Kat met voedsel intolerantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 18:58

marleen_usar schreef:
Ik heb een haartest laten doen ik wist gelijk waar hij wel en niet tegen kon. Er kwam een heel boekwerk uit.

Oh wist niet dat het kon? Las ergens dat het niet betrouwbaar was. Wat waren de kosten hiervoor?

prugelpiet

Re: Kat met voedsel intolerantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:32

Voedseltesten voor dieren zijn inderdaad niet waterdicht. Vaak erg duur, en een uitslag waar je dus niet 100% op kan vertrouwen.

Vet-concept heeft fijne mono-eiwit voedingen. Ik zou een eiwit uitzoeken die écht lichaamsvreemd is, zoals bijvoorbeeld paard of konijn. Echt 6-8 weken exclusief dit voeren, geen snoepjes of andere snacks tussendoor. Hooguit combineren met natvoer uit dezelfde lijn.

Kip en gevogelte staan wel bovenaan de lijst van dingen waar veel dieren niet tegen kunnen, evenals rund. Ik zou die dus zeker vermijden als je dier deze klachten vertoont.

N0a

Re: Kat met voedsel intolerantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 21:53

Bedankt voor de tip! Ik ga vet concept eens bekijken. En inderdaad terug naar 1 eiwit, fingers crossed!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 07:45

N0a schreef:
Boheme schreef:
Krijgt hij nog wel voer met graan? Misschien kun je kijken of je beide graan en kip kan uitsluiten.
Heb er hier ook 1 gehad in het verleden met graan en kip allergie, die had ik op real nature staan. Hij heeft nooit meer last gehad.

Al het 'normale' voer wat ik geprobeerd heb is inderdaad graanvrij.

@sasja; in het asiel had hij geen huidreacties en tevens gewoon normale ontlasting. De eerste dagen had hij dat bij mij ook. Tot ik z'n brokjes ging mengen, toen kreeg hij diarree.

Heb nog foto's geprobeerd te maken van de plekjes, maar was vrij lastig :+ hij wilde niet echt scherp stellen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En als je nu naar het asiel gaat en daar 1 of 2 kilo van zijn "oude mix" koopt ?
Dan zie je redelijk snel of zijn darmen en huid weer rustig worden

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:45

Bij Maasduyn kan je een haartest laten doen en het is zeer nauwkeurig dus heel betrouwbaar, ik heb toen zo’n 80 euro betaald. Huismijten, voeding en grasmijten alles wordt getest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:14

marleen_usar schreef:
Bij Maasduyn kan je een haartest laten doen en het is zeer nauwkeurig dus heel betrouwbaar, ik heb toen zo’n 80 euro betaald. Huismijten, voeding en grasmijten alles wordt getest.

Allergietest bij katten

Er is meer bekend over honden met een allergie dan over katten. Huidtesten of bloedonderzoek om vast te stellen waarvoor een kat allergisch is, zijn op dit moment nog niet betrouwbaar genoeg en worden daarom zelden uitgevoerd.

https://www.anicura.nl/behandelingen/kat/allergie-kat/#:~:text=Huidtesten%20of%20bloedonderzoek%20om%20vast,gaat%20u%20naar%20de%20dierenarts.

Volgens Anicura bestaat dit dus niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:53

purny schreef:
marleen_usar schreef:

Allergietest bij katten

Er is meer bekend over honden met een allergie dan over katten. Huidtesten of bloedonderzoek om vast te stellen waarvoor een kat allergisch is, zijn op dit moment nog niet betrouwbaar genoeg en worden daarom zelden uitgevoerd.

https://www.anicura.nl/behandelingen/kat/allergie-kat/#:~:text=Huidtesten%20of%20bloedonderzoek%20om%20vast,gaat%20u%20naar%20de%20dierenarts.

Volgens Anicura bestaat dit dus niet.

Allergie test bij katten is gewoon mogelijk. Eerder werd aangenomen dat ze voor katten niet voldoende betrouwbaar waren, waardoor er vrijwel geen tests zijn gedaan bij katten en er dus (nog) weinig informatie over is.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/allergietesten/

Een test kan sowieso wel een bepaalde indicatie geven. Probleem is vooral dat bij een bloedtest antilichamen tegen allergenen vaak niet meer te vinden zijn als een dier enkele maanden niet in aanraking is geweest met een allergeen. Bijvoorbeeld omdat er al een eleminatie dieet wordt gevolgd. Daarnaast kun je ook antilichamen hebben, maar er geen klachten bij hebben. Daarnaast bestaat er ook kans op een kruisreactie, voor dingen die (voor het immuunsysteem) veel op elkaar lijken. Ook kan gewoon weg niet overal op worden getest. 100% betrouwbaar is een test dus nooit.

Huidtesten zijn meer betrouwbaar, maar vaak duurder en er is enige ervaring voor nodig om ze goed af te lezen, wat niet elke dierenarts voldoende heeft. Daarnaast moet de huid kaal zijn en heb je voor elk allergeen een aparte plekje op de huid nodig. Kleine dieren hebben gewoon minder huid en bovendien zullen de meeste mensen geen voorstander zijn om hun dier half kaal te scheren. :+

Bij een huidtest zal daarom meestal maar een heel beperkt aantal allergenen getest worden.