Hond geschoren door trimsalon help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 08:40

marleen_88 schreef:
Ik dacht bij de tweede foto "nou, ik had erger verwacht. :=" En toen kwam de derde foto, ik snap dat je hier niet blij mee bent... Echt een heel ander hondje en zijn staartje ziet er ook sneu uit.

Gelukkig groeit haar vrij snel weer aan. Ga je een andere trimsalon zoeken na deze actie?

Hahaaaa dat staartje doet het hem. Zeker als hij kwispelt. Moet ook wel zeggen dat ik eerst in lachen uitbarstte toen ik hem zag :')

Suzanne F.

Re: Hond geschoren door trimsalon help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:42

Dit hebben wij ook een keer gehad met onze Cairn terriër vroeger. Was ook geschoren en die horen geplukt te worden. Was net een ratje. Ook dat staartje. Maar is goed gekomen. Groeit zo weer aan. Maar wel andere trimmer daarna gezocht.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 08:42

marleen_88 schreef:
Ik dacht bij de tweede foto "nou, ik had erger verwacht. :=" En toen kwam de derde foto, ik snap dat je hier niet blij mee bent... Echt een heel ander hondje en zijn staartje ziet er ook sneu uit.

Gelukkig groeit haar vrij snel weer aan. Ga je een andere trimsalon zoeken na deze actie?

Ik dacht eerst ik geef deze trimsalon gewoon nog een kans. Maar mijn vriend kwam gisteren avond thuis en die ging eerst helemaal stuk van het lachen. Maar zei daarna wel gelijk dat ik het voortaan zelf moet doen. Ik ga er nog even over nadenken wat ik ga doen haha.
Laatst bijgewerkt door bloementje3 op 23-07-25 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:43

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:44

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 08:45

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:47

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:49

Gelukkig doen de meesten er makkelijk over omdat de vacht in veel gevallen weer terug groeit. Maar het valt mij op dat trimsalons regelmatig niet weten hoe vachten van rassen getrimd horen te worden.
Van onze Golden Retrievers hielden we de vacht ook zelf bij en als ze een keer flink getrimd moesten worden (b.v. voor een show) dan konden we bij de fokker of een bevriende fokker terecht. Trimcursus hebben we ooit een keer via de rasvereniging gedaan zodat we de basis van hoe een Golden getrimd moet worden kenden.
We hebben ook wel de tip gekregen om ze met warm weer te scheren maar dat hebben we nooit gedaan. De dubbele vacht isoleert en dat is bij zowel kou als warmte. Verder zweten honden niet op hun huid, dus raken ze maar heel beperkt warmte via die weg kwijt. 1 van onze Goldens vond het zelfs prettig om in de volle zon te liggen. Afkoelen deden ze door lekker te zwemmen, voordeel van honden die gek op water zijn.
In het geval van de ts zou ik misschien de trimsalon nog een kans geven, ze weten nu wel wat je wil als klant. En als ze toch een andere trimsalon zoekt na deze ervaring dan zou ik vragen of ik de eerste keer erbij mag blijven om zeker te zijn dat de hond naar wens wordt getrimd.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:56

Afbeelding

T was niet zo heftig als bij de husky maar die kraag er af vond hij wel heerlijk. Hier niet net geschoren maar wel kort op kraag en borst. Meer de zomer in werd hij wel helemaal kaal geschoren behalve hoofd dan maar iets subtieler qua overgang als die husky hahaha.

T ziet er niet uit maar bij de trimsalon durven ze flink te rekenen wat ik ook begrijp maar ja, t was met mijn paarden scheerapparaat 15 minuten hooguit...scheelde me meer dan 200 euro en dan 2 keer per jaar...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:05

bloementje3 schreef:
marleen_88 schreef:

Ik dacht eerst ik geef deze trimsalon gewoon nog een kans. Maar mijn vriend kwam gisteren avond thuis en die ging eerst helemaal stuk van het lachen. Maar zei daarna wel gelijk dat ik het voortaan zelf moet doen. Ik ga er nog even over nadenken wat ik ga doen haha.

Als je besluit om het zelf te gaan doen, doe jezelf dan wel een lol en zorg voor goede scharen (en tondeuse als je een deel scheert) en overweeg een trimtafel. Bij o.a. Witjes Verzendhuis zijn die redelijk geprijsd. Wij hadden geluk omdat we een tafel ophaalden en er eentje stond met een krasje op de rand. Daardoor kregen we flinke korting.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:11

Oef dat is best even schrikken en ook behoorlijk slordig van de trimmer. Maar het groeit weer aan gelukkig. Zelf bijhouden is dan inderdaad de beste optie :D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:19

En een voordeel van zelf bijhouden is dat niet alles in 1 keer hoeft te worden gedaan. Als je ziet dat de haren op zijn buik te lang worden kan je dat even tussendoor wegknippen. Persoonlijk vind ik het voor de hond zelf ook wat relaxter.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:30

Onze herplaats ruwhaarteckel werd bij de vorige eigenaar ook geschoren. Hij is daar 2 jaar geschoren geweest, het heeft ons 2 jaar gekost om zijn vacht weer gezond de krijgen waardoor hij weer geplukt kan worden. Ik denk dat een 1 malige scheeractie een stuk minder schade zal opleveren, maar vervelend is het wel. Let erop dat hij zichzelf goed op temperatuur kan houden, zeker met de hele warme dagen kan dat een probleem vormen omdat hij waarschijnlijk niet meer mooi geïsoleerd is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:37

BrankaZ schreef:
Gelukkig doen de meesten er makkelijk over omdat de vacht in veel gevallen weer terug groeit. Maar het valt mij op dat trimsalons regelmatig niet weten hoe vachten van rassen getrimd horen te worden.

Klopt, bij Shelties hoort er héél weinig geknipt te worden.

Maar regelmatig komt het toch voor dat iemand een sheltie naar een trimmer brengt, en dat die ongeveer terug komt zoals je bij een pomeranian verwacht, compleet in een model geknipt en geschoren.
Broek rondgeknipt zoals bij een pomeriaan bijvoorbeeld. Borsthaar helemaal gepuft en rondgeknipt.
En dat hoort écht absoluut niet bij het ras.
(In principe níéts knippen, hooguit de flossen tussen de kussentjes van de voet of de extreem flossige haren uit het oor. Maar dan nog mag het resultaat ee niet geknipt uitzien bij het oor. Effileerschaar en wéten hoe het resultaat moet zijn voor je überhaupt begint.)

In de verschillende online groepen voor Shelties komt het toch best vaak voor dat iemand best overstuur fotos plaatst van een 'verknipte' hond.
En die héél lange dekharen van bijvoorbeeld de kraag groeien echt niet altijd helemaal goed bij, zéker niet snel. Dan heb je het over járen, niet weken.

Voor t karakter van de hond maakt het geen bal uit, maar erg zonde is het wel.

De mijne komt dan ook écht niet bij een trimmer (en dat is niet eens een showhond, not by far)

Bij andere rassen zie ik het ook regelmatig. Een spaniël waar de oren kort geknipt zijn, onbedoeld.
Een gezonde hond met pluk of stripvacht die geschoren wordt, etcetera.

En als een eigenaar bewust kiest voor een niet bij het ras horende manier van vachtverzorging, dan is me dat prima.
Net als het scheren bij honden met medische problemen etcetera.

Maar als je je hond naar een professionele betaalde trimmer brengt, dan ga ik er vanuit dat je moet kunnen rekenen op de vachtverzorging die bij het specifieke ras hoort.
Behalve als er heeeeeeel expliciet door de eigenaar aangegeven wordt dat de éigenaar iets anders wil.

In dit geval met die chihuahua zou ok ook absoluut zeer ontevreden zijn met de trimmer m

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:44

Ach,niet leuk, maar groeit wel weer aan.Ik liet mijn Maltezer ook altijd scheren als een schaapje.

Afbeelding Onze Fien.
Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:56

Dat groeit gelukkig wel terug. Ik hou ons keeshondje ook zelf bij en gaat 1-2x per jaar naar de trimsalon om even goed in model geknipt te worden. Daarna veranderd het met mijn knipkunsten langzaam weer in een hondje waar de ratten aan gevreten hebben _O-

In model
Afbeelding

En het ratten-model _O-
Afbeelding

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:00

Ik vind dit toch eigenlijk geen misverstand, maar gewoon een fout van de salon.
Dit is toch heel wat anders dan je gevraagd hebt, en ook nog eens een methode die niet goed past bij dit type hond.
Ik zou echt mijn twijfels hebben bij de professionaliteit van deze salon.

Het zal inderdaad gelukkig wel weer aangroeien. Als je van je hondje gewoon overal aan mag komen dan zou ik het ook zelf gaan doen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:15

Oef… dat is niet fraai inderdaad :o Ga je op zoek naar een andere trimsalon?

Mijn Toller heb ik ook eens totaal verpest teruggekregen van een trimsalon, die naar eigen zeggen vaker Tollers deed. Zijn hele broek enz waren kaal! Het groeide overigens best snel (en gewoon mooi) weer aan.

Hij is ook eens deels geschoren geweest vanwege een operatie, dus echt kaal-kaal. Zelfs daar zag je een paar maanden later niets meer van, geen verschil qua vacht met het ongeschoren deel. Ik weet zeker dat het bij jouw hondje goed gaat komen!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:22

Volgens mij verpest het de vacht niet na 1 keer scheren, dan moet het wel vaker gebeuren mocht het verkeerd terug groeien. Zou me er nu nog niet te druk om maken. Wel een schattig hondje, ben normaal niet zo van de chihuahua's maar deze is wel erg leuk! :)
Moet zeggen dat ik erg blij ben met mijn verhaarder die geen dubbele ondervacht heeft en dus niet naar de trimsalon hoeft, als ik bij mijn ouders hoor hoe duur dat jaarlijks wel niet is _O-

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:07

Oei ik snap dat je daar van geschrokken bent en het is ook niet professioneel. Ik ben zelf trimster en kreeg laatst het verzoek om een chihuahua te scheren maar ik heb toen kunnen uitleggen waarom dat beter is van niet. Ik zou geen vertrouwen hebben in deze salon als ze dit niet weten en de communicatie is ook niet top.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:13

Waarom zou de vacht in vredesnaam beschadigen bij een scheerbeurt? En waarom mag je een chihuahua niet scheren? Hebben die magisch haar ofzo? Zou dan het enige magische zijn dat ze hebben. :')

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:17

Hutcherson schreef:
Waarom zou de vacht in vredesnaam beschadigen bij een scheerbeurt? En waarom mag je een chihuahua niet scheren? Hebben die magisch haar ofzo? Zou dan het enige magische zijn dat ze hebben. :')

ondervacht kan beschadigd raken en niet meer terug komen zoals het hoort (ongelijk, dunner, andere textuur). Dieren kunnen hier last van krijgen omdat hun warmte niet goed kwijt kunnen of sneller koud worden. De dekharen (bovenste haren) beschermt tegen UV stralen, dus na scheren kans op verbranding (en kanker). Soms groeit het oneven terug en ziet het er ook nog eens niet uit.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:19

Omdat je in de bovenvacht scheert die heeft een ander verharingspatroon en groeipatroon dan de ondervacht. Soms duurt het daardoor langer voordat de vacht teruggroeit en soms komt de vacht juist overvloediger terug.
Bij de zogenaamde scheerhonden gedraagt de vacht zich anders, deze haren groeien altijd door en moeten dus af en toe geschoren worden. Een trimster hoort dit verschil te weten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:23

Verzorging (en groei) is afhankelijk van het type vacht. Honden met een lange vacht verzorg je anders dan een korte. Honden met een dubbele vacht verzorg je anders dan een enkele vacht. Werkrassen vragen ook zohun verzorging. B.v. de toiletten van een Poedel komen ook voort uit het werk waarvoor ze waren gefokt in combinatie met het vachttype.
Een trimsalon die aan eenheidsworst doet mist blijkbaar kennis over rassen.
De vacht van een hond heeft echt een andere functie dan ons eigen haar.

En ik verbaas mij dat we geschoren hondenvachten normaal moeten vinden, maar wel kritisch zijn of en wanneer we onze paarden b.v. moeten scheren.

Evercreek schreef:
Hutcherson schreef:

ondervacht kan beschadigd raken en niet meer terug komen zoals het hoort (ongelijk, dunner, andere textuur). Dieren kunnen hier last van krijgen omdat hun warmte niet goed kwijt kunnen of sneller koud worden. De dekharen (bovenste haren) beschermt tegen UV stralen, dus na scheren kans op verbranding (en kanker). Soms groeit het oneven terug en ziet het er ook nog eens niet uit.

Inderdaad. En denk b.v. bij bepaalde ruwharige rassen aan een stripvacht. De k dat menig eigenaar gaat gillen als je die om zeep helpt door de vacht te scheren. Dan heeft de hond geen stugge ruwe vacht meer, maar een zachte vacht die veel minder beschermt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:32

Ibbel schreef:
Oh, je hebt nu gewoon een gremlin! Niet meer wassen dus _O-

_O-

Ik was al aan het denken wat voor monstertje het nu is, maar deze gelijkenis is zo treffend :D

Wij hadden vroeger en bouvier en die wist zich geen raad in de zomer van de warmte.
En die werd geschoren met de rundermachine, hop 3 mm....
Geen gezicht, de eerste dagen lag hij ook niet in het gras want dat prikte.
Maar verder zo opgelucht en blij.
En elk jaar had hij weer een mooie vacht.