Hond met ernstige huidproblemen - lange vlucht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Hond met ernstige huidproblemen - lange vlucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:07

En wat zou het risico zijn wél te vaccineren? Als er in de bijsluiter niets staat, zou ik niet op een FB melding afgaan maar even bij de producent van Zenrelia informeren. Blijkt het risico laag te zijn (of uberhaupt niet bestaan), zou ik gewoon vaccineren.
En anders tijdelijk bij vrienden oid onderbrengen die de hond dan gewoon op een later tijdstip op transport sturen. Ja, dat kost meer, maar dan heb je wel je eigen hond gewoon bij je.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:20

Ik heb even vluchtig in de bijsluiter gekeken en zoals ik het lees is het vooral dat het vaccin minder goed pakt en mogelijk minder beschadiging biedt.
Het mág dus wel.
NL is geen rabiës land dus wat dat betreft kun je het risico wel lopen.
Hooguit even na vragen of ze er mee de grens over mag, geen idee hoe streng zo controle is.

Zo'n hond gaat nooit een mooi leven krijgen, buitenhond en grote hond dus die medicatie is kneuter duur. of ze moet toevallig de jackpot vinden.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 10:27

De waarschuwing is dat er honden dood zijn gegaan door te vaccineren tijdens het geven van de medicatie, daarnaast is de vaccinatie niet effectief. Daarmee is het dus een grote gok of je de situatie er niet slechter mee maakt…

Afbeelding

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:59

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:01

Arm dier. Als zijn bazinnetje echt geen mogelijkheden ziet hem mee te nemen zou ik hem in laten slapen. Deze hond gaat met deze problematiek toch nooit een goed tehuis vinden!
Bij mij zou de onderste steen boven komen om hem mee te krijgen, desnoods maar een tijdje wachten met reizen. Nederland en relatie lopen niet weg. Maar goed, dit is mijn mening en hoe ik erin sta met mijn dieren. Snap dat niet iedereen dezelfde mening is toegedaan

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:03

Yessy schreef:
Het zou in de bijsluiter moeten staan, bovenstaand screenshot is van de FDA website: https://www.fda.gov/animal-veterinary/p ... unocitinib

Kan je wellicht in een paar zinnen de conclusie trekken? Mijn Engels is wel oké, maar dit vind ik redelijk moeilijk

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:30

Wat ze eigenlijk zeggen is dat deze medicijnen het immuunsysteem onderdrukken. Dat is precies wat je wil want het overactieve stukje immuunsysteem zorgt voor de ernstige allergie. Maar omdat het hele immuunsysteem effectief wordt platgelegd hebben de honden risico op infecties, kanker (want het immuunsysteem maakt ook kankercellen stuk) én op problemen bij vaccinaties.

In dit geval hebben ze zo te lezen honden 3x de standaarddosis gegeven en vervolgens gevaccineerd met o.a. rabies en dat gaf ernstige gevolgen met soms de dood tot gevolg. Geef je je hond een normale dosis dan zal het risico vast een stuk kleiner zijn, maar de vraag is natuurlijk of je het het risico waard vindt. Daarnaast ligt het immuunsysteem van de hond plat dus vaccineren doe je puur voor het papiertje, de kans is groot dat het vaccin z'n werk helemaal niet doet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:14

Wel waardeloos dat desbetreffend baasje zo laat voor haar hond zorgt. Die rabies is sowieso nu last minute.. en dan de hond naar achterlaten. Amerika staat bol van de killshelters. Heb er geen goed woord voor over.

Er zijn toch wel meer oplossingen. Betaalde opvang tot hond ook kan komen overvliegen, later naar Nederland komen enzovoort.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:43

Waarom kan de hond niet een maand later naar Nederland vliegen?
Ik neem aan dat ze eerder voor een maand opvang kan vinden dan een goed blijvend huis.
Zo'n grote hond met medische problemen gaat het asiel echt niet verlaten,misschien maar de opvang van Lee Asher.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:53

Er staat dat het risico is met modified live virus vaccins. Rabiës is een vaccin met dood virus. Het zou misschien wel minder goed werken, maar volgens mij is een bloedtest niet verplicht vanuit de USA.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:57

Maar de hond heeft nog geen rabiës vacci dan? Die vaccinatie moet minimaal 3 weken voor vertrek gezet worden dus wanneer wilt ze vertrekken dan?
De hond heeft toch niet geen fit to fly gekregen doordat die geen vaccinatie heeft toevallig?

Is het een optie om nu te stoppen met de tabletten? Dan heeft ie het maar een paar dagen gehad. Paar dagen wachten en dan vaccin erin?
En dan op Pred, als dat mag?
Niet ideaal nee maar die hond daar laten z'n leven tekenen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:22

Hannanas schreef:
Wel waardeloos dat desbetreffend baasje zo laat voor haar hond zorgt. Die rabies is sowieso nu last minute.. en dan de hond naar achterlaten. Amerika staat bol van de killshelters. Heb er geen goed woord voor over.

Er zijn toch wel meer oplossingen. Betaalde opvang tot hond ook kan komen overvliegen, later naar Nederland komen enzovoort.

Ik gok dat de hond moet stoppen met de medicatie voor de enting en pas na +/-2 maanden weer mag opstarten. Een hond die echt zo allergisch is zou ik dan ook niet meenemen maar ook niet herplaatsen. Je kan ze eenmaal niet uitleggen 'even' 2 maanden jeuk en dan hoop je het weer onder controle te krijgen mrt de medicatie. Probleem is dat dat ook niet 100% geval zal zijn, er is kans dat ze alsnog blijven jeuken omdat de medicatie dan niet meer genoeg is.

Misschien vragen of de dierenarts met de fabrikant wil bellen van de entingen? En dat het met een brief van de fabrikant bij de vlieginstanties geregeld kan worden?

Hele moeilijke keuze!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:40

Vreselijk... Je zal maar zo'n baasje hebben als hond!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:43

loveslimpie schreef:
Nogmaals dank voor jullie reacties!

Nav het topic is ze nogmaals het gesprek met de DA aangegaan met het verzoek om Apoquel te proberen. Vooral met het oog op de hond goed krijgen voor een internationale vlucht. DA gaf aan dat ze zelf geen Apoquel kunnen leveren maar in plaats daarvan wel Zenrelia wilde proberen. Sinds vorige week staat de hond op Zenrelia en doet het super, dit is duidelijk de oplossing om het onder controle te krijgen.

Wellicht lees je in bovenstaand stuk ook wat terughoudendheid. De DA wist dat de hond nog geent diende te worden tegen rabies en met zenrelia mag je 28 dagen voor en 28 dagen na een vaccinatie het medicijn niet gebruiken. Ze is hier achter gekomen door een facebook advertentie. De DA heeft hierover niks verteld en op het potje met pillen wat ze mee heeft gekregen staat ook geen melding hierover.

Situatie is dus dat door deze medicatiekeuze de tijd op is en ze haar hond niet mee kan nemen. Ze zal de komende weken hard op zoek gaan naar een geschikt plekje in de US.

Fijn dat ze iets gevonden heeft dat werkt voor de hond.

Een ander huis zoeken vind ik alleen wel een heel rare en heftige conclusie op basis van iets waar omheen gewerkt kan worden. Je legt je daar toch niet zomaar bij neer? Zoals hierboven geopperd; bellen met de fabrikant, uitzoeken hoe het zit met soorten vaccinaties, later vertrekken, de hond later laten vertrekken... Ik zie zoveel mogelijkheden :o