Hoe houdt je katten uit huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:05

misschien zijn prik matten of prikstrips iets. Zien er eng uit, maar verwonden de kat niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:06

karuna schreef:
Dat hekje wordt dagelijks gebruikt. Vandaar dat daar twee soorten gaas zitten. Dat maakt het zo lastig het helemaal te blokkeren. Met de fiets of scootmobiel door het huis moeten gaan is ook zowat -O-

Je kan toch zorgen dat het naadloos op elkaar aansluit?
Je weet waar het probleem zit, dus dan kun je het daar oplossen.
Hoef je je niet druk te maken om hordeuren en weet ik het wat nog meer.

Foaly

Re: Hoe houdt je katten uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:08

Eens met Goof, als je weet waar hij binnenkomt dan moet je daar de oplossing zoeken. Hoef je ook niet aan de gang gaan met water of geluid of wat dan ook.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:37

Onali schreef:
Bijzondere uitspraak.

Wondroos wordt veroorzaakt door bacterien (streptokokken en stafylokokken) en kattenharen of huisdierhaar in het algemeen kunnen wel eventueel voor eczeem zorgen en astma achtige klachten maar niet huidinfecties en zeker niet wondroos.

Verder als jij echt zo ontzettend allergisch zou zijn zou ik dus de tuin hermetisch afzetten zodat de kat met geen mogelijkheid meer binnen zou kunnen komen. Niet enkel het huis.
Want hij kan ook op je tuinstel en tuinkussens gaan liggen.
En blijkbaar heb je er dus geen last van (van je wondroos en huidinfectie) als je gaat tuinieren.

Ze zegt niet dat ze direct wondroos krijgt door kattenharen. Maar gevolg.

Als je erg allergisch bent dan kan je zeker wel huidinfecties krijgen door kattenharen. Door o.a. het speeksel en bepaalde enzymen op de haren. Als je die op je huid krijgt dan kan dit een zware allergische reactie van je huis geven. Jeuk, je wilt krabben enz en hierdoor ontstaan wondjes waardoor je wondroos kan krijgen. En mensen met lage weerstand of die het vaker hebben gehad kunnen ook gevoeliger zijn voor wondroos en het net wat sneller krijgen als een ander. Dus ja, het kan wel degelijk.

En in de tuin werk je vaak met handschoenen aan. Zeker rietland die allergisch is. En Niet iedereen heeft een tuinstel met kussens in de tuin waar katten vervolgens op gaan liggen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 10:37

Afbeelding

Het zit nu al zo. En dat is niet afdoende gebleken. Linker stuk op het hekje is al naar buiten gevouwen. Rechts zit dat kippengaas. Geen echt zichtbare opening maar toch grof geweld en daarna is de kat in de tuin en het rechtergaas verbogen. Ondanks het inmiddels metalen frame dat er zit.

Het is al spuuglelijk en niet voldoende. We gaan zo die twee stukken gaas aan elkaar zetten en dan maar door het huis eruit. En geur dingen kopen dat daar en bij de achterdeur komt. En de wasmachine bak op scherp zetten in de hoop de kans op succes te verkleinen. -O-

Wat hierboven staat dus. Ik heb geen weerstand helaas. Een haar geeft galbulten die meest na idd een keer krabben overgaan in huidontstekingen en wondroos. Een haar op mijn hand ontstaan door langslopen van iemand met een harige trui heeft binnen 24 uur een dikke gezwollen arm opgeleverd en ab nodig gehad om de boel weer plat te slaan.

Mijn enkel was kennelijk gister avond al de pineut. %) Nu sta ik stijf van de allergie tabletten en duimen dat het hierbij blijft. En zit ik met een erg jeukende bultige enkel -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-08-25 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:40

En het stuk dat verbogen is terug vast zetten met wat krammen? Ik denk echt dat je veel te moeilijk aan het denken bent, maar dat ligt misschien aan mij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 10:42

Boven hek hek wordt met grof geweld verbogen. Daar kun je niet zoveel vastzetten. Dat gaan we zo met draad aan elkaar verbinden en eens zien bij een speciaalzaak wat ze daar verkopen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:51

Dat hekje vervangen door een hoger hek? Hout of rigide gaas, eventueel bekleden met kippengaas als de openingen groot genoeg zijn voor een kat. Of een hek uitzoeken waar een kat niet door kan.
In de haag dan ook nieuw steviger gaas en hij zou er niet meer door moeten kunnen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:02

Een supersoaker bij de hand houden en als je het dier ziet, hem de volle laag geven.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:45

Ik heb een watersproeier met bewegingssensor. Is eigenlijk tegen reigers bij een vijver, maar ook erg effectief tegen hinderlijke katten, het is een flinke straal. Wel opletten dat je niet zelf ook een nat pak haalt.

Stevig plakband met de plakkant naar buiten op de route vinden ze ook niet fijn, liefst zo dat de vacht er goed aan blijft plakken. Randjes insmeren met dik vet (liefst zwart voor maximaal smeerboel bij het dier thuis), maar dan zit je wel zelf ook in de plakkerige viezigheid.

Een vangkooi met wat lekkers en als je 'm te pakken hebt een flinke douche en een schep zwarte aarde en loslaten - hopelijk linea recta naar huis en daar op de witte bank.

Je hoeft het dier geen pijn te doen, te vergiftigen of te beschadigen, die doet ook maar wat z'n natuur 'm ingeeft, maar een klein trauma verbonden aan jouw tuin en flink wat ongemak voor de lakse eigenaar mag best.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:00

Zou je dat belbandje niet om kunnen doen met handschoenen aan?

En ik zou een emmer water klaar zetten, zodra je m door hebt gooi de de emmer water over hem heen.
Als je die goed raakt ( het water dan he, de emmer wel vasthouden :D) laat hij het misschien wel uit zijn hoofd om nog te komen,misschien moet je dit wel een aantal keren doen, maar met telkens een nat pak kiest ik denk ik wel het hazenpad

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:11

Weet niet of ik het goed zie, maar het lijkt op hoe wij vroeger het hek bij de geiten hadden. Was een houten hek met gaas erboven om te verhogen (de geiten sprongen een stuk hoger dan wij dachten toen we het hek neerzetten :') ) met ook een poortje erin, dus losse delen gaas.
Een van onze geiten had uitgevogeld dat hij tegen het gaas aan kon springen wat dan weg klapte/boog, poten intrekken en met een soort ninja-koprol over het gaas heen, het weitje uit (en de moestuin in). Bij ons hielp het om de bovenkant van de 2 gaasdelen aan elkaar te klikken met een musketon haak. Die klikte je dan los als je erdoor moest.
Geen idee of dat in jouw situatie ook werkt, maar valt te proberen en is vrij eenvoudig.

Verder eens met iedereen die suggereert de kat een flinke plens water te geven. Zo heb ik de kat van onze vorige buren afgeleerd om in onze tuin te komen. Tuinslang klaar leggen en elke keer als hij maar in de buurt kwam, flink de straal erop. Krijgen ze niks van.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:19

Buurkind met een supersoaker en een bakje chips in de tuin zetten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 12:46

Het gaas zit aan de binnenkant zodat daar inderdaad geen poten ingehaakt kunnen worden. Dat heeft een beste tijd (zeker twee jaar) goed geholpen. Maar de laatste maanden kennelijk een methode gevonden om te springen en dan te landen op het enige beweegbare stuk en dan tussen het gaas door te wurmen. Inderdaad een soort ninja rol erdoorheen.

Eruit is via de schutting (dat lijkt een haag maar is een stevige houten schutting met klimplanten, bovenop zitten al tijden stekelplanten die erg effectief helpen) achter. Waar het eerst alleen de tuin was nu dus ook het huis in. Dat gaas zit voor nu vast aan elkaar met een extra stukje gaas erboven. Dan maar door het huis heen voor nu. Niet handig maar even geen succesverhaal hopelijk voor de kat.

Net ook twee soorten enorm stinkende korrels en een spray gekocht voor de vertikale dingen (helaas een beste bak geld maar hopelijk kan ik er even mee doen). De korrels houden denk ik zelfs een vampier weg. :') Een mix van knoflook, citronella, lavendel en nog een meurent iets. De spray is op basis van capsine even getest op mijn hand maar dat is minder prettig. Het voelt aan als pepertjes gesneden en dan in je ogen wrijven Gelukkig kan ik hier wel tegen maar toch even testen op mezelf. Geen brandwonden maar ook erg onprettig.

Daarmee heb ik alle vertikale delen gesprayt. Schutting, hek, gaas en delen van de bestrating (net eigen grond) voor en achter het hek. Voor en achter het hek en de schutting ook de twee soorten korrels. Dan twee meter verder nog een barriere van korrels en spray en dan een stukje verder nog een barriere.

Plenzen water al gedaan, vaak geraakt ook maar dat helpt geen barst helaas -O- vastzitten in een hek met blinde paniek heeft zelfs geen effect. Het dier is echt heel hardnekkig. _-:(

Hopelijk werkt dit in combinatie met de wasmachine bak op scherp. die kiept snel om maar buiten als daar tegenaan geduwd wordt of tegen de deur. Voor een extra schrikeffect :j

Er liep een andere kat achter over het pad toen ik bezig was. Die stak de neus in de lucht en draaide zich om :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:44

Ik zou een stroomdraad plaatsen. Ben je er gelijk vanaf. Kat overleefd het wel. Het is wel duur.?Kan je niet van iemand met paarden een stroomklok en draad lenen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:50

Maar even nieuwsgierig, waarom al deze moeite en dit geld voor een huis waar je niet woont?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:57

Goof schreef:
Maar even nieuwsgierig, waarom al deze moeite en dit geld voor een huis waar je niet woont?

Gokje : huis van de lat relatie, dus dan ben je er iets vaker dan keertje koffie drinken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 14:09

Klopt. En ik ben graag hier binnen zonder continue op mijn hoede te moeten zijn voor kattenharen.

Als het een incidenteel bezoek zou zijn zou ik me er niet zo druk over maken lijkt me. Ik ben hier vaak genoeg om het niet te willen, daarnaast de eigenaar van het huis zit er ook niet op te wachten :n , voor je het weet heb je sproeiplekken in huis of tref je een kat op bed aan.

Het was pas al een berichtje het ruikt naar urine in de woonkamer hoe kan dat? Nu is dus bekend waarom. -O-

Hopelijk werkt dit afdoende. De volgende stap is inderdaad stroomdraad en dan het handvat zo plaatsen dat de kat niet doorkrijgt dat het daar schokvrij is. Dat heb ik eerder gehad om de tuin toen een vijver werd leeggevist door een achterbuurkat _-:(

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:09

Ontstekingen zoals bijvoorbeeld galbulten zijn net een teken dat je wel weerstand hebt. Je immuunsysteem werkt en gaat reageren. Het lijkt erop dat je eerder een overactief immuunsysteem dan hebt i.t.t. de afwezigheid van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 16:18

Nou ja dat is dus het probleem. Het werkt niet dan wel te hard. Waardoor ik heel snel ziek word maar ook overhysterisch reageer op soms suffe dingen. Systeem is te hard bezig met de dingen die er niet toe doen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:29

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:39

Is toch van de zotte dat je kosten moet maken voor andermans kat.

Vangkooi lenen en het dier naar het asiel brengen, is dat geen optie?
Anders zou ik gaan voor het idee met dat buurkind, zak chips en supersoaker wat er hier al werd voorgesteld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:20

Sansevieria schreef:
Is toch van de zotte dat je kosten moet maken voor andermans kat.

Vangkooi lenen en het dier naar het asiel brengen, is dat geen optie?
Anders zou ik gaan voor het idee met dat buurkind, zak chips en supersoaker wat er hier al werd voorgesteld.

En het asiel lees de chip uit, belt de eigenaar en die komt hem gewoon weer ophalen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:40

Kat flink insprayen met hertshoornolie. Misschien dat de eigenaar dan zijn kat binnen houdt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 00:06

Anne_GTI schreef:
Kat flink insprayen met hertshoornolie. Misschien dat de eigenaar dan zijn kat binnen houdt.

Ik denk dat de eigenaar die kat dan hélemaal niet meer binnen wil hebben, zolang die kat naar hertshoornolie stinkt tenminste. :')

De ingang waar de kat binnenkomt in ieder geval insmeren met stinkspul, ook waar hij klimt, dan komt hij er mee in aanraking, en krijgt het op de vacht, katten houden niet van een vieze vacht, dus wie weet...