BrankaZ schreef:Gelukkig doen de meesten er makkelijk over omdat de vacht in veel gevallen weer terug groeit. Maar het valt mij op dat trimsalons regelmatig niet weten hoe vachten van rassen getrimd horen te worden.
Klopt, bij Shelties hoort er héél weinig geknipt te worden.
Maar regelmatig komt het toch voor dat iemand een sheltie naar een trimmer brengt, en dat die ongeveer terug komt zoals je bij een pomeranian verwacht, compleet in een model geknipt en geschoren.
Broek rondgeknipt zoals bij een pomeriaan bijvoorbeeld. Borsthaar helemaal gepuft en rondgeknipt.
En dat hoort écht absoluut niet bij het ras.
(In principe níéts knippen, hooguit de flossen tussen de kussentjes van de voet of de extreem flossige haren uit het oor. Maar dan nog mag het resultaat ee niet geknipt uitzien bij het oor. Effileerschaar en wéten hoe het resultaat moet zijn voor je überhaupt begint.)
In de verschillende online groepen voor Shelties komt het toch best vaak voor dat iemand best overstuur fotos plaatst van een 'verknipte' hond.
En die héél lange dekharen van bijvoorbeeld de kraag groeien echt niet altijd helemaal goed bij, zéker niet snel. Dan heb je het over járen, niet weken.
Voor t karakter van de hond maakt het geen bal uit, maar erg zonde is het wel.
De mijne komt dan ook écht niet bij een trimmer (en dat is niet eens een showhond, not by far)
Bij andere rassen zie ik het ook regelmatig. Een spaniël waar de oren kort geknipt zijn, onbedoeld.
Een gezonde hond met pluk of stripvacht die geschoren wordt, etcetera.
En als een eigenaar bewust kiest voor een niet bij het ras horende manier van vachtverzorging, dan is me dat prima.
Net als het scheren bij honden met medische problemen etcetera.
Maar als je je hond naar een professionele betaalde trimmer brengt, dan ga ik er vanuit dat je moet kunnen rekenen op de vachtverzorging die bij het specifieke ras hoort.
Behalve als er heeeeeeel expliciet door de eigenaar aangegeven wordt dat de éigenaar iets anders wil.
In dit geval met die chihuahua zou ok ook absoluut zeer ontevreden zijn met de trimmer m