Nieuwe kat integreren in bestaande kattengroep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:31

Esther_ schreef:
soesita schreef:
Als het lukt heeft de kat een goed nieuw huisje. En als het niet lukt is het jammer maar helaas.
Maar blijkbaar heeft de kattenbescherming geen zin in dit experiment.

Ik hoop dat je dit niet zo bedoeld als je schrijft. Want de kat heeft daarna een probleem en jij niet meer. Dus ik sta volledig achter het antwoord van de kattenbescherming.

Maar mocht je het toch gaan proberen.
Ik zou beginnen met de ruimte te beperken en als het goed gaat langzaam uitbreiden. De kitten niet alleen met de andere laten. Ze eventueel afleiden met een spel oid.
En is het mogelijk om in de tunnel nog een veilig plekje te creëren? Een doos, een verhoging oid waar de katten even kunnen plaatsen als ze elkaar niet kunnen of willen passeren?

De uitspraak in de quote heb ik in mijn bovenstaande reactie al genuanceerd/verduidelijkt.
Een doos/nestje/verhoging als veilige plek in de tunnel is een goed idee en goed haalbaar.

sasja0705

Re: Nieuwe kat integreren in bestaande kattengroep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:02

Bij "wilde" TNR katten die niet meer teruggeplaatst kunnen worden (bvb omdat locatie gesloopt wordt of dergelijke) wordt bij een nieuwe " boerderij " of plek, gebruik gemaakt van een mega grote bench. Want de kat / katten moeten eerst een paar weken aan hun nieuwe plek wennen en niet iedere boerderij of manege heeft de mogelijkheid om bvb hun schuur af te sluiten, zodat katten kunnen wennen an een vaste voerplaats, omgeving enz,en niet meteen ervan door gaan.

Ik hoop ik heb het n beetje goed kunnen uitleggen ...

Maar als je dus geen gelegenheid hebt om eerst een aparte ruimte voor de kitten of kat te maken, dan zou zoiets wel een uitkomst zijn om an elkaar te kunnen wennen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

Bij koppelen van volwassen katten is integreren soms moeilijker. Dan is het inderdaad best om ze beide in aparte ruimtes te houden (ze snuffelen wel eens onder de deur) en dan eerst visueel opener maken om dan uiteindelijk bij elkaar te laten.

Echter heb ik met logée katten dat eigenlijk ook nooit gedaan en ze gewoon onder toezicht samen gepleurd :+ .

Als ik weg ben zet ik ze wel apart. Met kittens idem, gewoon samen zetten, liefst eerst kitten even een ruimte laten verkennen om eventuele verstopplekjes te vinden, en daarna gewoon samen. Afhankelijk vd leeftijd is het wel handig om ze het wel makkelijk te maken om eten en kattenbakken te vinden.
Een angstige kat zal niet het ganse huis doorstruinen.

Maar je ziet gauw genoeg hoe ze zich gedragen, eerste dagen bij geen toezicht even uit elkaar zetten (badkamer of toilet is dan desnoods prima) en als je merkt dat het goed gaat kunnen ze gewoon samen blijven..

mijn ervaring met asielen en beschermingen is dat ze trouwens heel veel vragen en eisen hebben, maar nooit opvolgen of controleren. Zolang je het vragenblaadje goed invult is het wel prima...
Een bench is ook een prima aparte ruimte.