de poot vaak ook lastig is en strijd kan geven, dan moet er een braunule worden geplaatst wat ze vaak niet prettig omdat die prik ook vervelend is. Het is vaak een reactie uit schrik omdat deze in een spier wordt gezet. Sommige kunnen inderdaad er op reageren door te piepen.
Sterkte met het verlies van je maatje!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:07

Ik heb de verschillende opties meegemaakt.
Mijn cavaliertje kreeg een product in de ader waardoor ze direct weg was. Dit vond ik erg naar, ze vond vreemde mensen niet zo leuk, (maar was wel braaf en gelukkig gefocust op mij), maar zodra de eerste druppel in het bloedvat was viél ze echt weg. Dit ging supersnel, maar ik denk dat ik het fijner had gevonden als ze in slaap gevallen was eerst.

De tervueren van mijn ex kreeg de verdoving in het bloedvat. Die moest een muilkorfje aan en had heel veel stress. Die is dan wel relatief snel in slaap gevallen maar dat was voor mijn gevoel behoorlijk stressig.

Mijn huidige hond is heel bang voor vreemde mensen, voor haar sterilisatie heeft ze de bilprik gekregen en is dan inderdaad vrij snel gekalmeerd en rustig in slaap gevallen. Voor haar ga ik dus ook bij het inslapen voor de bilprik, zodat ze rustig kan slapen in onze nabijheid, voor we ze effectief inslapen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:20

Een half jaar geleden hebben we onze oude kat laten inslapen. Aangezien het bij katten lastiger om een ader te zoeken ( ons oudje was behoorlijk mager) hebben ze haar ook in haar bil geprikt. Vond ze niet leuk. Ze reageerde er wel even op door om te kijken, verder niks.

Ik wil jou heel veel sterkte wensen met het afscheid. Het is nooit leuk, het is altijd een moeilijke beslissing en vooral heel verdrietig, maar soms kun je niet anders.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:46

Ik heb maar 1 hond in hoeven te laten slapen in Nederland, dat was een vrij jonge ( 4 jaar oude) Argentijnse dog, die een hoge pijngrens had, maar die gilde het uit bij die bilprik, en was daarna onbenaderbaar omdat hij zo bang was en pijn had... vreselijk, duurde ook lang voordat hij sliep en uiteindelijk zijn finale prik kreeg.

Hier in Duitsland gaat het via een ader, soms ook via een ader in de achterpoot, met mega dun naaldje, nog nooit een hond horen piepen daarop, en dan meteen een hoge dosis narcose middel, ze zijn dan in een paar seconde in een diepe slaap, waarna gelijk nog een overdosis narcose middel gespoten wordt. Het gaat allemaal heel snel en persoonlijk vind ik dat veel prettiger als met die bilprik..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 13:07

Ik heb 5 jaar als dierenarts assistente gewerkt en dagelijks geholpen bij dierenartsen die een bilprik moesten zetten bij honden of katten maar ik kan de keren dat er echt gegild werd op 1 hand tellen. :o En dat waren dan vaak ook wel een beetje zeurderige hondjes zoals teckels. :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:59

Het dier welke de bilprik krijgt kan natuurlijk anders reageren bij euthanasie, omdat iedereen in een hele andere stemming is wat het dier ook zeker voelt. Dit kan spanning geven en daarom ook zo'n reactie. In de jaren dat ik net als Captain heb gewerkt als assistente heb ik ook weinig mee gemaakt dat ze gillen of uitvallen. Is het over het algemeen heel rustig en vredig verlopen wat alleen maar fijn is voor de baasjes die met die beelden achter blijven op hun netvlies.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:09

Mijn oude kater, die graag in een reismandje sliep, kreeg ook een bilprik voor z'n laatste reis. Hij keek eens achterom, kroop terug z'n reismand in, en viel daar in slaap.

Dit voorjaar twee honden kort na elkaar moeten laten inslapen. Beide ook eerst een bilprik, keken ook alleen maar, en vielen daarna rustig in slaap. Ging allemaal heel rustig en gecontroleerd.

Spuiten in een spier is altijd een tikkie pijnlijk. Ook andere medicatie moet soms in de spier worden gespoten. In voorbereiding op 'gewoon' een behandeling onder narcose (tanden schoonmaken bv) wordt bij mijn praktijk altijd iets in de achterpoot gespoten waar ze van in slaap vallen. Geen idee of het hetzelfde middel is, maar de toediening in ieder geval wel.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:12

Bij de gewone narcose wordt vaak ketamine gegeven, icm een ander middel (Sedastart, Domitor). Ketamine kan pijnlijk zijn bij injectie in de spier. Sommige dierenartsen gebruiken deze combinatie ook wel als 1e prik bij euthanasie, alleen willen ze nog wel eens braken op dat andere middel. Ik vond dat niet fijn voor de eigenaar en het dier.

Een alternatieve plek voor de "bil" (eigenlijk zijn het de hamstrings) is de rugspier. In de poot loopt een enorme zenuw en die heb ik bij de gewone narcose ook wel eens per ongeluk geraakt. Dat voelt ook niet fijn. Alleen ziet het er misschien onprettig uit bij het prikken in de rugspieren.

Ik gebruikte vaak Zoletil. Werkte goed en had daar niet vaak reactie op. Iets prikken in de spier doet altijd meer zeer dan injecties onder de huid. Ik heb ook wel eens onder de huid de 1e prik gegeven maar dam duurt het heel lang voordat ze gaan slapen en dat is meestal ook niet zo fijn.

Ik zou het van tevoren aangeven bij je dierenarts wat je zorgen zijn.

Veel sterkte in elk geval

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:07

Captain schreef:
Ik heb 5 jaar als dierenarts assistente gewerkt en dagelijks geholpen bij dierenartsen die een bilprik moesten zetten bij honden of katten maar ik kan de keren dat er echt gegild werd op 1 hand tellen. :o En dat waren dan vaak ook wel een beetje zeurderige hondjes zoals teckels. :=

Ik heb een teckel. 100% dat ze zou gillen :')

Ik zou het ook bespreken met de dierenarts, hij/zij wil vast meedenken. Van te voren iets kalmerende geven is geen gek idee.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:14

Ik heb twee keer ervaren dat een kat heftig reageerde op de bilprik. Dat wil ik niet meer. De laatste kreeg het slaapmiddel subcutaan en dat ging heel vredig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:06

Allereerst veel sterkte.

Ik vroeg me na het doorlezen van dit topic af of er nog narcose gegeven wordt via zo'n masker dat ze over de neus zetten?
Lijkt me fijner voor een dier dat heftig reageert op prikken?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:14

Dat gebeurt alleen bij knaagdieren want dat spul stinkt heel erg. Een konijn kun je nog wel in bedwang houden maar een kat of hond is daar te flexibel en/of sterk voor. :)

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:18

En zo'n kapje lekt altijd, zeker bij een bewegend dier. Dan staat iedereen het gas in te ademen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:24

MissyNr1 schreef:
En zo'n kapje lekt altijd, zeker bij een bewegend dier. Dan staat iedereen het gas in te ademen.

Klopt, en dat is ook de reden dat een dierenarts die zwanger is, die methode niet mag gebruiken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:33

jiehaaa schreef:
Ik heb twee keer ervaren dat een kat heftig reageerde op de bilprik. Dat wil ik niet meer. De laatste kreeg het slaapmiddel subcutaan en dat ging heel vredig.

Ik heb hier een kat die bij een bilprik voor gewone narcose (hij is er dus nog) ook enórm heftig reageert. Hij lanceert zichzelf, de laatste keer bleef hij zelfs springen, grommen en blazen na de prik. Dit is normaal de makkelijkste en vriendelijkste kat ooit. Ook geen kat met naaldenangst (kat is diabeet), en hij laat zelfs bloed prikken uit zijn hals zonder sedatie of echt fixeren toe.
Mijn andere kat kijkt eens achterom en kruipt beledigd zijn mandje weer in. Heel verschillend per dier dus denk ik.
Ook 3 honden laten inslapen, alle 3 met bilprik. Twee kleintjes en een grote. Een kleintje heeft (hard) gepiept, maar dat deed hij ook als de dierenarts naar hem wees := de andere schrok wel en keek eens achterom. De grote (retriever) reageerde nauwelijks, maar liep wel na de prik naar de hoek van de behandelkamer en ging pootje geven omdat hij daar na zoiets altijd een koekje kreeg…. :') :(:)

Voor de kat die zo heftig reageert, mocht de tijd daar zijn, zijn er dan voor katten ook andere opties dan de bilprik? Hij zou een infuus bijvoorbeeld zo toelaten, maar ik weet niet op dat kan bij een toch wel klein dier.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:44

Captain schreef:
Dat gebeurt alleen bij knaagdieren want dat spul stinkt heel erg. Een konijn kun je nog wel in bedwang houden maar een kat of hond is daar te flexibel en/of sterk voor. :)

Ok vreemd want kwam op internet een foto van een kat tegen met zo'n masker daarmee dat ik het vroeg.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:01

Art_Ificious schreef:
Captain schreef:

Ok vreemd want kwam op internet een foto van een kat tegen met zo'n masker daarmee dat ik het vroeg.

Het kan zijn dat die kat al onder narcose was en dat kapje was voor zuurstof. :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:54

Ik werk als dierenarts en doe in verhouding veel (thuis)euthanasien.

Branule zet ik alleen als de hond echt relaxt daarmee is of bijvoorbeeld ook niet meer op kunnen staan.
Vaak zijn t oudere hondjes met artrose klachten en dan nog even pootje strekken en moeten zitten geeft meer ongemak dan een prik in de bil. En ik heb geen assistente mee wat betekent dat baasjes moeten helpen. Dat is ook niet altijd prettig bij veel emotie. Dus ja liever via de bil prik
Ja dat kan echt even een onprettige prik zijn maar is wel maar enkele seconde.
Bij de narcose zit ook goede pijnstilling wat ook wel snel gaat werken. En vaak laat ik ze afleiden met eten (ze worden niet misselijk)

Nadeel van via infuus vind ik trouwens ook dat de narcose echt heeeel snel gaat. Ze zakken in je armen weg. Ik prik liever in de bil zodat de baasjes al aaiend ze in slaap kunnen zien gaan en ik afstand neem en observeer en vertel wat men kan verwachten. Anders zou t hele proces maar 10 minuutjes duren. Dat vind ik wat kort om goede begeleiding te kunnen geven.

Veel sterkte gewenst.

jiehaaa schreef:

Deze ervaring heb ik overigens niet. Ligt natuurlijk ook welke narcosemiddelen gegeven wordt, maar de medicatie die ik gebruik is minder gevoelig in de spier bij een kat dan onder de huid (wat ook niet geregistreerd daarvoor is).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 00:28

Ik vind het vooral belangrijk dat een dierenarts het goed uitlegt en ook aangeeft wat je kan verwachten. Bij mij is dat altijd goed gegaan en in “overleg”. In de bil is even pijnlijk of schrikken maar vaak minder stressvol dan een ader opzoeken in de poot. Ik was het daar dan ook mee eens.

Net wat hierboven beschreven wordt is het fijn om daarna je dier langzaam in een diepe slaap te dien zakken. Zeker wanneer er vooraf pijn en ongemak te zien is vind ik dit een mooie manier om nog even rustig afscheid te kunnen nemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 06:59

Thuis laten in slapen geeft al een hoop rust. De hond zal altijd stress ervaren als het de DA praktijk binnen gaat en dus gespannen zijn wat prikken in een spier evt pijnlijker kan laten zijn.

Mocht je de mogelijkheid hebben het in alle rust thuis te doen zou mooi zijn.
Heel veel sterkte gewenst

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 11:27

Bedankt allemaal voor de lieve reacties! Onze hond gaat thuis ingeslapen worden dus dat geeft hopelijk al wat rust voor haar. Het is fysiek nog een fitte hond en dat maakt het heel moeilijk. Ik hoop niet dat ze er tegen gaat vechten. Maar er speelt een jarenlange stress, spanning, agressie, hernia pijn waardoor wij in heel goed overleg met de dierenarts en puur uit liefde besloten hebben om haar nu rust te geven.

Alle ervaringen geven ons gelukkig ook meer rust over de bilprik. Meer ervaringen en tips blijven altijd welkom!

Nu gaan wij nog 2 weken genieten van haar onvoorwaardelijke liefde en zullen dan met veel pijn en verdriet afscheid nemen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:34

:(:)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 14:13

Heel veel sterkte gewenst en ik hoop dat jullie nog twee mooie weken in het verschiet hebben. :knuffel:

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:35

Die van mij schrok er alleen maar van zover ik kon zien. Ik had zelf wel liggen gillen, doe ik ook nog altijd als ik een prik krijg. :')

Heel veel sterkte! :(:)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:28

Heel veel sterkte TS :knuffel: !