Britse korthaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: Britse korthaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:56

Toch grappig, ieder een andere ervaring.
Ik heb twee half broertjes, een van november 2023 en een van februari 2024.
Bob (oudste) was gelijk op zoek naar onze toen aanwezige kat, maar die wilde alleen slapen. Dan maar spelen met ons, of het bij de hond proberen (die ook niet wilde).

April 2024 is onze oudste kat destijds overleden, en we merkten erg aan Bob dat hij niet alleen kon zijn. Dus fokker ge-appt en die had toevallig nog een kater over. Dus toen kwam Tony.
Eerste dag was Tony 'eng'. Tweede dag waren ze onafscheidelijk. En eigenlijk nu nog steeds. Soms hebben ze mot (want Tony denkt dat hij de baas is over Bob, dat vind Bob niet), en 10 minuten later liggen ze samen op 1 paal van de krabpaal de slapen. Zoeken elkaar ook echt op, ook samen spelen, samen naar de kattenbak, eten, de kamer in banjeren etc :+

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:05

Druif_01 schreef:
Voor degene met een Brit, hoe houden jullie deze goed op gewicht? En wat voor voer hebben jullie? Aangezien dit wel een belangrijk aandachtspunt is.

Porties afwegen en stimuleren om te bewegen, een andere optie is er hier niet. Ik kan ze niet onbeperkt geven, dan blijven ze doorgaan. Je kan ook met een voerautomaat werken of met bakjes op chip. Ik geef zelf Purizon brok maar er zijn vele goede brokken en natvoer soorten. Ik zou natvoer in het dieet wel aanraden, vaak zitten ze daar ook wat voller van.
Hier dus wel echt herkenbaarheid wat betreft Britten en gewichtsproblemen. 1 van de 2 lust absoluut geen natvoer of vers voer en is de luiheid zelve, en hij is gewoonweg niet op gewicht te krijgen ook al zit hij op een hongerdieet.

Ik zou adviseren om van begin af aan het gewicht te blijven monitoren zodat je tijdig in kan grijpen als het toch uit de hand loopt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:09

Marcella schreef:
Blauwe Rus zou ik ook niet aanraden.

Maar blijft wel bij sibeer, maar dan heb je wel lange vacht. Was hier wel de match met niet sociale kat ook al duurde het lang. Maira heeft toen veel geleerd van kitten Blue (sibeer).

Waarom zou je een blauwe rus niet aanraden?
Gezondheid of meer karakter met andere katten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:12

Te druk zeker met een angstige kat. Mijn sibeer is niet bang voor de dames, maar als de Russen het echt op hun heupen krijgen. Zoek ze een rustig en veilig plekje op.

Gezondheid is overal genomen best goed bij de blauwe Rus. Gemiddelde leeftijd staat op 15 jaar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:20

Ah duidelijk

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 16:03

Memories, we hebben momenteel al een kruising Brit (maar daar zit nog meer in dan alleen Brit) en zij lijkt ook gewoon dik te worden van de lucht.

We hebben inderdaad al 2 SureFeed bakken dus daar zal zeker een derde bij komen dan. Ik zat inderdaad al te denken om van jongs af aan strenger te zijn met voer, maar ook wel weer lastig omdat een kitten wel voldoende moet eten. Daarvoor moet ik dus nog eens gaan overleggen met de fokker tzt.

Vandaag ook even overleg gehad met onze DA, daar moest ik toch zijn voor de jaarlijkse vaccinatie voor ons speklapje. Zij gaf ook aan dat het absoluut een verrijking zou kunnen zijn voor onze andere twee.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:55

Druif_01 schreef:
Voor degene met een Brit, hoe houden jullie deze goed op gewicht? En wat voor voer hebben jullie? Aangezien dit wel een belangrijk aandachtspunt is.

Mijne is echt heel slank... Hij steelt zeker geen eten, bedelt nooit, hij vindt af en toe een kattensnoepje wel heel lekker en kan prima met onbeperkt af :+. In mijn ervaring zijn katers over het algemeen beter op gewicht te houden dan poezen. Mijn vriendin heeft namelijk het zusje van de mijne gehouden, en die wil wel heeeeel graag eten. Dus hier helaas geen handige tips voor je!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 19:05

Nou…dan toch maar voor een kater gaan denk ik dan :D onze huidige poes is ook behoorlijk stevig of, zoals de dierenarts vandaag zei: “ze is niet helemaal in verhouding”. Onze kater wordt nog niet dik, al had ik het graag.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:57

Mijn dochter heeft 2 brits langharen en die zijn aktiever dan haar coons :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:06

Ik zou nooit voor een dier gaan dat brachycefaal is. Of dat nou een hond of een kat is. Gewoonweg omdat ik niet achter het fokken van dit soort dieren sta. :)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 04:01

Onze Brit krijgt power of nature uit een automatische kattenvoerbak en daarnaast krijgt hij 2x per dag natvoer.
Hij word ook heel snel dik dus bij hem moeten we echt ‘streng’ zijn. Als het aan hem ligt eet hij gewoon non stop de hele dag :')

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 11:28

Hoe deden jullie dat als kitten? Echt op gewicht voeren? Mijn andere twee katten hadden namelijk gewoon onbeperkt voer als kitten. Onze kater heeft dat nog altijd, want die waait bijna weg als het te hard waait. Onze poes, tot haar grote verdriet :D niet, want die groeit dicht.