Luisteren jouw katten naar hun naam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:17

Ja natuurlijk luistert ze. Ze is normaal begaafd en we hebben een goede verstandhouding. Waarom zou ze dan niet reageren op haar naam? Alle katten die ik gehad heb trouwens. Ik heb er nu nog één.

Ze heet Maj. En daar reageert ze op. Ze reageert ook op alle bijnamen die ze heeft. En ja, ik reageer ook op haar als ze mij roept. Want dan wil ze iets, en komt ze daarvoor naar mij toe. Het zou nogal bot zijn om haar dan te negeren, vind je niet. Natuurlijk snap ik haar niet altijd. Maar even erkennen dat je d'r hebt gehoord en desnoods zeggen dat je d'r niet snapt (of opstaan en meelopen om te kijken wat ze bedoelt) is niet heel veel moeite.

Maar natuurlijk is het wel een dier. En zoals bij ieder dier gaan instinct en natuurlijk gedrag vóór geconditioneerd gedrag. Zo vindt mijn kat bezoek eng. Dus als er iemand over de vloer is kan ik d'r roepen wat ik wil maar dan blijft ze verstopt. Ze gaat niet iets doen wat eng en/of nadelig is voor haarzelf, en dat vind ik een heel gezonde houding.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Luisteren jouw katten naar hun naam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 10:18

Oh maar dat heb ik met Tail ook, die is ook bang voor vreemden dus dan kan ik roepen tot ik een ons weeg. :+

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:21

Wij hebben 2 katers en een poes. De heren luisteren meestal wel. De poes meestal niet, dat is zo'n eigenheimer _O-
We hebben ons wel eens rot gezocht naar haar, bang dat ze ontsnapt was. Lag ze gewoon ergens te slapen on ons te negeren :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:28

Bellatrix schreef:
Oh maar dat heb ik met Tail ook, die is ook bang voor vreemden dus dan kan ik roepen tot ik een ons weeg. :+

Ja, da's eigenlijk een vorm van verraad als je dat doet. Heeft je kat een goede verstopplek gevonden en dan ga jij een beetje die naam lopen roepen. Zo van: hier ergens moet 'ie zitten. Lekkere judas ben je dan ;)

Niet reageren omdat ze ergens zit waar ze niet mag zijn hebben we hier niet. Want er zijn geen plekken waar ze niet mag komen. Stel dat ze in een keukenkastje wil kijken. Prima, kijk maar. En wanneer ze klaar is met kijken gaat het kastje weer dicht.

Ik heb katten met verschillende karakters gehad. En nooit eentje die met opzet wat kapot maakte. En ik ben ook veel te nieuwsgierig natuurlijk om te zien wat ze dan zo interessant vinden dus dat ga ik op mijn beurt dan bekijken :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 10:30

Oh, ik roep haar op die momenten ook niet hoor, ik laat haar lekker met rust en ze komt vanzelf naar beneden als het bezoek weg is. :)
Mijn katten mogen ook overal zijn, ik wil alleen zeker weten dat ik ze nergens per ongeluk heb opgesloten voordat ik ga werken. :+

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:33

Ja en nee! Nouja, soms. :') Maar meer niet dan wel :Y)

Mijn katten heten Jotta, Jules & Spits (Officieel Nelson)
En dan hebben we nog opvangkittens: Jabaloe, Niya, Nowie & Nash (die we Nashville noemen). Die laatste 3 zijn nog wel erg klein, maar Jabaloe kent haar naam wel :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:35

Ja! Ook nee luisteren ze naar voor 80% :D

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:38

Mijn kat heeft zoveel bijnamen en ze luistert naar allemaal omdat ik ze allemaal met hetzelfde hoge piepstemmetje uitspreekt :P Ze heet Scout maar dus ook poezieee, bollieee, scoutebol, snoepieee. Ik woon ook alleen en heb maar 1 kat, dus ze voelt zich altijd aangesproken, haha

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:39

Ja als ik roep komen ze aanrennen! <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:40

Ik heb wel eens naar het werk gebeld dat ik wat later zou komen omdat de kat nog buiten was :o Meestal was ze op tijd weer terug, en bleef ze 's ochtends ook in de tuin. Maar op die ochtend was ze wat verder weg en duurde het wat langer voordat ze weer terugkwam.

Die omgeving was nog redelijk nieuw (woonden daar nog niet zo lang) en de meeste buren wisten dus bij voorbeeld niet dat ze bij mij hoorde. Ik wilde ook niet dat ze de hele dag buiten zou moeten blijven met allerlei gevaren, zoals de kat van de buren. Want daar was ze bang voor. En het was net na het covidgebeuren, dus voor iedereen nog even wennen weer met hele dagen op kantoor ipv thuis.
Maar daarna ging het eigenlijk altijd goed. Ik had in de gaten hoe veel tijd ze 's ochtends nodig had buiten voor zichzelf. Daar kon ik toen dus rekening mee houden, kat kon d'r ei kwijt en als ik dan 10 uur later terug kwam was ze ook wel weer toe aan wat aandacht en activiteit.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:57

Ze hoort me wel als ik haar roep, er gaat dan 1 oog open, maar ze koimt allen als ze denkt dat er iets te halen valt......

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:23

Ik heb een kat genaamd magnum, reageert 'ie op. Komt niet altijd als je roept; specifiek magnum kom! zeggen doet ie soms, maar reageert wel, en is verder best slim. Kan zitten, beide pootjes geven, high five, links draaien en 'boop'; dus neusje tegen je hand aanduwen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:17

Onze kleine poes heet Purkje en ja ze luistert redelijk goed naar haar naam. Zo nu en dan zit ze verstopt omdat ze iets engs heeft gehoord ( denkt ze) en dan is ze er even niet. Vooral als mijn dochter komt , dan komt ze vaak direct. Ze miauwt niet, maar prrrt een beetje. Als wij dat zelfde geluidje maken, komt ze ook vaak redelijk snel. Omdat ze niet buiten kan blijven als we weggaan ( deur dicht = PANIEK) , moet ik haar echt roepen als ik weg wil. Vaak komt ze dan wel uit de tuin, tussen de plantjes, uit het schuurtje vandaan. Ze zegt alleen niks, dus je moet echt kijken. En ze is helemaal zwart, dus tussen de plantjes valt ze ook haast niet op.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:10

Jazeker, mijn poes luistert naar haar naam en naar 'poes'. Ze mauwt als antwoord wanneer ik haar naam zeg. Als ik haar roep als ze in de tuin is, komt ze aanrennen. Er is heus wel eens een momentje dat het haar niet betaamt om te luisteren, maar meestal komt ze.

Afbeelding

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:14

Heb nu geen katten meer maar al mijn katten luisterde naar hun naam. :)

Felix was denk de best luisterende. Luisterde beter dan menig hond en kon ook los mee dierenarts enz

Afbeelding

Afbeelding

Hij is bijna 18 geworden. Toen bleek hij helaas een tumor achter z’n oog te hebben was niets meer aan te doen

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:32

Wat een grappige foto’s van Felix <3

Mijn kat luistert ook echt naar haar naam. De kat van mijn vriend luistert nog beter naar zijn naam. Die hoef je maar een keer te roepen en hij is er.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:50

Ik heb 2 stalkatten lopen , wilde katten die niet meer plaatsbaar waren via het asiel. Waarvan 1 echt heel wild is,maar wel naar haar naam luisterd,ik heb ze opgesloten gehouden tot ze gewend waren en elke keer als ik ze voerde noemde ik haar naam die ik gegeven heb. Dus al zie ik ze niet en ik roep Boooooorisss dan komt ze aan gerend.De andere hebben wel lotje genoemd ,of die luisterd weet ik niet,zodra Lotje mij ziet is ze er ,dus die hoef ik nooit te roepen..

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:51

Mijne heten Chuck en Norris en beide weten zij hun namen heel goed! Ze worden in augustus 1 jaar. Zo kennen ze ook de woorden als “eten” en “snoepje”. Chuck kan de kast van de snoepjes openmaken, dus vaak als ik benoem op de bank “Chuck maak de kast open” rent hij naar de keuken en doet hij hem open :)

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:53

Onze katten luisteren ook naar hun naam maar dan moet je het wel speciaal uitspreken. Lizzzyyyyy op een soort smurfentoontje en Direkie (Dirkie) op een langzame lage toon.
Momentje van schaamte voor de buren als ik ze moet binnenroepen. :=

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:08

Dit zijn onze katten. Jules, Jotta & Spits. Allen zelf opgevoed vanuit het asiel als opvanggezin. Maar konden geen afscheid nemen haha. Zal later wat foto's tonen van onze huidige opvangkittens <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:20

Pumpkin is eigenlijk de enige die zich Oostindisch doof houdt.

Afbeelding

Ik kan met Stitch hele conversaties houden.

Afbeelding

Mountie luistert ook goed, super lief en een beetje dom :')

Afbeelding

Dion, mijn koningin, luistert ook goed. Vooral als er wat te eten is.
Afbeelding

Mushu luistert ook goed en is gek op snoepjes en spelen.

Afbeelding

Snoepjes zijn overigens een goede manier om ze hun naam aan te leren heb ik gemerkt :))

Geldt ook voor Bunnies :Y)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Prairy op 27-06-25 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:21

Oskarrino schreef:
Chuck kan de kast van de snoepjes openmaken, dus vaak als ik benoem op de bank “Chuck maak de kast open” rent hij naar de keuken en doet hij hem open :)

:D <3

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:28

Mijn katten zijn te dom. Die luisteren nergens naar. Nou hoef ik ze nooit te roepen want ze volgen me overal :=

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:42

Zeker! Ze komt en kletst heel wat af. Ze kan ook een paar trucjes/kunstjes.
Ik grap wel eens dat ze een kruising is tussen een kat, kind en hond :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 19:06

Bellatrix schreef:
Mijn katten mogen ook overal zijn, ik wil alleen zeker weten dat ik ze nergens per ongeluk heb opgesloten voordat ik ga werken. :+

Met dit in mijn achterhoofd heb ik vandaag een beige krabton besteld. Hij is er ook in het grijs. Kat is grijs (blauw). Maar ik ken mijzelf. Op de bank, die ook grijs is, ben ik al eens bijna op de kat gaan zitten. Dus voor efficiëntere kat-lokalisering toch maar een beige ton :Y)