Konijn overleden, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:16

Ik zou nog wat opvang bellen of eens op een konijnen facebook groep rondvragen. Je kunt het konijn ook afstaan aan iemand die wel meerder konijnen heeft of opvangt. Andere optie zou ik haar verwennen en bv een knuffeltje bijleggen. Inslapen zou ik zelf niet doen, dan beter naar een opvang waar ze haar nog kunnen koppelen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:37

Bellatrix schreef:
Ik zou hem gewoon naar een opvang brengen, je hebt haar 12 jaar gehad, dan neem ik aan dat je het ook niet erg vindt om wat verder te rijden en haar naar een goede opvang te brengen.

Ik vind dit wel een beetje sneu en ondankbaar naar het dier toe.
Ze is 12 en blind.. Om haar dan nog te gaan verhuizen vind ik niet erg diervriendelijk :o
Ik lees ook nergens dat TS van haar af wil?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:53

Kirstenn schreef:
Helaas is een paar dagen geleden de ram onverwachts overleden en zijn we ook aan het bedenken wat we met de voedster doen.

Kunnen jullie elkaar niet helpen dan, door de overgebleven konijnen te koppelen?

Al zou ik zo'n oud blind konijn gerust durven laten inslapen. Dit is geen gezond dier meer, dus ik denk dat de meeste dierenartsen hier geen problemen rond maken. Er worden zelfs gezonde asieldieren ingeslapen (in België toch, zal in NL ook wel het geval zijn), een blind dier zeker dan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:03

hwn schreef:
Kirstenn schreef:
Helaas is een paar dagen geleden de ram onverwachts overleden en zijn we ook aan het bedenken wat we met de voedster doen.

Kunnen jullie elkaar niet helpen dan, door de overgebleven konijnen te koppelen?

Al zou ik zo'n oud blind konijn gerust durven laten inslapen. Dit is geen gezond dier meer, dus ik denk dat de meeste dierenartsen hier geen problemen rond maken. Er worden zelfs gezonde asieldieren ingeslapen (in België toch, zal in NL ook wel het geval zijn), een blind dier zeker dan.

Heb ruim 10 jaar in een dierenasiel gewerkt tot 2016 in Nederland en nooit dat er 1 gezond dier ingeslapen is. Wel medisch gezond maar qua karakter vreselijk ontspoord maar nooit gezond met karakter wat te doen is in Nederland. Wel werd er redelijk actief aan uitwisseling gedaan. Bepaalde rassen en karakter honden lopen in bepaalde delen van Nederland beter door qua herplaatsing dan hier bijvoorbeeld.

8nnemiek

Re: Konijn overleden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:07

Ik heb destijds een konijn van Marktplaats gehaald, dat arme dier zat helemaal alleen en werd gratis weggegeven omdat de dochter er niet meer naar omkeek.
Gekoppeld aan mijn oude konijn, klikte perfect en ze hebben nog een paar mooie jaren gehad.
Toen mijn eigen konijn stierf heb ik het jonge konijn, waar ik niet zo’n band mee had, naar de opvang gebracht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:21

Wintu schreef:
Bellatrix schreef:
Ik zou hem gewoon naar een opvang brengen, je hebt haar 12 jaar gehad, dan neem ik aan dat je het ook niet erg vindt om wat verder te rijden en haar naar een goede opvang te brengen.

Ik zou een blind konijn van 12 niet meer de stress van een opvang aandoen. Vind het ook een vreemde suggestie, totaal niet in belang van het dier ook.

In haar OP spreekt ze nog niet van een blind konijn, mijn reactie was op de OP gebaseerd. Dat het konijn blind is kwam daarna pas ter sprake.

Het konijn heeft nu ook stress door het verlies van een maatje lees ik. Inslapen, alleen houden, naar een opvang? Geen idee wat nu goed is. Ik denk dat TS dat zelf het beste aanvoelt.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:28

Even een sidenoot, zelf dieren doden mag ook niet meer, vroeger deden ze dat nog voor het vlees wel eens.

Wel heel goed dat je er over nadenkt ts wat het beste is voor je vriendje.:)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:49

xSagan schreef:
Even een sidenoot, zelf dieren doden mag ook niet meer, vroeger deden ze dat nog voor het vlees wel eens.

Wel heel goed dat je er over nadenkt ts wat het beste is voor je vriendje.:)

Je mag (in België althans) wel zelf nog konijnen en pluimvee slachten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:57

Jongens, ze vraagt wat te doen voor haar huisdier die ze al twaalf jaar heeft en dan gaat het hier over slachten, inslapen, breng het maar naar de opvang.

Opvangen zitten ramvol.

Het konijntje moer ten eerste even wennen dat haar vriend er niet meer is. Dat is heel normaal, dan gaan ze wel eens wat slechter eten, omdat het gewoon een verandering is en stress geeft. Behalve blind, is ze gewoon goed gezond.
Ze zit op een vertrouwde plek, is gezond, maar een koppeling zou ik sowieso nu niet doen. Geef haar wat tijd, misschien trekt ze wel bij. Verwen haar wat extra met bijvoorbeeld paardenbloemblad, zodat ze wel blijft eten, geef wat meer aandacht, geef een knuffel in haar hok. Beestje heeft gewoon wat tijd nodig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:59

Bellatrix schreef:
Wintu schreef:

Ik zou een blind konijn van 12 niet meer de stress van een opvang aandoen. Vind het ook een vreemde suggestie, totaal niet in belang van het dier ook.

In haar OP spreekt ze nog niet van een blind konijn, mijn reactie was op de OP gebaseerd. Dat het konijn blind is kwam daarna pas ter sprake.

Het konijn heeft nu ook stress door het verlies van een maatje lees ik. Inslapen, alleen houden, naar een opvang? Geen idee wat nu goed is. Ik denk dat TS dat zelf het beste aanvoelt.

Ook al laat je blind achterwege, een 12 jarig konijn naar de opvang brengen, is nog steeds een ondankbare oplossing.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:18

En inslapen niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:25

12 Is oud voor een konijn, 6-10 levensduur is standaard. TS heeft heel goed voor deze dame gezorgd dat ze zo oud al geworden is. Maakt helaas niet dat ze het eeuwige leven hebben of dat net als vrijwel elk oud dier nog goed om kan gaan met veranderingen. Het overlijden van maatje zelf, net als het ergens anders heen gaan kan druppel zijn. En ja ze kan nog 3 jaar doorhuppelen, maar dat is zeldzaam.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:39

Little_Gift schreef:
Dat kun je zelf ook doen op de manier waarop aan koeien een einde wordt gemaakt, maar dan in het klein. Je kunt natuurlijk eerst een afspraak maken bij een da om na te vragen.

Euhm, en hoe mag dat dan wel zijn? :?[/quote]

https://www.hommel-gbr.de/kerbl-kleinvi ... 21260.html zoiets. Mss kent iemand iemand die daarmee om kan gaan en die zoiets heeft en weet hoe 'de klus' netjes afgemaakt kan worden. Het is mss een ongebruikelijk idee, maar waar ik woon is dat niet ongewoon.

In dit geval denk ik niet dat het een optie is mss, maar hoe meer opties hoe meer keuze toch?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:44

Ik heb ook wel eens een konijn via een Facebook gekregen, met het al vooraf bedachte plan dat als mijn voedster zou komen te overlijden hij ook weer weg zou gaan. Ik heb toen bewust gekozen voor een 4 jarige voor mijn 9 jarige voedster zodat hij niet te jong was, maar qua leeftijd ook weer makkelijk plaatsbaar. Dat bleek ook zo, na twee weken in de opvang (waarvan een deel quarantaine tijd, dat is standaardprocedure) had hij een nieuw huis :)

Ik ben zelf vrijwilliger bij een opvang en gelukkig is de doorloop hoog. Dus zo'n tijdelijk maatje hoef je je niet schuldig over te voelen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

Bellatrix schreef:
En inslapen niet?

Misschien even mijn posts doorlezen, dan zul je zien wat mijn gedachten daar over zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:49

tamary schreef:
12 Is oud voor een konijn, 6-10 levensduur is standaard. TS heeft heel goed voor deze dame gezorgd dat ze zo oud al geworden is. Maakt helaas niet dat ze het eeuwige leven hebben of dat net als vrijwel elk oud dier nog goed om kan gaan met veranderingen. Het overlijden van maatje zelf, net als het ergens anders heen gaan kan druppel zijn. En ja ze kan nog 3 jaar doorhuppelen, maar dat is zeldzaam.

Ik heb al dertig jaar konijnen, ik weet hoe het werkt. Maar diertje is gezond, gaat nu door een verandering, mag ze even de tijd krijgen om het verwerken, voor er gelijk van alles mee moet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:57

Wintu schreef:
tamary schreef:

Ik heb al dertig jaar konijnen, ik weet hoe het werkt. Maar diertje is gezond, gaat nu door een verandering, mag ze even de tijd krijgen om het verwerken, voor er gelijk van alles mee moet?

Precies dat dus. Niet nu meteen willen koppelen en extra veranderingen boven op overlijden van maatje gooien. Qua gezond, blind is idd geen ziekte, maar wel een flinke stressfactor voor een prooidier als je er mee wil gaan reizen ongeacht de intentie waarom.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

tamary schreef:
Precies dat dus. Niet nu meteen willen koppelen en extra veranderingen boven op overlijden van maatje gooien. Qua gezond, blind is idd geen ziekte, maar wel een flinke stressfactor voor een prooidier als je er mee wil gaan reizen ongeacht de intentie waarom.

Precies

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:33

Wintu schreef:
tamary schreef:

Mee eens, in een vertrouwde omgeving mogen leven is ook wat waard.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 38 min geleden

Citaat:
Jongens, ze vraagt wat te doen voor haar huisdier die ze al twaalf jaar heeft en dan gaat het hier over slachten, inslapen, breng het maar naar de opvang.

Opvangen zitten ramvol.

Het konijntje moer ten eerste even wennen dat haar vriend er niet meer is. Dat is heel normaal, dan gaan ze wel eens wat slechter eten, omdat het gewoon een verandering is en stress geeft. Behalve blind, is ze gewoon goed gezond.

Ze zit op een vertrouwde plek, is gezond, maar een koppeling zou ik sowieso nu niet doen. Geef haar wat tijd, misschien trekt ze wel bij. Verwen haar wat extra met bijvoorbeeld paardenbloemblad, zodat ze wel blijft eten, geef wat meer aandacht, geef een knuffel in haar hok. Beestje heeft gewoon wat tijd nodig.

Nou inderdaad... Echt dat er geopperd wordt om het diertje zelf maar om te brengen enzo :( Ik heb zelf een rammetje gehad die 12 jaar is geworden, met 9 en een half nog gekoppeld aan een nieuw maatje, maar snap dat als je geen konijnen meer wil en ze nu dus al 12 is dat je hier niet voor kiest.

Extra verwennen en aandacht geven en kijken hoe het gaat. Kan je dan altijd nog beslissen of een maatje, tijdelijk of elders, een oplossing is.