Ik zat toevallig vandaag te denken ja.. normaal vreten de vogels al mijn fruit kapot. Nu proberen ze het niet eens. Alleen wespen vreten aan mijn fruit
Hier is zelfs onze mussenkolonie stil. De roodborst, die zomer en winter zingt als een van de weinige, is nu ook stil. Komt allemaal door de rui, en omdat ze dan kwetsbaar zijn laten ze zich ook zo min mogelijk zien.
Hutcherson
Geplaatst: 22-08-25 23:08
Veel vogels zitten in de rui. Daardoor kunnen ze niet goed vliegen en houden zich even koest tot hun verenpak er weer klaar voor is.
Wicky en WiFi, "onze" vleermuizen, vliegen hier nog gewoon hun rondjes boven de tuinen
janouk
Geplaatst: 23-08-25 03:54
dat je nu minder tuinvogels ziet dan in andere maanden heeft verschillende redenen:
1. Ruiperiode (veren wisselen) In juli en augustus ruien veel zangvogels. Hun oude veren vallen uit en nieuwe groeien aan. Tijdens dit proces zijn ze kwetsbaarder voor roofdieren en minder mobiel, dus ze blijven vaker stil en verscholen in struiken of bomen. Daardoor hoor en zie je ze minder.
2. Minder zang In het voorjaar zingen vogels uitbundig om territorium en partners te vinden. In augustus is het broedseizoen grotendeels voorbij, dus is er weinig reden om te zingen. Het bos of de tuin klinkt daardoor veel stiller.
3. Verspreiding van voedsel In de zomer is er volop natuurlijk voedsel (bessen, insecten, zaden). Vogels hoeven niet meer massaal naar voedertafels of tuinen te komen. Ze verspreiden zich meer in het landschap en vallen minder op.
4. Trekvoorbereiding Sommige soorten beginnen zich al klaar te maken voor de najaarstrek. Jonge vogels verkennen nieuwe gebieden en sommige vroege trekvogels (zoals gierzwaluwen) vertrekken al in augustus richting Afrika
Ik mis mijn jonge ransuilen in de tuin. De hele zomer mogen genieten van het opgroeien van vier jonge Ransuil uilskuikens. Maar sinds deze week zijn de jongen weg, op zoek naar hun eigen territorium. Alleen papa en mama zijn er.
Ik heb van het voorjaar veel bloemen gezaaid in de moestuin als opvullen. Waaronder ook zonnebloemen. Wij hebben nu heel veel vogels in de tuin. Mussen,koolmeesjes,merels (als zijn die de laatste jaren wel minder geworden). Volop insecten in de tuin dus daar komt ook van alles op af.
De zonnebloemen zijn bij de mussen heel geliefd,ze eten mooi de zaden eruit. Helemaal prima,lekker vet opslaan voor de winter komt.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-25 07:14
Dat je minder ziet en hoort snap ik. Maar helemaal niks meer? Geen veertje, poepje geluid niks. Ook niet op hun normale slaapplekken. Alsof er geen vogels bestaan. Zelfs de grote groene begraafplaats is stil en leeg. Dat is echt dit jaar voor het eerst.
Hopelijk is het inderdaad een schuil houden heel erg grondig.
Ganzen komen wel al over, ooievaars in de buitengebieden verzamelen zich al. Dat is wel normaal. Maar al het kleine grut lijkt verdwenen uit de wijk. Zelfs de duiven waardoor het enrom opvalt.
Ik woon helaas in een wijk waar er veel bomen gekapt zijn voor woningbouw. Dus dat heeft heel veel vogels "gekost". Ik heb zelf gras in de tuin maar laat dit altijd wat lang en ook een stukje van mijn tuin laat ik wild. Daar zitten veel slakken en ook vlinders zitten graag in die hoek. Mijn kersenboom is pas twee jaar oud, dus die heeft nog niet zoveel plek voor vogels. Wel voer ik al jaren de vogels, er staat standaard een schaal met voer op de kennel en er is elke dag een dikke houtduif die er van komt eten en soms zelfs wacht op een nieuwe lading. Voor de rest zitten er niet veel vogelsoorten helaas.
Eelmo
Geplaatst: 23-08-25 07:35
Cayenne schreef:
rien10 schreef:
Ik mis “mijn” vleermuisjes.
Wicky en WiFi, "onze" vleermuizen, vliegen hier nog gewoon hun rondjes boven de tuinen
Ook van de vleren is het kraamseizoen voorbij je vindt nu meer solitaire dieren, of mannetjes opzoek naar een partner/harem. De rest is op zoek naar overwinteringsplekken. Dus de zomerzwermen zijn wel echt voorbij. Als je een kraam in je huis hebt, dan zouden ze april-mei weer terug moeten komen
Hier ook minder vogeltjes nu. Al heb ik sowieso weinig leuke vogels hier. Als ik eten ophang komen voornamelijk spreeuwen, mussen en duiven.
Goof
Geplaatst: 23-08-25 08:43
janouk schreef:
dat je nu minder tuinvogels ziet dan in andere maanden heeft verschillende redenen:
Ik zie er juist minder dan voorgaande jaren, niet maanden. Veel minder.
janouk
Geplaatst: 23-08-25 08:57
Over het algemeen hebben veel vogelsoorten het moeilijk in Nederland. Aantallen gaan al jaren fors achteruit zoals huismussen, waarvan de aantallen sinds 1980 50% gedaald zijn. Veel soorten staan daarom op de rode lijst.
Merels hebben daarbij ook nog last van een dodelijk virus sinds 2016.
En door de droogte en het lage aantallen insecten hebben sowieso insectenetende vogels het moeilijk
Dat de aantallen vogels achteruit gaan is een feit.
Maar dat je tuinvogels nu extra weinig ziet in deze periode in vergelijking tot het voorjaar is wat ik hierboven al schreef
Zo langzamerhand begint de najaarstrek en trekken miljoenen vogels langs over en door Nederland naar hun overwinteringsgebieden en begint een gevaarlijke reis.
Wel apart: Vanochtend deed ik de achterdeur open en hoorde vervolgens een specht, merel, mus en mees. En ik dacht: Ha, de vogels zijn zeker ook blij dat het vannacht geregend heeft. Het is hier inderdaad rustiger met vogels vergeleken met een maand geleden maar dat is elk jaar zo. Ik zag de afgelopen dagen dat de zwaluwen zich weer aan het verzamelen zijn. Helaas..
De vleermuizen doen het hier momenteel ook erg goed. Vorig jaar was dat wat minder maar dit jaar lijken ze weer helemaal terug. Gelukkig maar want vorig jaar werd ik lekgestoken door muggen, dit jaar valt het mee want muggen zijn een heerlijke lekkernij voor de vleermuizen.
Freya6
Geplaatst: 23-08-25 09:21
verootjoo schreef:
In juli en augustus gaan ze altijd in de rui en dan verstoppen ze zich. Daarom is het rond deze tijd altijd wat rustiger.
In het voorjaar was het bij ons heel druk, zoals altijd.
Hier gelukkig nog erg veel vogeltjes, de mussenkolonie wordt juist groter, ze eten hier met de kippen mee. Hier is dus altijd water, een zandbak en voer. Veel mussen met kuikens ook, tot best last dit jaar. Verder merels, tortels en houtduifjes, lijsters, ik heb zelf ook duiven, dus dat trekt ook. Verder heel veel groen. In de herfst komen vaak de meesjes en de vinkjes weer, die die ik in de zomer amper.
Ipsilonka
Geplaatst: 23-08-25 09:30
Hier aan de rand van de Randstad onder een aanvliegroute van Schiphol. Mussen te over, Turkse tortelduiven, houtduiven, pimpelmezen, koolmezen, eksters, kauwen (die eten mijn peren) en ook hier de oorverdovende stilte van de missende ransuil jongen. En vergeet de zwaluwen in de schuur niet, 2 nestjes allebei met 2 x leg. De tweede leg is nu aan het uitvliegen
Hier juist heel veel vogels in de tuin, musjes, merels, koolmeesjes, pimpelmeesjes een kopeltje tortelduifjes. Ben verbaasd over de drukte onze stadstuin.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-25 19:16
Rustiger snap ik, maar volledig vogelloos is zo raar. Wat betreft vogels 600 km zuidelijk. De mussen tjilpen vollop zwaluwen jagen er op los. Overal poepjes en veren. Hier duidelijk geen groot verschil in vogelaantallen.
Dat is wel normaal. Mijn vader zei altijd dat de vogels na de langste dag stoppen met zingen, dat is niet helemaal waar, maar er is beslist minder gezang en drukte nu.
Er zijn nog steeds veel vogels, maar die hoeven zich niet zo te laten horen; vrouwtjes lokken is niet meet nodig, de eitjes zijn al uitgekomen en de territoria hoeven minder fel verdedigd te worden.
En er is al een verschuiving merkbaar; de overwinteraars komen langzamerhand terug en de zomergasten beginnen te vertrekken.
Bloodymary
Geplaatst: 23-08-25 19:22
Denk dat ze allemaal hier zitten dan. Musjes, koolmeesjes, pimpelmeesjes, merels, spreeuwen, roodborstjes, verschillende soorten duiven, eksters, kauwen, soms een reiger. Enorm veel zwaluwen, die deze zomer al hun derde nestjes hebben. Kwikstaartjes, gele en grijze. En laatst zat er zelfs een ijsvogeltje bij de vijver (gewoon een kleine tuinvijver). Niks te klagen dus. We hebben ook een ren met kippen, dat trekt ze misschien ook wel, is altijd wel wat te pikken.
Ze zijn er echt wel, alleen zie je ze momenteel minder. Hier in het bos hoor je ze ook een stuk minder, maar wanneer je even stil staat en om je heen kijkt, zie je het krioelen van de boomklevers, boomkruipers, vinken en spechten.