Help! Wij hebben een mekkergeit....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 17:17

karuna schreef:
Ten eerste moeten jullie nagaan of het aangeleerd gedrag is. Hebben jullie ooit bij mekkeren gedacht hee we gaan er heen en brengen wat lekkers zodat ze stil is?

Gaan jullie er tussendoor wel heen voor wat aandacht als ze stil is? Of zijn de aandachtmomenten vooral tijdens het gemekker? Dan kan ze ook geleerd hebben mekkeren is knuffels en aandacht.

Is er bijvoorbeeld ook voerafleiding in de vorm van eetbare takken en zo? Of de brokjes voor allemaal in een voerbal?

Hebben jullie de buren al eens gevraagd of ze er hinder van hebben trouwens. Los van jullie eigen irritatie uiteraard

En geen idee of dat kan sterilisatie van de dames zodat de hormonen weg zijn?

Ja zeker hebben we dat wel eens gedacht en gedaan. Vooral als het 's ochtends al begon, ze gaan echt je grenzen verleggen. Aan het begin denk je nog.... kwestie van volhouden. Maar dat denkt de geit ook haha!

Ja we gaan er tussendoor heen als het stil is voor aandacht en knuffels. Daarvoor hebben we geitjes <3

Nee eetbare takken hebben we eigenlijk tot op heden nog niet uitgeprobeerd. Ze snoepen wel eens van de vlinderstruik. Dat kunnen we zeker wel eens gaan proberen met wilgentakken o.i.d.
Voerbal ook een leuk idee.

Ja dat hebben we gevraagd aan onze directe buren links en rechts. Ze geven beide aan er geen last van te hebben maar buurvrouw een huis verderop wel. Wij denken soms ook dat ze niet willen zeuren en het dus meer een beleefdheids antwoord is. Lieve buren!

Sterilisatie kunnen we eens voorstellen aan de dierenarts van het bruine geitje. Maar ik heb zelf het idee sat het voergerelateerd is (na de brokjes is het vaak een hele tijd over met het gemekker). In de vruchtbare winterperiode is het wel duidelijk hormoon gerelateerd.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 17:23

pol013 schreef:
Oh ik heb geen oplossing voor je. Maar leef wel met je mee! Wij hebben het gehad met schapen. En je wordt er echt knettergek van.

Wij hebben onze schapen toen 3 weken naar een ander adres gebracht. In de hoop dat ze ze konden resetten. Het idee was om ze dan niet meer bij te voeren.....Dat werkte daar briljant. Ze lieten zich bijna niet horen.
Eenmaal thuis was het meteen weer bal.....
Zo ontzettend balen.

Inmiddels zijn ze weg. Dit was niet het enige probleem wat we er mee hadden maar heeft wel meegespeeld. Ik baal er nog van dat we ze weg hebben gedaan. Maar ben wel intens blij met de rust.
Wat zijn paarden toch heerlijk stille dieren.

Dat voerautomaat idee zou ik ZEKER uittesten. Het was bij ons toch voor een voerfixatie. Al vonden ze aandacht ook heel leuk. Dus of het alles op zou lossen?

Dankjewel je omschrijft het precies zoals wij dat ook ervaren. We genieten zo erg van de geitjes, ze zijn ook ontzettend leuk!
Dus eigenlijk willen we ze niet wegdoen. Maar rust is heel wat waard. De ruimte is groot genoeg voor geitjes maar niet voor 2 paarden/pony's haha, anders had ik dat wel in de tuin gehad. :D :+

Voerautomaat zie ik meerdere keren terugkomen in de reacties. Im ga me er eens in verdiepen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Help! Wij hebben een mekkergeit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:26

Onze buren met een halve kinderboerderij hebben ook een ruif waar wel een week voorraad in kan.
is zoiets geen idee? Of heb je dat al?

En dan maar 1 keer per dag brokjes en verder niets.

Geen idee of regumate ook bij geiten werkt, maar dat zou ik zeker dan ook eens proberen.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 17:27

Hevonen schreef:
Voernetten zijn geen goed idee, we hebben dat weleens geprobeerd, maar ze blijven er met hun hoorns in hangen.

[ Afbeelding ]

Wij hebben nu een aantal metalen ruiven aan de muur hangen, dat werkt goed. Knoeien doen alle geiten.

We hadden zo'n overdekte stalen schapenruif, die werkte ook goed. Maar weggedaan omdat onze geiten overdag de hele dag in de wei lopen en altijd de stal in kunnen om te schuilen of te eten als ze dat willen. (En jonge geiten vinden het leuk om erin te klimmen als het dak eraf is :))

[ Afbeelding ]

Och wat schattig!!!! <3
We hebben idd ook een metalen hooiruif onder de overkapping aan de muur. Eigenlijk hebben ze daar altijd wel onbeperkt hooi uit. En momenteel ook meer dan voldoende gras.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 17:29

Nicky1963 schreef:
1 x per dag eten geven heeft bij ons het probleem opgelost. Ze krijgen 's morgens vroeg hooi, brokken en water. Verder nooit iets tussendoor.

Dankjewel. Dat heeft hoop. Wij gaan deze taktiek ook proberen vanaf nu. Er is duidelijk meer rust na het voetmoment van de brokjes/muesli.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:30

Ik heb een dwergbokje gehad die dat deed. Schreeuwen tot hij er schor van werd. Ik werd er zelf echt helemaal krankjorum van.

Ik heb ze weggedaan uiteindelijk. Het waren ook geen knuffeldieren dus dat maakte het wat makkelijker (en dat ze aan mijn jonge boompjes gingen knagen heeft ze net niet letterlijk de beek gekost :+)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:31

Lopen ze in de nacht ook buiten? Misschien moet je ze 's nachts opsluiten, dat deden wij wel met de geitjes en dan bij het naar buiten doen eten geven en verder pas weer als ze naar binnen gaan. Bij ons mekkerde er nooit een.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 17:34

Prairy schreef:
Ik heb een dwergbokje gehad die dat deed. Schreeuwen tot hij er schor van werd. Ik werd er zelf echt helemaal krankjorum van.

Ik heb ze weggedaan uiteindelijk. Het waren ook geen knuffeldieren dus dat maakte het wat makkelijker (en dat ze aan mijn jonge boompjes gingen knagen heeft ze net niet letterlijk de beek gekost :+)

Oei ja ik kan me dat zo goed indenken. Je krijgt echt moordneigingen. :+

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 17:36

Paardenfann4 schreef:
Lopen ze in de nacht ook buiten? Misschien moet je ze 's nachts opsluiten, dat deden wij wel met de geitjes en dan bij het naar buiten doen eten geven en verder pas weer als ze naar binnen gaan. Bij ons mekkerde er nooit een.

Ja maar ze kunnen schuilen onder de overkapping of in het geitenhuisje. 's Nachts zijn ze gelukkig stil dus ik zie niet per se reden om ze op te sluiten?
Het begint 's ochtends als ze mijn man zien die ze gaat voeren. Dan stopt het bruine geitje niet meer tot hij ook brokjes heeft, al is dat uren later.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:50

In de zomer geef ik geen brokjes, want dat is de grootste trigger. Het bijzondere is, bij mij is het eentje die blijft mekkeren, de anderen doen het niet gelukkig. Als ondeugd is het dus niet besmettelijk. Je zou dus ook nog kunnen overwegen alleen de overlast gevende weg te doen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:15

Als nu het eerste in de ochtend is brokjes geven (eventueel in een voerbal) en daarna niets meer zou dat werken of zou dat steeds vroeger mekkeren worden? Het mooist zou misschien zijn een hoog opgehangen voer automaat zoals voor kattenbrokjes, een beetje schuin zodat de brokjes eruit vallen. Dan zijn jullie geen brok leverancier meer

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:37

Sommige mekkeren gewoon heel veel. Kan inderdaad erger worden als ze ritsig zijn.
Wij hebben mini schaapjes gehad en sommige hoorde je nooit of alleen met eten, en anderen bleven maar gaan. Blèrde je ‘s ochtends vroeg ook wakker. Die hebben we toch echt weggedaan. Ze doen het niet allemaal zo erg.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 19:49

Ken je het gezegde: ' van geiten leer je vloeken ' ? :+

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:25

tamary schreef:
josien_m_"
[quote="anjali schreef:
Als het zeuren om voer is, dan zou je inderdaad beter niet 2 keer per dag voeren maar iets waardoor ze de hele dag zelf bezig zijn ermee.

En dat is bij geiten nou net een probleem: Ze gaan tegen de ruif opstaan en waar die poten geweest zijn en het naar geit ruikt, eten ze het op een gegeven moment niet meer helaas. Natuurlijk heel nuttig om worminfecties tegen te gaan, maar lastig bij de verzorging.

Vrij hangende hooinetten? Kunnen ze niet tegen aan staan en de boel vies maken. Ik zie een overkapping op die foto waar wel wat onder te hangen moet zijn.[/quote]
Als je pech hebt proberen ze het toch. En hangen ze vast

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:00

Ik had een verschrikkelijke zeurkat. Over op voerautomaat. Weg associatie mens = eten. :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:14

Ohja wat bij ons ook hielp was water. Ik werd ook wel moe soms ervan en toen een keer water richting de schapen gegooid. Was al vrij snel dat als ik naar de wateremmer liep en optilde dat het even rustig was. En dan hebben schapen nog niet eens zo’n hekel aan water als geiten :-)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:16

beert schreef:
Ohja wat bij ons ook hielp was water. Ik werd ook wel moe soms ervan en toen een keer water richting de schapen gegooid. Was al vrij snel dat als ik naar de wateremmer liep en optilde dat het even rustig was. En dan hebben schapen nog niet eens zo’n hekel aan water als geiten :-)

Nou de mijne trok zich anders geen zak aan van de super soaker _-:( :=

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:19

BarbaLala schreef:
Hevonen schreef:
Voernetten zijn geen goed idee, we hebben dat weleens geprobeerd, maar ze blijven er met hun hoorns in hangen.

[ Afbeelding ]

Wij hebben nu een aantal metalen ruiven aan de muur hangen, dat werkt goed. Knoeien doen alle geiten.

We hadden zo'n overdekte stalen schapenruif, die werkte ook goed. Maar weggedaan omdat onze geiten overdag de hele dag in de wei lopen en altijd de stal in kunnen om te schuilen of te eten als ze dat willen. (En jonge geiten vinden het leuk om erin te klimmen als het dak eraf is :))

[ Afbeelding ]

Ik ga echt helemaal stuk om dat hoofd van de ruifklimmer :)) :D :D :D

Hier springen ze gewoon op de ponies. Vanaf een baal hooi zelfs op de grotere ponies :D

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:20

Ik heb 4 weken geiten gehad omdat ik wat rond huis wilde en ik van mijn man shetlanders mocht. Naast het ontsnappen (kilometers door de wei van de buurman gebanjerd om ze weer te vangen) was er ook 1 die al 7 was en haar hele leven een vast ritme had, inclusief keihard mekkeren. Eindstand; geitjes zijn naar een dierenweide bij een pannekoekenhuis gegaan. Ik kreeg 2 shetlanders van mijn man als bedankje, nooit spijt van gehad ;)

Succes, het zijn ontzettend leuke diertjes maar rust en regelmaat is erg belangrijk!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:31

Het mekker geitje laten dekken? :+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:37

welmoedz schreef:
Ik heb 4 weken geiten gehad omdat ik wat rond huis wilde en ik van mijn man shetlanders mocht. Naast het ontsnappen (kilometers door de wei van de buurman gebanjerd om ze weer te vangen) was er ook 1 die al 7 was en haar hele leven een vast ritme had, inclusief keihard mekkeren. Eindstand; geitjes zijn naar een dierenweide bij een pannekoekenhuis gegaan. Ik kreeg 2 shetlanders van mijn man als bedankje, nooit spijt van gehad ;)

Succes, het zijn ontzettend leuke diertjes maar rust en regelmaat is erg belangrijk!

Het hangt ook erg van de soort af. Wij hebben altijd landgeiten gehad. Die zijn vrolijk en levendig, maar niet lastig of uitbrekerig. Een kennis stalde een tijdje een dwerggeit bij ons, nou, met dat ene dier hadden we veel meer te stellen dan met onze groep van 7.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 00:39

M_Jacky schreef:
Paardenfann4 schreef:

Ja maar ze kunnen schuilen onder de overkapping of in het geitenhuisje. 's Nachts zijn ze gelukkig stil dus ik zie niet per se reden om ze op te sluiten?
Het begint 's ochtends als ze mijn man zien die ze gaat voeren. Dan stopt het bruine geitje niet meer tot hij ook brokjes heeft, al is dat uren later.

Je man kan toch gewoon de geiten als eerste brok geven?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 00:52

imaudy schreef:

ytbers die met geiten fokken, zien : mama krijskop = kind krijskop. Kopieer gedrag of aangeboren, je probleem wordt er vrijwel zeker erger van.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 01:24

tamary schreef:
imaudy schreef:

ytbers die met geiten fokken, zien : mama krijskop = kind krijskop. Kopieer gedrag of aangeboren, je probleem wordt er vrijwel zeker erger van.

De gedachte is dat een iets grotere kudde meer vertier aan elkaar heeft.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 07:00

Mijn eerste idee bij de foto was dat het voor 3/4e een dichte omheining is waardoor er voor de geitjes maar 1 plek/kant is om te kijken/wachten/ bedelen.
Dus dat het voor een deel ook verveling kan zijn. Maar eenmaal aangeleerd vrees ik dat het gemekker wel zal blijven. Alternatief is het koppel meegeven met een handelaar of zien te slijten bij een kinderboerderij (ik denk dat er eerder teveel dan te weinig dwerggeiten zijn).
En van je stukje grond een mooie appel boomgaard maken met bloemenweide en een toompje kippen. Straks heb je de baby en hoor je het gemekker van de geit aan voor het huilen van de baby. Allemaal stress om niks.