Laparoscopische sterilisatie hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 13:32

Zonnehoed schreef:
Op welke hoogte komen de wondjes eigenlijk? Ze draagt buiten een tuigje, ik hoop niet dat die op de wondjes valt...

Laat maar, ik zag haar net in haar tuigje en realiseerde me dat dit geen snuggere vraag is. Het tuigje komt als het goed is niet eens in de buurt. :')

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 14:10

Zonnehoed schreef:
Zonnehoed schreef:
Op welke hoogte komen de wondjes eigenlijk? Ze draagt buiten een tuigje, ik hoop niet dat die op de wondjes valt...

Laat maar, ik zag haar net in haar tuigje en realiseerde me dat dit geen snuggere vraag is. Het tuigje komt als het goed is niet eens in de buurt. :')

Ik doe zelf de operatie ook. Wij werken via 2 gaatjes. De voorste net achter de navel en de achterste een handbreedte voor het bekken. Bij een 3 punts zit er vaak nog een gaatje een handbreedte achter het einde van her borstbeen. Meeste tuigjes zouden geen probleem moeten geven.

Qua herstel geef ik altijd aan 10 dagen rustig aandoen. Echter is het geen ramp als ze per ongeluk een keer op de bank springt of de trap op loopt. Wandelingen aan de riem mogen best, half uur per keer zeker. Alleen even niet los of zwemmen :)

Edit: uiteraard springen en traplopen wel proberen te vermijden, maar mocht het per ongeluk toch gebeuren kan het geen kwaad :)

EmptyWords

Re: Laparoscopische sterilisatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:15

Hier 1 hond laparoscopisch laten helpen, de ander transvaginaal.

Bij beide is het goed bevallen. Maak je niet te druk, komt wel goed

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 17:31

Bedankt voor de tips! Springen en traplopen vermijden we sowieso al met de hondjes gezien de kwetsbaarheid van een corgi postuur. :) Dat gezegd hebbende, ze springen alsnog wel eens op/van de bank, want stel voor dat je helemaal naar de opstap moet lopen... Maar we doen ons best om dat te voorkomen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:43

Mijn oudste hond is ook zo gesteriliseerd. Ik heb toen ook mee mogen kijken wat ontzettend interessant was!

Bij het ophalen en de eerste uurtjes vond ze zichzelf heel erg zielig. Ze heeft toen ook een boel geslapen. Tot er opeens sneeuw lag. Toen was ze even vergeten dat ze zielig was.

Al met al ging het herstel enorm soepel. Wij hebben haar ook zeker rustig proberen te houden, maar doordat ze best wel moe was na de operatie ging dat zeker de eerste uurtjes erg goed.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:56

EmptyWords schreef:

Wat

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 19:00

Nyaleti schreef:
EmptyWords schreef:

Wat

Dan gaan ze via de vaginawand waardoor je helemaal geen sneetjes meer in de buik zelf hebt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 19:01

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 09:47

Het haar net weggebracht en ik bleef bij haar tot ze sliep. Ondanks dat het een routine operatie is, vind ik het toch enorm spannend. :=
De verwachting is dat ik haar begin van de middag weer mag ophalen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:34

VOor een ander is het een routine operatie. Voor jou is het je lieveling, heel verschil hoor.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:02

Tuurlijk is het spannend! Dat vind ik heel logisch hoor.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 15:10

Alles is goed gegaan en ze ligt nu voor pampus in de bench. Ik denk dat het wel even gaat duren voordat ze helemaal de oude is. Voor nu prima, ze moet natuurlijk rusten. :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:15

Fijn nieuws, beterschap voor de hond.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:58

Fijn dat alles goed gegaan is. Hopelijk herstelt ze weer snel.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 13:18

Even een update, voor als mensen benieuwd zijn. De wondjes lijken prima te genezen, ze krijgt ook 1x per dag een pijnstiller en ontstekingsremmer. Dierenarts belde ook nog vanochtend om te vragen hoe het ging.

Gisteren was de reu nog wel thuis, maar omdat we ons teefje vooral lieten rusten in de bench leverde dat geen problemen op. We gebruiken nooit een bench, maar ze gaat er ook lekker uit zichzelf inliggen door de benchtraining. De dierenarts gaf aan dat ze vooral goed moet drinken, eten was minder belangrijk. Maar de jongedame wilde natuurlijk niet drinken maar wel eten. :') Dit hebben we opgelost door wat brokjes te geven met een laag water, en dat werkte. Ze wilde in de avond al heel graag van alles doen, maar door de narcose was ze nog ontzettend duf. Het maakte haar nogal klungelig en we moesten haar echt afremmen.

De reu is nu naar de dagopvang dus ik zit lekker het teefje te knuffelen op de bank. Ik denk dat ze door de warmte ook wat rustiger is. Uitlaten doen we met deze hitte sowieso in de tuin, ergens achterin hebben we een flinke bomenrij waar ze lekker in de schaduw kunnen lopen/chillen. Dit helpt haar ook goed om rustig aan te doen.

De wondjes zijn erg klein, ze heeft er nog niet aangezeten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:52

Wat fijn dat het goed is gegaan. Mijn herder is ook laparoscopisch gesteriliseerd. Ze heeft wel vrij veel napijn gehad, en wat extra dagen pijnstilling, dat kan blijkbaar ook komen van het 'opblazen' van de buik. Haar wondjes bleven wel heel netjes en ze heeft er ook helemaal niet aan gezeten.
Maar achteraf toch wel blij dat we het laparoscopisch gedaan hadden want dat was met wat extra pijnstilling ging die buikpijn wel ok, en madam was helemaal geen fan van het verwijderen van de hechtingen dus toen was ik ook wel blij met slechts kleine wondjes met maar enkele hechtingen. De dierenarts ook denk ik want we kregen de hond niet op der zij dus die lag in een soort limbo dans positie onder de hond :Y) .

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:49

Ik heb een hysterisch drukke hond en daarom ook voor deze methode gekozen. Ze was 4u na de narcose al weer zichzelf. Wat hebben we genoten van die rustige 4 uur :D
Fijn dat het goed is gegaan!!

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 13:32

Inmiddels zijn we ruim een week verder. De wondjes genezen goed, we hebben sinds de operatie niets van bloeden of vocht gezien. De 2 dagen na de operatie hadden we onze reu bij haar weggehouden, daarna niet meer. We moesten ons teefje wel afremmen met spelen. Op dag 4 zijn we wel weer onze wandelingen gaan opbouwen.

Onze reu heeft gelukkig geen interesse getoond in de wondjes, daar was ik het meest "bang" voor. Ook onze teef zelf bleef er keurig vanaf.

De bench blijft voorlopig even staan, want beide honden liggen er regelmatig in. Ik dacht dat ze het spannend zouden vinden omdat ze beide nooit in een bench hadden gezeten, maar ze vinden het wel chill. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:21

Fijn dat alles zo goed is gegaan!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 19:17

thequeensmum schreef:
VOor een ander is het een routine operatie. Voor jou is het je lieveling, heel verschil hoor.

Mooi verwoord.
Fijn dat het goed gaat.