Wat komt er kijken bij een kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 16:36

Telpeva schreef:
Over kattengrit, daar had ik dus nog niet goed over nagedacht, dat ken ik als een relatief zwaar gewicht om te tillen. Weten jullie of daar ook goede lichtgewicht alternatieven voor zijn?

Ik gebruik Hoopo tofu grit. Lichtgewicht, neemt veel vocht op, stoft niet. Ze lopen het hier niet zo ver uit de kattenbak als de bentoniet grit.
Met Lanah (kat met bronchitis) kan ik niks hebben wat stoft want ze hoest dan zodra ze naar de bad is geweest. Hiermee geen last. Gemakkelijk uit te scheppen ben er dus blij mee.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 17:00

Ik zie dat Hoopu Tofu Grit 2,5kg weegt per zak, ik krijg voorzichtig hoop _/-\o_ Is de vulling van 1 zo'n zak voldoende om een kattenbak 1x volledig mee te vullen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:04

Ik vind het weinig, je blijft kopen en slepen. :o
Ik koop elke week 1 zak van 6L en dan heb ik ook een zak aangebroken staan.
Als het nodig is gooi ik er een laagje nieuw bij.

Maar het is even zoeken naar wat werkt voor jou kat en kattenbakken.
Ligt ook aan de grote van de bak of je er 1 helemaal mee kan vullen.
Dan moet je ook gewoon nog een extra zak hebben staan.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:05

Ik gebruik hier Breedercelect, soort papierkorrels. Ik haal de 30L zakken en die zijn wel echt zwaar, maar ze zijn er ook in kleiner formaat. Maar die zijn wellicht ook nog aan de zware kant?

Ik bestel het online, dus hoef weinig te willen dan :D 4 zakken van 30L doe ik een maand of 2 mee met 5 bakken denk ik?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:06

Pff, die zou ik ook de trap niet op krijgen en mijn bakken staan op de 1e verdieping. :=

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:08

Ja die 30L zakken zijn best aan de maat _O-

Ik heb ze beneden in de trapkast staan en sjouw er dan 1 naar boven voor de bakken boven. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet te doen is als je niet veel kan tillen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wat komt er kijken bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:10

Jij sleept ze nog een trap op ook? Damn girl! _O- Maar ja, als dat nog kan hoef je wel minder te slepen. Wel zwaarder. :Y)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:11

Telpeva schreef:
Ik zie dat Hoopu Tofu Grit 2,5kg weegt per zak, ik krijg voorzichtig hoop _/-\o_ Is de vulling van 1 zo'n zak voldoende om een kattenbak 1x volledig mee te vullen?

Ik heb er 2 per bak maar vul verder aan. Ik heb wel hele grote bakken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:14

Bellatrix schreef:
Jij sleept ze nog een trap op ook? Damn girl! _O- Maar ja, als dat nog kan hoef je wel minder te slepen. Wel zwaarder. :Y)

Yep! Ik koop graag groot in want dan hoef ik minder vaak te halen/slepen :)) Maar het bestaat ook in 10L zakken zie ik.

Voer koop ik ook in 6-12 kg zakken _O- En die moeten allemaal naar boven.

Maar ik ken genoeg mensen die bij de supermarkt 1x per week een zak voer halen en een zak kattengrit. Net wat je fijner vind :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:20

Klopt, net wat je fijner vindt.

Ik bestel 2x 3kg bij ZooPlus. Dat is goedkoper dan 2 losse zakken van 3kg. Daar doe ik op zich best lang mee maar ik ga weer naar 3 katten dus ik zal weer eerder moeten bestellen. :')

Ach, je wil katten of je wil ze niet. :')

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:21

Katten zijn fantastisch, ik heb in mijn hele leven misschien 6 maanden zonder kat gezeten. Het grootste issue vind ik oppas als ik niet thuis ben. Ik ben door mijn persoonlijke situatie wel eens een paar dagen of weken in het ziekenhuis, en gelukkig kan mijn kat dan naar mijn moeder, maar ik vind dat altijd wel lastig (lastig als in: iemand anders er mee opzadelen/bezwaard voelen, ondanks dat mijn moeder het met liefde doet). Mijn kat is ook weleens een paar dagen alleen thuis gebleven en mijn moeder kwam dan elke dag, maar dat ging mijn kat zo vervelen dat ze heel erg hard is gaan (en blijven) miauwen en dat vonden de buren niet erg tof :=

Maar met op vakantie gaan komt wel dit aspect erbij kijken. En ik weet niet of je een buitenruimte hebt en of je van plan bent de kat naar buiten te doen? Ik zou dan persoonlijk zorgen voor een goed afgezette tuin of balkon.

En ik zou investeren in goed voer, supermarktvoer zoals Whiskas of Felix hoeft maar 4% vlees in te zitten en voor de rest is het granen en vulstoffen, en dat is echt te weinig imo. Ik voer zelf Power of Nature Meadowland, omdat dat graanvrij is (belangrijk!), hoog in eiwitten en dierlijke ingredienten, enlaag in calorieën voor mijn iets te dikke binnenkat.

En als je graag een raskat wil, kijken naar de mankementen die veel bij die rassen voorkomen. Zoals bij siamezen en Oosters kortharen komen veel hartproblemen voor waardoor een deel niet heel oud wordt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:21

Ik ga morgen op vakantie, mijn buurvrouw (heeft ook een kat) komt 2x per dag langs gelukkig.
Ik ben maar 5 dagen weg.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:23

Overigens vind ik voor kattenharen een roller 3x niks, je blijft vervangen en het werkt niet optimaal.

Ik heb zo'n borstel, die veeg je over je kleding of bank of whatever en je veegt alle haren ermee op de borstel, waarna je die er weer af krabbelt en in de prullenbak gooit en je hebt weer een zgan borstel.

https://www.petsplace.nl/trixie-pluizen ... V8QAvD_BwE

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:24

Een roller is niet zo duurzaam ook. :o
Ik zal es kijken naar jou link.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:26

Het grootste waar ik tegenaanloop is oppas. Ik laat ze één nachtje alleen, als ik langer wegga vraag ik de achterbuurvrouw. Maar ik vind het niet fijn om haar te lang te belasten (ook al doet ze het met liefde), dus ik ga nu maximaal een weekje weg. Vind ik niet erg, maar als je wel graag langer op vakantie gaat zou ik daar zeker rekening mee houden, of je iemand hebt die je voor langere tijd wilt en kunt vragen om op te passen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:29

Ik heb een pension waar ze goed naartoe kunnen, maar ook een vriend die tijdelijk in mijn huis wil. Dat laatste heeft wel mijn voorkeur, maar mocht dat niet kunnen dan gaan ze naar een mooi pension in de buurt :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:30

Mijn katten zijn relatief makkelijk, wij voeren wel 3x per dag. 1 keer brok en 2 keer nat vlees.
Er staat boven een fontein en beneden water bakjes, boven en beneden een kattenbak. Meer heeft geen zin, want die negeren ze. :+
Na castratie, chippen en standaard entingen relatief weinig kosten gehad. Tot er 1 met een vleesetende bacterie in zijn poot thuis kwam die niet herkend werd, dat was in een maand ruim €1500 aan kosten. Maar poot is genezen en nooit meer last van gehad. Paar weken geleden kwam er 1 naar huis die zijn achterpoot niet meer wilde belasten, aan de tracker gezien dat hij niet op de straat is geweest. Dus de dierenarts gokt op verkeerd over een hek gesprongen en een poot blijven hangen. Was even bang voor zenuwschade, maar loopt nu weer zo goed als normaal. Dat heeft maar €150 gekost voor medicatie etc. Wij hebben peewee kattenbakken, met houtkorrels eigen merk van de fressnapf. Doen echt maanden met 1 zak, scheppen elke dag de keutels eruit en schudden het zaagsel naar beneden. De onderkant maken we 1x per week leeg en schoon.
Maar mijn vader heeft een kat gehad die echt enorm veel ging kosten, die pech kun je ook hebben.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:31

Kaitlyn schreef:
Maar mijn vader heeft een kat gehad die echt enorm veel ging kosten, die pech kun je ook hebben.

Ik las 'enorm veel ging kotsen'. En ja, daar moet je ook rekening mee houden _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:32

Ik wil niemand in mijn huis, ik wil echt niemand in mijn bed behalve ikzelf. :')
Daar komt bij dat Tail vreemden eng vindt en stress krijgt.
Ik gok dat het bij de nieuwe kittens wel zou kunnen maar ik wil gewoon niemand in mijn huis hebben wonen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:35

Ik fok thai Siamezen.
Zeker een Oosters kattenras kan je niet alleen houden.
Die klitten nogal aan elkaar.

Ik verkoop dan ook geen kittens aan mensen die geen andere kat in huis hebben.

Thai Siamees is leuk, vocaal, zeer nieuwsgierig en vindingrijk.
Ik heb het geluk dat het knuffelkonten zijn.

Katertje van 6 weken oud.
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:36

Ook een erg leuk en mooi ras hoor! <3

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:37

Ik heb er 4, 2 htk katten, 1 Ragdoll en een main coon X htk.

Het belangrijkste is inderdaad om er twee te nemen als je kittens wilt. Maar ook oudere katten kunnen gewoon wennen aan een nieuwe kat en mij ervaring is dat ze het een stuk leuker vinden (mits de karakters klikken, net als bij mensen). Je hoeft ze ook een stuk minder te vermaken.

Verder is de facebook natuurlijke katten een fijne voor voer advies. Een water fontein is ook erg fijn en zorgt ervoor dat ze veel drinken. Wij hebben er een van de miaustore en daar drinken ze alle vier uit.
Wij hebben ook tofu grit wat ik bij armatkat bestel, dat was de goedkoopste die ik kon vinden.

Ik borstel de langharige kat ongeveer 1 a 2 keer per week, sowieso op plekken waar hij niet bijkomt, de kraag bijvoorbeeld.
1 htk verhaart amper en 1 htk verhaart heel veel. Mijn ervaring is ook dat katten met een witte (onder)vacht meer verharen.

Kosten ze veel? Het is geen paard, maar ja ze zijn niet goedkoop. Als je er een hebt zal het erg meevallen maar met 4 ben je best wat kwijt. Zo moesten er twee achter elkaar naar de dierenarts voor hun tanden, kreeg er eentje nog blaasgruis bij en dan ben je wel honderden euros verder.

Zou ik ze weg doen? Nooit, ze zijn echt mijn 4 babys die zich ook zo gedragen <3

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 17:43

Kleine zakken vind ik niet erg, juist prettig, dan bestel ik er gewoon meerdere tegelijk online. De postbode zet het dan in de gang, en als ze echt maar 2,5 kg per stuk wegen dan kan ik ze vervolgens per stuk tillen naar waar ik ze hebben wil.

En die drinkfontijnen en surefeed bakken: als je die uit elkaar haalt, kan dat in de vaatwasser?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:43

Ik heb met mijn ex kittens gehad en nu een oude opa. Ik kan echt iedereen aanraden om een oudere (volwassen) kat te nemen. Kittens moet je constant vermaken en slopen alles. Planten klommen ze in, bank gebruikten ze als krabpaal (en dan weer niet de krabpaal), alle kabels moesten veilig worden weggestopt en noem maar op. Desondanks wel ontzettend leuke, lieve beestjes hoor :o

Nu een oudje van iemand overgenomen en die doet vooral lekker z’n ding. Komt op schoot wanneer hij zin heeft en gaat weer weg als hij er geen zin meer in heeft. Helaas wel veel dierenartskosten gemaakt, maar vermoed dat wanneer je ergens adopteert dit niet zo snel als verassing komt. Die katten zijn vaak medisch al gecheckt en eventueel behandeld. Qua voeren deed ik met de kittens en huidige kat altijd 1x per dag zakje natvoer, brokjes bijvullen en water verschonen. En uiteraard elke dag de kattenbak.
Nu heeft mijn oudje geen tanden meer en eet hij bijna alleen nog vloeibare voeding en moet hij meerdere keren per dag medicatie. Hij krijgt dus meerdere porties verdeeld over de dag. Het is dat ik inmiddels ben gaan samenwonen, want in mijn eentje weet ik niet of ik dat allemaal zou hebben gered.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:43

Telpeva schreef:
Kleine zakken vind ik niet erg, juist prettig, dan bestel ik er gewoon meerdere tegelijk online. De postbode zet het dan in de gang, en als ze echt maar 2,5 kg per stuk wegen dan kan ik ze vervolgens per stuk tillen naar waar ik ze hebben wil.

En die drinkfontijnen en surefeed bakken: als je die uit elkaar haalt, kan dat in de vaatwasser?

Ik heb er een die wel in de vaatwasser kan, maar doe dat ook op tijd. Ik merk dat die van mij nu eigenlijk best wel smerig geworden is en ik krijg dat niet goed meer schoon.