Gierzwaluw gevonden, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Re: Gierzwaluw gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:56

Een geluk: we hebben hier tuinbonen staan waar allemaal enorme groene krekels op zitten. Alleen vraag ik me nu af of die te groot zijn (4-6 cm)?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:09

Soepblik schreef:
Een geluk: we hebben hier tuinbonen staan waar allemaal enorme groene krekels op zitten. Alleen vraag ik me nu af of die te groot zijn (4-6 cm)?

Gewoon proberen, ze lijken een kleine bek te hebben maar daar kun je je echt in vergissen hoor :o

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:09

Balletjes rauw gehakt kan je aanbieden, gedoopt in water(eigenlijk met electrolytes) zodat ze ook vocht binnenkrijgen. Ze kunnen best makkelijk grootgebracht worden maar ze moeten even ontdekken dat ze moeten toehappen. Dus voorzichtig aanmoedigen snaveltje open te doen. En dan is het normaal al gauw hap.
(best veel gezien in mijn wildopvang periode)

Nu het er al twee zijn zijn het waarschijnlijk wel jongen die nog niet kunnen vliegen maar hun nest uit kukelen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 21:55

Het is niet te geloven, maar het is me gelukt om degene die nog niet was uitgevlogen te voeren - hij begon opeens aan mijn pink te "sabbelen" toen ik hem vast had (lees: hij verdween in zijn geheel naar binnen, niet normaal wat er in zo'n vogel verdwijnt) en ben toen maar op vliegende beesten jacht gegaan. Die heb ik vervolgens aan mijn pink geplakt en ik heb er zowaar 12 naar binnen weten te krijgen, en dus ook wat vocht.

Ik heb 'm voor nu met een fles warm water in een donker doosje met wat papier gestopt, daar kroop hij in weg. Hopen dat hij de ochtend haalt - dan ga ik weer proberen of uitvliegen lukt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:33

Ik vind het heel lief dat je je bekommert om een vogel, echt!
Ik hoop dat het herstel gaat lukken +:)+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:58

Soepblik schreef:
Het is niet te geloven, maar het is me gelukt om degene die nog niet was uitgevlogen te voeren - hij begon opeens aan mijn pink te "sabbelen" toen ik hem vast had (lees: hij verdween in zijn geheel naar binnen, niet normaal wat er in zo'n vogel verdwijnt) en ben toen maar op vliegende beesten jacht gegaan. Die heb ik vervolgens aan mijn pink geplakt en ik heb er zowaar 12 naar binnen weten te krijgen, en dus ook wat vocht.

Ik heb 'm voor nu met een fles warm water in een donker doosje met wat papier gestopt, daar kroop hij in weg. Hopen dat hij de ochtend haalt - dan ga ik weer proberen of uitvliegen lukt.

Topper!! Kan zo’n klein vogeltje 12 stuks eten?? Ik sta er versteld van.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 07:39

Ik ben benieuwd hoe het nu met hem gaat?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:09

Bellatrix schreef:
Ik ben benieuwd hoe het nu met hem gaat?

Ik ook! :o

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 08:53

Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb denk ik het "nest" gevonden. Toen ik gisteravond zwaluwen hoorde heb ik hem met doos en al daar gezet; hij piepte namelijk om het uur en na lezen op google constateerde ik dat ik momenteel niet in staat ben om hem zoveel insecten te voeren als dat zijn ouders dat kunnen, zeker als hij over een paar weken fit genoeg moet zijn om naar afrika te vliegen.

Kortom, op goed geluk bij het nest gezet. Ik hoor nu weer zwaluwen af en aan vliegen, dus ik durf nu niet te gaan kijken of hij er nog is ivm verstoring, maar als het straks wat rustiger is ga ik denk ik even controleren of hij niet ergens ligt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 00:06

Hoe is het met het vogeltje?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:00

Ja, ik ben ook benieuwd.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:36

Thioro schreef:
Gierzwaluwen kunnen niet zelf opvliegen.
Die moet je in de lucht 'gooien' zodat ze vliegend kunnen vertrekken.

Als hij niet (ver) kan vliegen moet hij idd eerst aansterken.
Is het nest bereikbaar om hem terug te zetten? Ouders blijven vaak voeren tot ze echt uitvliegen.

Nooit in de lucht gooien! Op een paar dak zetten en afwachten