Trainingsmethoden honden; gebalanceerd, enkel positief,..?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hettieheks

Re: Trainingsmethoden honden; gebalanceerd, enkel positief,..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 21:35

Maar er zijn manieren om anders met die situatie om te gaan als je hond corrigeren voor reactiviteit.

En ik vertel mijn hond ook nee. Nee is ook nee, die nee heb ik hem echter wel goed aangeleerd. En daarmee is het ook een correctie.

Alleen nee zeggen tegen een reactieve uitvallende hond heeft zo weinig zin.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 22:15

Ik had mijn herder als beginsel 'kijk' geleerd. Hij was enorm reactief richting andere honden. Afleiden vond ik geen optie hij moest het onder ogen zien en anders oplossing. Dus 'kijk' en dan de hond die in beeld is bekijken en daarop volgde direct trekspel met mij. Ik heb jarenlang met een stuk tuinslang om z'n riem gelopen om trekspelletjes te doen zonder de lijn te beschadigen. Dat werkte prima en hij kon met dat stuk tuinslang in de bek uiteindelijk rustig andere honden passeren.
In het begin ging ik wel eens een stap te snel of moest ik 3 stappen terug in training. Als hij eenmaal uit viel deed ik niets dan maken dat hij nergens bij kon komen. Kans op training verkeken en de volgende situatie nieuwe kans. Angst agressie en angst kun je niet corrigeren en tijdens een uitval kwam ik toch niet 'binnen' bij hem. Dat stukje heeft onze band giga sterk gemaakt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 07:13

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 07:18

dierenfan schreef:
https://www.facebook.com/share/r/1JrgALdNCV/

Deze wijze vind ik dus vreselijk! Verdere uitleg al wel in mijn eerdere berichten geschreven hoe ik graag zoiets aan pak.

Dat is inderdaad om te huilen en die valt bij mij echt in de categorie mishandeling. Dit is flooding, die hond leert alleen maar de correctie vermijden. Stelt zich conflict vermijdend op aan het einde maar niet omdat zijn gevoel nou veranderd is in die situatie.
Als je daarmee doorgaat heb je of te maken met een hond die een keer flink explodeert met alle gevolgen van dien. Of met aangeleerde hulpeloosheid.