Oudere hond wordt stijver, waarmee ondersteunen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:32

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:42

Mijn honden kregen altijd Metacam van de DA

Hettieheks

Re: Oudere hond wordt stijver, waarmee ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Ik heb er zelf heel veel moeite mee als ik lees dat er vanachter een scherm een poedertje, een supplement of een olie word voorgeschreven. Zeker als daarbij vermeld wordt dat dat beter is omdat pijnstillers niet goed zouden zijn voor een hond.

Pijn is ook niet goed voor je hond, nog wel slechter voor je hond. Het gaat over kwaliteit van leven. Pak je zelf een paracetamol als je hoofdpijn hebt? Of een triptaan als je migraine hebt? Als het antwoord daarop nee is vraag ik mij af hoe je migraine is, ik kan er namelijk dan niet zonder. Maakt het nog niet altijd dragelijk ook.

Honden voelen pijn echt wel, begrijpen echter niet zoals wij wat er gebeurt. En ze geven het niet goed aan, of dat zeg ik eigenlijk verkeerd. Wij zijn heel slecht in het lezen van onze honden en zien pas later dat ze pijn hebben. Ik wil daarmee overigens niemand voor het hoofd stoten, ik weet ook hoe moeilijk of het is, zeker als het je eigen hond is en je er elke dag met je neus bovenop zit.

Maar pijn tast kwaliteit van leven aan, het beperkt je hond, in bewegingen (niet altijd, honden zijn doorzetters), in gedrag en in plezier.

Ik heb ooit, van wat ik dacht dat een vriendin was te horen gekregen; wat belachelijk dat je je hond nu al aan de pijnstillers zet. Je slikt toch zelf ook geen tramadol bij hoofdpijn. En echt dat raakte me zo diep, ze weet wat voor hondenliefhebber ik ben. Ik heb een windhond kruising en wat voor lekkere couch potato het ook is... Hard rennen, keihard op zijn bek gaan omdat hij met teveel snelheid uit de bocht vliegt, omdraaien en weer verder rennen is zijn lust en zijn leven. En dat moet ik hem dan ontnemen omdat hij van pijnstillers heel misschien wel achteruit zou kunnen gaan?

Dat is mijn verdriet, dat moet ik bij mezelf houden. Dan maar twee jaar eerder of misschien nog eerder dood. Maar dan heeft hij wel een gelukkig leven gehad... Ik wil niet luisteren naar de angst om hem te verliezen, want natuurlijk is dat afschuwelijk. Maar die dag komt. En als die dag komt dan wil ik dat die dag voor hem niet te laat komt. En ook niet dat ik veel te lang mijn hond met pijn heb laten lopen omdat ik er enkel een poedertje in wilde stoppen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:08

Glucosamine tabletten van Kruidvat, werkt top bij de klachten die jij omschrijft. Aangeraden door onze dierenarts zelf :)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:13

Even opletten met vitamine D supplementeren. Dit is oplosbaar in vet en een teveel hiervan wordt niet uitgeplast maar opgeslagen in het lichaam. Dit kan leiden tot vergiftigingsverschijnselen

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:27

Vitamine D is pas bij heel extreem hoge dosering giftig, daar kom je bij lange na niet aan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Hettieheks schreef:
Een oprechte vraag hoor; wat is toch de weerstand van medicatie geven aan een ouder wordende hond met artrose?

Weerstand tegen medicatie begrijp ik volledig ivm belasting van diverse organen. Echter wel merk ik ook dat veel mensen wachten tot de hond amper nog fatsoenlijk vooruit of overeind komt voor ze gaan ondersteunen. Afbreken van bespiering is simpel en makkelijk. Zeker bij oudere dieren. Opbouwen is echter onwijs moeilijk en lastig. Pijnstilling is de laatste stap maar supplementen geven om alles in het lijf qua belasting te ondersteunen moet je echt gaan geven bij de eerste signalen. Dan is er nog weinig afbraak en kan het makkelijker herstellen omdat er nog meer spieren aanwezig zijn. Des te langer helpen supplementen ook ondersteunend en dan is er pas later pijnstilling nodig.
Mijn herder zat niet helemaal lekker in elkaar. Met 7 jaar ben ik voeding gaan aanpassen, met 8 jaar supplementen gaan geven en helaas kreeg hij kanker en einde verhaal. Echter tot 3 weken voor zijn overlijden liep hij nog fit en vrolijk makkelijk een uur mee. Wel dankzij de supplementen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:00

Je kan altijd eerst proberen met supplementen, zelf met Flexadin wel goede ervaringen. Maar de hond is 13, dan kom je toch in een fase dat de kwaliteit van leven belangrijker is. Beter nog een goed jaar, dan twee slechte jaren met pijn.