Hond loopt plotseling mank - wat doet Bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 16:03

Het is wel een beetje een doetje. :')

Audesta

Re: Hond loopt plotseling mank - wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:40

Ons doetje had vorig jaar ineens ook momenten pijn, achterpoot en piepen. Naar de da gegaan, hun advies: fotos of scan want hij liet ter plekke natuurlijk niks zien. Toch voor pijnstillers gegaan en hond 3 x meegesleept naar een (goede) osteopaat. Wandelen heel rustig weer opgebouwd en na 2 weken was ie helemaal de oude.
Dat is inmiddels 3 kwart jaar geleden en nooit meer iets aan gehad.
Een volgende keer zou ik dus met zulke vage klachten eerst naar de osteopaat gaan.
Met er niet meer op staan zou ik ook echt wel eerst iemand willen laten voelen of er niks echt stuk is, naar de da gaan dus in mijn opinie.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:44

Lyme kan ook plotselinge mankheid veroorzaken

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:47

Niet alles gelezen maar likken, mank lopen. Zeker weten dat er geen grasaar zit? Goed kijken of je ergens een ontsteking ziet waar hij likt en of je een hotspot kunt ontdekken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:02

Of een kapot kussentje oid

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:11

Ik heb dus ook zo'n echte schwalbe hond, liep gisteravond uit het niks ineens op 3 poten. Helemaal bekeken en gevoeld, zag niks. Hond reageerde ook niet, was verder in prima doen. Besloten het aan te kijken.

Vanochtend zag ik er niks meer aan >;)
Wel rustig aan gedaan vandaag, was toch hartstikke warm.

Dus ja ik kijk het altijd een beetje aan, tenzij ik echt zie dat een van onze dieren echt pijn heeft oid, maar dan is het spoed.

Wel een sidenote dat ik vrij onderlegd ben op dieren/anatomie en mijn vent nog veel meer.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:48

Mijn lab loopt ook wel eens mank. Te veel, te dol, te blij. het kan van alles zijn. Maar piept niet. ook is het lastig vinden waar het pijn doet. Bij de dierenarts veranderd hij in een wild dier. Ik geef hem dus eerst een paar dagen een pijnstiller en rustige wandelingen. Alleen wanneer dat niet werkt ga ik naar de Dierenarts. Voor ons is dit het minst stressvol.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 19:51

Ik ben net als sommige anderen hier ook geen fan van meteen pijnstilling geven. Met zo'n pijnstilling gaan ze juist vaak door de pijn heen met grote kans dat klachten verergeren en dan ben je met pech verder van huis.

Ik kijk het ook altijd zelf even aan na een goede check (zoals in dit geval; kijken of er idd niks kapot is aan de kussentjes en je echt kunt uitsluiten dat het geen grasaar, steentje wat ergens rot zit, doorn of wat dan ook is) en als het zichtbaar/voelbaar verergert binnen een dag of 2, ga ik hulp inschakelen zodat er verder naar gekeken kan worden.

Ik zou in dit geval dan ook wat je nu alsnog doet, langs een DA gaan zodat er ook daar gekeken en gevoeld kan worden (en evt wat nog meer nodig is) voordat er zomaar pijnstilling gegeven word. Zeker omdat het nu grasaar tijd is en dat die dingen echt soms lastig te zien zijn als ze eenmaal ingekapseld zitten (kan namelijk ook maar een klein stukje zijn wat al voor ellende zorgt). Ik zou in deze tijd van het jaar dan altijd even laten checken bij een DA bij geen verbetering met een dag.

*bij verdenking van grasaar hang ik overigens wel meteen aan de telefoon om langs te komen. Zo heeft onze hond stukjes grasaar in haar oren gekregen jaren terug en goddank de keus gemaakt om ook op verdenking van... meteen te bellen ipv dat af te wachten (maar dat was ook met een paar uur en afwijkend gedrag wel duidelijk dat er iets in zat) en het is toen onder roesje eruit gehaald (was pinksteren toen, dus de DA heeft ook echt top gehandeld dat we met spoed op zo'n dag konden komen).

Succes morgen! Hopelijk zie je toch al verbetering morgen en valt het allemaal mee.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:26

Voor mij hangt het echt compleet af van de situatie en de hond.

Mijn hond is nogal kleinzerig. Als zij ineens mank loopt maak ik mij haar hele leven al niet zo snel druk. Ondertussen nog minder snel want ze heeft flinke artrose (ze is ook al een echt oudje) dus als ze eens mank is dan krijgt ze wat pijnstillers en houd ik haar wat extra rustig.

Maar in het algemeen, ook met onze kat 2 jaar geleden,
Zo lang als ik gewoon aan de poot mag zitten en ze niet super de super heftig reageert als je aan de poot voelt en teentjes beweegt enz. maak ik mij niet te snel te druk. Lopen ze dan na een paar dagen nog steeds flink mank en zie ik geen verbetering ga ik ermee naar de dierenarts. Tussentijds probeer ik wel dolle buien te voorkomen. Verder ook niet te snel pijn medicatie erin om te voorkomen dat ze het gaan overbelasten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:10

Zit er echt geen doorn of grasaar in het kussentje? Soms amper te zien, maar kan erg pijnlijk zijn en in geval van grasaar zal het ook verder naar binnen kruipen.

Mijn hond liep vorige week ineens enorm mank, wilde het hele pootje niet meer belasten en liep echt op 3 poten. Likte ook erg aan het voetje. Ik moest echt goed zoeken maar er zat een minuscuul doorntje in het kussentje. Verwijderd en toen was het opgelost.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:22

Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat. Nogmaals grasaar zou kunnen. Mijn hond is echt een hele harde, zij mankte pas iets na de ingreep toen de grasaar er al uit was. En dat was niet vanwege de pijn maar omdat we haar een schoentje hadden aan getrokken :+ want ja, dan kun je niet meer normaal lopen natuurlijk.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 10:36

We hebben nog eens goed naar zijn pootje gekeken en we zagen wel een hoekje van een kussentje waar misschien iets zou kunnen zitten. Vandaag durft hij er voorzichtig weer een beetje op te steunen, maar we gaan vanmiddag zeker langs om te kijken of er inderdaad niet iets in het kussentje zit. Hier in het parkje waar we vaak lopen hebben we ook glasscherven zien liggen, dus ik kan me ook voorstellen dat het iets van een glassplinter is...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:49

Glas buiten vind ik ook altijd zo naar. wij hebben om de hoek een glasbak staan en daar rondom ligt ook altijd zoveel glas pff. Benieuwd of de DA nog wat kan zien straks, succes! (of gezien heeft, als je al daar bent geweest).

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 15:37

De dierenarts kon niets aan zijn kussentjes ontdekken en merkte ook geen reactie verschil bij links of rechts, maar hij voelde wel een dikke, warme, pijnlijke spier aan de achterkant van de voorpoot ter hoogte van de oksel. Waarschijnlijk een verkeerde beweging gemaakt. We hebben nu Metaxx meegekregen voor in ieder geval twee weken. Hopelijk knapt hij snel op!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:45

Wat ik doe?

Eerst zelf die poot heeeeel grondig nalopen op wondjes, plekjes dingetjes, grasaren etcetera.
Ook (vooral!) tussen de teentjes.

En ik wil bij echt niet belasten toch echt binnen ongeveer een dag, hooguit anderhalf een dierenarts zien.

Ik heb dit recent gehad met mijn hond, terwijl ik notabene net over de grens was, niet in Nederland.
Binnen ongeveer 4 uur had ik 1 een afspraak bij een dierenarts in Nederland, 2 daar naartoe gereden en 3 gezien en geholpen.

Overigens wist ik de directe oorzaak, teek op rotplek. Alleen mijn hond was zo enorm kreupel dat ik zeker wou weten dat er geen ontsteking onder zat in het gewricht waar die teek zat.
Viel uiteindelijk allemaal mee gelukkig, maar dat weet je nog niet op het moment dat je hond in eerste instantie op 3 poten loopt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:46

Bij mank lopen ga ik de 2e dag naar de d.a hier al 2 keer bandletsel opgelopen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:35

Sem_ schreef:
De dierenarts kon niets aan zijn kussentjes ontdekken en merkte ook geen reactie verschil bij links of rechts, maar hij voelde wel een dikke, warme, pijnlijke spier aan de achterkant van de voorpoot ter hoogte van de oksel. Waarschijnlijk een verkeerde beweging gemaakt. We hebben nu Metaxx meegekregen voor in ieder geval twee weken. Hopelijk knapt hij snel op!

Wel fijn dat de DA meteen een oorzaak gevonden heeft en je nu gericht kan behandelen ! Top dat je naar de DA gegaan bent. Hopelijk geneest je hond snel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:53

Lukasje schreef:
Sem_ schreef:

Wel fijn dat de DA meteen een oorzaak gevonden heeft en je nu gericht kan behandelen ! Top dat je naar de DA gegaan bent. Hopelijk geneest je hond snel.

Gaat zoiets niet gewoon over met rust?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:56

Zou m eerst zelf onderzoeken in de gewrichten. Controleren tussen de teentjes, kussentjes alles checken. Kijken of ik de pijn kan lokaliseren.
Dan zou ik vetwrap erom doen om extra steun te bieden en kijken of ie dan wel wil afsteunen.
Pijnstilling zou ik niet gauw vragen/geven. Eerder koelspray en ondersteunen. Heel veel dingen gaan vanzelf over als er verder geen acute signalen als koorts en gierende pijn bv zijn als je maar beetje tijd geeft.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 09:00

Hij loopt weer als een zonnetje. :+ Al zullen de pijnstillers daar vast ook aan bijdragen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 10:43

Sem_ schreef:
Hij loopt weer als een zonnetje. :+ Al zullen de pijnstillers daar vast ook aan bijdragen.

Dan zou ik hem juist nog even afremmen en aangelijnd uitlaten. Mogelijk zelfs stoppen met pijnstillers want hij loopt nu door de pijn heen en kan de aangedane spier verder overbelasten.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 10:55

Je hoeft een hond niet minder pijnstillers te geven omdat hij anders teveel doet. Draai het om, laat je geliefde dier pijnvrij zijn en zorg met management dat hij niet overbelast. Honden met opwinding of adrenaline doen ook zonder pijnstillers wel dingen die niet handig zijn.

Zo achterhaald en onnodig advies. En bij aanhoudende vage klachten, laat alsjeblieft de knieën goed checken! Er lopen genoeg honden met letsel rond wat niet gezien wordt… er word echt te laks mee omgegaan in mijn optiek, niet altijd express en soms vanuit onwetendheid. Maar trap alsjeblieft niet in die valkuil

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 11:32

Zeker! Ik laat hem nu gewoon een kwartiertje uit in het parkje hier tegenover, hij is sowieso meestal aangelijnd. Even rustig aan doen en dan weer rustig opbouwen (ik ben ook 39 weken zwanger dus dat scheelt haha). Ik hou gewoon het advies van de dierenarts aan. :) En ik ben uiteraard blij dat hij er niet veel last meer van lijkt te hebben nu!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:35

Ik vind geen pijnstilling geven ook altijd een beetje gemeen. Meeste dieren blijven toch wel doorgaan. Zo veel mogelijk beweging beperken en pijnstillers geven. Zelf ga je ook niet liggen met pijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:42

Ik denk ook niet dat de meesten bedoelen dat je nooit pijnstilling moet/mag geven.

Maar initieel word het soms ook wel Heel erg Snel gegeven, nog voordat er daadwerkelijk goed gekeken is/iets uitgesloten is. Zeker met mank lopen kan het iets heel onschuldigs zijn wat met een dag misschien wel wegtrekt bv. Ook wij mensen nemen niet perse bij elk pijntje per direct pijnstilling - nu vind ik dat sowieso niet vergelijkbaar want een hond kun je natuurlijk nooit iets uitleggen en andersom wat dit alles lastiger maakt omdat je voor je hond moet beslissen.

Als pijnstilling nodig is, is het ook gewoon nodig natuurlijk. En in sommige situaties kan het ook juist helpen om te geven om andere dingen uit te sluiten, etc. Maar het is zeker niet zo dat het per definitie maar Meteen gegeven moet worden. Deze situatie vond ik daar een prima voorbeeld van; eerst uitsluiten met een professional zoals een DA of je de oorzaak kunt achterhalen en dan gericht pijnstilling geven bv.

En dat ze door hun pijn heen met pijnstilling klachten kunnen verergeren kan inderdaad alsnog, ook als er aangelijnd uitgelaten word en ze rustig gehouden worden want je weet nooit precies wat pijn triggert bij een individu dus dat kan laagdrempelig al inwerken dus het kan nooit kwaad om hier gewoon even bewust bij na te denken allemaal voor er maar standaard pijnstilling gegeven word :j

Onze hond heeft ook al eens een dag gemankt nadat ze door heel ruw spel met 2 reuen in losloop die er maar op bleven duiken, beurs was de dag erna. Dat was met dag 2 bv weg, dus in dat geval was pijnstilling ook wel overbodig. Als dat niet verbeterd was met een dag, was ik ook direct naar een fysio/osteopaat of dierenarts gegaan bv en als pijnstilling dan nodig was geweest, had ze het ook gekregen. Maar een dag beurs voelen overleven ze natuurlijk ook wel en sommige honden zijn zeker met pootjes ook wel overgevoelig en soms zelfs dramaqueens :') Na een teen amputatie heeft onze hond ook weken mank gelopen erna, maar die heeft zeker niet al die weken pijnstilling gehad non-stop bv, alleen voor na de operatie/het herstel van de wond. Dus er ligt wel nuance in alles gewoon en ik denk dat dat de meeste mensen ook gewoon bedoelen.

edit;
Bij twijfel zou ik dan idd sowieso wel altijd op z'n minst bellen voor overleg met een DA. En alles ligt er ook een beetje aan wat je zelf al in huis hebt qua kennis en hoe goed je je hond kent mbt het uiten van pijnlijk gedrag, etc etc. Dus het is gewoon een enorm grijs gebied wat dat betreft.