Kinderboerderijdieren naar de slacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:41

Onali schreef:
Grappig dat dit zo schokkend is, zo werkt het in dierentuinen namelijk ook.
Wat niet voor de fok gebruikt gaat worden in binnen- of buitenland gaat naar de slacht.

Mensen willen nu eenmaal jong grut zien. Maar je blijft met een overschot zitten, die dus ergens heen moeten.

Nee. Dierentuinen zijn gehouden aan de richtlijnen van EAZA. Dieren worden geruild, daar zijn de stamboekbeheerders voor. Bovendien hebben dierentuinen dieren die voor de slacht niet kunnen. Denk aan vogels, olifanten. Ik ga geen olifantenbiefstuk vinden bij de slager.
Heel zelden worden dierentuindieren geëuthanaseerd, maar naar de slacht gaan ze nooit.

Muronia

Re: Kinderboerderijdieren naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:45

Ik zal wel uit het stenen tijdperk komen, maar wie eet er nou geitenvlees? Ik heb het nog nooit in de winkel zien liggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:50

Even een aanvulling op mijn post; in Europese dierentuinen worden dieren wel geëuthanaseerd als het dier oud is en ondraaglijk lijdt of als een dier ongeneeslijk ziek ik. Surplus dieren worden bijna nooit geëuthanaseerd. Ik ken één geval van een giraffe in Denemarken een aantal jaren terug.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:50

Als je als vrijwilliger dieren gaat verzorgen op een kinderboerderij, dan bestaat de grote kans dat je je eraan gaat hechten. Dan is het heel naar als jouw lievelingen naar de slacht moeten. Ik ga dan ook echt niet als vrijwilliger werken op zo'n plek. En nee ik eet zelf geen vlees.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:52

Dan valt het in het kader Sieulugh. (Waar ik me heel goed iets bij kan voorstellen, daar niet van).
Maar er is niets mis mee. Slacht is een onderdeel van het boeren bestaan. Ook het Kinderboerderij bestaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:53

rien10 schreef:
Even een aanvulling op mijn post; in Europese dierentuinen worden dieren wel geëuthanaseerd als het dier oud is en ondraaglijk lijdt of als een dier ongeneeslijk ziek ik. Surplus dieren worden bijna nooit geëuthanaseerd. Ik ken één geval van een giraffe in Denemarken een aantal jaren terug.

Ja dat weet ik nog. Dat werd een heel schandaal. Dat dier kon ook overgeplaatst worden maar ze kozen voor publiekelijk vermoorden.En die was niet ziek of oud, alleen overcompleet.Terwijl op andere plekken juist te weinig giraffes waren\zijn.
Laatst bijgewerkt door anjali op 20-07-25 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:54

Is dat zo, dat hij geplaatst was? Volgens mij (en mijn dierentuin insiders) niet namelijk. Ze kozen niet voor Publiekelijk Vermoorden. Ze kozen voor euthanasie. En daar maakten ze een educatief geheel van. Niet mijn keuze, maar het is geen moord.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:58

Onali schreef:
Grappig dat dit zo schokkend is, zo werkt het in dierentuinen namelijk ook.
Wat niet voor de fok gebruikt gaat worden in binnen- of buitenland gaat naar de slacht.

Mensen willen nu eenmaal jong grut zien. Maar je blijft met een overschot zitten, die dus ergens heen moeten.

Hoe kom je hier nou weer bij? 8)7

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:59

rien10 schreef:
Dan valt het in het kader Sieulugh. (Waar ik me heel goed iets bij kan voorstellen, daar niet van).
Maar er is niets mis mee. Slacht is een onderdeel van het boeren bestaan. Ook het Kinderboerderij bestaan.

Er is een verschil tussen een boerderij (voornamelijk commercieel) en een kinderboerderij die meer een sociale insteek heeft .Leuk uitje voor stadskinderen, verbindend element in de buurt. Waar mensen een min of meer persoonlijke connectie met de aanwezige dieren kunnen krijgen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:04

Zeker.
Kinderboerderijen hebben een educatieve functie. Leer de kinderen dat het leven niet maakbaar is en dat de dood er bij hoort. Ook de door de mensen geïnitieerde dood. Dat dood niet altijd het ergste is en dat dood ook nut heeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:09

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:10

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... -opgehaald

Ik verwacht dat ze door handelaren worden verzameld en in de bestaande slacht keten (tbv melkgeitensector) worden gebracht.

Er is in de melkgeitensector veel om te doen, het een waardig doel geven van het (onaardig gezegd) restproduct. In de link vind je veel info en doorklik mogelijkheden (bokjesplan, kwaligeit)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:14

rien10 schreef:
Zeker.
Kinderboerderijen hebben een educatieve functie. Leer de kinderen dat het leven niet maakbaar is en dat de dood er bij hoort. Ook de door de mensen geïnitieerde dood. Dat dood niet altijd het ergste is en dat dood ook nut heeft.

…of leer ze dat dieren ook een intrinsieke waarde hebben en niet bedoeld zijn om door mensen te worden geslacht. En dat je voor een dier kunt zorgen ook als ‘ie niet meer klein en schattig is. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:15

Ook een mogelijkheid. En wat gaan we dan met het bokje doen? Toch maar houden? Verblijf te klein omdat er teveel dieren zijn, maar ja, houden he?
Klinkt sarcastisch, I Know, maar echt, wat doe je met het bokje?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:18

rien10 schreef:
Ook een mogelijkheid. En wat gaan we dan met het bokje doen? Toch maar houden? Verblijf te klein omdat er teveel dieren zijn, maar ja, houden he?
Klinkt sarcastisch, I Know, maar echt, wat doe je met het bokje?

Niet meer dieren fokken dan je kunt houden, lijkt me.

(Ben het trouwens wel met je eens dat het nuttig is om kinderen iets over slacht te leren — kunnen ze een weloverwogen keuze maken ipv onherkenbare kipnuggets weg te werken ;) )

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:30

Precies. Dat is het goede uitgangspunt. Maar het bokje in kwestie is er nu eenmaal. En dan? Soms moet je gewoon een impopulaire beslissing nemen.

Kipnuggets zijn ongelofelijk vies. Behalve als je ze zelf maakt uiteraard. :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:32

Waarom zou een bokje niet gewoon kunnen opgroeien?

(De hele discussie over kinderboerderijen valt natuurlijk in het niet bij wat er in de bio-industrie gebeurt. Ik reageerde alleen omdat ik vind dat we kinderen niet moeten leren dat dieren bestaan om door ons te worden opgegeten.)
Laatst bijgewerkt door FCSA op 20-07-25 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:33

rien10 schreef:
Is dat zo, dat hij geplaatst was? Volgens mij (en mijn dierentuin insiders) niet namelijk. Ze kozen niet voor Publiekelijk Vermoorden. Ze kozen voor euthanasie. En daar maakten ze een educatief geheel van. Niet mijn keuze, maar het is geen moord.

Hij kon, naar ik me herinner, terecht hier in de Beekse Bergen .En, hij is niet geeuthanaseerd maar doodgeschoten in het zicht van het publiek.Waarbij ik op de tv een jochie zag dat zijn ogen bedekte bij het tafereel. Tja als je dat educatief vindt? Het lijkt meer op het op marktpleinen executeren van al of niet vermeende misdadigers wat hier in het verleden plaatsvond en in sommige andere landen nog steeds. Waarbij deze giraffe in elk geval geheel onschuldig was aan welke misdaad dan ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:37

rien10 schreef:

Hij kon, naar ik me herinner, terecht hier in de Beekse Bergen .En, hij is niet geeuthanaseerd maar doodgeschoten in het zicht van het publiek.Waarbij ik op de tv een jochie zag dat zijn ogen bedekte bij het tafereel. Tja als je dat educatief vindt? Het lijkt meer op het op marktpleinen executeren van al of niet vermeende misdadigers wat hier in het verleden plaatsvond en in sommige andere landen nog steeds. Waarbij deze giraffe in elk geval geheel onschuldig was aan welke misdaad dan ook.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:39

Daarom zeg ik ook; niet mijn keuze.
De dierentuin die hem wilde hebben is geen EAZA dierentuin, (dus dat kan Beekse Bergen niet zijn geweest) dat ging niet door. Hij is voor de ogen van het publiek ontleed, niet geschoten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:39

FCSA schreef:
Waarom zou een bokje niet gewoon kunnen opgroeien?

Van mij mag hij. Helemaal prima.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:54

rien10 schreef:
De dierentuin die hem wilde hebben is geen EAZA dierentuin, (dus dat kan Beekse Bergen niet zijn geweest) dat ging niet door. Hij is voor de ogen van het publiek ontleed, niet geschoten.

Lastig dit, welk verhaal moet ik nou geloven?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:04

CharleyT schreef:
rien10 schreef:

Lastig dit, welk verhaal moet ik nou geloven?

Geloof het mijne maar. Daarbij komt ook nog dat hij opgevoerd is aan aan de vleeseters in de dierentuin en dat kan natuurlijk niet als hij geeuthanaseerd zou zijn met uiteraard giftige middelen. Ik heb dit toendertijd op de tv gezien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:06

rien10 schreef:

De Beekse Bergen heeft dit indertijd gezegd in een krantenartikel, dat hij bij hen terecht zou hebben gekund.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:10

Dorine92 schreef:
Je eet zelf geen vlees neem ik aan?

Ik eet beperkt vlees en ik haal het waar ik weet waar het vandaan komt. Varkensvlees en kalfsvlees en dergelijke eet ik niet. Net als ik geen bewerkte producten eet, als er vlees in zit.

Ik ben helemaal niet tegen de slacht verder. Maar in dit soort gevallen vind ik het een zelfde als met katten met oops nestjes. Compleet onnodig. Waarom moet je op een kinderboerderij jonkies zien. Waarom kan je niet kiezen om gewoon geen jonge dieren te krijgen. En als je fokt, doe het dan bewust en kijk wat je onderdak kan bieden. Als je geen ruimte hebt voor nog meer geiten, fok dan gewoon niet? Jonge dieren zijn enkel schattig en vormen amper educatie, ze zijn er om publiek te trekken, ze hebben amper een bestaan. Het is gewoon niet nodig, laat je dieren helpen.

Ik ga ook niet naar dierentuinen, vind ik tien keer niks trouwens.