hond tandsteen, wil niet kauwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 23:14

Nyaleti schreef:
Niet willen kauwen vind ik een alarmbel en zou ik zeker doorgeven aan de dierenarts. Als hij dan voor een gebitsreiniging is, dat ze dan een röntgenfoto maken.

Kauwen is leuk en het helpt mee met voorkomen van tandplak en tandsteen maar als het er eenmaal zit, doet kauwen niet zoveel meer voor het gebit.

Eerst een gebitsreiniging zodat je op 0 kan beginnen zegmaar en dan leren tanden poetsen of een poeder in het water zoals Orozyme Buccofresh. Dat spul werkt echt heel goed ter voorkoming van nieuw tandplak.

Dit dus, niet willen kauwen betekent dat er pijn is.

Als dat probleem is opgelost, hoort het beter te gaan. Wat de tandsteen betreft: best mogelijk dat het van het goedkope voer komt, en dat het, eenmaal op fatsoenlijk voer, minder snel opbouwt.

Wellicht heeft de hond geleerd dat kauwen pijn doet, en blijft het, net zoals je soms met paarden ziet, een "gevoelig" punt...
Onze hond speelde vroeger met tennisballen, totdat hij (vorige baas gaf slecht voer) zóveel ellende in zijn bek kreeg (tandsteen, tanden moeten trekken) dat hij ook niet meer met de bal speelde, toen het beter ging.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 23:22

Ik heb zulk poeder zelf nooit gebruikt maar vanuit m'n werk in de dierenkliniek hoorde ik echt heel veel goede verhalen. Wel specifiek over Orozyme Buccofresh, andere vergelijkbare merken weet ik niet. Ook zeer zelden terugkoppeling dat ze het niet lusten.

Maar het is dus ter preventie van. Niet als het gebit al slecht is of er al veel tandplak/steen zit. Met een schoon gebit beginnen en dan werkt het top. En je doet echt lang met een potje, dat scheelt ook weer.

Many

Re: hond tandsteen, wil niet kauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Hier helaas ook een hond die snel tandsteen ontwikkelt. Ik vond tandenpoetsen met een borstel een enorm gedoe (ik ben er zelf gewoon niet handig genoeg in), dus wij gebruiken sinds kort speciale tandenpoetsdoekjes (deze: https://www.medpets.nl/plaqtiv-wipes-hond-kat) om de boel op te frissen. Vind ik zelf een stuk handiger. Ze zijn aan de prijs, maar ik scheur ze doormidden zodat ik twee keer met één doekje kan doen :D.